Heti alusta asti koukussa?

Onko täällä muita, joista tuntuu siltä, että ovat heti alusta asti koukuttuneet alkoholiin? Ns.ongelma ei siis ole tullut mitenkään hiipien, vaan heti kun korkki on auennut, on sitä ollut vaikea sulkea. Minulla on tällainen tilanne. Juon viikkoja putkeen sitten kun aloitan. En kovin suuria määriä, mutta juon kuitenkin. Sitten taas syystä tai toisesta päätän olla juomatta, jolloin raittiina voi mennä puolikin vuotta. Tuolloin kun juon viikkoja, en parantele alkoholilla edes krapulaani, koska sellaista minulla ei oikeastaan esiinny, vaan aloitan joka ilta samalla tapaa kuin en olisi edellisinä päivinä juonutkaan.

En osaa mieltää tällaista alkoholismiksi, mutta jollakin tapaa ongelmalliseksi kumminkin. Nyt olin taas useita kuukausia raittiina, kunnes viikko sitten maanantaina join yhden siiderin. Päätin, etten tällä kertaa jatka juomista useampana päivänä. Onnistuin, mutta päivittäin on taas ollut mielessä juominen. Yritän päästä aiemmasta käyttäytymismallistani eroon, siksi olen täällä. :slight_smile:

Tervetuloa! Kuulit varmaan meidän puheet, että vähentäjien puolella on ihan liian vähän kirjoittajia. :smiley:

En nyt ole ensimmäisenä “tuomitsemassa” sinua alkoholistiksi, mutta se kuitenkin esiintyy eri ihmisillä eri tavoilla. Jotkut voivat olla pitkiäkin aikoja juomatta ja vetää sitten “perseet olalle”, jotkut lipittävät joka päivä lasillisen. Ongelmaksi se muodostuu kun se muodostuu ongelmalliseksi sinulle. Jos ei pysty lopettamaan silloin kun haluaa, tai se on mielessä silloinkin kun ei juo. Voi olla juomatta, mutta jos pitää väkisin olla juomatta, on asian kanssa selvästi jotain ongelmaa. Ja alkoholisti on minun mielestäni sellainen, jolla on jotain ongelmaa alkoholin suhteen. Mutta ei kai sillä nimellä niin väliä ole.

Se on paha, jos ei tule krapulaa! Krapula kertoo kyseessä olevan pahanlaatuinen myrkky elimistölle. Toisaalta hyvä, sillä et joudu ottamaan loiventavia krapularyyppyjä, kokemuksen äänellä voin kertoa, että ne ne vasta koukuttavatkin/alkoholisoivatkin!

Niin ja siis minä täällä innokkaana heti kommentoin, vaikka en itse ole koukuttunut heti… [size=85]anteeksi[/size]…

Kiitoksia, Ei kiitos ! . :smiley: En itseasiassa kuullut tai nähnyt, minä vain en oikein lopettajienkaan puolelle sovellu. Uskoisin, ettei minulla oikeastaan esiinny siksi krapulaa, koska juon niin pieniä määriä kerralla, yleensä noin kaksi annosta illassa.

Noin pieniä määriä, se on sentään hyvä! Usein määrät vain tahtovat lisääntyä pikkuhiljaa, pysy tarkkana!
Minun yksi alkoholiongelmaton ystäväni juo lasin viiniä joka ilta. Joskus siitä varoittelin, hän sanoi pitäneensä kuukauden tauon juuri varmistuakseen siitä, ettei asiasta tule sen suurempaa ongelmaa.