Huonojen valintojen summa

Hei vaan. Koitan vähän pitää jotain kirjaa aiheesta, jos oikeesti ottais tän nyt työn alle.

Mulla on pitkä historia mielenterveysongelmien kanssa. Teininä opeteltiin läträämään jo alkon kanssa, mikä yleensä pahensi toki huonoa oloa. Ongelmaa siitä ei kuitenkaan silloin vielä syntynyt, kun sit muutin omilleni ja sain lapsia, olin vuosia suhteellisen raitis enkä ikinä suostunut juomaan edes pientä lasia jos olin lasten kanssa. Ulkona käytiin ehkä pari kertaa puolessa vuodessa, sillon toki tuli sit oltua kännissä.
Viime vuodet on olleet huonompia. Vuosia sitten tapasin aika hyvin alkoholisoituneen ja hyvin masentuneen ihmisen, kenen kanssa sit olinkin aika pitkän aikaa on/off. Hän uskotteli ettei se haittaa jos alkoa nappailee silloin tällöin kotonakin ja baarissa passaa käydä vaikka joka viikonloppu. Hän yleensä tuli käymään humalassa, saattoi olla ihan yrjökunnossa. Mulla mielenterveys oli niin hataralla pohjalla, ettei oikein tullut kyseenalaistettua mitään. Pahimmat ajat tuli ja meni, siinä tuli takapakkia vähän joka suunnalta ja lopulta mä romahdin henkisesti. Sain mielialalääkkeet jotka sit teki mun alkoholin käytöstä oikeesti vaarallista, kun kaikki tajunta siitä millon on edes kännissä katosi.
Aloin saamaan allergisia reaktioita myös niihin aikoihin jostain väriaineista ja pölystä, en tiedä onko tuo pidempiaikainen alkoholilla läträäminen altistanut herkemmäksi.
No mielialalääkkeet on ny ollu poissa, oon töissä ja muuten elämä menee ihan hyvin, mutta vähän on jäänyt päälle se miten alkoa käyttää. Pari kertaa oon hieman säikyttänyt itteeni kun oon herännyt ja ollut krapulassa kun pitäs olla menossa töihin, sit on kauhee morkkis koko päivän mut illalla ku olo on parempi, saattaa käydä mielessä että entä jos hakis jonku hyvän bissen kaupasta. Viikonloppuisin saattaa mennä enemmänkin, ja iltaviikoilla ku ei aamusta tarvi olla missään ni voi mennä tissuttelun puolelle joka ilta.
Röökin oon lopettanut useampi vuosi sitten ihan omatoimisesti, pari kertaa piti kokeilla millon on se aika ja sit ku se hetki koitti, oli helppoo enkä oo välittäny saada sitä takas. Toivoisin nyt pystyväni pikkuhiljaa samaan, koska mä oon todella herkkäuninen muutenkin, ni alko kyllä heikentää unta paljonkin. Vähän tullu keskiläskiä mikä ei lähde millään pois, veikkaan että lähtis ku loppuis tissuttelu.
En välttämättä halua lopettaa ihan kokonaan juomista, joskus on kiva käydä ulkona mut sitä tulee nykyään tehtyä aika harvoin ja ei oo tullu oltua myöhään, ni jos pitäis sen siinä parissa. Mut ois kiva ku sais ny alkuun vähennettyä ja harvennettua. Käännettyy ajatukset vähä tärkeempiin asioihin, ennenku tästä tulee ihan kunnon ongelma.

Täs on ny taas vapaa viikonloppu tulossa, saa nähdä miten menee. Tällä viikolla oon nukkunu pari yötä nyt ok, pari mietoa on tullu otettua parina iltana mut ei muuten mitään hämminkiä. Ois parempi ku menis aikasin nukkumaan ja jättäis viinakset kauppaan, mut mä en vaan halua herätä aikasin vapaalla ja vielä vähemmän haluan mennä nukkumaan kymmeneltä. En tiedä kuinka tässä ittensä kanssa lähtis taistelemaan asiasta. Kai sitä voi valvoa myöhempään ilman alkoholiakin, mut katotaan. Ei oo muuten kuitenkaan tarkoitus lähteä baariin tai muuta.

Eipä menny viikonloppu ilman alkoa, mut miedoilla mentiin eikä tullu otettua kovin paljoa. Lauantai vähän enemmän ja tuli valvottuakin aamuyön puolelle asti ni jäi unet vähän vähemmälle. Sunnuntaina tuli illasta vielä tissuteltua muutama olut, mut en oo ollu krapulassa ny. Parempi tää on ku se että ois lätränny viinan kanssa.
Tänään tuli herättyäki sit jo aamusta jos sais pidettyä aikaisemman rytmin. Noi on huonoja jos illalla jää valvoo, helpommin sit ottaa jotain alkoholia kaveriksi ku vaan “hetken istun täs”. Pitäs alkaa muuttaa tapoja kokonaan niihin missä ei yleensä tuu juotua ni jos jäis pois osa edes.
Kävin mä kaupasta hakemassa yhden kaljan tänään.

Tulihan taas tissuteltua. Ke ja to meni aika rauhassa, mut perjantaina kun tiesi että pitää lauantaina mennä töihin, tuli sit kiskaistua kännin puolelle. Ei nyt mitään vanhan viinan katkuista krapulaa tullut, mutta väsynyt ja ärtynyt olo. Naama oli taas pöhöttynyt eikä mikään kiinnostanut. Menin silti töihin ja tuli vähän taas oltua ilkeä itselle. Ei kai se itsensä solvaaminen mitään auta.
Päätin etten ota edes yhtä tässä viikonlopun ja ens viikon aikana, kattoo jos pitäis minimissä viikonloppunakin. Vituttaa oma heikkous ja typeryys. Ettei ole itsekuria. Tavat istuu tiukassa.

Jep, itsen haukkuminen ei auta. Jos se yhtään lohduttaa, niin tapoihin jumittuminen on hyvin yleistä ja ns. “normaalia” ihmiseläimelle, ja ilman sitä jumittamista meillä ei olisi ylipainoisia tai juoppoja, mutta ei myöskään vaikkapa maataloudella itsensä elättäviä tai huippumuusikoitakaan. Tai yhtäkään villasukkaa tai kiinnostavia ruokalajeja. Kaikki vaativat toistoa. Itse oon huomannut että jos itsekuri ja ns. pahat tavat on vastakkain niin pahat tavat voittavat ennen pitkää joka tapauksessa, koska itsekuri väsyy kuin lihas. Jos rentoutumista ja hyvää oloa on vaikea saavuttaa muuten kuin juomalla, niin silloin se juominen houkuttaa. Voin puhua vain itsestäni, mutta mulla vähentely ja tipattomat onnistuvat kun panostan siihen, että arjessa on mahdollisimman paljon palauttavaa ja mielekästä puuhaa. Silloin ajatukset ei pyöri alkoholin ympärillä ja js olo on jo valmiiksi mukava, ei tule käytyä kaupassa hakemassa ööliä.

Tsemppiä!

Eipä oo tullu juotua yhtäkään sitten perjantain. Eilen teki mieli, mut muuten on onneks ollu sen verran kiireistä ja illalla väsynyttä, ettei ois edes huvittanut. Erityisen ylpeä oon, kun puoliso mulle toi olutta kaupasta, mut sanoin etten nyt kiitos halua.
Olo on ollu nyt pari päivää vähä sinne päin, jos ois tulossa joku flunssa päälle. Vähän tekis tänään mieli ostaa jotain alkoholia, mut kattoo nyt miten tää menee. Ettei jatkuis ens viikon puolelle, jos nyt taas alottaa…
Toimii muuten hyvin, kun päätti ettei käy kaupassa. Sunnuntaina viimeksi käyny, ni ei oo tullu mitään ostettuakaan, eikä oo tullut himoja. Poissa silmistä, poissa mielestä vai mites. Jos koittais tästä edespäinkin käydä mahdollisimman vähän ostoksilla, ei tulis vahingossa käveltyä kaljaosaston ohi ja napattua jotain mukaan. “Pari vaan…”

Lauantai ja sunnuntai meni ny sit vähä löysemmin. Nyt ei oo mitenkään erityisen ylpeä tai hyvä olo enää. No ei kai siinä.
Nyt vois koittaa olla kunnolla vaikka taas sen viikon ajan ainakin, jos menis vaikka jouluun astikin. Säästyis rahat ja terveys.

Koittanu täs nyt tuumailla, että mikä tää juttu on. Eilen illalla aattelin, että ku täs nyt on jo valmiiksi vähä väsyny ja kankkunen olo, juon vaan pari, katon telkkaria ja meen sit nukkuu. Alotan viikon sillee hyvillä mielin ja pirteenä. No kahdelta yöllä sit vieläkin istuu siellä tölkki kädes ja alko vähän vituttaa. Onneks oli vaan mietoja.
Ehkä mua vaan ei vielä vituta tarpeeks, ku ei tunnu oikein onnistuvan.
Muuten viikonloppu meni hyvinkin aktiivisesti, tuli liikuttua enemmän ku aikoihin ja oli tosi hyvä olo. Huomas, että energiataso oli tosi paljon korkeampi eikä tuntunut et kunto loppuis kesken.

Tälle viikolle on ny puuhastelua ja projekteja vaikka kuinka töiden lisäksi. Välttelis ny kaupassa käymistäkin ni ei tulis mitään ajatuksia.

No, ei muutako uuden yrittämän kautta eteenpäin.

Melkein luovutin eilen, oli siinä useamman tunnin taustalla koko ajan ajatus, että voisin tästä pyörähtää kauppaan hakemaan pari bissee. Ja oisin voinut mennäkin. Sen sijaan päätin tehdä ihan toisin, ja ilmoitin puolisolle, että voisin kans tulla aiemmin nukkumaan kun pääsen töistä, oon väsynyt. Jäi kaljat kauppaan ja makasin sängyssä ehkä tunnin illalla sit ennenku uni tuli, mut nukuin kuitenkin ihan hyvin. Tuli herättyä aikaisemmin ja paremmin levänneenä. Tänään nyt uusin voimin, luulen että tuo tissutteluhimo tuli siitä orastavasta krapulasta eikä niinkään itse tarpeesta saada juoda.

No joo, joulun aikana tuli sit tissuteltua. En jaksanu vaivautua niistä kaikista pitämään kirjaa, mut 2 kertaa ihan rehellisen kännin puolella.
Täällä oon vähä käyny lueskelemassa juttuja, ja mukaan tarttui kun joku tuolla oli maininnut, että ostaa marketista kevyempää viiniä tai kevyempiä oluita. Tullu kokeiltua ja kyllä se vähensi alkoholin kokonaismäärää kuitenkin kun se oli pääosin sellasta yömyöhäistä tissuttelua. Ei ne ihan yhtä hyviä ole ja valikoima on melko suppea, mutta jos humaltuminen vähenee ni ++++
En ala pitää mitään tipatonta. Mut jos jatkais tätä itsetutkiskelua ja välttelis alkoa.