Huonosti kävi

Kirjoitin tänne n. vuosi sitten ja sillin kaikki olisi ollut vielä mahdollista. Velkaa oli maltillisesti. No nyt on tilanne sitten se, että velkaan on reilusti yli 100t ja en mitenkään selviä niistä. Tie ulosoton asiakkaaksi on alkanut. Kaikenlaisia ajatuksia pyörii mielessä. Suurimpana tietysti itsesyytökset kuinka olen voinut antaa elämäni luisua tähän pisteeseen. Olo on toivoton. Nyt murehdin sitä saako työnantaja tietää ulosotosta, voiko maksut suorittaa suoraan ulosottomiehelle niin ettei palkanmaksuun mene tietoa? Lähteeko firman luottokortti? Kuinka kauan kestää kun ulosotto alkaa ja millaista aika elämä ulosoton kanssa tulee olemaan? Miten pärjään ilman pankkikorttia, se kaiketi lakkautetaan. Velkaa on siis niin paljon etten niitä maksamalla pysty hoitamaan, en edes 15 vuodessa. Puolisolle olen kertonut asiasta ja hän otti asian yllättävän rauhallisesti. Selviänkö tästä, monesti on köynyt se viimeinen vaihtoehto mielessä. :frowning:

Palkan maksu on yleensä ulkoistettu tilifirmalle, joka ei kerro työnantajalle ellei työtehtävä ole selvästi rahan kanssa tekemisissä. Firman luottokortin on taannut työnantaja ja sitä ei käsittääkseni poisteta luottotiedot menettäneeltä ellei sitten ole jättänyt niitä maksuja suorittamatta. Aika menee n. 6kk siitä että velat alkavat lähtemään automaattisesti palkasta, mutta voit olla aktiivinen tässä asiassa ja jotkut saavat luvan lyhentää velkaa itse. Suojaosuuden voit laskea netistä palkan ja muiden menojen perusteella. Pankkikorttia ei oteta pois, vain luotto-ominaisuus, jos siinä on jättänyt maksuja suorittamatta.

Kyllä ulosotonkin kanssa selviää. Toki ymmärrettävää että epätietoisuus ja tuollainen velkataakka ahdistaa, mutta kyllä se siitä kun asiat lähtevät uo:n puolelta rullaamaan. Mietin kanssa sitä, että miten työnantajalle mahdollisesti voisi vaikuttaa? Ymmärrettävää toki ettei halua ongelmistaan huudella, mutta onko tuo toisaalta katastrofi vaikka työnantaja saisikin asian tietoonsa?

OnAika, sulla on hyvin samantyylinen tarina kuin omanikin. Valitettavasti. Toivottavasti pelaamattomuus ja mielenrauha löytyvät! <3 Voimia!!