Hengenheimo avautuu

Olen kasvanut alkoholin parissa. Aloitin ryyppäämisen jo ala-asteella, olen kohta kolmekymppinen. Kaikenlaisia huumeitakin olen käyttänyt. Nykyään vedän kännit yhtenä tai kahtena päivänä viikossa, viikonloppuisin. Tuolloin yleensä vedän myös amfetamiinia, mitä selvinpäin ei edes tee mieli.

Käytän päihteitä juhlimis- ja seurustelutarkoitukseen. Ne ovat kuitenkin myös ainoa oppimani keino laukaista stressi ja nollata pää. Alkoholin käyttö on jonkinasteinen ongelma, humala aiheuttaa pirinhimon. Impulssi lähteä perjantaina dokaamaan on nykyään lähes vastustamaton, kutsunkin sitä nimellä “friday night fever”.

Ongelmani on varmasti monen mielestä vähäinen. En yleensä itsekkään pidä sitä edes ongelmana, varsinkaan perjantaisin. Joka viikonloppuinen juhlimiseni aiheuttaa kuitenkin harmia jos jonkinlaista: sunnuntaina olo on ankea, joskus oksentelen, joskus en. Maanantaina ja tiistaina olen jumissa ja äkäinen kuin ampiainen syyskuussa uni- ja dopamiinivajeen takia. Keskiviikkona ja torstaina olen oma itseni. Perjantaina pyörin kuin hyrrä, olen erittäin levoton enkä pysty keskittymään mihinkään. On pakko lähteä baanalle. Saan siis olla oma tasapainoinen itseni kaksi päivää viikosta enkä koe sen riittävän.

Miksi pitää kekkaloida joka viikonloppu? Laiminlyön lähimmäisiäni ja opiskeluani. Duunissakin on alkuviikko aivan perseestä. Nyt yritänkin olla koko tammikuun selvinpäin. Ja sitten juhlin vain kun siihen joku tähdellinen syy kuten vappu, juhannus tai jonkun hyvän ystävän syntymäpäivät. Täydennän topikkia viimeistään kun friday night fever seuraavan kerran iskee, ehkä tajuan jotain kun luen mitä olen kirjoittanut kun hikoilutti, väsytti ja oli paha olo.

Nukuin 12 tuntia, enkä silti tunne levänneeni. Olo on hermostunut ja hieman ahdistunut. Avovaimoni oli vienyt loput röökit lähtiessään töihin ja ravostuin siitä vaikka kauppa on 200 metrin päässä :confused: Pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat erittäin suurilta ja olen kiukkuinen. Toivottavasti tajuan tulla tänne ja lukea tämän kun dokaaminen ja tarkoitukseton juhliminen taas tuntuvat hyvältä ajatukselta. Haluaisin mennä vaikka luistelemaan tai uimahalliin mutta en saa itsestäni sen vertaa irti kun vituttaa ja ahdistaa.

Onko tästä jo tosiaankin näin kauan kun täällä kävin… nykyään juon jo puolet viikosta ja olen työtön. Ehkä seuraavaksi postaan Me Lopettajat osiolle. Vittu että masentaa. :cry:

Tervehdys hengenheimo!

Itse jojoilin vuosikaudet vähentämisyrityksissäni tuloksetta ja koko ajan vain painuin syvemmälle alko-ongelman kanssa. En tosin silloin kirjoitellut tänne plinkkiin.

Nyt olen ollut raittiuden tiellä ollut yli 8kk, kesän aikana kyllä hieman retkahdin, mutta se ei kadota niitä hyviä asioita ja aikoja, joita on jo takana. Huomista on turha liikaa murehtia, pääasia ettei tänään juo.

Entä jos tulisit rohkeasti lopettajien puolelle ja purkamaan omaa stooriasi, jotta voisit itse arvioida lopettamisen mahdollisuutta ihan rehellisesti itsesi kanssa.

Kuten varmasti itsekin huomaat, niin nuo muutamat vuodet sinun kirjoittelusi välissä eivät ole kummoisemmin asioita parempaan suuntaan vieneet. Toki voit jatkaa vähentelyäkin, jos se tuntuu sinusta parhaalta ratkaisulta.

Moi hengenheimo!

Mahtaa olla aika simiäavaava fiilis, kun muutaman vuoden päästä tulee lukemaan omia tekstejä tänne keskustelualueelle. Itse olen aika uusi plinkissä, ja kamppailen överidokailun kanssa. siihen ei koskaan ole tosin liittynyt huumeet. Olen nähnyt liian läheltä, mitä kovat aineet tekee ihmisille, eikä minulle ole koskaan tullut “tarvetta” käyttää kovia huumeita - tuskin kenelläkään on, mutta en nyt keksi parempaakaan sanaa tähän tilanteeseen. Kyllä on tarjottu, mutta vaikka olen ollut miten humalassa, olen aina kieltäytynyt. Pilveä olen polttanut monet kerrat (ystävien kanssa ja turvallisessa ympäristössä) ja sieniä kokeilumielessä kerran. En siis mielestäni ole mikään huumeneitsyt-moralisoija :slight_smile:

Alkoholin ja pirin käyttämisesi kuulostaa tavallaan samanlaiselta, mitä itse dokailulta haen: fiilis ei nouse kattoon, eikä itsetunto nouse sataan, ellei ole tuhannen sekaisin. ja kun Friday night fever iskee, ei tiedä mitään siistimpää kuin saada nuppi mahdollisimman nopeasti mahdollisimman sekaisin.

Välillä kun perjantaina pääsi koulusta, en malttanut odottaa iltaan asti, vaan join itseni humalaan jo iltapäivällä niin, ettei minusta ollut lähtemään baariin. tai sitten menin nukkumaan tunniksi, etten olisi ollut niin sekaisin illalla. viinan himo oli välillä ihan järjetön.

Omalla kohdallani humalahakuisuus on vahvasti sidoksissa huonoon itsetuntoon ja sen pönkittämiseen. alkoholi on keino tukahduttaa ongelmat, mitkä lymyilee sen humalahakuisuuden piilossa, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä juomisen kanssa: suhde vanhempiin, lapsuuden traumat, tunteiden lukot yms.

Jos jonkin neuvon voin antaa, niin kannattaa miettiä tosissaan niitä syitä, miksi viinanhimo iskee, miksi viina ei pelkästään riitä, ja miksi aina pitää vetää överiksi. miksi aina menee tunteiden sanelemana, vaikka järki sanoo toista. Suosittelen tutustumaan Tunne Lukkosi- kirjaan, josta itselleni on ollut suuri apu. sen avulla saattaa sullakin löytyä ne sekoilun todelliset syyt, ja ehkä sen jälkeen pystyt olemaan avoimempi myös päätökselle lopettaa kaikenlainen sekoilu.

Tsemppiä jatkoon, ja mahtavaa että olet palannut takaisin plinkin pariin! :slight_smile:

Nykyään ei oikeastaan tule juuri mitään muita huumeita kuin alkoholia käytettyä. Se on korvannut kaiken ja tunnen todella tulleeni riippuvaiseksi siitä. Lähes millään ei pääse niin tehokkaasti pihalle ja ongelmiaan karkuun kuin alkoholilla.

Taidanpas lukasta tuon, kun muutenkin tulee (tai tuli) luettua melkoisen paljon. Kiitti!