Hei

Onpas vaikeaa tänne kirjoittaa. Kenellekkään en ole myöntänyt, että juomiseni mietityttää, ja toivoisin voivani vähentää. Tämä on minun pieni salaisuuteni, ja pelkään että se kohta paljastuu lähimmäisilleni. Pelkään myös että se todella paljastuu minulle itselleni. Tällaista asiaa en koskaan täysin haluaisi itselleni myöntää. Olenhan menettänyt läheisen ihmisen alkoholille. Joka viikko asia on kuitenkin mielessäni, ja haluaisin muutoksen tehdä. Keinot vain ovat vähissä, eikä ole ketään kenen puoleen kääntyä.

En juo päivittäin, mutta viikoittain kyllä. Useimmiten perjantaisin kun pääsen töistä. Perjantaina on aina hyvä olo, koska viikonloppu alkaa ja on vapaus tehdä mitä vain. Kuitenkin iloitsen tuota onnellisuuden tunnetta juomalla, ajattelen juovani vain pari, mutta ei se koskaan siihen pariin jää. Yleensä juon noin 16 alkoholiannosta, joskus enemmänkin jos ilta venyy ja se on paljon minun kokoiselleni ihmiselle. Tästä seuraa se, etten lopuviikonloppuna jaksakkaan tehdä mitään muuta kuin selviytyä krapulasta. Aina ajattelen että ensi viikonloppu menee toisin, mutta koskaan se ei mene.

Tahtoisin voivani nauttia elämästä, ihmisistä ja tunteista selvinpäin. Tahtoisin tutustua uusiin ihmisiin selvinpäin, jotta uuden ihmiset voivat tutustua siihen, kuka todella olen. Tahtoisin tehdä asioita ja tuntea vilpittöntä iloa ilman alkoholin tuomaa kulissia. Tuntuu, etten pysty tyytymään nihiin todellisiin tunteisiin joita voisin tuntea. Tahtoisin tuntea tunteet aitoina.

Pelkään pettyväni kun aijon yrittää tehdä elämässäni muutoksen. Aijemminkin olen yrittänyt, ja aina olen pettynyt. Tiedän, että minulla on hyvin suuri riski joutua pahan alkoholiongelman vietäväksi, perheessäni kun on useammatkin ihmiset kamppailleet tämän asian kanssa. Tuntuu, että minutkin on kirottu tämän asian kanssa taistelemaan. En tiedä mistä alottaisin, tai mitä tekisin kun vaikea paikka kuitenkin tulee.

Hei vaan,
Tsemppiä yritykseen vähentää tai lopettaa. Kuten juuri toiseen viestiketjuun kirjoitin, en osaa antaa neuvoja, ainoastan kannustaa.

Usein kuvittelen ratkaisun alkoholiongelmaan niin itselle kuin muillekin olevan se, että täyttää elämänsä muilla mielekkäillä asioilla: harrastuksilla, opiskelulla, työllä. Mutta kun lopulta käy niin, että

• “Kova” urheilusuoritus saa oluen ja viinin vain maistumaan paremmalta - mutta kun näin ajattelee, ei tajua sitä, että juomista seuraavana päivänä se sama suoritus ei enää onnistuisi, tai ainakin se olisi hengenvaarallinen.

• Hyvä kirja tuntuu vielä paremmalta pienessä sievässä - mutta unohtaa sen, että jos juomista jatkaa, ei kirjasta enää muutaman lasillisen jälkeen saa irti mitään järkevää.

• Ihmisiinkin tutustuu pienessä sievässä ja vielä paremmin isossa rumassa (mikäli tutustumisen kohteet ovat myös isossa rumassa, vaikka näyttäisivätkin sieviltä) - ja jälleen unohtuu jotain, nimittäin se, että näitä kostean baari-illan tuttavuuksia harvemmin enää tapaa tai haluaakaan tavata.

Niin, minäkin haluaisin nauttia kaikesta elämän tarjoamasta selvinpäin, mutta…

Olen täysin erimieltä ja mielipiteeni perustuu kokemukseen kymmenien vuosien alkoholismiin ja vastaavsti raittiuteen.

Olen lukenut vaikka kuinka monia kirjoja kännissä mutta mitä iloa siitä on kun ei muista mitä on lukenut,

Olen viettänyt “hauskoja” illoja humalassa mutta eipä siitäkään jälkeenpäin juuri iloa ole kun pitää muistella mitä tapahtui tai tuli sanottua ja aika usein niitä juttuja saa vielä hävetä.

Parhaat ihmissuhteeni ja myös seikkailut olen kokenut selvinpäin. Esimerkiksi baari-elämässä selvä on täysin ylivoimainen jos nyt ajatellaan vaikka vastakkaiseen sukupuoleen tutustumista.

Rohkaistaakseni itseäni minäkin alkuun join ja koko ajan lykkääntyi oppi siitä miten ollaan luonnollinen selvin päin no tulihan sekin onneksi opittua.

Olen lopettajien puolella kuvannut kuinka hyvin asiat minulle sujuivat selvänä tässä ketjussa, en viitsi sitä tänne kopioda: viewtopic.php?f=42&t=28413&p=718735#p718735

No aloittajan pulmaam vielä. Apua ka keinoja kyllä löytyy kun vain on halua tehdä muutos ja ottaa apua vastaan. Ensin pitää tietysti kysyä miksi oikeastaan haluat juoda ?

Apua löytyy esim A-klinikalta ja tietysti AA-ryhmistä jos todella haluat lopettaa juomisen. Vähentämisajattelulla on minusta kauhean hankala elää ja onnistua. Lopettaminen on paljon helpompaa,