En tiedä mistä aloittaisin. Homma menny siihen jälleen kerran, että joka päivä tekee mieli saaha se muutama kalja joka on vähintään kymmenen, mieluiten enemmän. Ja joka kerta lupaan, että huomenna ei enää. Silti, vaikka töissä käy, tekee mieli töiden jälkeen saaha taas se muutama ja aina pyytäny miestä sen hakemaan. Jääkaapissa oottanu sit vähintään se kymmenen kaljaa ja kaikki oon kipannut kurkusta alas töitten jälkeen. Seuraavana päivänä normisti töihin. Miehelle ja itelleni jälleen kerran luvannu, että huomenna ei enää. Miulle kun tää muutama on aina ollu se noin kymmenen kaljaa.
Vaan nyt haluaisin tosissaan päästä tästä piinasta ja keksiä jotain, millä hävittää tätä kaljan himoa. Ei oo kiva, että ensimmäisenä aamulla miettii voiskoha vielä tänää muutaman ottaa ja töissä laittaa jo viestiä miehelle, et jospa tänää vielä iha vaa muutama. Ku se ei ees oo se vaa muutama vaa aika monta enemmä.
Jaksatteko kanssakulkijat ymmärtää ja jotenkin tukea tämmöstä elämässään hieman hukassa olevaa joka haluu tehä parannuksen?
Tervetuloa palstalle.
Muistin tässä kun itse join niin sanoin aina että ” käyn muutaman bissen” ensinnäkin kutsuin olutta jollain muulla nimellä, kun bisse kuullosti kevyemmältä kuin olisin sanonut että käyn ” käyn ostamassa kaljoo” noh tämä ei liittynyt vardinsisesti aiheeseen. Mutta silläkin tavalla etäännytin itseäni asiasta
Tuo muutama kalja oli kuuden puolen litran tölkkipakkaus ja vähintään kolme irtotölkkiä ( 0,5l) tai viisi 0,33dl tölkkiä.
Määrä oli melko iso ja kaukana ” muutamasta bissestä” sillä tavalla vähättelin määrää itselleni ja ympärille oleville. Kuitenkin tiesin että ei se ole muutama.
Juova alkoholisti on usein epärehellinen itselleen ja muille. Siitä voi kuitenkin toipua kun raitistuu.
Tsemppiä
Mukaan vaan tänne - tervetuloa! Kanssakulkijoita ja aitoja ymmärtäjiä löytyy.
Kovasti tervetuloa! Täällä me ollaan tosiaan oltu samassa tilanteessa varmaan liki jokainen. Että kyllä nyt vielä tarvitaan jokunen, ennen kuin palataan ruotuun… kunnes ne tarvitaan taas. Ongelman tiedostaminen ja tänne auki kirjoittaminen on jo tosi hyvä alku.
Sen jälkeen pitää vielä löytää riittävä sisu pitää korkki kiinni. Jotkut ovat täälläkin välillä kirjoitelleet, että ei vain enää haluttanut juoda ja se jäi. Mutta se on aivan takuulla harvinaista. Yleensä korkki on laitettava kiinni väkipakolla ja sitten sitkeästi pitää päätös, vaikka tie voi olla kivinen vielä kuukausia. En nyt halua sitä vaihetta romantisoida liikaa. Huomioiden kuitenkin, että jokainen aamu on yhtä juhlaa, jokainen ilta voitto, jokainen päivä lisää vie ongelmaa kauemmas. Ja ennen kaikkea, yksikään juomatta jäänyt juoma ei jälkeenpäin kaduta.
Ja Fincoco avasi muiston, mitä en olisi varmaan enää edes tajunnut. Minäkin kutsuin juomia vain juomiksi, tai jollain lempinimillä. Sihi-juoma kuulosti heti leikkisämmältä ja huolettomammalta kuin kalja tai olut. Oli paljon helpompi pyytää puolisoa tuomaan niitä kuin alkoholia.
Kovasti tsemppiä raitistumismatkallesi ja kaikkea parasta!
@Metu lämpimästi tervetuloa tänne. Täältä löytyy kyllä asian ymmärtäjää koska samoissa vesissä rämmitään. Joku on juonut olutta joku toinen taas viiniä ja kolmas tiukkaa ja neljäs kaikkia noita sekaisin ja lisäksi ehkä vielä rauhottavia tai kipulääkkeitä.
Hienoa, että olet havahtunut ongelmaan. Se mitä aamulla päättää ei todellakaan tässä taudissa päde enää iltapäivällä tai illalla. Se mitä on pakko tehdä on ikäänkuin ohjelmoida itsensä uudelleen. Keksiä korvaavia toimintoja ja silloin kun tuo halu on suurin koittaa tehdä jotakin aivan muuta. Ehkä vain hengittää ja ajatella, että se on vain tunne joka menee ohi. Uskon itse nyt siihen, että jokaisella on se aikanasa ja paikkansa, jolloin se raittius sitten vaan onnistuu ehkä “helpommin” - käytin nyt tuota sanaa vaikka olisin taipuvainen uskomaan, että helppous on tästä touhusta kaukana.
Kaikkea hyvää toivon minäkin, ja kannattaa pysyä täällä lukemassa ja kirjottelemassa. Täällä on nyt paljon myös uutta porukkaa ja se on aina kiva, että on toimintaa ja saa ehkä siihen omaankin olotuskaansa pian jonkun vertaiskommentin joka auttaa jaksamaan taas yhden hetken eteenpäin. Kannattaa myös hakea apua muualta, jos tuntuu, että omat voimat eivät riitä. Usein se kumppani siellä kotona myös mahdollistaa sitä juomista, juurikin sillä, että haetaan juomia tai juodaan yhdessä.
Kiitos teille ihanat ihmiset. Se, että löytyy ymmärrystä ja tukea, merkkaa paljon ja auttaa varmasti eteenpäin siinä toivotulla tiellä. Siksi jotenki tänne osasin hakeutuaki. Tänää ollu taas vaikee päivä - piti ne ns. “viimeset” saada vaikka jo eile kovasti mietin, että riittää jo.
Huomiselta toivon, että on voimaa sanoo itelle että nyt mennään eteenpäin ilman alkoholia. Oon pystyny siihe aiemmin, miksen nytkin. Kiitos, että saan purkaa tänne tätä vaikeutta ja ootte olemassa❤️
@Metu itse saan voimia siitä, että olen päässyt irti aikoinaan bentsioista. Kaikki keinot kannattaa ottaa käyttöön. Päihdepoli ei ole myöskään huono juttu. Yksin harva onnistuu. Kovasti tsemppiä.
Tervetuloa ja paljon tsemppiä @Metu ! Itsekin olen tällä tiellä (ja palstalla) vielä ihan kananpoikanen, vaikka omaa juomista on tullut mietittyä vuosien mittaan moneen kertaan.
Kovasti on tuttua se, että aamulla vielä päätös “ei tänään” on todella vahva - johtuipa sitten edellisen illan juomisesta tai juomattomuudesta - mutta mitä pidemmälle päivä etenee, sitä enemmän mielessä alkaa pyöriä, että ei kai siitä muutamasta nyt niin haittaa kumminkaan voi olla…
Välillä onnistuu se vähempikin juominen, mistä sitten on hiukan valheellisesti tyytyväinen; välillä taas lähtee sokka ihan irti, ei edes yritä rajoittaa itseään ollenkaan ja lopputulos on sen mukainen.
Minulla on tosi iso vaaran paikka alakerran kuppila, joka on jonkinlainen safe space ollut jo vuosia. Olen puolivakavissani miettinyt, jos siellä kertoisin tutulle henkilökunnalle ihan rehellisesti, että koitan nyt saada jotain järkeä tähän touhuun. Että heillä olisi lupa huomauttaa ja muistuttaa, vaikka eivät voikaan suoraan heti alkuun aikuista ihmistä kieltää. Ehkä lopettaa minulle myyminen matalammalla kynnyksellä? Alkoholittomien oluiden kate on yhtä hyvä ja usein parempikin kuin holillisten, joten eivät siinä myyntiäkään luultavasti menettäisi (mikä tietysti täytyy heillä olla fokuksessa, duunissa kun ovat).
Vielä en ole rohjennut; kysehän on minun turvasatamasta, missä juominen on suhteellisen turvallista sekä överikännin että kulissien kannalta. Henksu ja moni muu kantis tietää, että asun viereisessä rapussa ja ovat (ihan turhan usein) tavalla tai toisella huolehtineet, että pääsen turvallisesti kotiin. Ja että myös kuppilassa sisällä olen turvassa eikä mitään hirvittävää pääse muiden asiakkaiden taholta tapahtumaan.
Meillä on kantisten kesken pieni ja löyhä yhteisö, jossa useimmat vetää aivan liikaa. Oikeastaan kaikki myönnetään oma ongelmamme ja tiedostetaan toisten vastaava, mutta tuomioita ei jaa kukaan. Itsekin muita saatellut kotiin/taksiin/turvalliselle kotimatkalle, kun on syystä tai toisesta lähtenyt homma laukalle.
Hiljattain olen muutaman kaverin kanssa rehellisesti ottanut puheeksi, että tiedän ongelmani ja myös sen, että se vain pahenee ja pahentaa kaikkia muitakin vastoinkäymisiä, mitä viime aikoina on aika isolla kädellä riittänyt. Avaukseen on suhtauduttu ymmärtäen ja avoimesti, yhdessä pohdittu, miksi mekin Jepet juodaan. Mutta juomista samalla jatkaen. Vähän samanlaista kukn täälläkin, vaikkakaan tuolla kukaan ei näe lopettamista edes teoriassa vaihtoehtona.
Pysähdy pohtimaan sitä, että miksi sinä tarvitset sen alkoholi annoksen ?
Ilman alkoholia olet sellainen kuin todellisuudessa olet ja näet kaiken sellaisena kuin se / ne ovat todellisuudessa. Oman elämän valinnat, nykytilanne elämässä, puoliso, työpaikka, sairaudet, jne.
Tämä totuudessa asioiden katsominen ahdistaa, koska jotain selvästi pitäisi tehdä asioille ja se on juuri se ahdistuksen syy, sillä voimaa siihen muutokseen ei tunnu löytyvän.
Kun ottaa alkoholia ja tai muita päihteitä niin se ikäänkuin turruttaa ja saa etäisyyttä todellisuuteen, mutta siellä ne kaikki haasteet / ongelmat odottaa kun pää selviää ja pikkuhiljaa vain lisääntyvät.
Jos sinulla on haava mistä vuotaa paljon verta niin mitä hyödyttää vaihtaa kokoajan uutta sidosta siihen kun vuoto ei lakkaa, eikö olisi viisaampaa tukkia vuoto ja päästä eroon jatkuvasta sidosten vaihtamisista. Jossain vaiheessa se vuotava verikin loppuu ja se tuo kokonaan uuden ongelman.
Lyhyesti, ota käsipeili käteen ja rohkeasti katso mitä näet, siellä on se syy siihen alkoholin tarpeeseen, ei missään muualla.
Antakoon Jumala sinulle voimia tähän sillä kellään meistä ei niitä voimia ole itsellämme vaikka moni niin väittääkin, mutta itsellensä valehtelevat.