Himokuntoiluketju raitisteleville..(off-Topi(c)

Monesta viestistä ja itsestänikin olen nähnyt sen ajatuksen raittiuden alussa :slight_smile: “nyt mä alan kuntoilla himona” Mihin lajiin olette vaihtaneet juopottelunne kun olette alkaneet raitistella? :sunglasses: Omia lajejani joihin raittiushumalassa hurahtanut

-uinti
-lenkillä käyminen
-kalastus (ei sinänsä sporttista)
-punttitouhu (jatkunut juomisperiodeista huolimatta,lupaus enemmän reenat aina putken lopussa)

Koska se tarmo ja aika, joka ennen meni juomiseen, on jonnekin suunnattava niin:

• uintia hallissa ja avantouintia
    -pitkiä kävelylenkkejä ( n. 8km)
    -kuntonyrkkeilyä yms. kovia salitreenejä
    -kahvakuulaa
    -ja viimeisenä juokseminen, jota en ole koskaan aikaisemmin harrastanut- nollasta n. 6-7 km:n lenkkeihin.
    Suunnitelmissa väikkyy 10 kilsaa…

Puolikkaan triathlonmatkan lajiharjoittelu kaikkineen, tänään 3 tuntia poluilla juoksemista. Note to self and others too: Skarppina sen sportin kanssa, se saattaa kääntyä myös itseään vastaan jos ei muista että siitä pitää myös palautua välillä, fyysisesti ja psyykkisesti. Ylikuntoisena myös retkahdusvaara on suuri. Täytyy osata kuunnella itseään ja oloaan, muuten menee homma takuuvarmasti vituiksi. Sitä opetellessa :smiley: .

Palasin vanhan lajini, pyöräilyn pariin. Palasin tosin jo ennen kuin aloitin tämän viimeisimmän, toivottavasti loppuelämän kestävän raittiusputken, mutta selvänä tahti on kiihtynyt kovasti ja kunto kasvaa kohisten. Mitään tavoitteita en ole asettanut, mutta joka lenkki olisi tarkoitus ajaa vähän kovemmalla tahdilla kuin edellinen. Olen lyönyt joka lenkin exceliin ja kyllähän siellä on havaittavissa vakaa keskinopeuden nousu. Salille kun vielä pääsisi, niin sitä voisi jo ensi kesänä olla kohtuukunnossa.

Pyöräilystä mä olen sen laittanut merkille koska näen niitä tosi paljon koska liikun juuri pyöräilyseuduilla ajaessani rahtiliikennettä mutta en voi olla kommentoimatta… :laughing: :smiley: siis MIKSI 50, jopa 60+ miesten pitää vetää päällensä kireet kilpapyöräilijäkuteet??? :open_mouth: :open_mouth: Sen ymmärrän jos kovakuntoinen alle 40v niin tekee…mjutta isomahainen papparainen tekee niin… musta se on jotenkin niin wannabemeininkii ja mieluiten sitä katselisi muijia niis asuis :sunglasses: :sunglasses:

Ei siinä se vaatteiden tiukkuus ole ulkonäköseikka vaan mukavuuskysymys. Pyöräilyhousuissa kun on pehmusteet suojaamassa arkoja paikkoja satulaan kovuudelta ja tiukka asuste on aerodynaamisempi kuin löysä. Aerodynamiikalla on merkitystä kun kovaa mennään kilpatasolla.

Treenatessa se sitten lienee enemmänkin tapa ja mukavuuskysymys ettei liikapukeutumisen takia tule liian kuuma. Itse kyllä laitan trikoiden päälle vielä ihan tavalliset reisitaskuhousut tai shortsit, mulla ei ole mitään kilpailutavoitteita kumminkaan. Voin pitää taukoakin jos liikaa hikoiluttaa.

Jotenkin alkoholisti&spandexkuteet ei istu ajatusmaailmassani yhteen. Vaikka joku olisi entinen juoppo, näkisin sen ennemmin kulkevan lomppahousut & reinot jalassa salilla :smiley: :smiley:

Viimeksi kun “lopetin” juomisen, niin aloin lenkkeillä. Puolessa vuodessa sain itseni maratonkuntoon. No, sitten päätin palkita itseni siitä urakasta parilla oluella. Arvaatte varmaan miten siinä kävi :slight_smile:

Käyn punttisalilla ja juoksen. Tutkimusten mukaan säännöllinen kuntoilu kehittää tahdonvoimaa ja sitähän alkoholisti tarvitsee kyetäkseen vastustamaan juomiskiusausta.

Talvella hiihto ja uinti.
Näin kesällä juoksu, uinti, ja nopea kävely. Pyöräilyä pitäisi alkaa elvyttämään tai harrastamaan.
Juoksemisessa tahtoo jalat olla kovilla, joten vaihtoehtoisia liikuntamuotoja on pakko harrastaa.

Kävelyä ja pyöräilyä, olen harkinnut myös juoksemisen aloittamista.

Triatholia aamuisin ennen duuneja ja bordellia iltaisin. Jälkimmäinen koirailua, ensimmäinen viinaton-pentsoton-röökitön henkäys kesäkeleissä.

Kesäkuun lopussa vaihtuu kuntosali, kun jatkuva 75 euron maksaminen kuukaudessa alkaa tuntua liian tyyriiltä opiskelijalle. Haikeaa, koska olen viihtynyt hyvin Fressissä. Heillä ei kuitenkaan ole opiskelija-alennusta.

Nyt pitäs löytää joku uusi mesta. Ehkä palaan Elixiaan (jolla on opiskelija-alennus), tai ehkä kokeilen jotain uutta. Onko kellään kokemusta niistä tosi edullisista saleista pk-seudulla, eli vaikka Fitness 24/7 tai Esport center?
Ai niin, by the way, nyrkkeilysäkki ois hyvä löytyä.

Tai jospa sitä heinäkuuksi ostais kuukausilipun vaan ihan Helsingin liikuntaviraston mestoille, ja kävis vaikka jossain Uimastadionin kämäsellä salilla, ihanku ennenvanhaan! :smiley: Pääsis taas samalla uimaan ja stadikalle paistattelemaan. Viime vuosina alkanut kyllä jo kyllästyttää koko stadikka hälisevine kakaralaumoineen ja tungoksineen.
Joku Pirkkolan uimahalli on rauhallisempi vaihtoehto jossa myös mahdollisuus ottaa ulkona aurinkoa, ja siellä on parempi salikin. :bulb:

Sä yhdistät alkoholismin jonkinlaiseen junttiuteen ja tyylittömyyteen, tai nuhruisuuteen?

Mutta onhan joku tekstiiliurheilukin hieman koomista, jos joku ihan aloittelija ostaa ensitöikseen huippukalliit ja muodikkaat kledjut ja kengät, sitten menee salille tai lenkille ja huomaa että hui kamala täällähän tulee hiki ja tää on ihan rasittavaa, ja koko harrastus tyssääkin kohta siihen. :laughing:

Minäpäs muuten tunnen päihdehoidon asiakkaana olleita kuntosaliohjaajiakin. Eivät tosin ole alkoholisteja, vaan muiden ainehien käyttäjiä.

Minäkin kyseenalaistan Kalevin stereotyyppiset käsitykset. Kyllä spandex ja muut urheilutekstiilit ovat varsin yleisiä myös alkoholisteilla. Alkoholisteja on jopa ammattiurheilijoissa.

Minun urheiluni on ollut kaukana ammattilaisuudesta - mutta ei varusteiden osalta, jotka ovat kyllä olleet viimeisen päälle. Alkoholismini oli sellaista lajia, että päivällä saatoin urheilla 6-7 tuntia, sitten rentouttava illallinen ruokajuomineen ja kaikki hyvin - kunnes ilta jotekin kääntyikin usein sellaiseksi, että aamulla baarien mentyä kiinni olin kauheassa humalassa, usein epämääräisessä seurassa katsomassa, saisiko vielä jostain juotavaa.

Alkoholismi ja muutkin päihdeongelmat on jopa suht yleisiä ammattiurheilijoilla.

Jokainen tuntee meidän oman Nykäs-Matin, jonka voimavara toisaalta on ollut suuri ironian ja huumorintaju, sekä jonkinlainen alati myönteinen asenne, joka henkii kuuluisista aforismeistaan. :smiley:
Elämä on laiffia ja hyppytornissa on ihan up yours, ja joskus pohti pitäisikö keikalla laulaa
“Ehkä lusin, ehkä en”.

Mattihan on kaikista törttöilyistään huolimatta jotenkin rakastettava veijari-hahmo.
Toisen kultamistalistin, Mika Myllylän, lopputaival näytti ainakin ulospäin jotenkin tuskaisemmalta, säälittävämmältä. :frowning:

Suomalaisille jääkiekkoiljoillekin hiiva on maistunut erittäin hyvin, monille tosin vasta aktiiviuran jälkeen jolloin asiasta ei ole noussut skandaaleja.
Jere Karalahti ei ole siinäkään porukassa ainoa lajiaan, mutta hän kyllä osaa tai osasi ainakin bilettää hyvin suurieleisesti, parhaaseen rokkitähti-tyyliin.

t: nimim. “Kerran samaan kapakkaan Jeren kanssa osunut” :sunglasses:

pyöräily,lenkkeily (hölkkä/kävely),kuntosali,salibandy ja kalastelu…tai oikeastaan ihan mikä vaan käy,millä pääsee pakoon typeriä kotitöitä yms :slight_smile:

Sorruin minäkin ja ostin Spandex-kuteet…olipas hyvä lenkeillä ja tuntu et gimmat tziigas :laughing: :laughing: Mutta olenkin vasta 36… yli 45-vuotiaille suosittelen lomppahousut&reinot yhdistelmää…

Onnittelut, Kalevi! Tuota ratkaisua et tule katumaan. Ja kiva kuulla, että minullakin on vielä monta vuotta spandex-aikaa jäljellä, ihan hiukan vähemmän kuin sinulla :slight_smile:. Pyörin kyllä urheiluporukoissa, joissa 50- ja 60-vuotiaat käyttävät spandexia häpeilemättä.

Voihan sitä lenkkeillä alasti niin varmasti tsiigaa sekä gimmat että karjut.

Ha ha! Leirin vaihto Fressistä Elixiaan kuitattu, ruhtinaallisen 8 euron/kk opiskelija-alennuksen vuoksi. :angry:
Tämäkin vain kun suostui avioitumaan Elixian kanssa vähintään kahdeksi vuodeksi.

Onneksi siinä voi pitää maksuttomia “lomakuukausia” kaksi vuodessa, jotka on tarpeen jos ensi vuoden syksyllä pääsen kolmeksi kuukaudeksi vaihtoon Nepaliin! : )

Siellä on kuulemma ihania trekkailu-maastoja. (trekking = retkelily, patikointi. Usein reippaille turisteille ohjattua toimintaa kaukaisilla maillla; juopottelun sijaan : )

Nepaliin! Ooh, olen niiiiiiin kateellinen! Siis positiivisesti kateellinen eli iloinen puolestasi mutta kelpaisi kyllä minullekin :smiley: