Heroiinia liikkeellä Helsingissä

Helsingin sosiaali- ja terveysneuvontapiste Vinkissä tehtiin maaliskuun aikana havaintoja heroiinin lisääntyneestä käytöstä. Asiakkaat ostivat kuppeja, joita käytetään heroiinin lämmittämiseen. Nuoret aikuiset ovat lisäksi kertoneet käyttäneensä heroiinia.

Vertaistoimijoiden mukaan liikkeellä on ruskeaa heroiinia, jota käytetään pääasiassa suonensisäisesti.

Ilmiön leviämistä saattaa edistää se, että buprenorfiinia on tällä hetkellä heikosti käyttäjien saatavilla, jolloin buprenorfiinin käyttäjät saattavat käyttää heroiinia voidakseen paremmin. Pitkään buprenorfiinia käyttäneet kokevat annoksesta heroiinia vaikutuksia, joita buprenorfiini ei enää tuota.

Ilmiön riskinä on erityisesti se, että tottumattomuus heroiiniin, sekakäyttö ja suonensisäinen käyttö lisäävät yliannostusriskiä. Heroiinin korkea hinta [poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus :slight_smile:] saattaa näkyä rikollisuuden lisääntymisenä.

• Heroiinin kohdalla täytyy muistaa, että yliannostus on todellinen vaara. Käyttäjien olisi hyvä olla tarkkana, että he varmasti tunnistavat, mitä käyttävät. Heroiini on vaarallinen aine, jonka puhtausasteesta ja voimakkuudesta on vaikea saada varmuutta, sanoo johtava ylilääkäri Pekka Heinälä A-klinikkasäätiöstä.

Käyttäjät kertovat, että aluksi tarjotaan pari ilmaista koeannosta, minkä jälkeen aine maksaa paljon.

Helsingin huumepoliisille ilmiö ei ollut näyttäytynyt vielä kuun vaihteessa.

Ainetietoa heroiinista

Heroiinia käytetään suun kautta, polttamalla, nuuskaamalla tai suonensisäisesti. Heroiini vaikuttaa nopeasti. Käyttäjät kuvaavat voimakkaan mielihyvän tuntemuksia.

Heroiiniin syntyy voimakas fyysinen ja psyykkinen riippuvuus erittäin nopeasti. Myös toleranssi aineeseen kehittyy yleensä nopeasti. Tästä syystä annostusta kasvatetaan helposti moninkertaiseksi, mikä puolestaan lisää yliannostuksen vaaraa.

Heroiinin kanssa samaan aikaan käytettynä pienetkin annokset muita keskushermostoa lamaavia aineita, kuten alkoholia, bentsodiatsepiinejä tai barbituraatteja, voivat aiheuttaa hengenvaaran.

Heroiini valmistetaan kemiallisesti oopiumunikosta uutetusta morfiinista. Heroiini ja opiaatit ovat erittäin vaarallisia huumausaineita.

Lisätietoa Päihdelinkistä:
Tietoiskut:
315 Opiaatit - morfiini ja heroiini
344 Suonensisäinen käyttö ja riskien minimointi
Pikatieto: Heroiini ja opiaatit
Päihteet ja aivot -animaatio

Lähteet: Helsingin Vinkki, huumepoliisi, Päihdelinkki, vertaistoiminta

joo, TOSI kiva… (ollut 2,5vuotta kuivilla pollesta) :confused:

Että oikein ilmaisannoksiakin jaetaan ensiksi. Tämä tapahtuu varmasti myös ala-asteen välittömässä läheisyydessä?

Tere!

Enpä ole minäkään koskaan saanut mistään luukusta mitään ilmaiseksi :frowning: . Taitaa olla urbaani legenda nuo ilmaiset vedot. Tietysti silloin, jos olet ostamassa paljon esim. piriä saatat saada pienet maistiaiset ennen kauppoja :confused:

NV

^Kyllä mulle aikoinani tarjottiin useita kertoja herskaa ilmaiseksi. Ekan kerran läheinen tyyppi oli ostan ja tarjos siitä. Välillä sitä ostettiin, välillä mentiin paikkoihin jotka oli oikeasti nistin unelma-mestoja. Oli kalliissa iittalan kipoissa essoja jne. Silti aina tarjottiin herskaa… Ekana ku tultiin sisään ni poltettiin aina useammat lainit herskaa. Eikä sitä ees ostettu kovinkaan usein. Toisessa paikassa jossa se oli halpaa mut paskaa ni tarjottiin niin pitkään että varmasti kävi päähän ja vasta sen jälkeen alettiin tekemään kauppoja. Ei mulle koskaan vetoja ole tarjottu, mut pellille vuoronperään jokaiselle lainit tai isot yhteiset ja siitä sit vedettiin vuoronperään. Sit ku oli ostanut, sai vetää joko muualla tai vessassa hihaan… Joskus vaadittiin testerit että on hyvää… Nämä olivat siis jo aiemmin testattua laatua jotka kadulta ostettiin ja tuossa ei mitään ilmaisnäytteitä annettu; pikemminkin tapeltiin hinnasta tai määrästä. Sai usein takuun siihen päälle ku aika kallista tavaraa on kuitenkin. Jälkeenpäin miettien on aika ihme että oikeasti on saanut ilmaiseksi sitä niin paljon. Pakostakin käy mielessä että oliko tarkoitus koukuttaa vai mikä… Tuossa paskassa herskassa oli tarkoitus saada sitä eteenpäin mut kauaa ei mennyt kun tyyppi jäi rajalla kiinni ja linnaan joten se kontakti jäi siihen; mikä oli ehkä hyväkin asia… :unamused:

Enivei noissa tarjoamis-tilanteissa oli tarkoitus että fiilis oli hyvä, ku kauppoja alettiin tekemään… Samalla tietty vakuutettiin kaman laatu ja ystävyys, koska kuka nyt vieraalle tarjois ilmaisia… Useimmiten nuo olivat hyviä ystäviä siihen aikaan. Ainoastaan kerran tehtiin niin, että tarjottiin ilmaiset ja seuraavana päivänä kun menit ostamaan, tuli olla massia siihen. Lisäksi aina tuli ohjeet kuinka vahvaa tavara oli. Järjettömiä laatu-vaihteluja, joillakin laaduilla pärjäs koko illan 0,1:sellä kahteen pekkaan, huonoimmalla sai vetää ½g et sai pään sekaisin. Tosin tuo hinta määräytyi sen mukaan eli 0,1 hyvää maksoi enemmän kuin ½g paskaa… Tuossa paskassa ollut herskaa pätkääkään jäljellä varmasti ja myyjä itekin poltti useamman gemmin/pv. Oli silti huvitttavaa että tarjos kolmelle (itsensä mukaan lukien) lähemmäs 2g että mulla toimi. Ei ollut laatu kohdillaan kyllä… Tietty siinä pumpulioloissa on hyvä tehdä kaupat etenkin jos polttaa savut ja herska alkaa jo lopettamaan vaikutukset ni takuulla on ostaja vieressä. Itsekin huomasin et oli pysyttävä kaukana koska kaikki rahani olisin siihen käyttänyt ja vielä paljon enemmän jos olisin ostanut aina kun sitä teki mieli…

hyvä kun kerroitte, otsikkokin jo alusta alkaen kiinnosti. en jaksanu kylläkään lukee koko juttuu, mut pointti oli siis heroiinia liikkeellä mun kotikulmilla. (halvallakin?)

On monesti mietitty, että pitäisi varmaan alkaa bostailemaan jossain ala-asteen kulmilla, kun aina kerrotaan että siellä jotkut epämääräiset tyypit jakelee ilmaisia huumeita. Usein kuulemma vielä karkin näköisiä ja lapsi (tai miksei aikuinenkin, kuten allekirjoittanut) voisi sellaista erehtyä ottamaan. :open_mouth:

Ei itekkää harmi kyllä koskaan nähny epäillyttävän näköisiä tyyppejä koululujen välittömässä läheisyydessä itseäni lukuunottamatta. Kyllä siellä aina pyöri amis Corollamiehiä lippalakit päässä ja kiljutonkat käessä, mutta niillä tuskin olisi ollut pollea tai mitään muutakaan poistettavaa.

Mulla on kyl aina ollu joku ihme huumefetissi. Ala-asteella otin kerran semmosen pienen pussin kotoa mihin kirjotin tussilla “LSD” ja laitoin sinne vehnäjauhoja pikkasen. Sit näytin sitä koulussa coolina monille kavereille.

Tuskin tosin tiesivät mitä kirjainyhdistelmä meinaa sillä ei tullut huolestuneita soittoja äitilleni asian tiimoilta.

Aivan sama homma tuo huumefetissi. Itse lapsena (juurikin ehkä noiden kömpelöiden valistusten seurauksena) leikin että sellaiset pillerinmuotoiset karkit on huumeita ja sitten olin muka aina aivan sekaisin. :blush: “Poltin” myös aina niitä suklaaröökejä, etenkin pakkasella oli cool kun hengitys höyrysi.

Minkähänlaista valistus nykyään on peruskoulussa, edelleen samanlaista kuin 80-90 -luvuilla?
Itse ainakin silloin olin lähinnä että wau, kun kerrottiin että näkee joitain lentäviä sinisiä norsuja ja luulee olevansa banaani. Siitä se ajatus sitten lähti myöhemmin, luulen ma, koska mua ei saatu peloiteltua koskaan ja pidin huumeita lähinnä mielenkiintoisina.

[poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus] oikeesti haloo, eihän kellään ole edes varaa jäädä koukkuun, etenkin kun tavara on todennäköisesti melkoisen jatkettua, kun sitä on hippasen pakko jatkaa ja reippaasti, koska suurimmalla osalla asiakaskuntaa on pelkkä subutole (eli lähes olematon), ja kyseinen tuote, joka myy itse itsensä tappaa takuuvarmasti pienelläkin yliannostuksella (ensin tavara humahtaa laskimosta pumpun ja keuhkojen kautta päähän, ennenkuin alkaa levitä muuhun kehoon, joten yliannostustapauksissa tekohengitys on erittäin tärkeätä ensimmäisen 10-30 minuutin ajan, jonka jälkeen, jos annos ei ole ollut ihan liian iso hengitys alkaa taas pelata.) Tuolla hinnoittelulla homma ei oikein toimi, ellei anneta piuhalle isoja määriä ja sitten onkin “hieman” kusinen tilanne. Belgiassa kaveri sanoi, että [poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus] hyvänlaatuinen ja oman kokemukseni (jota valitettavasti löytyy suhteettoman runsaasti, koska olin tekemisissä paljon ihmisten kanssa, jotka eivät olleet tehneet koskaan muuta kuin myyntityötä ja arvatkaa, minkä) mukaan erittäin hyvänlaatuinen 50%+ oli [poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus] Skotlannin kaltaisessa takapajulassa (vertaa Suomen Lappi). Isompi määrä, unssi [poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus], nykykurssin mukaan. Kerta-annos, [poistettu hintatietoja - Päihdelinkin toimitus] Ja laatu oli tasaista, silloinhan kauppa käy parhaiten, eli vahvuus oli tasaista 50%-60%, joskus sattui erä jatkamatonta kaupunkiin, jolloin kyseinen tuote saatteli porukkaa toiseen ulottuvuuteen normaalia tiheämpään tahtiin. Maahantuojaporras kaiketi tavaran jatkoi, normimyyntiportaassa jatkamista tapahtui lähes olemattoman vähän.

Pysykää helvetti erossa tuosta erittäin vaarallisesta ja tuhoisasta kemikaalista. Alle muutaman kuukauden kuluttua tulee 2 vuotta täyteen ilman laittomia aineita ja tuo saasta oli viimeinen, mitä otin, ennenkuin otin siivet alleni ja syöksyin ilmojen halki Suomeen suoraan teholle hoitamaan itseni kuntoon. Ja kunnossa olen, kiitos erään Suomessa hyvin arvostetun päihdelääketieteen tohtorin, erään keskussairaalan johtavan kardiologin, anestesialääkärin ja lopuksi muun henkilökunnan johdosta, yhtään väheksymättä omaa tahtoani sanoa ei tuolle kammottavalle aineelle.

Just say Ozzy instead of heroin.

Toimitus poisti jopa alkuperäisessä viestissään olleen hintatiedon, jota arvostelin. Ei taida olla concerta-annos kohdallaan moderaattorilla.

Eipä taida olla ei. Muutenkin vähän ihmetyttää, että miten tuollaisia hintatietoja täällä foorumilla ylipäänsä edes näkyy?
Eikö myös päihdelinkin toimituksen pitäisi noudattaa laatimiansa sääntöjä?

Ilmeisesti ei. :unamused:

Hei vaan,

kiitos palautteestanne, kovin tarkkanäköistä! Asia korjattu :sunglasses:

Lämmintä kesää kaikille,
Päihdelinkin toimitus