Haluan raitistua!

Noniin. Nyt viina vie miestä eikä toisinpäin. Haluan raitistua. Kohtuukäyttöön en pysty ja se on fakta. Eilen piti juoda pari kaljaa ja olin ihan kännissä loppujen lopuksi. Olen 26-vuotias ja nyt viimiset kaksi vuotta on tullut ryypättyä kännit kerran viikossa. Huh, kerran viikossa! Nyt se saa loppua. Voiko nämä määrät olla tehnyt jo jotain elimellistä tuhoa? Kännissä poltan myös tupakkaa. Saanko kaiken ennalleen? Mitään peruuttamatonta en ole kännissä sekoillut, vielä. Rahaa on palanut valtavasti, mutta ystävät, perhe ja terveys ovat tallella, ainakin toistaiseksi. Se on tärkeintä.

Miten saan juomisen loppumaan? Tiedän, että juon stressiin. Stressaavat tilanteet laukaisevat viinapirun. Miten hoidan stressiä muulla tavalla?

Minun täytyy ottaa viikonloppu kerrallaan. Muita sairauksia ei ole ollut. Ehkä tämä alkoholiongelma siunaantui minulle juuri siksi. :unamused:

´

Näin alkoholistina sitä huomaa kuinka alkoholi on tungettu ihan joka paikkaan. Urheilutapahtumat, Häät, kongressit, messut…

Meinaan että ennen en sitä edes ajatellut.

Stressinpurkukeinoina mulla toimii parhaiten liikunta ja jokin luova toiminta, mun tapauksessa rumpujen soittaminen. Akuuttiin ns. hapetusstressiin toimii tosi hyvin myös syvään hengitteleminen, ns. kurkunpäähengitystekniikka jonka opin aikoinaan astangajoogassa. Jooga itsessäänkin voi toimia, itselleni oli ehkä fyysisesti ja henkisesti liian rankkaa silloin kun sitä tein (tosin join silloinkin, jooga ja dokaaminen on huono kombinaatio). Kävelylenkit. Ulkona oleilu. Ruokavaliollakin on paljon merkitystä, kofeiinilla ja nikotiinilla myös, niistä kannattaa ainakin ekaksi luopua mikäli niitä käyttää. Tsemppiä!

Minä huomasin tuon asian viikonloppuna. Pääsiäinen. Ja ainoa paikka näillä nurkilla mikä on auki on nurkkakippola. Ja se on se paikka, mihin on helpoin mennä. Eikä tarvitse olla yksin.

Mutta maanantaiaamuna yhdekseltä kun menin sinne aamukaljalle ja jäin istumaan, niin puolelta päivin pikkusievässä päähäni vihdoin pälkähti ajatus, että onko tämä sitä, mitä minä oikeasti haluan. Istua pyhäaamuna kännissä nurkkaräkälässä enempi vähempi huonokuntoisessa seurassa. Vastasin itselleni, että ei. Ja lähdin siltä istumalta pois.

Mutta siinähän se ongelma tulee, että kun tässä nyt on liian pitkään tullut vietettyä kaikki arki- illat ja viikonloput oluen parissa, niin sen tilalle pitäisi keksiä jotain mielekästä tekemistä. Se ei kauaa toimi, että jää kotiin istumaan kädet ristissä ja katselemaan kun seinät kaatuvat päälle. Vaikka sekin toki on mielekkäämpää kuin istua kotona tai nurkkakippolassa juoden olutta.

Olen nyt käynyt elämäni ensimmäistä kertaa kuntosalilla. Muut laitteet vaikuttivat varsinaisilta kidutusvälineiltä, mutta soutulaite vaikutti sopivan meikäläiselle. Huomenna ostan lenkkitossut ja viikonloppuna hölkynkölkyttelen paikalliseen… uimahalliin. On korkea aika ryhtyä kohentamaan muutakin kuntoa kuin oikean käden koukistajalihasta.

Vertaistuella on aika suuri merkitys omassa raittiudessani, meitä on paljon :slight_smile:
Jokainen raitis päivä on voitto ja voi hyvillä mielin mennä nukkumaan kun ei ole juonut,
aamuisin on ihana herätä ilman pöhnäistä olotilaa :slight_smile:
Antabus on suuri apu itelleni, sen kun otan joka aamu niin ei tartte miettiä joisko vaiko ei :laughing:
Woimia meille kaikille =)

Ketukalle hatunnosto että heräsit jo nyt. Minäkin astuin vasta tälle areenalle mutta voin kertoa että join sinun ikäisenä samoin kuin sinä ja vielä keski-ikäisenäkin… minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa :frowning: monet itkut ja ihmissuhde ja rahasotkut ois jääny ilman viinaa kokematta. Lopeta nyt ja kasva ihmiseksi joka haluat olla. Mä olen vasta nyt ruvennut tajuamaan että muut ihmiset oikeesti käy parilla eikä juo enempää, luulin jotenkin umpitunnelissa että tottakai kaikki muutkin on aina ihan naamat. Hakeudu niiden ihmisten seuraan elämässäsi joilla käyttö on vähäistä tai olematonta. Lue aiheesta ja keskustele täällä. Toivon että kykenet lopettamaan ja samaa toivon itsellenkin, viimeisin umpikänni oli viime lauantaina että vasta 6 päivää oltu tässä ja tavoitteena on muuttua. en pidä siitä ihmisestä joka olen juovuksissa, kovaääninen löyhämoraalinen nuija musta sillon tulee ja sitä en ole kyllä selvinpäin… askel askeleelta ja näin virtuaalisesti käsi kädessä, mun ajatuksia ainakin auttaa kun luen täältä muiden kirjoituksia.

Kiitos kannustuksesta. Kännissä en ole se ihminen joka haluan olla. Krapulassa en voi tehdä sitä mitä haluan tehdä. Viinaan menneellä rahalla en voi ostaa sitä mitä tarvitsen. Miksi siis juon? Se on nyt saatana loppu!

Kuten sanoin, en ole vielä onnistunut mokaamaan mitään pysyvästi. Mutta jos jatkan alkoholin käyttöä niin se tulee tapahtumaan. Minulla nyt edessä selvä viikonloppu pitkään aikaan. Eli ihan vauvanaskelia tässä otetaan. Ihaillen olen lukenut guruista täälä, jotka ovet jo olleet kuukausia selvinpäin. Samaan pyrin minä.

Tervetuloa joukkoon Ketukka.

Itsekin join stressiin silloin aikoinaan ja vasta vuosien aikana tajunnut kuinka salakavalasti
siitä stressiin juomisesti tulin alkoholista riippuvaiseksi. Myönnän olevani alkoholisti, juoma
määräni tosin olivat paljon paljon reippaammat kuin sinulla.
Olen vaihtanut työpaikkaa useaan otteeseen, jotta olisi vähemmän stressiä ja auta armias
taas juonut senkin työpaikan. Nyt minulle on sellainen työ joka ei stressaa ja saan nauttia
raittiuden tuomasta hyvästä elämästä.

Tsemppiä kovasti.

Millä olette päässeet eroon menneisyyden murehtimisesta? Mieleeni pulpahtaa jotain vanhoja kännisekoiluja vuosien takaa. On helvetin kuluttavaa stressata niistä.

Ketukka, mulla jostain syystä helpotti tämä päätös niissä kauheissa morkkis/häpeä-ajatuksissa. Jotenkin koin että musta tuli nyt vahvempi ja se mitä on tapahtunut on menneisyyttä ja nyt täytyy huolehtia ettei tulevassa odota enää sama. Tiedän että tänään tulee vasta viikko täyteen ja sitäpaitsi tämä viikonloppu on se minun henkilökohtainen tulikokeeni. Tosin nyt on ottanut päähän niin paljon että en usko juomahalujen tänään heräävän. Kun muistelen niitä aamuja kun on täysin pöhnäinen ja ei maistu ruoka ei juoma ja yrittää koota palasia mitä on tehnyt eilen,yäks… Keskity posiitiivisiin ajatuksiin! Ei se mitään auta että ruoskit itseäsi vanhoilla mokillasi, ohjaa ajatuksesti nyt siihen hyvään mitä rakennat. Liikuntaa minäkin suosittelen, sehän tuottaa luonnollisia endorfiineja.
Mulla on nyt paljon maksettavaa viimeisimmän kännisekoilun takia, mä onnistuin hajottamaan sillä tiiviin ystäväporukan joka on pitänyt yhtä vuosia. tätä ei pysty enää korjaamaan, mun mieheni vetää nokkaan tuota entistä hyvää ystävää jos tulee pihaan :frowning:
Eilen luin sitä nimettömät alkoholistit kirjaa ja huomasin että masennuin siitä lauseesta että se täytyy ymmärtää ettei kohtuukäyttö onnistu ikinä. siis ikinä… ja miksi minä siitä masennun? eikö tavoitteeni juuri ole täysraittius… tulossa on hyviä keikkoja ja laivareissuja, mahdanko ilman antabusta niistä selvitä?

Hei ketukka!

Lopettamiskeinoja on paljon. Itse pääsin alkoholista eroon menemällä AA-palaveriin ja omaksumalla vähitellen siellä kuulemani tavan elää raittiina päivä kerrallaan. Keino saattaa tuntua liian yksinkertaiselta, mutta kyllä se on tehonnut tuhansiin suomalaisiin alkoholisteihin. Alkoholismiinhan ei vielä ole keksitty mitään kemiallista lääkettä suurista tieteellisistä ponnisteluista huolimatta.

Päihdelinkin lukemisesta myös saan tukea, ja silloin tällöin kirjoitan tänne omia kokemuksiani.

Tänään on Espoon Diplissa AA:n kevätpäivät, jossa on mukana varmaankin yli tuhat raitistunutta alkoholistia. Sinne lähden minäkin.

Ajan kanssa minä olen niistä päässyt eroon. Ja se kannustaa nyt kun on raittiina,
kun uusia sekoiluja ei ole tiedossa ja niitä pitäisi taas sitten murehtia. Kyllähän
se kuluttaa ja stressaa, mutta ne painuvat vähitellen menneisyteen.
En todellakaan ole ylpeä esim. putkareissuistani, mutta ne olivat sen juoma hetken,
“sekoilu” saavutuksia. Nyt menneen elämän oppeja.

Minä taas toivoisin, että joku olisi ottanut meikäläisestä valokuvan pääsiäispyhänä, kun olin aamuyhdeksältä aamukaljalla paikallisräkälässä ja jo puoliltapäivin silmät sameina ei kovin salonkikelpoisen seurueen keskellä.

Milloin olut oikein alkaa taas himottaa, niin tuota kuvaa voisi ensin vilkaista ja kysyä itseltään: Tuonneko minä tahdon?

Kävinpä tuossa kaupassa. Matkalla näin spugeseurueen, punaiset naamat ja paskaiset vaatteet. Sanoin hiljaa itselleni, että tuohon jamaan itseäni en aja, vaikka en vielä ole ehtinyt viinan kanssa mitään hirveää sekoilemaankaan. Onhan se karua, mutta reaalimaailman esimerkit kyllä herättävät. Kävelin sitten cokispulloni kanssa hiljaa kotio.

Noniin, joitakin kertoja olen saanut itseni kiinni ajattelemasta että “jos nyt yhen…”. Kaupassa sitten kävelen nopeaan kaljaosastojen ohi ja ulos. Huh.

Olen lukenut tuolta kotikanavan puolelta miten alkoholi häiritsee tai kokonaan tuhoaa parisuhteita. Itse en halua tulevassa parisuhteessani (kyllä sekin vielä tulee tapahtumaan :slight_smile:) että alkoholilla on minkäänlaista negatiivista vaikutusta. Kaikista paras olisi täysin raitis parisuhde, mutta en minä voi oman kyvyttömyyteni takia vaatia toista olemaan raitis. Mutta voinhan minä sitten olla se kuski, vaikka mies olenkin :mrgreen:

Joo, mulla oli sama tunne kun kävelin siiderihyllyjen ohi, ai kato, olvilla on uutta makua, vitsi tekis mieli maistaa… mut onneks en ole langennut. mä ajattelen tätä päihdelinkkiäni omana antabuksenani ja käyn joka aamu lukemassa täältä näitä juttuja. ottaa vaan päähän kun olen niin taitava manipuloimaan muita ihmisiä että vaikka isäntä on sen ehdon asettanu et juominen loppuu niin sain jo asiat puhuttua siihen malliin et jos siel laivalla kuitenkin otan, mut en jatka, voin vaik lähtee autolla niin ajan sit su meidät takas. ja toinen suostuu vaikka juomisen piti loppua. kai mun on pakko hakea se antabus sille reissulle hitto kun haluan olla järkevä enkä känniääliö ja selkeästi petaan tilaisuutta itselleni jossa juoda…

Kuulosti niin tutulle että on pakko kommentoida. Ite vasta tällä kertaa eka viikko raittiina tai juomatta menossa, ja oon tällä kertaa päättäny yrittää vaan itteni vuoksi, eli en edes avaa suutani läheiselle ja kysy käviskö et ottaisin vähä. Ei se oo koskaa ennenkää multa onnistunu. Ja aina on syyllisyys ollu todella valtavaa, tai sitte yksinkertasesti syytin toista siitä että sehän mulle antoi/haki viinaa. Ja eiku sama meno jatkui…vuosia :frowning: Toivottavasti saisit voimia olla juomatta ja tänään täällä ainakin yks on hengessä mukana ja tajuu miltä susta tuntuu :slight_smile:

kiitos. toisten tukevat sanat oikeasti auttavat. tänään en juo enkä edes halua. en muista, oikeasti milloin olisi ollut selvä lauantai ilta, nyt tulossa jo toinen viikonloppu selvinpäin putkeen. mun täytyy yrittää kanssa sisäistää tuo ajatus että minä en juo koska minä en halua ja keskittyä siihen. hitto kun tuntuu että jengi ei ota tätä tosissaan, kun juttelin eilen yhelle tutulle tätä päätöstä hän naurahti heti että sehän on ihan hullu päätös. ja kun puhuin toiselle kaverille että ajattele kun tajusin et muut oikeesti juo ravintolassa vaan sen 2 lasia ja lähtee niin hän puuskahti et ei siin oo mitään järkee! eli siis olen tainnut tukevasti ympäröidä itseni ihmisillä joiden mielestä ns. perseiden vetäminen kuuluu ihmisen perustoimintoihin…
voimia sinulle ja ollaan yhdessä selviä ja järkeviä tämä viikonloppu!

Voimia…
Juuri sen takia tulin tänne koska jengi ei ota muakaan todesta. Liian monta kertaa oon saanu kuulla, et en onnistu, mitä järkee ym. Ja sitte melkein samaan hengenvetoon, et voisit ny lopettaa ton sekoilun. Ite oon järkeilly tätä hommaa niin, että kun sekoilee tarpeeks rajusti jossain porukassa, niin jokuhan voi silloin kiinnittää huomiota noitten kamujenki viinankäyttöön :smiley: ja ne kun ei oo lopettamas nii sehän olis niille maailmanloppu jos joku yrittäis niitten juomiseen puuttua :laughing: Ite oon vaan saanu ny tarpeekseni, nyt on hyvä olla selvinpäin.