Hoitolaitokset?

MOOI!
Sain vihdoinkin otettua itseäni niskasta ja soitettua ensiksi peluuriin ja varattua aja Nuorisoasemalle.

Mutta onko kellään tietoa onko suomessa olemassa mitään hoitopaikkaa missä oltaisiin esim. 2viikkoa vertaisten kanssa ja kuntoutushoitoja samalla?
SYVÄLLÄ PASKASSA MEINAAN OLEN!

Kerran päässyt eroon pelaamisesta ja nyt alkoi uudestaan!
Viimeksi nuorisoaseman kautta sain apua juttelemalla.
Nyt tarvisi kovempia keinoja ja olen valmis mihin vaan saadakseni elämän taas kuntoon!!

ELI JOS TIETOO HOITOLAITOKSISTA/KODEISTA MISSÄ KURSSEJA NIIN ILMOTTAKAA!
JA KOKEMUKSIA NIISTÄ?
Ulkomailla tämmöisiä taitaa olla. eli pääsisi eroon esim. netistä ja rahasta 2viikoksi ja saisi samalla apua vertaisilta ja ammattilaisilta!

Lukaise tuo sairaalahoito peliongelmaan? -ketju jonkun matkaa alempaa. Sieltä löytänet varmaan vastauksen. Tai siis et löydä, mutta kuitenkin sen missä mennään.

HEI!
Itse kuulin jostakin ainakin TYYNELÄ nimisestä paikasta!
Onko vastaavia olemassa?
Onko kokemuksia!
Luin sen keskustelun sairaalahoidosta (MASENTAVAA LUETTAVAA)

No kyllähän Tyyneläänkin voi päästä tuollaisen(kin) ongelman kanssa, oletan vahvasti että monikin laitos on valmis ottamaan siipiensä suojaan kun vain hinnasta sovitaan. Mutta sen väitän, että maksajaa ei yhteiskunnasta tuolle löydy eli jos itse on valmis kaivamaan (kalliisti, kts. hoitopäivien hinnat…) niin avun saaminen helpottuu huomattavasti. Itse vain ammattini puoleen olen törmännyt eri riippuvuushoitoihin ja sen sanon kyllä, että vertaistukiryhmät ovat käytännössä ainut jotka ovat peliriippuvaisille suunnattu. Ei niihin ainoana ongelmana hoitoa ole käytännössä vielä Suomessa juurikaan.

Sekin tosin todettava, että jos soitat johonkin hoitolaitokseen ja kerrot ongelmasi kertoen olevasi itsemaksava niin luonnollisesti yksityiset ovat toki voittoatuottamaan pyrkiviä… Joten vaikka en yhtään sormella osoittelekaan ja omat kokemukseni yksityisistä toimijoista ovat käytännössä vain hyviä, NIIN aina voi tietty käydä jonkin kyseiselle paikalle tuikituntemattomankin riippuvuuden tai ongelman kanssa niin että kun sanot sinulla olevan paksun kukkaron niin voi löytyä joku spesialisti hyvinkin nopeasti. Ja sitten olet pari viikkoa jossakin ja juttelet esim. sairaanhoitajan kanssa josta on leivottu sinua varten kyseisen aihealueen expertti paperilla. Enkä nyt todellakaan tarkoita yksityisten laitosten huijaavan mitenkään, mutta tarkoitan vain sitä ettei välttämättä sitten saa sitä apua ja sillä tietämyksellä kuin olisi tarvis. Monissa maissa juuri asiakkaan tarpeen mukaan kohdistettu hoito saattaa hyvin olla sitä monissa paikoin, että henkilökunnan tietämys aina muokkautuu hieman sen mukaan mikä on hyvä kertoa asiakkaalle. Ei huijausta, mutta bisnes on bisnestä. Ei rantautunut Suomeen vielä tosin, täällä sanotaan aika pitkälti vielä että emme oikein osaa auttaa Sinua ongelmassasi jos riippuvuus nyt on jokin ihan kummallinen tai tiedetään ettei siihen osata kommentoida mitään.

Mielenkiinnosta muuten Tyynelän sivuja lueskelinkin kun tuli puheeksi. On sielläkin näemmä nykyään ihan kunnon mainintana räätälöidyt peliriippuvuushoidot, joten tietämystä varmaan onkin ihan eri tavalla kuin vain päihdepuolen laitoksilla joita valtaosa. Mutta kun luet tarkkaan, niin sielläkin sana AVO hyppää useassa kohdassa, eli ilmeisesti ei erityisen suljettua sekään. Ja edelleen se, että kuka sen maksaa. Oletan ettei tuollainen spessuhoito mitään ihan halpaa ole, paitsi ettei toki lääkkeellistä ole juurikaan vaan terapia ja keskustelumuotoista. Mutta ihan järkevältähän tuo nettisivujen perusteella vaikuttaa.

Soita suoraan Tyynelään ja kysy. Varmaan kertovat mielellään.

Kiitos kiitos!
Mukava saada nopeasti vastausta kysymyksiin!
No itsellä tilanne seuraava eli esim. eilen pelasin 1600€ 2tunnissa.
Eli jos saan 2 viikon räätälöidyn hoidon vaikka 2000€ ni olen valmis menemään.
Rahaa ei nyt ole 2000€ mutta uskon semmoisen järjestyvän jos OIKEASTI hyvä hoito/paikka löytyy!
Tämän asian kanssa on niin kauan painittu!
Tuosssa ns. laitoshoidossa parasta olisi se että vertaiset vaikka 2viikkoo vierelllä ja hoitajat myös.
Pystyisi aina mennä sanomaat kun tulee jokin uusi asia mieleen. Ja olisi ainakin alkuun erittäin hyvä koska itsellä todella KOVAPÄÄ! Tarvii siis paljon hoitoo peliongelmaan.

Soitan Tyynelään samantien ja kysyn asiast!
Kohta ilmoittelen mitä sanoivat!

en saanut yhteyttä. kirjottelen kun vastaavat puhelimitse.

No itse asiassa huvikseni selailin itsekin tarkemminkin. Ihan näkyvillähän tuossa on se perusohjelma näemmä jonka mukaan mennään. Tosin paljonhan siellä puhutaan tukiverkostoista jne myös.

Jotenkin tietty veikkaan, että samat asiat selitetään suullisesti ja sitten hypätään siihen heti ensimmäisen lokeron kohtaan, eli “keltä teillä tulee olemaan maksusitoumus” (oletan, että tuskin maksat itse monta kuukautta näemmä kestävää hoitoa).

Mutta onnea tietysti ongelmanratkaisuun, mutta tosiaan en halua olla negatiivinen, vain realisti, älä pety jos ei ihan helppoa ole maksusitoumuksen saaminen. Nyt tuppaavat olemaan vähän kiventakana rahat kaiken hoidon suhteen, eikä peliriippuvuus ole ihan suoraan sanoen siellä proriteettien kärkipäässä…

Vieras2 vois pitää sen päänsä kiinni jos ei mitään mistään tiedä. Hoitoon pääsee kyllä, sossu maksaa! :arrow_right:

Highroller!
Onko kokemuksia joista voisit mulle kertoo?
Mielenkiinnolla ja apua antavana omaan kuulisin!

Mä kuulisin aika mielelläni, että missä päin Suomea pääsee pelkän peliriippuvuuden vuoksi ainakaan nuorella iällä hoitoon jonnekin suljettuun ympäristöön:wink: ? Ihan noin konkreettisesti.

“Lopeta se pelaaminen sitten jos se sulta rahat vie”, tuppaa olemaan kyllä se normaalein vastaus. Tai jonkun ga-ryhmän esite jos ollaan oikein valveutuneita.

No juttelin tuossa nuorisoaseman tädin kanssa ja hän sanoi että jos haluaa esim TYYNELÄÄN niin saadaan kyllä maksusitoumus siihen. Tätä riippuvuutta ainakin Pirkanmaalla otettu tosissaan. Ja sanoivat että kyllä pääsee suljettuu!! IHMETTELIVÄT ETTÄ KUKA PUHUNNUT FORUMILLA ETTÄ EI PÄÄSISI! SANOIVAT ETTÄ VARMASTIKKIN JOKU JOLLA ITELLÄ EI OLE KYS. ONGELMIA OLLUT!

Keväällä kun jouduin toimeentulotukea hakemaan, niin pöydällä oli asiakkaalle mukaanannettava broshcyyri “Peliriippuvuus on sairaus, josta voi parantua”. Kaikki peliriippuvaiset eivät kuitenkaan saa toimeentulotukea kuten en minäkään enää, ja sitten se maksusitoumuksen saanti esim. terveyskeskuslääkäriltä voi olla kiven takana.

Juu ei tarvi hermoostua :slight_smile: Sinä sitten asut hyvällä alueella tuon puoleen ja samahan se on kuin käräjäoikeuksien tuomiot eli jossain annetaan kovia, jossain lieviä. Ja sama koskee juuri yhteiskunnan tukiakin ym. Erittäin moni tekijä vaikuttaa ja vielä naamarajat ja pärstäkertoimetkin suoraan sanoen.

Itse tosiaan vuosien aikana törmännyt aika laajalla alueella riippuvuuksien hoidossa, että vain päihderiippuvuus on sairaus ja mielenterveysongelmien kanssa mennään sitten taas sen puolen hoitoon, mutta taas noiden tunnustettujenkin ja aitona pidettävien juttujen suhteen ei niidenkään kera pääse todellakaan helposti aina. Ainakaan sellaiseen mitä itse kaipaa.

Voin sanoa, että esim. tällä hetkellä asun ja olen töissä itse kaupungissa jossa sekä täällä, että naapurikaupungeissa on kyllä raha niin tiukalla ja raja vedetty sellaisten ongelmien kohdalle, ettei ole peliriippuvuudella mitään jakoa saada kunnon hoitoa. Vastaavasti sama juttu oli pari vuotta sitten n. 400 km päässä tuolloisella työalueella. Näistä on varmasti hyvin monia eri kokemuksia, sama kuin kysymys: Miksen mä saa sossusta rahaa vaikka en ole syönyt viikkoon ja naapurintyttö pisti päälleen kireän topin, meni keski-ikäiselle miesvirkailijalle ja sai heti tonnin kirjahyllyyn ja maastopyörään? Noin esimerkkinä.

Olet alueella jossa tuo otetaan vakavasti ja siellä on rahaa laittaa tähänkin puoleen, hyvä vain.

Vieras2 ei helvetti mitä paskhaa, pidä nyt pääs kiinni jo! Millä sä jaksat kirjottaa noin paljon tarinaa jolla ei ole mitään totuuspohjaa? Avarge trolli olis luovuttanut jo ekan viestin jälkeen.

Itse uskon satavarmasti, että tällä alueella, jos menisin pyytämään maksusitoumusta Tyynelään, en saisi. Se ei vain olisi mahdollista. Jotakin kertoo sekin, että peliriippuvuuteen erikoistuneita hoitolaitoksia ei ole jokaisessa niemennotkossa… Itse sain apua kyllä kun hain, mutta nyt on puhe suljetusta laitoksesta, “suuren maailman tyyliin”, ja se on toki aivan eri luokkaa kuin avokäynnit terveyskeskuksessa missä itse kuljin ja/tai vertaistuki netissä.
High Rollerin kommentti vieraspeluri2:sen bs:n jauhamisesta on aika turha. Asia kuitenkin on siten että jokaisen kunnan sosiaalitoimessa on erilaiset käytänteet, ja jokaisen toimiston jokainen työntekijä katsoo maailmaa erilaisten linssien läpi ja siten erilaiset harkinnanvaraiset maksusitoumusasiat tulevat hyvinkin erilaisin perustein.

Tuollainen suljettu laitos ei nyt varmasti ole mikään kovin mukava kokemus? Eikö siitä jää merkinnät myös kaikkiin mahdollisiin rekistereihinkin? Onkohan kukaan vielä menettänyt oikeustoimikelpoisuuttaan peliriippuvuuden takia, eli on saanut itselleen virkaholhoojan? Holhouksesta irtipääseminen onkin sitten todella kovan tuskan takana.

Älä nyt lämpene HighRoller …ei kai tarvii ihan toisen silmille hyökätä…?

Mutta jos sitä ihminen itse haluaa laitokseen että pääsee mahdollisimman turvalliseen ympäristöön kun ei itseensä luota. Ei voi puhua mukavasta tai ei-mukavasta kokemuksesta.
Yksityisillä laitoksilla on toki potilastietojärjestelmänsä, pitäähän tiedon kulkea eri hoitajien välillä jne. Ei ne kuitenkaan mene mihinkään virastoihin jne. Jos menee yksityiselle lääkärille, ei siitä kukaan saa tietää vaikka luonnollisesti lääkäri sanelunsa tekee. Sitä vastoin pyydettäessä omasta hoidosta saa paperit jos ne haluaa johonkin jatkohoitopaikkaan antaa.
Tuo onkin mielenkiintoinen kysymys, mahtaako meikäläisillä olla edunvalvojia?? Uskoisin että kuntien edunvalvonta on (yllätys yllätys) kädet täynnä töitä jo muutenkin, ja kysyttäessä ensin kehotettaisiin antamaan raha-asioiden hoito jollekin läheiselle, tai sitten järjestämällä asia niin että läheisestä tehdään virallinen edunvalvoja pelurille. On totta että jos tuo laitetaan päälle, on siitä vaikea enää itse oman kukkaron herraksi päästä. Tai en tiedä miten olisi pelurien laita sitten…