HATTU KÄDESSÄ, TOIVOTTAVASTI NÖYRIN MIELIN

Olen tällä sivustolla noviisi. Rekisteröidyin mukaan pari päivää sitten. Laitan tähän saman tekstin, jonka äsken liitin ketjuun “Uutena tulokkaana esiinnyn” (tai jotain sinne päin).

Re: UUTENA TULOKKAANA ESIINNYN
Kirjoittaja tuhlaajapappa » 30.8.2011 18:37:05

Esiinnyn osaltani uusiotulokkaana. Heippa kaikille!

Käytän nimimerkkiä ‘tuhlaajapappa’, koska tuhlaajapoika en ole voinut olla enää pitkään aikaan.
Tässä pääkohtia “ansioluettelostani.” Humalahakuinen juominen alkoi syksyllä 1967, jolloin tein väärän valinnan jatko-opiskelujen suhteen. 1972 pidin ensimmäisen nenänvalkaisukuukauden. Laitoskokemuksia: Kalliolan kuntoutusklinikka 1990, Tervalammen huoltolaitos 1992, psykiatrinen sairaala 1993. AA-tietoisuutta
vuodesta 1990 alkaen. Pisin / vähiten lyhyt kuiva kausi tasan 6 kk. Uusia yrityksiä AA:ssa vuodesta 2001 alkaen. “Rataennätys” edelleen tuo samainen 6 kk.

Olen ollut masennuksen johdosta työkyvyttömyyseläkkeellä vajaat 18 vuotta.

Pähkäilen mielessäni paluuyritystä AA:han. Kynnyksenä se, että en usko itseeni. Olen kokenut 15-20 kertaa turpaantulon / AA:sta lähtemisen. Onko järkevää lähteä hankkimaan tieten tahtoen uusia epäonnistumisen kokemuksia.

Tässä tärkeimmät. Otan kiitollisena vastaan kaikki mahdolliset - ja myös mahdottomat - kommentit.

Oletan siis, että olet aivan selkeästi alkoholisti. Niin minäpä heittäisin tähän, että ehkäpä se AA ei ole sinua varten. Olet jo niin monta kertaa kokeillut sen. Mutta mikäs siinä jos siellä käy.

Nyt olet soutanut edes takasin, löytämättä ratkaisua. Mikä siis avuksi.

Minä ainakin itse menisin a-klinikalle ja varaisin säännöllisiä keskustelua aikoja päihdelääkärin kanssa, sekä tietysti sairaanhoitajan kanssa. Ja ehdottomasti Antabus käyttöön. Ja joka aamu se pirun pilleri sitten vedetään turpaan!

Sitten lähtisin yrittämään hahmottamaan sairauttasi addiktiosairaudeksi. Sinä olet siis alkoholin orja, todella addiktoinut siihen. Ja silloin kun sinulla tulee se repsahdus niin addiktiosi on saanut vallan. Mitä jos ajattelisit, että ne eivät ole sinun omia ajatuksia ne viinan himot? Kuulostaako hassulta? Mutta sitäpä se ei ole.
Koska se addiktio luo sinulle oikeesti sen, että päätät korkata pullon (tavallaan harhan), sinä ITSE et varmaankaan halua oikeesti.
Ja juuri tämä “ITSE” on se jonka ajatukset ovat AITOJA.

Tälläinen hemmo ei juo alkoholistina lainkaan alkoholia, koska tajuaa sen mittavan vahingon joka, jo ensi ryypystä pääsee valloilleen.

Mut tsemppiä ja yritä löytää joku oma polku aktiivisen alkoholismin kurimuksesta!

Tervetuloa joukkoon. Näitä retkahduksia on joillain enemmän, joillain vähemmän. Uskosta omiin kykyihin ei loppujen lopuksi ole kyse. Joku on ominkn voimin onnistunut, mutta harvempi. Kaksi erilaista syytä vaivaan tuntuu olevan. Liiallinen omanvoiman tunto ja sitten liian vähäinen. Sellaista tämä elämä on. Päivä kerrallaan ollaan raittiina.

Alkoholismi on katala sairaus. Ei ole lainkaan ihme, jos alkoholi juo. Todellinen ihme on, jos alkoholisti on raittiina - edes lyhyemmänkin ajan. Loppuviimeksi se ei paljon vaikuta, monestiko kompastuu, vaan se kuinka monta kertaa nousee ylös.

Hei ja tervetuloa. Kynnyksesi AA:n menoon on erittäin hyvä, nimittäin ettet usko itseesi. Rohkaisen sinua menemään uudelleen, tiedän ihmisiä, jotka ovat tarttuneet kiinni n:nnellä kerralla. Alkoholismi se tuo niitä epäonnistumisen kokemuksia. Uskon, että AA:n olet tervetullut riippumatta monesko kerta on kyseessä.
Tsemppiä ja rohkeutta t. askel

Kiitokset! Yritän edetä maltilla, pienin askelin. :open_mouth:

Eihän se tietenkään ole järkevää, jos olet jo etukäteen päättänyt, että siitä seuraa epäonnistuminen :slight_smile:
Mitäpä jos päättäisit, että siitä seuraa raitistuminen?

Mikä sinulle toimii? Toimitko kepillä vai porkkanalla? Minä tiesin toimivani ‘kepillä’ :slight_smile:
Päähän taputtelu tai ‘oothan sä hei jo tosi hienosti…’ ei auttanut minua koskaan.

Kävin katkolla varmaan tuon 15-20 kertaa. Masensi ja ketutti ihan viimeisen päälle, tuntui että kodin ja katkon välille kului jo polku, mutta olin päättänyt raitistua! Jos retkahdin, hakeuduin heti katkolle ja ryhmiin melkein kuin ‘nöyryyttämään’ itseäni, koska jokainen epäonnistuminen toimi minulle kimmokkeena tavoitella onnistumista entistä enemmän. Kukin tyylillään, hei :slight_smile: Kuten sanoin, keppi motivoi minua…

Yksin en kuitenkaan olisi onnistunut, se oli niiiin nähty. Käytin kaiken mahdollisen saatavilla olevan avun. A-klinikan, AA:n ja kahden laitoshoidon avulla raitistuin vuonna 1997.

Anyway - mitäs jos päättäisit raitistua? Tyylillä ei ole väliä :slight_smile:

Tervetuloa minunkin puolesta kaikille uusille!!Hurjaa luettavaa miten kauan joillain on ryyppyä takana…mukavaa luettavaa nämä päätökset lopettamisesta,paljon voimia toivotan matkaan.
Hannu:Muistan juomiseni loppuajan. En halunnut juoda,mutta aivoni antoi jossain tilanteessa kehoituksen juomaan,siis join kun halusin.Todella hyvin puettu sanoiksi tämä!Kuvaa hyvin myös omaa loppuaikaa juodessani,juuri näin se meni.

ei minusta ole syytä olla menemättä 16:sta kertaa aa:han…voisi
koettaa vaikka niin, että menee vaan istumaan ilman kummempia
syitä ja ilman häpeää,ajatuksella:olen täysivaltainen jäsen ensi
kerrasta lähtien…koettaa mennä kuuntelemaan ilman suorituspaineita
ja vertailuja…
teredulemas myös minun puolestani,tarpeeksi monesti kun koettaa, niin
väkisinhän sitä lopulta onnistuu…

Riippuu sinusta, sillä minäkin tarvitsin julmetut ongelmat, hoitolaitoksia, AAta, terapeutteja, lääkäreitä, diagnooseja, avioeroa,… ja lopulta kun pääsin täysin nöyryytettynä, kolhuissani, peloissani, valmiina ja halukkaana AAn toiminnalliseen puoleen mukaan, niin jo alkoikin Lyyti kirjoittaa. Kummini ja oikeastaan kummien avulla, siis heidän, jotka otti ja olivat ottaneet omia askeleitaan ja toipuivat niiden, Jumalan ja läheistenkin avulla, niin eipä minulla ollut itsellänikään muuta toivoa, kuin että niin kävisi minullekin. Niin myös kävi.

En epäile, ettetkö olisi ollut aikaisemminkin vakavissasi hakiessasi apua, mutta oma ehdotus on, että hae itsellesi maksusitoumus kunnaltasi, jos tarvitset, jos siellä on se mahdollista ja hakeudu Minnnesota-hoitoon. Itselläni oli “johdatusta” että sain viimein hyvän AA ryhmän, mutta kaikki kun ei löydä sitä ryhmää, kummia, halua, uskoa eivätkä luota enää edes itseensä, niin siksi se Minne toimiikin parhaiten, koska se tuntuu luottavan juuri sinun kaltaisiin ihmisiin, joille mikään muu ei ole toiminut. AAssa on niin helppo olla pitkäänkin sairaassa tilassa, jos itsellä ei ole halua ottaa kummia, ottaa askeleita eikä toimia kuten Iso Kirja pyytää. Joku kuten minäkin välttelin AAn toiminnallista osuutta monilla syillä, mutkuilla ja sitkuilla. Se ei ollut tietentahtoen juttua, vaan sairauteni haluamaa itsekkyyttä. Itselläni ei vain enää ollut mitään muuta tietä, kuin nöyryyden, uskon ja toiminnan tie jäljellä, koska niin syvällä pohjalla olin. Tai oli kai se toinen vaihtoehto, mutta onneksi en hypännyt siihen naruun, sillä tätä nykyistä elämää en vaihtaisi mihinkään, eikä paremmasta ole tietoa edes mielikuvituksissani.

Älä siis etsi keinoja vältellä sitä Minneä, sillä juuri sitä se alkoholismi oikein odottaa, koska sillä sairaudella ei ole mitään muuta päämäärää, kuin sinun nöyryyttäminen, sinun ongelmien lisääminen, elämäsi tuhoaminen,…

Eikö niin olekin, että alkoholismisi on nöyryyttänyt sinua jo tarpeeksi, vai vieläkö on jotain mitä olet valmis kokemaan, ettei sinun tarvitse mennä esim sinne Minneen ja tehdä se pelottavin juttu mitä voi olla, tutustua itseesi, sairauteesi ja sitä kautta löytää se mitä luultavasi sinäkin etsit, rauhaa, tyyneyttä, iloa, onnea, vapautta ja rakkautta.

Mitä enemmän sanoissasi on mutkuja ja sitkuja, niin sitä vaikeampaa kaikki on, niin vain se on. Siellä ne mutkut ja sitkut poistuu ja tilalle tulee elämä joka on tarkoitettu sinulle.

Tuliko tarpeeksi vakuuttavasti? Rohkeutta, voimia ja sitä kuuluisaa nöyryyttä/avointa mieltä sinullekin!!!

Tervetuloa joukkoon “kummaan”! Siteeraan aluksi AA:n tekstiä: “Puolinaiset toimenpiteet eivät auttaneet, meidän oli antauduttava kokonaan…”

Haluan myös jakaa oman kokemukseni AA:n askelista tai siitä, kuinka itse olen hapuillen niitä opetellut soveltamaan omaan elämääni. Ohessa olevasta linkistä löytyy tapa, jolla itse aloitin askeliin tutustumisen. Ota mitä haluat, jätä loput: toinen-mahdollisuus.blogspot.com … %20askelta

Me olemme ihmisiä ja sitä kautta alttiita inhimillisiin tekoihin. Tämä sairaus vaan on sen verran vakava, että joskus tuo yksi inhimillinen erehdys voi viedä hengen. Jakakaamme siis ilmaiseksi, mitä olemme ilmaiseksi saaneet. Kokemus, toivo, raittius…

Voimia taipaleellesi sekä sopivassa suhteessa nöyrää mieltä. Tänään et ole yksin.

Tökkii, tökkii!

Ehdin äsken kirjoittaa pitkät pätkät puheenvuoroa. Sitten teksti hävisi virtuaaliavaruuteen. No, yritän uudelleen. (Sehän on minulle tyypillistä.) :frowning:

Kalliolassa, joka on kai hyvin samantapainen kuin ‘Minnesota-malli’.

Kiitos kaikille kommenteista ja rohkaisusta. Yllätyin iloisesti.

“Haluan kirjoittaa kaiken pahan itsestäni ulos.” (Pentti Saarikoski)

Kerään tähän tiedonmurusia menneisyydestäni. 1) En ole kertaakaan perinteisesti ‘retkahtanut’, kyse on aina ollut tietoisesta valinnasta. 2) Paluu AA:han, tai paluun yritys, on aina kestänyt pitkän tovin.

AA:n aakkoset opin Kalliolassa. Se on kai samantapainen kuin ‘Minnesota-malli’. Olen enemmän keppi- kuin porkkanaihminen. Näillä mennään.

Toivotan kaikille tasapuolisesti hyvää tätä päivää.

Minnesotahoito Lapualla on kuitenkin aivan eri asia, kuin Myllyhoito Nurmijärvellä. Itse kävin Myllyhoidon josta pääsin läpi, kun kävin terapeutin ja tovereiden kanssa läpi pakolliset kuviot. Koin helpotusta päästyäni sieltä pois, koska minä halusin itse määrätä sen miten itseäni hoidan, kenen kanssa avaudun, kelle asioista ja itsestäni puhun sekä mihin ryhmiin menen. Aika isot ongelmat löytää yhtään ketään kelle puhun, ketä kuuntelen ja mihin ryhmään menen. Kotona ei ymmärretty ongelmastani mitään, kuten olettaa saattaa, sillä se tiedottaminen oli minun vastuulla.

Minne taas antaa tukensa läheisviikonlopulla kummallekin osapuolelle, ottaen sen roolin, jossa tiedotus sairaudesta nimeltä alkoholismi tulee konkreettisesti selväksi ja mikä parasta, niin läheisviikonloppuna kaikilla on mahdollisuus toimia päinvastoin kuin aikaisemmin on toimittu. Alkoholisti saa kerrankin mahdollisuuden kuunnella ja läheiset puhua. Minne antaa sille turvallisen paikan ja tilanteen sekä armottoman toipuneiden ihmisten kokemukset.

Heidän kaikki työntekijät on joko toipuneita alkoholisteja tai läheisiä, joten he kyllä tietää miten toimia ja mitä kertoa sekä mitä ja miten antaa kaikille osapuolille sen oman mahdollisuuden toimia.

En sano, että kannattaa kokeilla, vaan suositelen vilpittömästi sinne menoa, niin sinulle, kuin läheisillesikin.

kova oli usko rahvaalla ja oliko muillakin tuohon kummiasiaan,vaan olen erimieltä,
jos täälläkään enää saa mielipiteitä esittää…jos kummi on sitä mieltä,että
älä ala ajatella mitään,seuraa vaan pilkuntarkasti hänen ohjeitaan ja suurinpiirtein
ala olemaan hänen talutushihnassaan(noin sen koin ja väitän etten ole niin mielisairas
että olisin täysin väärässä),niin ei se kyllä mielestäni mitenkään sovi siihen aa-ohjelmaan,
jota minä olen lukenut…
toisaalta tuo jumalan korostaminen ei myöskään sovi aa-ohjelmaan mielestäni.
kun puhutaan korkeammasta voimasta,kuten kukin sen ymmärtää,on siinä kyllä
vissi ero…sanotaan sielä myös, että useimmat alkoivat puhua jumalasta,mutta
haluaisin kyllä laittaa painon sanalle useimmat…

Kiitos foofighterille kommentista, ihan hyvä pointti. Kaikki ei sovi kaikille, eikä kaikki tykkää kaikista. Onneksi ryhmiä on tarjolla niin paljon, että luulisi löytävänsä sopivan. Tuosta kummi-“riippuvuudesta” olen kanssasi samoilla linjoilla. Haluan olla oman elämäni aktiivinen subjekti, tekijä - en suinkaan passiivinen objekti, kaitsemisen kohde. Tässä ei ole kyse “uhoavasta omavoimaisuudesta”, pikemminkin realismista.

Kerään, ainakin yritän kerätä, sen verran tsemppimieltä, että saisin aikaiseksi lähteä tänään palaveriin. Saas nähdä…

P.S. ehkä alkukankeutta, en tiedä mihin ketjuun äsken lähettämäni meni. “Näinkö meille aina täällä käy, käy, käy…”

Muistahan mennä sinne ryhmäänkin sillä asentella, että sinä olet subjekti ja ryhmä on objekti. Sinä tarkkailet ryhmää ja pohdit, kelpaako se sinulle. Vältä sellaista ajatusta, että ryhmä tarkkailee sinua ja pohtii, kelpaatko sinä ryhmälle. Kummin tarjoajia ja kummiksi pyrkijöitä yleensä aina löytyy. Hieman kannattaa olla varuillaan kovin innokkaiden avuntarjoajien suhteen. Parempi on katsella kaikessa rauhassa ympärilleen ja etsiskellä sellaista kummia, jonka kanssa vuorovaikutus pelittää. Kaikki aikanaan sanoo ohjelma, ja on siinä suhteessa varsin viisas.

Niinhän se on, että se oma halu pitää olla kaikessa. Halu raitistua, mennä ryhmään, ottaa kummi, etsiä Korkeinta Voimaa, oppia nöyryyttä, oppia kuuntelemaan, oppia puhumaan,… mutta käskepä joku liikaa juova ihminen tekemään kaikkensa, jotta raitistuisi, niin jopa myrkyn keitit. Halu ei tosiaan tule käskemällä.
Halu raitistua löytyy kai useimmin siten, kun ei enää itsekään jaksa keksiä syitä juomiselleen, kun haittojakaan ei kykene enää selittämään parhain päin.
Vaikka kaikki me joilla on tiedossa omat ja toistenkin ongelmat, johtuen juomisesta ja sen tarpeesta, kirjaisimme ne kirjaksi heille, jotka ei vielä halua lopettaa juomista, niin en usko, että sekään toimisi lopettamishalun ja raitistumishalun löytymiseksi.
Minullakin oli ratttijuopumuksia viisi tai kuusi ja uskoisin normi-ihmisellä parinkin riittävän :question: , jotta halu raitistua löytyisi, mutta ei löytynyt.
Entä perhe sitten, niin jo luulisi sen riittävän syyksi lopettaa juominen, kun se särkee avioliiton, mutta ei riittänyt.
Entä sitten ne lukemattomat muut ongelmat joita vedin mukanani, joita en halunnut nähdä, kuulla, omata,… vaan join yhä lisää, jotta tuntisin jotain toisin, olisin iloinen, onnellinen ja vapaa.

Vapautta me viimeiseksi halutaan menettää ja jos joku kummi ehdottaa tekemään viimeinkin aivan päinvastoin, kuin ennen, niin jopa myrkyn keitti, sillä onhan se ikävää, jos ei saisi yhä edelleen itse määrätä milloin lopettaa juomisen, minne menee ongelmansa kanssa, keneltä ongelmansa pitää vielä salata, ketä kuunnella, mitä elämästään/menneisyydestään löytää, jotta ne auttaisi sen halun löytymiseen ja mitä sen oletetun ongelmansa johdosta pitäisi muka tehdä. Normi kaava on se, että “huomenna lopetan”, kaiken kiellän, salaan ja parhain päin selitän. Ja vaikka kuinka suuret ongelmat olisivatkin johtuen juomisesta ja sen tarpeesta, niin yksin on ensiksi koetettava, jos jokin syy pakottaa lopettaa. Jos se yksin yrittäminen ei auta, niin sitten on jotain muita helppoja keinoja, kuten lääkkeet ja puolittaiset toimet.

Nyt kun raitista elämää on saanut viettää jo tovin, niin pitäisin sitä ihmistä lähinnä sairaana, joka ehdottaisi minulle tarjoavansa illan kapakassa tietäen alkoholismini. Joskus olisin kiittänyt tarjouksesta ja lähtenyt vetämään lärvät. Näin ne asiat muuttuu, kun se halu raitistua ja tehdä kaikkensa on tehnyt tehtävänsä. Enää en pidä heitä vihollisina, jotka ehdottaa niitä “kaikkia” toimia jotka auttavat raitistumiseen. Enää Jumala ei ole vihollinen, vaan minun käytettävissä olevan “työkalu”. Kummikin on hyvin läheinen ihminen joka itseäänkin auttaakseen puhuu minulle omasta elämästään suruineen ja iloineen. Pääasiassa meillä kummallakin menee vain hyvin ja erittäin hyvin. Kumma juttu.

Jos joku “käskee” toista ihmistä menemään ryhmään, ottamaan kummin, toimimaan ohjelman mukaan, niin en saata uskoa, että pahuuttansa sitä tekee, vaan on kai siinä jotain muuta pelissä. Juomaanko pitäisi ihmisen käskeä menemään, jotta tuntisi vieläkin ikävemmäksi elämänsä, jotta halukin olisi sen mukainen. Ei siinä mitään, itse en käske mihinkään, paitsi kurkkaamaan missä jamassa sen juomisen ja sen tarpeen johdosta on.

Herkkänahkaisia me alkoholistit kaikesta kovuudestamme huolimatta olemme, sillä eihän ketään saa sanoa edes alkoholistiksi, vaikka olisikin, kun onhan se ikävää, jos sitäkään ei saa itse päättää mikä on.

Vapautta haluta pitäisi voida säätää, mutta eipä tuota kyetä tekemään, kun kaikkien on koettava kaikki itse, vaikka maailmassa on miljoonia tarinoita samasta aiheesta sillä samalla kaavalla. Pohjan kautta alkoholistiksi ja jos tuuri/armo käy, niin saa sen oikean ryhmän, kummin, toiminnan ja lopuksi raittiuden.

R

vapauttani en todellakaan halua missään tapauksessa menettää.
vapautta ajatella omilla aivoilla, vapautta olla mahdollisimman suvaitseva
ja avoin,olla mahdollisimman oma itseni,sanoi siihen sitten vaikka minkälainen
vanhojen taantumuksellisten neuvosto mitä vittua tahansa…
vapaus on suuri vankila,joten en kai…äsh,en jaksa…

Smokki_ja_sikari, huomasin vasta nyt tuon kommenttisi. Kiitos vinkistä. Siitä palaveriin menosta - pitkään ja perusteellisesti itseni kanssa neuvoteltuani päätin pysyä kotona; joten vinkki ei myöhästynyt. Monessa asiassa olen innostunut liikaa ja siitä johtuen hätäillyt, toiminut turhan hätäisesti. Että tämmöinen tapaus.

Kalliolahan on itse asiassa minnesota-hoitomallin uranuurtaja Suomessa. Kalliolaan tämä hoitomalli saapui ihan ekana vuonna 1979, kun Alkon tutkija Toivo Pöysä toi sen tuliaisena Ameriikasta, Smithin klinikoilta Minnesotasta ja Kanadasta.
Kalliolassa hoitomallille annettiin suomalaiseksi nimeksi Myllyhoito, ja se on rekisteröity tavaramerkki.
Myllyhoito on siis minnesota-hoitoa.
myllyhoito.fi/mita-myllyhoito-on

Myllyhoidon alkuaskeleilla neuvonantajina käytettiin Suomen AA:laisia, ja tähän projektiin osallistuminen jakoi tiemmä AA:ssakin mielipiteitä kahtia.

Minusta hyviä AA-ryhmiä on sellaset joissa pohditaan juurikin 12 askeleen toteuttamista arkipäivän oikeassa elämässä. Tällaset ryhmät on yleensä suosittuja ja niissä on paljon porukkaa.
Toisena ääripäänä on sellaset pikkuruiset AA-ryhmät, jossa muutama vanha äijä kerääntyy jonnekin keltsuun muistelemaan ryyppymuistoja. Sellasiin ryhmiin eksyessä tulee vähän alakuloinen olo joskus. :unamused: