Hajatelmia Pelureille

Tavoite:
koitan kirjoittaa tähän ketjuun mahdollisimman paljon ajatuksia rahasta, jotta saisin muutettua sairaalloista suhdettani rahaan. Yritän lisätä vähintään yhden uuden hajatelman viikoittain.

1. “Raha on numeroita ja numerot eivät pääty koskaan. Jos tarvitset rahaa ollaksesi onnellinen, matkasi onnellisuuteen ei pääty ikinä.”

Onpa hyvä ketju tällainen…tärkeä !

tulee hieman kliseisiä alkuun ehkä jossain vaiheessa jotain omaa kunhan saan päätäni kasaan.

1. “Ihminen uhraa terveytensä,
    jotta saisi rahaa.
    Sitten hän uhraa rahaa saadakseen takaisin terveytensä.
    Ja sitten hän on niin huolissaan tulevaisuudesta,
    että hän ei nauti tästä hetkestä;
    seurauksena on se,
    että hän ei elä tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa;
    hän elää kuin hän ei koskaan kuolisi,
    ja sitten hän kuolee,
    eikä ole oikeastaan koskaan edes elänyt.”

- Dalai Lama

minulla on ollut tunne jo pitkään, ilmeisesti koko elämäni, että minulla ei ole ihmisarvoa jos en saavuta jotain tai ole hyvä jossain tai kykene omistamaan jotain ja olemaan osa tätä nyky-yhteiskuntaa. Siis että en olisi arvokas muuten. Historiani selittää tämän. Pelaamisesta ja rahan tavoittelusta muodostui sairaalloista ja selviytymiskeino kunnes kaikki romahti, mitään ei jäänyt, ei ystäviä, ei itsetuntoa, jos sitä koskaan olikaan, ei terveyttä. jäljelle jäi ihmisraunio somaattisine ja psyykkisine vaivoineen. Todellinen komorbiditeettien huipentuma. Vieläkin ajattelen vääristyneesti, että jonkin asian tekeminen pitäisi hyödyttää minua, mitä minä siitä hyödyn ja nimenomaan rahallisesti siis. Raha ei löydä paikkaansa elämässäni kun siitä on loputon puute. Velat pitävät valveilla ja lamaantuneena. Olen rahan orja. Toivottavasti määräaikaisella sopimuksella. Seuraavana muutama hajatelma asiaan liittyen…

Ihmisen todellinen täydellisyys ei ole siinä mitä hänellä on, vaan siinä mitä hän on. Minkään ei pitäisi tehdä ihmiselle harmia kuin hän itse. Minkään ei pitäisi riistää ihmistä ollenkaan. Ihmisellä on se mitä hänessä on. Kaiken ulkopuolisen pitäisi olla merkityksetöntä.
— Kirjailija Oscar Wilde (1854-1900)

Jos omistamisessa olisi nautintoja voisimme sietää sitä mutta sen velvollisuudet tekevät siitä sietämättömän. Rikkauksien mielenkiinnon takia meidän pitää päästä siitä eroon.

Jotkut asiat ovat niin kalliita että minulla ei ole niihin varaa paitsi silloin kun olen veloissa.

Kun varallisuus katoaa, mitään ei katoa. Kun terveys katoaa, jotain katoaa. Kun luonne katoaa, kaikki katoaa.
— Billy Graham

Meiltä ei koskaan puutu rahaa, kun on kyse mieliteoista. Ainoastaan hyödyllisen ja välttämättömän hinnasta me marisemme.
— Kirjailija Honoré de Balzac (1799 – 1850)

Hienoa tekstiä, lisää tällaista !

aloitin pohjalta ja olen vieläkin täällä ei nyt sovi tilanteeseeni. Olen jossain paljon syvemmällä. Sairaudet syö pikku hiljaa…

Mikä raha? Ihminen on menestynyt, jos hän nousee aamulla, menee nukkumaan illalla ja tekee siinä välissä haluamiaan asioita.
— Muusikko Bob Dylan

Ajattele kuinka onnellinen olisit, jos juuri nyt menettäisit kaiken mitä sinulla on – ja sen jälkeen saisit sen kaiken takaisin.
— Frances Rodman

Jos keskityt siihen mitä elämässäsi on, saat aina lisää. Jos keskityt siihen mitä elämässäsi ei ole, et koskaan saa tarpeeksi.
— Oprah Winfrey

tää osuu niiiin oikeaan tää seuraava, en tiedä itkeäkö vai nauraa

Olen omin käsin raivannut tieni tyhjästä äärimmäiseen köyhyyteen.
— Koomikko Groucho Marx (1890-1977)

Kaikki raha on tähän astisessa elämässäni on joko ollut pois pelaamisesta tai velkojen maksusta. Olen sairaalloisen pihi. Pihistelen kaikesta, haalin rahaa, eli kerään pelikassaa. Suunnittelen isoa voittoa. Rakentelen pilvilinnoja. Laiminlyön kaiken elämässäni. Nämä kaksi viimeistä (alla) kun sisäistäisi kunnolla niin suunta kohti terveempää ajattelua olisi oikea…

Saiturin raha, joka tuo mukanaan pahoinvointia, raadantaa, sokaistumista ja unettomuutta, ei ole rahaa. Se on sydämen sairaus. Ei ahneus sammu rahasta eikä jano suolavedestä.
— Intialainen sananlasku

Rahalla saa kaikkea, sanotaan. Ei, se ei ole totta. Voi ostaa ruokaa, mutta ei ruokahalua; lääkettä, mutta ei terveyttä; pehmeän vuoteen, mutta ei unta; tietoa, mutta ei älyä; pintakiiltoa, mutta ei hyvinvointia; huvia, mutta ei mielihyvää; tuttuja, mutta ei ystävyyttä; palvelijoita, mutta ei uskollisuutta; harmaat hiukset, mutta ei kunniaa; rauhallisia päiviä, mutta ei rauhaa. Rahalla saa kaiken kuoren. Vaan ei sisältöä. Sitä ei rahalla saa.
— Kirjailija Arne Garborg (1851-1924)