Moikka, ja kiva Sylvia, kun pidät mun ketjua elossa!
Mun kaksi suurinta syytä juomiseen on tylsyyden karkoittaminen, ja sosiaalisten tilanteiden sietäminen.
Tylsyyden karkoittamiseen liittyy sellainen pieni ajatus, että sillä juomalla ja pienellä nousuhumalalla saisi jotakin glamouria elämäänsä.
Siis häh, ihan älytön ajatus, mutta niin se mulla menee. Ajatus punaviinilasillisesta kesäterassilla tekee elämästä jotenkin hienompaa.
Elämäni ei ole tavattoman tylsää, mutta pienen perheen äitinä, minulla voisi olla enemmänkin aktiviteetteja kavereiden kanssa. Jotenkin kaikki ystäväni ovat irrallisia ja elävät omaa elämäänsä. Kaipaan kauheasti sellaista kaveriporukkaa, jonka kanssa voisi päihteettömästi puuhastella. Mutta mitään porukkaa ei ole, vaan kaikki ystävät ovat siis yksittäisiä, eivätkä tunne toisiaan. Ehkä sen takia lähikapakka niin usein vetää puoleensa perjantaisin. Siellä istuu se tietty porukka, suurin osa ihan järkeviä aikuisia ihmisiä, ja hetken ajan voin tuntea kuuluvani johonkin joukkoon. Oman asuinpaikkani lähikapakka, kuin sosiaalinen olohuone. Siellä minusta pidetään, vaikka olen selvästi kaikkia parikymmentä vuotta nuorempi. Ketään heistä en silti pidä ystävinäni, enemmän hyvän päivän tuttuina.
Toinen syyni juomiseen, huvittavaa kyllä, on sosiaalisten tilanteiden sietäminen. En koe että sosiaalisia tilanteita tarvitsisi vältellä, mutta parin oluen jälkeen, minusta introvertistä aukeaa extrovertti, juon siis itseni mukavaksi.
Joskus ahdistaa mennä johonkin tapahtumaan, jossa on paljon tuttuja, muttei niinkään ystäviä, esim keikalle. Itsetunto tuntuu olevan pohjamudissa, tunnen näyttäväni rumalta, ja olevani tylsä selvinpäin, joten haen oluesta apua. Jo yhden pullon jälkeen oloni päinvastainen. Rakastan kertakaikkiaan sitä nousuhumalaa. Silloin koen pystyväni mihin vain.
Minulla on myös 2 tyypin bibo. Välillä mietin, onko se pieni hypomanian poikanen, joka nostaa päätänsä aina silloin kun juomaan tekee mieli lähteä. Toisaalta sairaus on ollut nyt ihan hyvin kurissa lääkityksen avulla. Eikä bibo ole ainoa diagnoosini. Se on vasta uusin. 10 vuotta elin sairauden kanssa ilman oikeaa diagnoosia. Minulla on myös paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö ja eri tasoisia masennustiloja, ja näillä kaikilla on varmasti ollut osuutensa juomiskäyttäytymiseeni. Siihen geenit lisäksi, niin avot. Tunnen olevani tikittävä aikapommi juomiseni kanssa. Nyt viimeistään on hyvä havahtua.
Kun mietin omalla kohdallani kokonaan lopettamista, se tuntuisi olevan erittäin järkevä ratkaisu. Sitten alkaa päässäni ääni minulta kyselemään, että mitäs iloa minulla sitten enää elämässäni on? “Muut pitävät hauskaa ja sinä pidättäydyt kaikesta” Niinpä. No tiedän, että ajatus on absurdi ja iloa on paljon muuallakin kuin pullon pohjalla, mutta tämä ääni yrittää vakuuttaa toisin. Mietin, että pitäisikö elämän tylsyyttä alkaa karkoittamaan harrastamalla jotain exteme-lajeja?
Vakavasti jo mietin viime talvena aloittavani avantouinnin, nyt olen yhä enemmän sen kannalla. Mutta viimeaikainen saamattomuuteni ahdistaa. Tuntuu, että vapaapäiväni käytän tietokoneella roikkumiseen, kun sen sijaan voisin käydä harrastamassa jotain tai tapaamassa ystäviä. Valivali. Nyt loppuu tämä ruikutus, lähden viemään koiraa lenkille