Hei Rulla ja Askel!
Kiitos ja ihanaa kun oli jo tullu vastauksia!
Isompi lapsi on kaverikylässä ja pienempi nukkuu päikkäreitä, joten ehdin kirjoittaa enemmän.
Kiitos Rulla kannustuksesta, sitä tarvitaan. Oonki jo jonku aikaa lueskellu palstaa ja tiedän hieman sun tarinasta. Samoin Askeleen juttuja oon lueskellut. Olette molemmat aika aktiivisia, ja toivon että nyt rohkaistun olemaan aktiivinen myös muiden palstoilla. Niistä muiden tarinoiden lukemisesta kun on ollu jo nyt paljon apua. Siksi uskaltauduin vihdoin ja viimein iteki tänne: konkreettisesti ilmottautumaan alkoholistiksi, ottamaan vihdoinki vastuun itsestäni ja sitä kautta perheestäni. Täältä Plinkistä nimenomaan oon oppinu tuon “Tänään en juo”-mantran ja monia muita keinoja olla juomatta. Ja ne auttaa tässä minuutti,- tunti,-ja päivätaistelussa. Vaikkei ehkä auttanut pari päivää sitten… Mutta se oli kyllä ihan oma päätös kaataa se viini lasiin ja käydä se taistelu konkreettisesti sen lasin edessä. Koska eihän sitä helposti voita. Miksi siis kaataa viiniä lasiin jossei aio sitä juoda? Tahi, miksi olla viiniä kotona jossei aio ikinä enää juoda? Eli, olin jo tavallaan päätökseni tehnyt kun viintä lasiini kaadoin.
Askel, tosi lohduttavaa kuulla että oot kokenu jotain samaa! Ei sillä, että sitä toivois kenellekään.
Omat lapset on vielä kovin pieniä-siksi toivonki että saan nyt tämän juomisen loppumaan ennenku tämä menee tämän pitemmälle- tai ennenku he suuria vielä siitä ymmärtävät. (Mulla on pojat 3,5 ja 1-vee)
Juon kotona, ihtekseni kun pojat nukkuu ja kun mies on poissa. (työn takia paljon poissa) Juon lähinnä viiniä, koska olut turvottaa ja tuo todella pahan kankkusen. (ei sillä etteikö mikä tahansa alkoholi turvota) Väkevistä menen heti aivan sekasin. Juon myös seurassa, mutta se ei ole kivaa koska tahtoisin juoda tosi nopeasti tietysti, ja seurassaha niin ei voi tehdä. Eli kaikki keskittyminen menee siihen, että yrittää käyttäytyä kuin tavikset ja siemailee lasiaan hillitysti. Yhtä tuskaa. Silloin juon mieluummin vettä. Jos meillä on juhlat, käyn sillon toki vaatekomerolla vähä siemailemassa omia viinejäin, että pääsis rennompaan olotilaan nopeammin. (Mahtavaa tämäki ekaa kertaa tunnustaa)Muutki on illan kuluessa niin humalassa ettei ne mitään huomaa. Osaan peittää humalani hyvin eikä se mene puhekeskukseen tms. (heh, tai niin kai luulen?)
Usein jo ekan lasin juodessani yökkäilin ja en kestänyt viinin makua. Silti join. Se on ihan sairasta!
Mulla on lievästi autistinen mies, joten hän ei paljon minua tarkkaile. Vaikkakin yritän olla varovainen ja en juo kun hän on kotosalla. Joskus kuitenkin juodaan yhdessä tai kun ystäviä tulee kylään ja sillon hän kyllä huomaa että humallun, mutta ottaa sen huumorilla ja on sitä mieltä että hyvä kun meitin ahkera äitiki joskus pitää hauskaa. Mutta hän on iteki aikamoinen bilettäjä ja juo seurassa, oli mikä viikonpäivä tahansa. Mutta on selkeästi tavis, eli ei juo usein ja aina biletysmielessä, pari olutta kavereiden kanssa tai yhden lasin viintä ruoan kanssa. Hän ei siis tiedä ongelmastani ja toivon että voisin vain katkaista juomisen, ilman että vielä kertoisin kenellekään. Tiedän että se ei ole kauhean hyvä ratkaisu, mutta uskon että pystyn siihen. Kun juomista ei ole vielä kuitenkaan jatkunut kauaa ja se ei kuitenkaan vie toimintakykyä tai suuresti haittaa elämää. (onko tämä itsepetosta? voi olla.)
Olen soittanut pari kertaa auttavaan puhelimeen ja ne olivat avaavia. Sain makian potkun persauksille todellakin yrittää lopettaa kokonaan.
Muutin 10 vuotta sitten tänne, ulkomaille, joten suomalaiset aa:t ei sovi ja en tahdo mennä täälä aa:ha. Miksi? Synnytin molemmat poikani Suomessa koska tahdoin kokea tärkeät tapahtumat tutulla maaperällä, omalla äidinkielellä. Koen tämän alkoholismin samoin: tahdon avun Suomesta, omalla kielelläni ja kulttuuritaustallani. Ajattelin että soittelen auttavaan puhelimeen ja käytän tätä Plinkkiä pääasiallisina tukiverkostoinani. En tiedä, oletteko te kokeneemmat sitä mieltä että se ei riitä? Itse tahdon uskoa itseeni, tahdonvoimaani ja haluuni raitistua niin paljon, että toivon että se riittää. Toivon tietysti myös että uskaltaudun avautumaan miehelleni, joskin kaikki henkinen taakka on hänelle suurempaa kuin meille normaaleille. (Hällä kun on neurologinen häiriö ja hän ei kestä henkistä stressiä kuten me muut).
Oon luovalla alalla ja se vaatii paljon energiaa. Samoin pienten lasten hoito ja kodin kunnosapito. Tunnen alkoholin kuormituksen kropassani ja päässäni ja tahdon olla voimakas taas. Tahdon nukkua hyvin, syödä hyvin, urheilla ja nauttia elämästä semmoisena kun se on. Pienet lapset, aika vaikea parisuhde erilaisen miehen kanssa ja kaipuu kotimaahan kuormittaa henkisesti- ei sillä että ne olis syitä jatkaa juomista. Mutta ehkä ne oli joku katalysaattori tähän.
Näin. Kiitos jotka jaksoivat lukea ja kertokaa mielipiteitänne ja kaikki apu on kaivattua.
Päivä 2 etenee hyvin. Tekee mieli alkaa juomaan, kun olen yksin taas viikonlopun lasten kanssa, mutta en aio. Sanon: en juo tänään.
Helinä, päivä 2.