Haimatulehduspotilaana eläminen

Niinpä, sama vika. Ollaan oltu toveri antiloopin kanssa saman verran juomatta ja itseäni kyllä pelottaa ryyppäämään ratkeamisessa enemmän pään leviäminen kuin ruumiin tilttaaminen. Testien mukaan kroppani on palautunut juopottelusta ihan priimakuntoon, eli maksassa ja haimassa ei ole mitään vikaa, päässä sitävastoin edelleenkin viiraa niin paljon että joudun käyttämään päivittäistä lääkitystä. Diagnoosini on sekatyyppinen ahdistushäiriö eli paniikki iskee milloin missäkin, pahimmillaan en esimerkiksi uskaltanut käyttää hissiä tai ylittää siltoja :frowning: nykyään pystyn jo ihan “normaaliin” elämään.

Tämä nyt kyllä meni ihan ohi aiheen mutta menköön kun teki mieli jutustella…

L

Rakkahin Toveri Laura!

Kuinka sattuukaan, myös minä olen kärsinyt ahdistus- ja paniikkihäiriöistä! Minun “kohtaukseni” eivät tulleet hisseissä, mutta esim. lentokoneessa, kirkossa, konserteissa, seminaareissa ja sen semmoisissa paikoissa. Kerroin asiasta Aaaaaaa-terapeutilleni, joka sitten kertoi paniikkiryhmästä. Olin heti kiinnostunut ja hain mukaan tällaiselle “kurssille”. Paniikkiryhmämme kokoonui kevään aikana kymmenen kertaa. Ei jaarittelemaan niitä näitä vaan etsimään yhdessä keinoja selviytyä paniikista ja saamaan ylipäätään tietoa, mistä siinä oli kyse. Kysy ihmeessä, olisiko teilläpäinkin tällaista innovatiivista toimintaa tarjolla! Siitä on todella apua!!

Terve Laura!

Mulla vaan sattuu olemaan ton päänhajoamisen, lisäksi nää muutkin sairaudet :laughing:

Mutta pahinmmaksi minäkin koin tuon psyykkisen puolen :bulb:

Meillä on Tampereella yths:llä paniikkiryhmä, johon olen joskus miettinyt meneväni mutta en sitten saanut aikaiseksi. Nykyisellään lääkitys ja juomattomuus pitää kohtaukset sen verran hyvin kurissa, että en katso tarvitsevani hirveästi muuta hoitoa… olen jo sitäpaitsi aika tottunut noihin kohtauksiin ja osaan jo niitten kanssa joten kuten handlata. Olennaista on, etten mene tilaisuuksiin, joissa on suuria ihmismassoja sisätiloissa :slight_smile:

Toissapäivänä kyllä meinasin hajota, kun automatkalla ylitettiin silta. Aika sairasta, mutta pelkäsin oikeasti että tippuisimme alas.

Elämäni vittumaisimman paniikkikohtauksen sain muuten ylioppilaskirjoituksissa. Onneksi pääsin sentään läpi…

L, joka tykkää kovasti toverittelusta

TOVERI LAURA!

Kokeile kuitenkin sitä paniikkiryhmää! Voit hyvin päästä vähistäkin kohtauksistasi, suotta jäät laskelmoimaan ja välttelemään erinäisiä tilanteita. Ihan vilpittömästi olen tätä mieltä ja vänkään yhä, kun itselleni ja muille oman ryhmäni tyypeille jäi niin positiivinen olo siitä hommasta.

alvon tovelit!

kaksisanaa : itse suggestio harjoitukset.

näin niinku paniikkihäiriöistä puhuttauessa

Huomenta!

Zicolle: oletko antabusta kokeillut? Mulla se ainakin auttaa, on helppo päättää, ettei juo tänään, kun nappaa antabuksen naamaan. Se tietty ei sovi kaikille ja toiset haluaa jättää sen “takaportin” auki juomiselle.

Minusta sitä ainakin kannattaisi kokeilla, jos ei lääkärisi ole kieltänyt.

Ja muille keillä ei vielä ole “viinasairauksia”: on paljon kivempi jättää viina omalla päätöksellä kuin lääkärin määräyksellä!

Itse olen nyt vakavasti pohtinut vaihtoehtoa täysraittiudesta. Mutta ilman uskoon tuloa. Ei AA-ta mulle kiitos! Mutta helppoa se ei varmaan tuu olemaan…

Käytän psyykelääkkettä ja se kuulemma tehoaa paljon paremmin kun ei juo… ja nyt jo olo tuntuu paremmalta kun oon pari viikkoa ollut kuivilla ja syönyt lääkettä…

Eli päivä kerrallaan. Päätän joka aamu: tänään en juo ja otan antabuksen!
Kiitos sen keksijälle!

Aurinkoista kesäpäiväää kaikille kohtalotovereille ja voimia! Minä lähden kohta duuniin, palaillaan!! :slight_smile:

:angry: toi rautalankamalli on todella masentava ihminen (?)… mitä h***ttiä tänne kirjoittaa, jos oma elämä noin kertakaikkisen ihanaa. Kaikilla omat vaikeutensa tietysti :unamused:

Jokaiselle voimia ja kiitos niille, jotka muitakin tsemppaavat :smiley:

Kannattaa kysellä erikoislääkäreiltä tuota Antabuksen vaikutusta. Olin tuossa taannoin kuuntelemassa erään Proffan luentoa, jossa hän sanoi ettei Antabusta saisi määrätä ollenkaan jolla on psyykkisiä oireita. Joillainlääkkeillä on myös päinvastainen vaikutus antabuksen kanssa, tieto oli minulle ainakin uutta ja yllättävää, olenhan aikoinani itse myös syönyt Antabusta purkkikaupalla ja kaksi kertaa on laitettu ns. esperal-kapselit. koskaan ei ainakaan minulta kysytty muuta kuin se että onko maksaassa vajaatoimintaa. Ehkä antabus soipii sinulle ja silloin sinun kkannaattaa tietysti jatkaa sitä, mutta suosittelisin kyllä tarkistamaan ihan oikean lääkärinkin kannan.

Siitä huolimatta aurikoisia päiviä vaikka loma loppuukin huomenna eli maanantaina :frowning:

Hei Kaikille!

Kolme päivää sitten, alkoi vatsaa poltella siihen malliin, että päätin lähteä varmuuden vuoksi käymään lekurilla. Muutenkin juominen oli taas siinä pisteessä, että hauskuus ja hyvänolontunne vaihtui pahaanoloon (ei krapulaa, mutta en halunnut vielä irrottaa otetta elämästä).

Nyt on kolmas päivä menossa, raittiina, ja toivottavasti sitä kestää mahdollisimman pitkään.

Haimatulehdusta, ei ainakaan verikokeiden perusteella ollut, mutta muuten maha on vielä aika huonossa kunnossa.

Nyt koetetaan taas päivä kerrallaan…

Itse olin nuorempana myös kova jännittämään, ja minulla oli varman kaikki mahdolliset neuroosit ja jos kuulin jostain uudesta omin sen heti itselleni :open_mouth:

Kahvikuppineuroosi oli niin paha, että jouduin keskeyttämään opinnot sen takia ja puheiden tai esitelmien pitämininen oli “kuolemaksi”.

Syömässä en voinut tehdä ja elektroniikan labroissa kolvi vispas siihen malliin, että koko piirilevy oli tinan peitossa.

Nuorempana oli sitten tietysti näitä, ei saa astua laattojen väleihin ym neurooseja. Tuo kahvikuppineuroosi ja esiintymisjännitys melkein invalidosoi minut täysin. Sitten menin ekan kerran kallonkutistajalle ja hän määräsi b-salpaajaa. Alkuun se ei tehonnut, mutta kun annosta hieman nostettiin antoi se ainakin minulle todella suuren avun.

Nykyään en juuri kärsi noista sosiaalisista peloista tai kahvikuppineuroosista. Voisin sanoa, että ainakin itselläni ne ovat lieventyneet huomattavasti, kun ikää on tullut lisää.

Vaikka olenkin vastannut täällä tuohon ketjun alkuperäiseen kysymykseen ja kertonut miten pirullinen, kivulias ja tappava tauti tuo haimatulehdus on, kyllä minullakin viimeisen tosi pitkän putken (15 v) jälkeen sekoamisen pelko, muistamattomuudet ym. olivat raskainta kestää. Ja ne ovat todella vaarallisia “oireita” ne melkein veivät minulta hengen. Usein normaalin krapulan kyllä kestää (tosin krapulasta en ole kärsinyt oikeastaan koskaan), mutta se henkinen puoli…

No, nyt täytyyy koettaa saada nukutuksi.

Hengissä siis ollaan, vielä…

terv. Zico

tsemppiä zico!

No, terve Krunksu!!

Tsemppiä tässä tarvitaankin, ja onnea vähän niinkuin kaikessa.
Äidilläni oli tapana sanaoa, että “itse, kun koittaa Luojakin auttaa”, tosin
joskus kylla , miettinyt sanontaa: “Rakas Jumala, jos olet kaikkialla, mikset ole koskaan siellä missä minä olen” :open_mouth: :unamused:

ps. jos helteet käyvät siellä kaupungissa ylivoimaisiksi tule tänne “virvoittavatten vetten tykö” (koskee maata sekä merta…) :smiley:

terv. Zico

3 viikkoa ja 4 päivää ilman kaljaa! Tänään kyl teki miel korkata ku antabus jostain syystä UNOHTUI kokonaan eilen, järki voitti kummnkin ja otin sen heti kun tultiin kotiin mökiltä.

Voimia sinulle Zico, ajattele selvinpäin olemisen hyviä puolia. Niin minäkin teen ja se on sen takia helpompaa.

Helteistä kesäpäivää kaikille, kohta mennään uimaan! :stuck_out_tongue:

Todella mukavaa saada tietää, että näin kesäaikaankin ihmiset onnistuvat taisteluissaan viunasperkulesta vastaan! Hyvää pohjaa olet sinäkin, Kaljakoukussa, saanut matkallesi! Vaikka Antabus unohtuisikin, eihän se ole kuin yksi vaivainen pilleri, joka sittenkään ei estä sinua juomasta, jos niin päätät tehdä. Kyllä se olet sinä itse, joka korkkaa tai ei ja kuten nyt huomaatkin, niin yksi unohtaminen ei sinua hautaan vie, koska olet itse omassa päässäsi tehnyt päätöksen rimpuilla alkoholiriippuvuudesta irti. Olet hatunnoston ansainnut! Pidä elämän ilot mielessä, tee mielenkiintoisia löytöretkiä itseesi ja anna itsellesi runsaasti aikaa - näin uskaltaisin “opastaa”. Ja nauti kesästä! :smiley:

Kiitos samoin!

Taistelua on kohta takana yli 25 vuotta, ja melkeinpä yhtä päivittäistä putkea, joten kyllä se on voimia ja terveyttä verottanut, mutta koetetaan päivä kerrallaan…

Terv. Zico

Moi kalja koukku! Samassa loukussa itekkii. Mutta hyvä et jätit kaljat väliin vaik unohtu tabut. Minun piti myös hankkia antabusta, mut mietin kui sitä voi käyttää ku töissä joutuu käyttämään 80 pros desinfioimis ainetta ja kuulemm a paratavesikin jossa on alkoholia aiheuttaa antabusreaktion , joka ei kuulosta ollenkaan kivalle. No parta vettä en käytä. mut takuu varmasti en uskaltais juoda kaljaa vaik olisin napit lopettanukki kun se saattaa vaikuttaa pidempään eli päiviä vielä sen jälkeen kun on viimesen napin ottanu.

Voi iso wee tän elämän kanssa juoda pitää vaik ei jaksais ja eikä aina tekis nii mielikään.
Olen monesti intoa puhkuen 4:n pv:n raittiina olon jälkeen kirjoittanut tänne milloin mitäkin vaan kaik unhoittuu kun "minulla ei ole ongelmaa koska olen jo näin kauan pysynyt erossa kaljoittelusta. :smiling_imp: :unamused:

Sit ei vaa muuten jaksa mitää kommentteja laittaa vaikka tää olis terapeuttista. :open_mouth:

Olin hammametissa,en käyttänyt alkoholia juuri lainkaan,mutta sain sappitulehduksen,ja sen jälkeen haima tulehduksen,jouduin paikalliseen sairaalaan,jossa minua hoidettiin matkani oli pilalla,tuskat olivat hirveet. nyt kauhea epätietoisuus korvaako matkavakuutus,kun on todettu aikaisemmin sappikivet,jotka ovat aiheuttaneet,aiemminkin sappitulehduksen,sekä myöskin haimatulehduksen,jos joku tietää olisin kiitollinen jos vastais mulle.enhän mä kohta uskalla liikkua mihinkään ulkomaille,kun voi tulla milloin vain tulehdus sappeen sekä haimaan ilman alkoholia. kiitollisuudella esa.

Ajattelin tänne kertoa oman kokemuksen haima ja maksatulehduksesta. Eli kaksi kertaa haima pettänyt ja kerran maksa. Viinalla ei mitään tekemistä. Sappikivi lähti pyörimään ja teki sitten tuhoja. Lopulta useiden sairaalakeikkojen jälkeen sappirakko poistettiin.

Aikaa tästä on nyt n 7 vuotta. Joo kyllähän ne lekurit varoitteli ettei kuppia saa enää koskaan ottaa, olin siinä sitten 1,5 vuotta tipattomalla. Yhtenä kauniina päivänä menin sisätautilääkärille ja kysyin miten ton viinan kanssa on. se kertoi että kun ei haima ole tulehtunut viinasta niin ei se siitä tulehdu uudestaankaan.

Nyt oon 7 vuotta vetänyt kerran viikossa perseet ja välillä on tollasia 2-3 päivän putkia…Eli ei aina sitä ekaa konitohtoria kannata uskoa…

Mahtoi olla yhtä helvettiä se puoltoista vuotta :open_mouth:
On se kuitenkin hyvä,että sisuskalut kuitenkin kestää oikein kunnon ryyppäämisen. Täytyyhän se harrastus olla sinullakin.

Tästä ketjusta on näemmä jo vuosia, mutta kun nyt kesäloman ratoksi aloin lueskella aikojen takaakin ketjuja, niin inspiroiduin kirjoittamaan.

Tässä kohtaa ehkä on tosiaan lääkäreillä aika ns. perinteiset ja tieteessä havaitut näkökulmat (jotka tietenkin oikeita ovatkin) eli kun kerran haima menee viinasta niin silloin ei saisi enää juoda, piste. Tuo eräänlainen muistijälki on jäänyt sinne ja uusia voi koska tahansa. Jos nyt oman ehkä kaikista radikaaleimman esimerkin mainitsen niin kovalla viikonloppujuomisella 1-2 pv jokusien vuosien ajan saatu lievä haimatulehdus uusi 4:n vuoden päästä kun alla oli liki tuo koko aika raittiutta ensimmäisen jälkeen. Ensin yksi ns. räkäkännikokeilu (jonka jälkeen se perinteinen ajattelu, että eihän tää mitään uusinut), sitten jokusen viikon päästä pari lonkeroa ja tuosta joku pari kuukautta myöhemmin alle puoli pulloa punkkua yksi ilta vain laukaisi tulehduksen joka johti niin vakaviin sisäelinvauroihin, että vei hengen. Kiistaton syy uusinut haimatulehdus, koska ikää oli alle 25 vuotta ja täysin terve muutoin. Toisilla taas meinaa uusia millään ja toinen on joka juhannuksen jälkeen lasaretissa kun uusii, silti vain aina sätkii. Toistaiseksi…

Mutta lähinnä pieni näkökulma tuohon lääkärien ajatteluun asiassa, koska itse olen törmännyt yhteen aika valveutuneeseen vuosikymmenten ajan toimineeseen gastropuolen lääkäriin omien vatsavaivojen kanssa. (Ei viinasta, vaikka sitäkin kovin paljon tullut aikanaan otettua). Kerran kävimme pitkän keskustelun riskeistä ja hän sanoi aika sanatarkasti näin:

On oikeastaan aika vaarallista, että näissä asioissa on niin kovin juurtuneet ja ns. papereilla menevät käsitykset. Etenkin kun aletaan vetää rajoja koska nyt saa juoda ja koska ei saa juoda. Koska hyvin useinhan lääkärit tuppaavat suoraan kirjoista sanomaan, että jos juuri mainittu haimatulehdus on johtunut muusta kuin alkoholista niin voi juoda edelleen jos ei ole tullut mitään selkeää vikaa elimeen tai muita terveysongelmia. Hän ei kuitenkaan näe asiaa lainkaan noin yksiselitteisenä. Hän ei ikinä sanoisi kenellekään joka edes hieman nauttii alkoholia ja saa sappikivistä tai jostain muusta ensisijaisesta syystä haimatulehduksen, että ihan huoletta voi nauttia alkoholia jatkossakin. Koska aina on tekijöitä joita ei koskaan saada kiinni, eli esim. vaikka ihmisellä on sappikivi joka todetaan haimatulehduksen syyksi niin aina on mahdollista, että jos hän on ottanut muutaman lasin viiniä niin kuitenkin se on ollut viimeinen niitti haimalle ja yhtälailla se on jättänyt tuon “viinasta johtui” -jäljen.

Jos ihminen on täysraitis niin silloin voi tietty suoraan sanoa ettei ole alkoholilla osuutta asiaan, mutta jos nyt silloin tällöin ottaa kuitenkin ja vaikkei siitä mitään äkkioiretta saakaan, ei silti voi olla varma etteikö viina jätä tuota salakavalaa jälkeä haimaan… Hän myös totesi, että oikeastaan AINA jos oireiden selkeän alun kohtalaiseen läheisyyteen on liittynyt edes vähänkään alkoholia, niin se pitäisi ottaa huomioon jatko-ohjeistuksessa. Eli ei kannattaisi sanoa mitään “No ei noin pieni määrä vaikuttanut” tai “no siitähän oli jo pari päivää…”, vaan kun haima menee tulehdukseen niin jos minimaalistakaan epäilyä on alkoholiin niin se pitäisi aina pudottaa pois. Koskaan ei voi tietää.

Esimerkkinä omalta kohdalta, että itselläni ei ole haimassa ollut suoranaisia ongelmia koskaan kokeissa, mutta Crohnin tauti on ollut aikansa. Tästä keskustelu oikeastaan lähtikin tohtorin kanssa kun kysyin alkoholista. Tähän sain itse vastauksen: Tulehduksesi on hieman sellaisella alueella ja selvästi kuin vaivaa on, sekä yksi kyseisen tulehdussairauden mahdollisesti huonolla tuurilla herkästikin provosoituna ilmaantuva lisäongelma on haimatulehdus, niin hän luokittelisi sinut samaan kategoriaan kuin kerran lievän haimatulehduksen sairastanut. Eli riski on kohonnut varmasti vaikka missään kokeissa se ei näykään, mutta sen enempää ei voi tähän sanoa. Hän jos saa päättää asian puolestani niin viina pois, korkeintaan nyt joku saunakalja silloin tällöin… Mutta tämä on nyt taas sellaisia asioita missä ei ole kristallipalloa eli voi tulla tulehdus huonolla säkällä helpostikin tai sitten otat joka viikko pari kunnon hönöä ja katselet 80-vuotiaana aikaa taaksepäin 50-vuotta ja muistelet että ihan potaskaahan se vanha valkotakki sinulle puhui :smiley:

Naurahti myös, että nämä ovat tietysti vain hänen näkökulmiaan eli jos nyt kauhistut tällaisesta viinakiellosta ja juokset jonkun nuoremman lääkärin juttusille niin pyörittää varmaan päätään, että ihan seniilihän se edellinen oli, sulla mitään riskiä ole mihinkään, terve nuori mies. Mutta kuten totesi “Näissä ei ole ennustusmahdollisuutta, on vain henkilökohtaisia riskikartoituksia” Joten kortit itselläsi ja valitse paras lausunto omasta mielestäsi, mutta ota se mieluusti nyt kuitenkin sitten lääketieteen ihmiseltä äläkä internetin kysy-vastaa -palstoilta tai lääkärikirjasta. Täytyy sanoa, että tuo oli niin tyhjentävä keskustelu, ettei varmaan paljon ole muuta lausuntoa tarpeen ottaa.