hallunisaatiot , skitsofrenia?

Hei. Olen hieman päälle 20v oleva nuori. Käytön alkoholia aika harvoiltaan tyyliin kerran kuukaudessa tai parissa nykyisin. Kuitenkin minua on ruvennut huolestuttamaan eräs asia. Jos otan yhden illan aikana paljon niin seuraavana päivänä on erittäin kova krapula (tämä nyt ei varmaan niin harvinaista varmaankaan ole), mutta illalla nukkumaan mennessä näen pimeässä hallunisaatioita. Kaikenlaisia “pelottavia hirviöitä”, joiden olemassa oloa en edes selvinpäin osaisi kuvitella enkä ole selvinpäin vastaavia missään nähnyt ja ne aiheuttavat voimakkaita pelon reaktioita. Iholla myös tuntuu outoa pistelyä niinkuin jokin hyönteinen tai muurahainen kulkisi.

Onko kellään ollut vastaavia kokemuksia? Rupeaa jo hieman mietityttämään onko minulla mahdollisesti johonkin psykoosiin / skitsofreniaan olevaa herkkyyttä. Myös tunteeni ovat latistuneet todella paljon siihen mitä ne ennen olivat. Minulla on myös ollut unettomuutta, johon ei ole mitään selitystä löytynyt (ei esim. ole masennusta) ja johon sain ketipinor nimistä lääkettä ja lääkkeen oton jälkeen yleinen vointikin paranee todella paljon ja tunteet palaavat entiselle tasolle.

Luin että ketipinoria käytettäisiin myös skitsofrenian hoitoon niin rupesi hiukan huolettamaan. Toivottavasti joku osaisi jotain vastata.

no hyvä ettet enempää juo ni jätä noikin kerrat juomatta ni ei tarvi sitä skitsofreniaa miettiä. Kyl mullekki tulee liskojen yöt jos on 3 päivää putkeen vetänyt ja kaikkii ääniharhoja. Terveellinen valtion päihde :slight_smile:

Alkoholin käytön kyllä voin jättää ihan terveyden vuoksi, mutta tuo skitsofrenia huolettaa silti, koska noita skitsofrenian oireita on paljon ilman alkoholin käyttöäkin.

Kellään mitään omia kokemuksia aiheeseen liittyen?

Ei ole halluja ollu päihteettömänä. Etkö halua mennä lekuril? Tokihan ne psykoosilääkityksen kirjottaa, jos psykoosidiagnoosin tekee, mut ei niiden a i n a kamalia tarvi olla. Kamul on kai nykysin oisko 15 mg Zyprexaa ja vaikuttaa nykysin terveeltä ja hyvinvoivalta. Hallut on musta hirveitä…

Nii lisäys. On mulki unilääkkeeks ketipinoria, vaik ei skitsofreniaa tai muuta psykoosia eijo. Jos sun vointi on aiemmin parantunu sil, mikset käyttäis sitä…? Ja ryypiskely eijo hyväks kelleen, vaik ois kuinka lailista, muuten olen sitä mieltä!

Hei. Ei “lekuriin meno” huoleta. Lähinnä kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia, jos täällä on asiaan liittyen kellään sanottavaa :bulb:

Kyl tääl on ollu immeisiä, jotka ovat avoimesti kertoneet skitsofreniastaan tai psykooseistaan. Mut mä lopetan siis kun ei sen kummempaa sanottavaa, muiden ku kamujen osalt, ja jos ny kerranki jättäis juoruamati. Ite olen muista mt-häiriöstä johtuen työkyvyttömyyseläkkeel. Tsemiä sul, noi näyt on varmasti kamalia. Toivon, et saat apua.

Tutulta kuulostaa juu. Taisin olla saman ikäinenkin about kun ensimmäisen kerran tuollaisia huomasin, ehkä 19. Aloin nähdä kaikenlaista jännää makoillessani krapuloita pois, nimenomaan hämärässä tai muutenvaan lähellä nukahtamista. Näin esimerkiksi kummallisia kuoriaismaisia mutta saatanan isoja ötököitä tai oikeastaan varjomaisia kuvia niistä vilistämässä nurkissa. Välillä näin itseni ulkopuolelta makaamassa siinä sängyllä ja sen sellaista. Ja näitä vaikutuksia tuli jo yhden illan kovan kännin jälkeen, en siis ryypiskellyt päivittäin.

En sinuna huolestuisi moisesta jos se kerran niin selvästi liittyy kännäämiseen. Siitä myrkytystilasta selviäminen pistää kehon melkoiseen rasitukseen eikä kummallinen oireilu mitenkään harvinaista ole. Muuten terve ystäväni tapasi kärsiä niin voimakkaista pelkotiloista krapulassa että lakkasi juomasta. Tietysti, jos olot pahasti häiritsevät, helppo vaihtoehto on olla juomatta. Itse kaipailen tuon kaltaista häröilyä joskus, eikä heiton “mennään hankkimaan krapula” tarvitse olla huuli, kiinnostavampi olotila se mielestäni on kuin humala.

Tunteiden latistumisista on vaikea mennä sanomaan mitään noin vähillä tiedoilla. Moinen voi tietysti johtua miljoonasta asiasta. Itseni järjestin nuorempana sellaiseen jamaan ettei kiinnostavia virikkeitä enää ollut, ei myöskään tunnetasolla (epätyydyttävä ihmissuhde), ja kun kaikki on tasapaksua evvk:ta ei ole ihmekään jos tuntuu lattealta. Masennuksen piiriinhän luetaan paljon muutakin kuin allapäin oleminen ja kurjistelu.

Pahin minkä voit tehdä on että rupeat kantamaan stressiä asiasta. Mulle kans määrätty ketipinoria, tosi yleinen lääke kaikenlaisiin mt-ongelmiin lievästä masennuksesta alkaen, mut ei se kuulemma kaikkein hulluimmille toimi kunnolla, sen verran mieto pöpilääke se on. Aivothan kehittyy jonnekin sinne 24v korville, itselläni rupesi päässä napsumaan 22v, mut sen syynä oli kaiketi liika psykedeelien käyttö. Ei se skitsofrenia normaalia elämää useimmiten estä, kunhan maltat pysytellä päihteistä erossa (jos nyt oletetaan sulla siellä piilevän jotain), mulla on paljon “hulluja” kavereita (en oikein viihdy tylsämielisten terveiden kanssa), joillakin psykoottiset episodit/hallut ovat tulleet ja menneet, lääkkeiden kanssa ja ilman.

Don’t worry be happy! :slight_smile:

^ Vituttaa lepteissä se kun niillä koitetaan hoitaa kaikkee mahollista, vaikka olis paljon parempiaki vaihtoehtoja. Kumpi painaa enemmän vaakakupissa, A) hyvinvointi & työkyky riippuvuuden kera kohtuu hintasil lääkkeillä vai B) paska fiilis ja kyvyttömyys tehä mitään hintavien (joskin “ei-koukuttavien”) lääkkeiden kera? :astonished:

Vittu, mut kyllä se tästä ajan myötä, joskus viel tajutaan mikä on järkevää ja tää nykyinen lääkärien bentsokammo/hysteria menee ohi. Mua vituttaa tää asia vaikka ei oo ees oma lehmä ojassa, respat löytyy mut vituttaa niiden respattomienki edestä ihan periaatteen takia. Kuuma peruna, prkl.

Samaa mieltä, jos joutuu jokatapauksessa jotain lääkettä syömään lopun ikäänsä, niin mitä vitun väliä sillä on jääkö siihen koukkuun vai ei?

No en vielä olisi huolestunut. Itse näen pimeässä vaikka mitä… ihan uusi maailma avautuu. Joskus saatan nähdä valoisassakin. Varsinkin kun olen ottanut seroquellia ja tajuntani ei ole enää ihan normaali. Kaikennäköistä paranoiaa, harhoja, kuuloja omistan… yksi päivä kuvittelin oikeasti olevani taas teini-ikäinen, mutta tämä kaikki liittyy kuulemma maniaan tai on korkeintaan psykoottista, ei psykoosia. Tunteiden latistuminen taas kuvastaisi myöskin masennusta… itsellä tosin on tunteita välillä vähän liikaakin, mutta mieluummin niin kuin zombina pörrääminen. Btw, Zyprexasta pakko sanoa, että muuten oli loisto lääke, mitä nyt lihoin sellaset 20 kiloa. Alkoholi vaikuttaa paskalla tavalla aivoihin ainakin 3 päivää itselläni. Toinen krapulapäivä on se pahin ja psyykkisin… sillon kolisee kaikki ja ne liskot kirjaimellisesti vetää pitkin seiniä. Näinhän se on.

Ehkä sä olet vielä niin lapsellinen että osa sinusta pelkää mörköjä ja osa haluaa olla vähän pöpi, että saisi sitä huomiota? Jos olet oikeasti huolestunut niin kannattaisi kääntyä lähinnä sinne terveyshuollon puoleen. Mutta jos ne määrää sulle sieltä lääkkeitä, niin melkein takaan, että siitä ne mielenterveysongelmat ja oudot näyt viimeistään alkavat. :open_mouth:

Tykkään aina katsella tulevaisuuteen niin voi se sinullakin olla tuollakin tyylillä ihan mukava tulevaisuus edessä, kaikesta huolimatta. Ainakin jos vapaana laiduntavan pulsun elämä on lähellä sydäntä.

Kyllä sitä voi “nähdä” kaikenlaista kun menee nukkumaan ja esim. luulee olevansa hereillä mutta näkeekin ns. valveunia. Alkoholi tunnetusti aiheuttaa unihäiriöitä. Alkoholi aiheuttaa myös paniikkihäiriötä ja siihen liittyy mm. sekoamisen pelko.
Joskus alkava skitsofrenia tulee ensin esiin joidenkin aineiden tai alkon käytön jälkeen. Oma poikaystäni kuoli aikanaan oman käden käyttä, koska koki niin syyllistäviä ja pelottavia asioita, vaikkei paljon mitään käyttäny.

Koen syyllisyyttä siitä etten vienyt häntä ajoissa lääkäriin.

Nykyään on hyviä lääkkeitä psyykkisiin sairauksiin. Olin itse kerran pikku jakson mielisairaalassa. Söin psykoosilääkettä noin kuukauden ja ihmettelin miten paljon pystyin tuntemaan tunteita, hankalat tunteet tulivat esiin ja osasin surra.
Vaikka diagnoosi oli “vain” keskivaikea masennus. Näin useiden ihmisten toipuvan ihan täysin harhoistaan oikealla lääkityksellä.
Aiemmin pelkäsin lääkityksiä enkä tajunnut kuinka paljon niillä voidaan auttaa ihmisiä.