Hallintaa omaan juomiseen

Hei! Olen ensimmäistä kertaa täällä Päihdelinkin palstalla rekisteröityneenä. Aikaisemmin olen selaillut palstaa vain vierailijana. Nyt havahduin elämässäni siihen, että alkoholinkäyttö on saatava kontrolliin. Tässä nyt hieman tarinaa, joka todennäköisesti rönsyilee. Yritän tiivistää olennaisia seikkoja, muutamia yksityiskohtia olen karsinut, koska en halua tulla tunnistetuksi.

Hieman taustaa: Olen hieman vajaa kolmekymppinen opiskelija. Alkoholin käytön aloitin niinkin myöhään kuin vasta 18-vuotiaana, muistan maistaneeni joskus 17-vuotiaana isäni viskiä maun vuoksi, mikä silloin oli varsin vastenmielistä. Lukion loppumisen jälkeen tuli ensimmäinen välivuosi ja viikonloppuisin riittikin aikaa kavereiden kanssa viettää mukavia koti-iltoja, joihin lähes poikkeuksetta liittyi alkoholi (miedot). Silloin riitti sellainen muutaman siiderin nousuhiprakka, hyvä seura kompensoi paljon, ja kokonaismäärät eivät paljoa varmastikaan ylittäneet riskirajoja. Tätä kautta riitti muutama vuosi ja ensimmäiset varsinaiset humalakokemukset tulivat vasta korkeakoulussa, kun tarjontaa (ilmaista) oli enemmän ja ilmapiirikin huomattavasti humalamyönteisempi.

Siitäpä se sitten oikeastaan starttasikin. Nimittäin humalahakuinen juominen. Juominen ajoittui viikonloppuihin ja erilaisiin opiskelijarientoihin. Harvemmin yli yhden illan mittaisia putkia tuli vedettyä, koska krapulaoireet eivät miellyttäneet. Tahti kuitenkin koveni toleranssin kehittymisen myötä. Jossain vaiheessa hoksasin, että tämä nousuhumala on ihan kivaa kotona yksinkin vaikkapa leffoja katsellessa. Määrät nousivat entisestään, edelleen kuitenkin vain viikonloppuisin ja vain korkeintaan kahden päivän ajan. Vähitellen havahduin siihen, että en enää kokenut juurikaan krapulaa, koska minun oli mahdollista nukkua pitkään ja tankkasin edellisenä iltana ja yön aikana litrakaupalla vissyä/limua ja söin tukevan iltapalan. Tämä mahdollisti hieman pidemmät putket, joiden myötä toleranssi nousi edelleen.

Kolmisen vuotta sitten havahduin tähän omaan juomiseni tyyliin ja krapulattomuuteen. Painokin oli noussut ja yleinen olotila paha. Sosiaaliset suhteet olivat vähentyneet, kun vietin viikonlopun mieluummin kotona yksin salmaripullon ja siidereiden kanssa katsomassa elokuvia, kuin olisin tavannut kavereitani tai mennyt jonnekin ulos juomaan (kallista…). Kävin A-Klinikan Nuorisokeskuksessa, josta sainkin pari kolme kertaa terapiatukea sekä viikon ajaksi unilääkkeitä, jottei vierotusoireita tulisi ja saisin elämänrytmin hieman normaallistumaan. Näillä pääsinkin kuiville n. 6 kuukaudeksi. Sen jälkeen sama kierre alkoi pikkuhiljaa alusta, kuitenkin edeten huomattavasti nopeammin siihen pisteeseen, jossa olin ennen A-Klinikalle menoa. Tätä jatkui kolme vuotta viime joulukuuhun asti. Olin kuitenkin täysin ignorantti ja ajattelin, että koska pystyn parin päivän putken jälkeen aivan hyvin hoitamaan työ- ja opiskeluasiat, en kaipaa apua ja olen täysin normaali.

Viime vuoden joulukuun puolivälissä minulla alkoi opinnoissa useamman kuukauden mittainen tauko, joka sitten johtikin siihen, että muutamaa selvää krapulaista päivää lukuunottamatta join taukoamatta annosten noustessa hurjempiin määriin ja krapulaoireiden olevan aamuisin aivan sietämättömiä. Sinnittelin kuitenkin aina pitkälle iltapäivään, koska en periaatteesta halua ajaa juopuneena kauppaan ostamaan lisää viinaa. Vietin siis n. 8h “selvin” päin, kuitenkin kovista vierotusoireista kärsien. Perheeni haastoi minut tammikuussa 100-päivää haasteeseen. Yritin, en enää ensimmäisen päivän iltana pystynyt olemaan juomatta, koska pelko, ahdistus, tuska, tärinä ja panikkikohtaukset olivat niin hirvittäviä. Uniongelmat olivat ahdistavia, mutta yleensä sain kuitenkin parin kolmen tunnin valvomisen jälkeen jälleen unta, jotta krapula lievenisi. Alkoholi normalisoi olon alle tunnissa.

Sen jälkeen juomisesta meni ilo. En enää hakenut nousuhumalan autuutta vaan ensisijaisesti vierotusoireiden karkotusta. Toki oireiden laannuttua se mielialakin taas lähti kohoamaan ja sama kännäys jatkui iltaan asti. Tässä vaiheessa minun olisi pitänyt hakea apua, mutten sitä tajunnut vaan ajattelin, että kyllä sieltä joku päivä herää helpompiin ja miedompiin vierotusoireisiin, joiden jälkeen voisikin sujuvasti lopettaa (kuten aina ennenkin parin päivän dokaamisen jälkeen). En herännyt. Viime sunnuntaina huonosti nukutun (4-5h) yöunien jälkeen klo 5:00 koin niin hirveät ahdistusoireet, tärinän, pelkoja kuolemasta ja hulluksi tulemisesta, että sorruin nauttimaan (ihan oikeasti) ensimmäisen krapularyyppyni koskaan. Se normalisoi tunteet tunniksi, sitten ne alkoivat uudelleen. Toinen ryyppy. Tunti, ja sama tilanne. Olin ensin ajatellut, että sinnittelen tissuttelemalla maanantaihin ja menen A-Klinikan päivystykseen, mutta nyt en vain siihen pystynyt. Olin tähän asti onnistunut peittämään tilanteen perheeltäni, jonka luona vierailin viikonloppuisin kuten nytkin. Aamulla päätin, että tähän tulee stoppi. Odotin äitini heräämistä ja kerroin tilanteeni. Hän oli osannut arvata, joku äidinvaisto varmaan, vaikka tietysti asia tuli shokkina. Tilanne oli hyvin tunteikas kaikin puolin. Päätin hakea apua.

Täällä ei varmaankaan saa mainostaa eli sanon vain tilanneeni kotiin tällaisen “huomaamattoman” palvelun, jossa toteutetaan akuuttivaiheen katkaisuhoito kotioloissa. Palvelu oli ammattimaista ja koin todella saavani apua, sain asianmukaiset lääkkeet vierotusoireisiin ja nukahtamiseen. Nyt on kuitenkin kolmas päivä palvelua takana, olo alkaa olla normaali ja viime yönä kuittasin 12h univelkoja hyvillä mielin (tosin lääkityksellä avustettuna), sillä ensimmäinen selvä yö oli mennyt ihan plörinäksi stressatessani siitä, saanko unta vaiko en. Loppupeleissä siis vain n. 3h. Välillä tulee vielä sellaisia lieviä ahdistuksia ja pelkoja siitä, mitäs jos alkaisinkin vielä kramppaamaan tai saisin psykoosin, onneksi todennäköisyys tälle alkaa olla pieni.

Nyt on kuitenkin aika alkaa miettiä tätä omaa ongelmaa syvällisemmin. A-klinikka on ilmeisesti täysin myllerretty ja älyttömän soittorumban päätteeksi en kuitenkaan saanut varattua aikaa vaan ohjeet hakeutua huomenna aamulla A-Klinikan päivystykseen. Sinne suuntaan siis seuraavaksi ja toivottavasti saisin keskusteluapua sekä jonkinlaista “hätävaraa” unilääkkeeksi tämän akuuttivaiheen ylitse (lienee varmaan mahdottomuus?). Aion nyt olla seuraavat, ainakin tuon 100 päivää täysin korkki kiinni, jotta elimistö saisi aikaa rauhoittua ja palautua tuosta parin kuukauden läträyksestä. Mihinkään hoitolaitokseen en opintojen ja työn vuoksi oikein haluaisi mennä eli enemmänkin avopuolen tukea kaipaisin. Toiveena olisi joskus tulevaisuudessa päästä jälleen siihen tilanteeseen, jossa voisin nauttia muutaman annoksen alkoholia, nauttia hyvästä seurasta ja jättää se juomisen siihen kohtuutasolle. Nyt viisaampana tiedostan oman taipumukseni humalahakuisuuteen, joten kaipailisinkin neuvoja Teiltä Kokeneemmilta, miten olette itse päässeet tai aikoneet päästä tällaiseen tilanteeseen takaisin?

Kiitos, jos jaksoit(te) lukea tämän romaanin loppuun asti, tuli hieman pidempi kuin ajattelin, vaikka tiivistinkin parhaani mukaan tapahtumien kulkua. Kaikki neuvot ja kokemuksen viisaat sanat otan enemmän kuin mielelläni vastaan. En tiedä yhtään, miten aktiivinen palsta tämä on, mutta yritän päivittäin tai parin päivän välein muistaa vierailla täällä. :slight_smile:

Kiittäen,
Nikke K.

Kyllä sinne A-klinikalle terapiaan edelleen pääsee, mutta malttia se vaatii. Minulla meni yhdeksän viikkoa. Pään kun sai auki, niin nyt tapaamiset jatkuvat säännöllisesti. Laitoshoitoa tuskin ihan ensimmäiseksi tarjoavat. Se taitaa olla ennemminkin tarjolla niille, joilla on akuutti tarve saada putki poikki. Kesto olisi luokkaa 4-5 päivää. Sitä en osaa sanoa, kuinka herkästi lääkitystä A-klinikalta määräävät. Onhan siellä kyllä lääkäri. Ja jos nyt välttämättä tunnet esim. unilääkkeitä tarvitsevasi, niin saa sen reseptin vaikka yksityiseltä. Mutta kokemuksesta voin sanoa, että malttia sitten niiden nappien naukkailuun. Jo nukahtamislääkkeistä eroon pääsy ei pidemmän käytön jälkeen onnistu tuosta vaan.

Tulevaisuuden juomisista ei nyt kannata murehtia. Tärkeintä olisi nyt saada työ- ja opiskeluasiat takaisin raiteilleen ja unirytmi kuntoon. Sitä alkuaikojen juopottelusta saatua fiilistä tuskin enää tavoitat, valitettavasi. Kohtuukäytön tavoittelu voi olla (ja omalla kohdalla olikin) raskaampaa, kuin pyrkiä raittiuteen.

Hei ja tervetuloa foorumille!

Tiedostatko, että se alkoholi on mahdollisesti myös muuttanut jotakin pysyvästi aivoissasi? Eli pidemmän päälle ns. kohtuukäyttö onkin vain itsensä kiduttamista, koska kyseisillä määrillä ei koskaan pääse maaliin. Eli tässä tapauksessa se nautinto jää saamatta. Tämä toki selviää kokeilemalla, niinkuin monet muutkin ovat tehneet, minäkin. Kohtuutta olen hakenut ja kohtuuttomaan vain päätynyt. Ja kaavakin löytyy tuolta aiemmin kirjoittamastasi:

Täälläpä taas. Nyt on neljäs viikko selvin päin menossa ja pakko todeta, että en ole kyllä yhtään kaivannut alkoholia, humalatilaa tai sitä seuraavaa krapulaa. Sen kohtalokkaan sunnuntaiaamun olotilojen myötä minulle lienee kehittynyt jonkinlainen “luontainen” antabus, koska pelkästään niiden ahdistusten muisteleminen saa kiertämään Alkon oven hyvin kaukaa.

Itsekuria olen kuitenkin tullut kokeilleeksi muutamaan otteeseen, kun olen käynyt Alkossa hakemassa tuttaville tuliaiseksi jotain laadukkaampaa viiniä. Edes sisällä myymälässä ei ole suu napsunut vaan olen innoissani valinnut laatuviiniä yhdessä myyjän kanssa ja suunnannut sieltä suoraan kassan kautta kotiin/kylään. Ruokakaupassa en ole haksahtanut siidereihin vaan pitäytynyt tiukasti pepsi max-linjalla.

Toinen itseäni varmasti “tsempannut” asia on verenpaineen mittailu. Pahimmassa krapulavaiheessa verenpaine huiteli luokassa 220/130, mikä on tällaiselle kolmekymppiselle kyllä aika katastrofaalinen lukema. Tulipa googlailtuakin, mitä siitä voi seurata. Nyt on paineet tippuneet täysin normaalille tasolle (125/70) ja olo on senkin puolesta vähemmän tuskainen.

A-klinikalla olen käynyt muutamaan otteeseen juttelemassa ja alun hieman tylyhköjen kokemusten (“päivystys” ja lääkärin tapaaminen) jälkeen olen saanut rupatella oikein mukavan sosiaaliohjaajan kanssa. Jatkossa varmaankin jonkinlainen yksilöterapia olisi tarpeen. Ryhmäkeskusteluihin en ole koskaan ollut innokas osallistumaan. AA-kerhoihin ja muihin en kyllä koske pitkällä tikullakaan, niihin kun tuntuu kaikkiin liittyvän uskonnollisuus jollain tapaa. Ohjaaja ei osannut sanoa, onko tunnustuksetonta vertaistukipalvelua edes saatavilla. Osaisikohan joku täällä neuvoa?

Joku tuossa kyseli, onko viina mahdollisesti muuttanut jotain biologiaa päässäni; ehkä, ehkä ei. Luulisin kuitenkin, etten ole niin rappiolla ollut vielä niin pitkää aikaa, että mitään aivan totaalista peruuttamatonta olisi tapahtunut. Pienet muistiongelmatkin ovat jo menneet ohi enkä ainakaan huomaa mitään päälle jäänyttä käsien vapinaa. Lueskelin tässä viikkojen aikana ahkerasti päihteisiin liittyviä artikkeleita ja tekstejä ja jostain niistä minulle jäi sellainen mieleen, että n. 6 kk täysi juomattomuus olisi sellainen kriittinen aika, jolloin aivot sopeutuvat taas päihteettömyyteen. Asetankin siis nyt tavoitteeksi pitää puoli vuotta täysin kuivaa kautta ja sen jälkeen vasta alan harkita jotain kohtuukäytön kokeilemista. Eikä sitä tiedä, vaikka haluaisi jatkaa ilman pidempäänkin. Ja vastavuoroisesti voin sortua jo ennenkin, onhan tässä tulossa vappua ja kesäkin jossain vaiheessa kolkuttaa ovelle.

Moi Knatterton,

Onpa heinoa kuulla että hyvin menee ja viinan himoja ei ole ollut. Samoin on mennyt minulla jo 4 kuukautta, joten mikä jottei sinullakin jatkuisi samoissa merkeissä :smiley:

Ikävä kuulla, että sait A-klinikalla ensi alkuun tylyn vastaanoton. On joskus sattunut omallekin kohdalle. Mutta ymmärän kyllä henkilöstöä, resurssit ovat pienet ja klinikan kautta kulkee jos vaikka minkälaista porukkaa. Hyvä, että et luovuttanut ja pääsit avun piiriin.

Addiktion poistuminen vie arvioiden mukaan 3 - 6 kuukautta, vaikka varmaan tuotakin suurempia yksilöllisiä eroja on. Ja sekin vaikuttaa kuinka kauan liiallista juomista on takana. Flash back:ejä melko varmasti tulee (ainakin minulla on tullut muutama), mutta ovat olleet hyvin lyhytkestoisia, muutama sekunti - ehkä minuutti. Ei siis ole kertaakaan tarvinut oikeaa viinan himoa vastaan taistella.

Hyvää jatkoa tipattomalle linjallesi ja pysyhän linjoilla :smiley:

Hei ja kiitos kannustuksestasi! :slight_smile:

Minulle tuli ensimmäisen kahden viikon aikana pari tällaista (hyvin kuvaava termi muuten!) “flash backia”. Toisen aikana istuskelin perjantaina kotosalla ja katselin televisiota ja mietiskelin siinä, että enpä ole vähään aikaan siihen kellonlyömään ollut perjantaita selvin päin television ääressä. Sitten rupesin miettimään, että miten tämä olo tästä nyt olennaisesti muuttuisi, jos olisinkin nousuhumalassa. Totesin itselleni, että huomioisin ympäristön ja ohjelman nyansseja varmaankin 30% huonommin ja kaikki tuntuisi jotenkin välinpitämättömältä ja tarkoituksettomalta. Lisäksi aika rientäisi nopeammin ja seuraavana yönä nukkuisin huonosti ja varmaan heräisin taas aamuyöstä ahdistuneena laskuhumalassa selaamaan jotain netin synkkiä syövereitä, kunnes alkaisi taas väsyttää riittävästi, jotta voisi nukahtaa.

Tuon ajatusketjun jälkeen ei ole oikeastaan näitä flash backeja tullut, ja vaikka tulisikin niin tuon kokemuksen perusteella pystyisin viittaamaan niille kintaalla.

Mennään päivä ja viikko kerrallaan. Onnistuin vapuksikin järjestämään tuplatyövuorot niin ei tule sen suhteen olemaan ainakaan tekemisen puutetta. =)

Hieno juttu Knatterton, että juomattomuus on lähtenyt hyvin käyntiin. Ja kiva kuulla (lukea) sinusta. Olen nimittäin aina silloin tällöin käynyt katsomassa, oletko kirjoittanut jotain. Ja samalla vilkaissut profiilistasi, oletko ylipäätään ollut kirjautuneena.

Kysyin itse asiassa sitä, että oletko tiedostanut mahdollisuutta, että jotain on saattanut muuttua. Ja tällä en ajatellut mitään muisti tms. juttuja, vaan ihan puhtaasti alkoholia. Eli lähinnä liittyen tuohon kohtuukäytön ajatteluun. Kuten itsekin kirjoitit, olit kuivana puoli vuotta ja kun aloit käyttää uudelleen, homma luisui nopeahkosti takaisin sinne ongelmatasolle. Ja näinhän se yleensä menee, jos käyttö on tullut riippuvuudeksi. Joka tapauksessa pitkä tauko pohjalle tarvitaan, että edes voi haaveilla kohtuukäytöstä. Ja se, oppiiko sen, selviää vain kokeilemalla - jos siis haluaa siihen ryhtyä. Jos onnistuu, niin hyvä - jos ei, niin ainakin tulee todistettua, ettei onnistu ja edetä siitä sitten parhaaksi katsomallaan tavalla.

Mutta mitä tulevaisuudessa teetkin, isosti tsemppiä nyt sinne neljännelle viikolle :slight_smile:

Hei ja kiitos kannustuksesta! Kiva kuulla, että tarinani on herättänyt mielenkiintoa. Muiden vastaavia ketjuja lukiessa olen huomannut, että ketjut ovat monelle päiväkirjan tapainen purkautumiskanava. Itse en ehkä ihan päivittäin osaisi käydä täällä avautumassa, minulla kun nuo päivät eivät tähän mennessä ole viinapirun kanssa mitenkään ihmeemmin eronneet edeltävästä. Tämä ketjukin on vielä aika hiljainen niin en ihan joka päivä ole käynyt katsomassa.

Ymmärsin toki, mitä tarkoitit tuolla, mutta vastasin ehkä hieman epäselvästi. En usko, että piinaisin itseäni sillä, että juon vähemmän kuin totaaliset lärvit. Kun tulee juotua runsaasti niin silloin olen poikkeuksetta aina yksin. Eli juon yksinäisyyteen, tylsyyteen, tavan vuoksi tai koska se vain on ollut kivaa. Jos juon muiden ihmisten seurassa, en koskaan ole kaivannut kovaa humalatilaa, koska häpeän itseäni humaltuneena. Lisäksi alkoholin vaikutuksesta minulla ei suinkaan sekoa pää tai harhaile askel vaan alan sammaltaa/puhua hyvin epäselvästi artikuloiden jo kohtalaisen vähäisenkin alkoholimäärän vuoksi. Tähän varmasti suurin syy on lapsuudesta asti jääneet pienet puheviat, joiden vuoksi puheeni on ajoittain epäselvän kuuloista jo ihan selvinkin päin.

Oikeastaan varmaan suurin syy koko touhun riistäytymiselle käsistä on tällainen perinteinen suomalaisen miehen tarina eli pikkuhiljaa sosiaalinen verkosto vähenee lukion jälkeen ja yksinäisyyden tunne kalvaa päivä päivältä pahemmin. Aika kuluu enemmän ja enemmän kotosalla tietokoneen tai television ääressä pullo kädessä ja kierre on valmis. Opistolla on toki opistokaverit ja siellä omat juhlansa, mutta niistä yleensä lähden hyvissä ajoin ja pitkälti matalilla promilleilla juurikin, koska en halua esiintyä kovassa jurrissa tuttujen edessä kotona sitten saattanut vielä tintata puolikkaan litran salmaria ykkösellä “illan kruunuksi”. Luulisin, että jos saisin uusia ystäviä tai vanhoja kaverisuhteita heräteltyä horroksesta niin pääsisin ongelmastani eteenpäin. Toinen hyvä raittiina pitävä asia olisi varmaankin parisuhde, mutta markkina-arvoni tällä hetkellä on monin tavoin alhainen eli sen suhteen pidän jäitä hatussa. Tutka kuitenkin kokoajan aktiivisena. :laughing: Ja syykin sille luisumiselle nopeasti takaisin alkutilanteeseen oli juuri tuo yksinäisyys. Olin silloin menettänyt kaksi läheistä ystävää liikenneonnettomuudessa ja muuten vanhat kaverisuhteet olivat eläneet hiljaiseloa jo vuoden päivät.

Toisaalta en usko, että ainakaan tällaista hiljattain koettua putkea tulen enää koskaan käymään läpi, koska kyllä sen äkkiä huomasi päivien vieriessä, että eihän se juominen enää ole hauskaa eikä siitä tule sitä euforian tunnetta kuin muutaman ensimmäisen tunnin ajan. Sen jälkeen määrät kasvaa, kun kokoajan kaataa lisää kurkusta alas ja toivoo, että se sama nousun tunne jatkuisi. Ennen pitkää sitä huomaa olevansa jo silmät ristissä ja valmiina nukkumaan ja taas on vitutus jo valmiiksi siitä tulevasta laskuhumalaisesta heräämisestä muutaman tunnin “unien” jälkeen. Muistan hyvin useaan kertaan viime vuoden aikana saaneeni “parhaat” humalat juuri sellaisella verkkaisella juomistavalla eli pieni nousu - antaa tasoittua - uusi pieni nousu - antaa tasoittua - uusi pieni nousu jnejne. Silloin promillet veressä toki nousee pikkuhiljaa jatkuvasti, mutta sitä hyvänolon tunnetta saa pitkitettyä paljon paremmin kuin yksin kotosalla istuessa. Ja olo oli “sopivan humalainen”, kun jostain kemuista pääsi kotiin. Pari annosta yömyssyksi vielä ja unta palloon. Niistä on hyvät muistot. Silloinkin tosin koko päivän aikaiset annokset ylittivät riskirajat ihan reilulla tavalla.

Jotenkin sitä pitäisi vaan typerän ihmiseläimen tajuta, ettei se kova humala automaattisesti tarkoita hyvää ja rentoa oloa vaan siinä on se kriittinen “keikahduspiste”, jonka jälkeen mikään määrä viinaa ei siitä enää fiilistä kummemmaksi muuta.