No niin. Taas on askel otettu eteenpäin.
Kesän olen harkinnut AA -ryhmään osallistumista. En pysty. Ehkä vielä anonyymimpi nettikeskustelu toisi tarvitsemani tuen ja rohkeuden lopulliseen raittiuspäätökseen?
Lähipiirissäni alkoholi näyttelee suurta roolia seurustelujuomana. Siinä missä ystäväporukassa muut lopettavat viiden kaljan jälkeen ja painuvat nukkumaan, minulla ralli vasta alkaa!
Olen alkoholistiperheessä kasvanut. Isä kuoli viinaan alle viisikymppisenä, ja äiti tuntuu menevän samaa rataa. Luulin, että lapsuudenkokemukset estäisivät saman virheen toistumista seuraavalle sukupolvelle. Olin väärässä, luulin itsestäni liikoja.
Minulla on ammatti, töitä, omakotitalo. Kaksi ihanaa (ja vilkasta lasta). Uusi puoliso, entinen jätti äitienpäivänä toisen takia.
Olen viehtynyt humalatilaan, ja nousuhumala on autuaallista. Tupakoin. Toisaalta, haluan elää terveellisemmin ja paremmin. Tiedän, että sellaista elämää eivät päihteet tarjoa.
Juomiseni on uuden onnen myötä vähentynyt, muttei silti hallittavissa. AUDIT -testit ovat lohdutonta luettavaa. Juon viikoittain itseni humalaan, ainakin kerran viikossa. Juon ollessani iloinen, surullinen, väsynyt, pirteä, “palkinnoksi” ahkeruudesta, sosiaalisissa tilanteissa jne. Olen lohduton. Kun puhun lähipiirilleni asiasta, minua ei uskota. “Et ole alkoholisti. Sulla on töitä/lapsia/koti tms.” “No jos ahdistaa juominen, niin älä juo!”
Tahtoisin olla vahvempi ihminen. Sellainen, jolla on lujuutta ja itsekuria kieltäytyä houkuttavanakin hetkenä. Olen lukenut kirjoja, pitänyt juomis- ja tunnepäiväkirjaa, koittanut itse ratkoa ongelmaani. Ja kerta toisensa jälkeen perustelen itselleni, miksi nyt olen “oikeutettu” juomaan. Minun pitää “ansaita” juominen; olemalla hyvä avopuoliso/äiti/työntekijä. Tai sitten perustelen juomisen jollain muulla syyllä. Ja kerta toisensa jälkeen petyn itseeni ja siihen, ettei minusta ole sanomaan EI viinanhimolle.
Olin 2,5 viikkoa juomatta. Sitten join keskiviikkona (tapasin vanhaa ystävää) ja saman viikon lauantaina (vierailimme ystäväperheen luona). Molemmat illanvietot olisi varmasti onnistunut ilman “old faitfull:ia”, mutta viinanhimo vei voiton. Nyt on taas niin epäonnistunut olo. en edes kuukautta voi olla juomatta! Pienten lasten äiti!
Miten te ihmiset kohtasitte oman juomisongelmanne? Kuinka pitkälle se karkasi käsistä ennenkuin tartuitte pulloa kaulasta ja nakkasitte sen kaivoon? Mistä saatte sitä voimaa ja rohkeutta olla ilman? Miten sosiaalisen elämän käy?