Halu Juoda?

Tervehdys olen reilu 25vuotias nuori mies ja olen ollut täysin raittiina nyt lokakuun 15pv 2011. Mutta välillä tekee mieli “todellakin” vetää kännit , muutenkin ajatukset jo kesässä (tulis jo kesä että pääsis kunnolla ottaa). Itsellä takana reilu 8vuoden rankka juominen (tullut jo terveydellisiä haittoja mm :stuck_out_tongue:ysyvä Epilepsia, haimatulehdus, ja maksa ei pelitä “ultrassa” totesivat että pahasti rasvoittunut. Onko muillakin vastaavanlainen tunne että vaikka teholla on oltu niin silti ei USKO lopettaa kokonaan ei SITTEN MILLÄÄN. Juomisesta nähnyt uniakin useita kertoja tässä kuukausien aikana. Katkaisuhoitoja kertynyt yli 20 (5-14 päivän reissuja). Olen kysynytkin lääkäriltä että voiko pää olla tosiaan niin “umpiluuta” ettei mene jakeluun. Itse pelästyin viime reissua kesti 1,5kk päivästä päivään viikon raittius ja samanlainen putki jos ei pidempi koko kesä ja syksy meni täysin tutkalla. En ole koskaan osannut jättää yhteen iltaan en edes nuorena.

Moikka
Aika rankkoja putkia ole vetänyt jos maksa jo tuossa iässä huutaa piipaapuupää autoja. Katkoja todella paljon.
Harmi kun joudun sanomaan oman mielipiteeni. Olet jo siinä vaiheessa että ainostaan satunnainen juominen on mahdollista. Voin olla väärässäkin mutta olen itse 45 pian 46 vuotta äijänkäkkänä että maksa vielä pelittää. Alat arvo 4 pinnaa sallitun eli miehillä 70 minulla 74, naisilla muistaaksen 50. Maksakirroosiassa on useissa sadoissa.

Haimatulehdus sinällään on jo merkki liiaallisesta räppäämisestä mutta toki se tulehdus menee ohi . Ainut neuvo, ole varovainen :wink:
Tv. Tuppi

Niin sehän se tässä onkin KUN USKOISI , että ei enää kestä samalla tavalla kuin alkuun mutta ei , tuntuu vain että tahti kiihtyy, nyt on pakko pidempi raittius pitää vaikka “järki” menis se viimeinenkin. Lääkäritkin jo sanonut etten “tulisi” kolmekymppisiä näkemään jos sama rata jatkuu… Se on jännä kun putkesta paranee niin uuteen nousuun. Mutta nyt olisi tarkoitus ettei ensi kesä menisi ihan överiksi, saa nähdä.

Moi madtrue!

mikä saa sinut olemaan mieluummin humalassa kun selvinpäin?
Tuota samaa olen itsekin vatkannut sekä humalassa että selvinpäin.
Miksei pysy homma hanskassa ja vois ottaa (mikä nykyään on jo todennäköistä kun en halua edes humalaa)
niinkuin muutkin?
Mikä siellä sisällä nakertaa? Etkö uskalla kokea elämää selvinpäin?
Tai vaihtaa vaikka ykkösolueen jos mausta tykkäät?
Mä vaan heitän kysymyksiä koska pahimpina viinanläträyskausina olin sisältä ihan rikki, ja voikin jälkeenpäin sanoa, et viina pelasti mut sekoamasta lopullisesti, kuitenkin sairastuin vuoden raittiuden jälkeen sitten.
Mutta kai pidin viinaa lääkkeenä joka menetti tehonsa sitten lopulta, sama on ollut kaikkien muidenkin riippuvuuksien kanssa mitä mulla on ollut. PUHUMINEN PUHUMINEN TUNTEIDEN TUNTEMINEN SELLAISENA KUIN NE ON sai minut lopulta vapautumaan kuningas alkoholin kahleista.
Tahtosin vaan rohkasta, että älä tee itsellesi asiasta liian tiukkaa tai vaikeaa, ellei ole tosi kyseessä, sillä omalla kohdallani se on toiminut, se vaan jää tarpeettomaks kun siitä ei tee mitään peikkoa itselleen.
Koitin ryhmiä muttei ne kohdallani toiminut. Itse tulin siihen tulokseen että jos juon niin juon, mutta en kuitenkaan jatkuvalla syötöllä tai monena päivänä peräkkäin. Ehdottoman raitis en siis ole mutta juon ainoastaan ykkösolutta jos juon. Tsemppiä sinulle, ja pysy linjoilla! :smiley:

Niin se on itselläkin että miettii sekä umpi tunnellissa että selvinpäin että mitä helvetin järkeä tässä on. Itsellä tuo tulee aina kun on juonut tarpeeksi esim reilun 2viikkoa , silloin alkaa aina miettimään pää kipeänä asioita mutta ei tunnu saavan oikeata vastausta :slight_smile:. Itsekkin aa:ryhmässä kävin 3 kuukautta, ei toiminut minun kohdallani teki päinvastoin iski hirveät himot ja silloin ratkesin :frowning:. Nyt tosiaan ollut siitä lokakuun 15:päivästä eli suht pitkään tipattomana, mutta kyllä se kuningas alkoholi pyörii päässä , esim silleen että nyt jo suunnittelen että SITTEN kun otan niin mitä ostan ja missä juon, ja kenen kanssa ?? ihan hulluja omasta mielestä noi ajatukset onkohan normaalia? tosiaan niin perhanan pienestä asti tuohon alkoholiin ollut koukussa ettei usko itse pirukaan. Omalla kohdalla kävi niin että ensimmäinen pullo ja samalla radalla oltu siitä lähtien , no nyt tietysti ollu “PAKON” edestä “JÄLLEEN” raittiina ja on hyvä olo tietää että elimistö on saanut levätä viime kesän/syksyn putkia ne meni ihan överiksi, jälleen kerran tapahtui raitistuminen sairaalan kautta :frowning:. Ihan hirveätä läträämistä on omalla kohdallani ollut 17vuotiaasta asti nyt siis 25vuotias eli 8v umpitunnelissa :frowning:.
En tiedä liekkö viina geeneissä isä joi 32vuotta ja kuoli 49vuotiaana (viina). Itse en tällä tahdilla elä lähellekkään noita ikiä, mutta silti ei ole mikään parannuskeino omalla kohdalla vielä tepsinyt paitsi “VÄLIAIKAISESTI” esim 3-6kuukautta raitista aikaa ja lääkärin kanssa puhuessa on aina jälkiviisaus iskenyt (olen kokeillut aa-ryhmät/katkaisuhoidot niin lyhyet kuin pidemmätkin jaksot/psykiatrit ym hoitohenkilökunna. Eräältä lääkäriltä kysyin voiko ihmisen pää olla niin umpiluuta ettei osaa olla juomatta , niin vastaus oli että “ikävä” kyllä sellaisiakin löytyy.

Madtrue. Ei se sinun pääsi ole sen enempää umpiluuta kuin kenenkään muunkaan. Ei ole kyse siitä ettei “mene jakeluun” vaan siitä, että olet alkoholisti ja sairas ihminen. Kertomasi mukaan mennään jo pitkällä alkoholismissa. Olen varma, ettet pysty kontrolloimaan juomistasi koskaan enää, vaan jos korkkaat, se jatkuu siitä mihin se jäi, ja todennäköisesti sinne hautaan asti. Kohdallasi on kyse elämästä ja kuolemasta. Jos sisuskalut ovat alkaneet prakata niin ongelmia on luvassa jatkossakin. Haimatulehdus uusiutuu todella helposti kun sen on kerran saanut niin kuin varmaan tiedätkin.

Pointtini tässä on että JOS et ole vielä myöntänyt itsellesi olevasi alkoholisti ja sairas ihminen niin yritä sitä ajatusta pureskella jos elämäsi on sinulle tärkeä. Yksi suurimmista harhaluuloista, joka alkoholisteilla on (itselläni oli myös), on se, että pitkän selvän jakson jälkeen pystyy hallitsemaan viinan juonnin. Tosiasia on kuitenkin että kun korkkaat sen pullon, on kyyti vähintään yhtä kylmää kuin ennenkin, sillä alkoholismihan on peruuttamatonta ja pahenee. Itsellänikin paheni hyvin nopeasti (kohta 25v)

Kuvauksesi perusteella tarvitset todella kipeästi apua jos haluat elää. Jos kuitenkin tämän tiedostat, myönnät olevasi alkoholisti ja vielä haluat juoda niin sitten ei voi kukaan auttaa. Näin ei tarvitse kuitenkaan käydä. Kolahti kun melkein saman ikäinen olet. Itsellänikään ei ole kuin 2kuukautta tämän hetkistä raittiutta. Vähentämisestä, ym.kohtuukäytöstä en ole enää aikoihin haaveillut.

Olen myöntänyt jo että olen alkoholisti ja tulen olemaan aina sen asian kanssa. Mutta mutta itsellä on kanssa se että tietää jos korkkaa niin se on sitten menoa , se ei ole mitään maistelua enää ja niinkuin sanoit tuossa ylempänä niin hautaan saakka. Tosiaan tuntuukin välillä niinkuin olisi jo toinen jalka haudassa…
Ja tosiaan tuolla ylempänä on vasta murto-osa kaikesta miltä tuntuu / kokenut ja kaikki on totta, mitä tässä totuutta vääristelemään alkoholisti mikä alkoholisti :frowning:.
Apua olen joka paikasta kokeillut juomiseni kanssa mutta mikään ei auta tai ei ainakaan vielä ole auttanut kohdallani “PYSYVÄÄN MUUTOKSEEN”.

Töitten jälkee tuli sellanen fiilari et vois ottaa bissee mut EI!, siin menis alkanu työ vituiks ja moni muu asia, jospa tämä tästä helpottaa :slight_smile:

Madtrue, ootko miettinyt jos lähtisit ihan johonkin pidempiaikaiseen päihdekuntoutukseen. A-klinikka kontakti sinulla varmaan on, kun on katkojakin ollut. Varmaan ehdotettu kuntoutustakin aiemmin? Oletko käynyt aa-ryhmissä koskaan? Suosittelen, että menisit ainakin käymään, mitään et voi menettää. Pidempiaikainen, intensiivinen kuntoutus olisi varmasti kuitenkin alkuun paras. Vaikka olet ollut jo useamman kuukauden juomatta niin tuo on tekstistäsi päätellen melkoista kärvistelyä ja sitä kesän odottelua, jolloin viimeistään “saisit” taas juoda - ja tiedät kyllä miten siinä käy. Voit hommata odotellessa jo hautapaikan ja arkun valmiiksi.
Odotellessa tuolla kuntoutuksessa (tai aa:ssa) voisi sen sijaan alkaa ajatusmaailmasi hyvällä tuurilla muuttua ja päästäsi alkaa löytymään syitä sille, miksi kuoleman (tai hulluksi tulemisen) uhallakin sinut täytyy vielä juoda viinaa. Koska uskon että POHJIMMILTASI haluat elää vielä ja päästä viinasta eroon. Joskus kuitenkin pahempi ajatus voi olla se, että vaikka juomisen saisi lopetettua niin miten kestää elämää selvin päin raakana. Tässä on ydinkysymys itselleni jota yritän selvittää, koska elämänhalua on, juomahaluja ei. Vaan kun olen oppinut juomaan viinaa, en elämään. Ja se pelottaa perkeleesti. Hae apua - nyt ja heti. Yksin et selviä tuosta. Mitään et voi menettää avun hakemisella tai kuntoutuksella, aina pääset takaisin pullon ääreen jos haluat. Moni alkoholisti tässä maassa kuolee kun “on toinen jalka jo haudassa” tai alistuu että “kai mun on vaan sit juotava itseni hengiltä” koskaan hakematta apua. Noita itsesäälin purkauksia voi yhtähyvin miettiä vaikka kuntoutuksessa kun kotona sillä erolla, että ensin mainitussa saattaa jotain uutta tulla tilalle.

AA:ssa kävin 3kuukautta ei ollut minun paikka , enemmän teki vain mieli, hmmm… Ja joskus on puhuttu jatko hoidoista , mutta ne ovat vain jääneet puheeksi (hoitajien puolelta) ihan niinkuin olisivat sen unohtaneet siinä jutellessa :slight_smile:. Juu sekin “VOI” olla totta että ei tästä enää yksin nousta, mutta ainakin tähän mennessä kohta 4kk pärjätty täys raittiina , mut tuleva kesä vähä jänskättää…

Juu tänää oli taas fiilikset duuniviikon jälkee että kaljaa tai baariin mutta pomo soitti heti kotimatkalla , että lauantaiksi duuniin, halut hävis yllättävää kyllä ei edes vituttanu ottaa töitä vastaa , ja tekeehän siinä rahaa :slight_smile:
mut kyl se on joka päivä taistelua kun on alkoholisti.

Ja sen taistelun tulet todennäköisesti yksin häviämään. Kuitenkin jos 4kk on jo juomatonta aikaa niin luulisi päivittäisten viinanhimojen kadonneen jos on halu raitistua. Mutta ymmärsin ensimmäisestä viestistäsi, että oletkin ns. pitkällä tauolla ja kesällä jälleen aiot ottaa. Jos et ole tehnyt päätöstä ottaa niin ainakin alitajuisesti olet hyväksynyt ajatuksen - korjaa toki jos olen väärässä. Haluaisin kuulla ihan mielenkiinnosta mitä arvelet hyötyväsi ns. pitkästä tauosta?

Juu niin se on että täys raittiiksi en voi kuvitella itseäni en missään nimessä, mutta tarkoitus olisikin vähentää niin paljon kuin mahdollista. Juu kesällä “luultavasti” ratkean, se on aina ollu kompastuskivi…
Niin ja kait se elimistö ja koko kroppa muutenkin varmaan LEPÄÄ jo 5kk aika hyvin tiedä sitten? ku viimeksi lopetin juopottelun niin oli niin perkeleen pahat olot kesti sen 10päivää ennenkuin alkoi normalisoitumaan.

Noh, ehkäpä se kroppa on hieman palautua toki saanut. Äkkiä se vaan on yhtä huonossa kunnossa sitten kun ennenkin. Ja tosiaan tuo haimatulehdus on tauti joka ei anna armoa. Jos sen kerran on juomisen takia saanut niin se uusii lähes poikkeuksetta jos juomista jatkaa ja todennäköisesti näin tulee tapahtumaan sinunkin kohdallasi. Mutta nämähän tiesit jo :wink:. Toivon vaan vilpittömästi puolestasi, että saisit pysyvän halun olla selvin päin. Mutta väkisin se ei tule tietenkään. Enempää en ala “käännyttämään”. Kirjoittele madtrue kuulumisia toki miten hommat etenee. Itse ajattelin kanssa kuhan aikaa vielä hieman kuluu ja jos raittiina saan pysytellä.

kirjoittaja “aika katsoa peiliin” oletkos kauan itse pysynyt raittiina?
Juu tiedän haimatulehdus uusii helposti kun sen kerran saanutkin itse asiassa kaksi kertaa mutta toinen pysyi lievänä tulehdus arvotkaan ei noussut kuin 145. Mutta toisella kerralla teki todella kipeää enkä toivo kedellääkää samoja mahakipuja. Juu se on vaan niin ihmeellistä että silti kaikessa huomiossa sitä alkoholia ajattelee ja kesää, mutta YRITÄN ihan tosissaan ettei veny putket koska muuten se lekuri reissu on enemmän kuin välttätön.
vaihdellaan tässä aina kuulumisia ja RAITTIITA päiviä kaikille :slight_smile:

Nyt olen vasta reilut pari kuukautta ollut eli vähemmän kuin sinä, joten mistään neuvomisesta tässä ei ole kyse. Kyse on siitä että nuo ajatukset on niin tuttuja itselleni vähän ajan takaa ja olen saman ikäinen suunnilleen. Eli samaistuin hyvin voimakkaasti ekaan viestiisi ajatusten ja juomahalun suhteen. Sisuskaluja en ole juonut paskaksi mutta psyyke on itselläni pettänyt hyvin nopeasti. Joulukuun alussa oli itsemurhayritys, joka ei todellakaan ollut totinen vaan silkka hätähuuto. Kuitenkin sen seurauksena loukkaannuin pahasti ja jouduin pariksi viikoksi sairaalaan enkä tiennyt saanko esim. työkykyäni koskaan normaaliksi enää, en tiedä varmasti vieläkään mutta näyttää jo paremmalta.

Olennaista on kuitenkin, että ennen tuota tapahtumaa joka ikinen heti selvin päin oli väkisin vääntämistä ja juomahimoja vastaan taistelemista, riippumatta siitä kauan ne sitten kestivätkään. Nyt tuon tapahtuman jälkeen en ole kertaakaan halunnut juoda vaikka psyykkinen vointini on ollut erittäin huono ja pelkästään tuon takia on masennus päällä. En ole halunnut enkä tiedä mistä se johtuu, kauanko se kestää, kestääkö se, mutta näin on asiat nyt. Viikko sitten hakeuduin päihdekuntoutukseen ns.“varmuuden vuoksi” koska täällä saan levätä ja purkaa asioita. Myös AA-ryhmissä tullu käytyä ahkerasti ( ja jo ennen tuota). Vitutuksen laatu on kuitenkin sitä luokkaa välillä että perkelekkään tätä ei yksin jaksaisi.

Juu tuo psyyke ongelma tuttu aiemilta vuosilta on sitä itsekkin tullu pari kertaa otettua yliannostus lääkkeillä jotta pois pääsis, toisella kerralla oli lähempänä, jalatkaa ei toiminu 2,5viikkoon tuli syötyä reilu 60kpl eräitä kolmiolääkkeitä 2pv taju kankaalla ei mitään hajua niistä, ja sit “tukiasunnon” vuokraaja löysi mut soitti ambulanssin… Mut niistä on jo aikaa, nykyisin ei ihme kyllä ole muunlaisia kuin sellasia ajatuksia et jos henki lähtee niin sit lähtee et kerranhan sitä vaan eletään… kännis ei ajattele kovin järkevästi ja pitkälle. Onneksi on nuo pahimmat masennukset ym kärsitty jo, mut pelottaa jo pelkkä ajatus millasia on edessä jos ratkee ja on ollut mielessä että ei ehkä enää kummosia putkia elimistö kestä.

Jaahas tänää ois käyty lekuris, maanantaina labrakokeisiin ottavat kuulemma vaikka minkälaisia kokeita :slight_smile: sitten 27.2 saan tietää tuloksia, pitää sit vaik tänne ilmotella. Luulis et hyvät arvot koska ollu sen 4kk selvinpäin…

Nii ja viel ku tuossa oli lekuri tilaillut ne mun aiemmat paperit , ni ei paljo kehuja tullu :slight_smile:… ehotteli jotai päihdeneuvojaa ym, mutta kuten jo ehkä joissain ketjuissa olen aiemmin todennut niistä ei ole haittaa eikä kyllä mitään hyötyäkään ainakaan itsellä henkilökohtaisesti.

Miten olet ajatellut välttää sen, että alat juoda ja sitä myötä menetät loputkin terveydestä tai henkesi?