Ganjan, Lyrican ja tupakan vähentäminen samanaikaisesti

Olen kirjoitellut tänne harvakseltaan, mutta aika ajoin seurannut keskusteluja ja tavallaan nämä kuviot ovat tuttuja vaikka ns. koviin aineisiin en ole koskenut.

Hieman taustaa: Olin käytännössä kännissä kesäkuu 2018 - huhtikuu 2020 välisenä aikana, tai ainakaan promillet tuskin kävivät missään vaiheessa nollassa. Annosmäärät vaihteli noin 20-30 annosta /vrk. Viime huhtikuussa sairastuin haimatulehdukseen ja silloin oli yksinkertaisesti pakko lopettaa alkoholinkäyttö jos meinaa hengissä pysyä. Heh, ehkäpä mä pysyn kun nippanappa selvitin sen maagisen 27 iän rajapyykin ?

Aiemmin hiisailin aika harvakseltaan, mutta tuon yhtäkkisen raittiuden tueksi “tarvitsin” tai ainakin otin pilven säännöllisempään käyttöön. Poltin päivittäin suht paljon jostain touko-kesäkuusta aina viime viikonloppuun asti enkä ensin kokenut sitä isona ongelmana. Alkoi vain vähitellen ärsyttämään toleranssin kasvu ja kun siitä seurasi ymmärrettävästi harrastuksen kallistuminen. Poltin arkisin gramman-pari illassa ja viikonloppuisin usein pitkin päivää, eli aika paljon.

Viime sunnuntaina eli viisi päivää sitten tein päätöksen vähentää kunnolla ja hieman etukäteen pelkäsin lopetusoireita. Sunnuntain jälkeen on palanut yhteensä noin 2g eli alle puoli grammaa päivässä ja kyllä ne kaikki hiet, unettomuudet yms. ovat ilmenneet. Mutta. Tein sen perinteisen virheen, että olen aina miksannut pilveä tupakkaan ja leikannut saksilla jointin filtterin mahdollisimman lyhyeksi ja tökännyt sen eräänlaiseen holkkiin joka on pätkä kuulakärkikynän runkoa ? Kuitenkin olen huomannut pitkin viikkoa että pelkkä tupakointikin helpottaa oloa, eli ehkä kyseessä on enemmänkin nikotiinin kuin 420:n viekkarit? Ja kun polton joukossa oli tupakkaa, niin ehkäpä siksi teki mieli kääräistä jointtejakin niin usein ? Ja kun viikolla oli sopivasti denssiä saatavilla niin ostin pois ja se vasta on auttanutkin. Joo, ojasta allikkoon, mutta mielestäni pienempi paha tässä kohtaa eikä ainakaan äskettäin parin kilsan lenkillä hikeä puskenut samaan tapaan kuten alkuviikosta. Eikä pilveä kohtaan ole ollenkaan sellaista psyykkistä pakottavaa mielitekoa, että pitäisi saada pää sekaisin vaikka sitä kaapista löytyykin. Kuitenkaan mitään lopettamispäätöstä en ole tehnyt, annan toleranssin laskea kaikessa rauhassa ja myöhemmin sitten pitää kiinnittää enemmän huomiota milloin ja miten polttelee ja kuinka paljon.

Ja kirsikkana kakun päälle, jouduin joskus pari-kolme viikkoa sitten pudottamaan Lyrican annostusta noin 750-900mg/vrk → 450-600mg. Ihan varmasti tuokin on yksi osatekijä noissa fyysisissä oireissa, sillä usein lääkkeenoton jälkeen olo helpottuu joksikin aikaa. Reseptillä on ollut vuosikausia 600mg/vrk mutta kun Kelan käytännöissä on se porsaanreikä, että esim. kuukauden setin saa apteekista viikon etukäteen jne. niin helpostihan noita kertyi ja tuli huomaamatta syötyä yli tarpeen. Lääkärini vaihtui ja joku sijainen joka uusi reseptin, esti tuon porsaanreiän käytön ja merkkasi että saa toimittaa vasta tietystä päivästä alkaen. Pakkohan niitä oli pudotella ja silti uhkasi loppua kesken, joten kerroin asiasta ihan suoraan uudelle lääkärilleni ja vetosin lähinnä siihen että söin niitä unettomuuteen alkoholiongelmani jälkeen. Nyt resepti jatkuu kuten ennenkin, mutta ilman muuta pyrin myös tän kohdalla pitämään annoksen siinä 600mg/vrk, varsinkin nyt kun lääkäri nosti Ataraxin annostusta jota syön unilääkkeenä.

Silti täytyy sanoa, että tämä olotila pitkin viikkoa on ollut ihan lasten leikkiä pahimpiin krapuloihin tai esim. Temestan viekkareihin verrattuna. Eikä tämä ole suoranaisesti kannabismyönteinen postaus, koska sehän tässä eniten on niellyt rahaa, passivoinut hieman, aiheuttanut ylimääräistä kuumotusta esim. liikenteessä vaikka en olisi päiväsaikaan polttanutkaan. Mutta vähennäpä pitkään jatkunutta alkoholinkäyttöä tai bentsoja samalla menetelmällä niin kivat siinä ? Luojan kiitos sairaalassa pumpattiin niin täyteen Diapam-siirappia että ei tullut oikeastaan mitään oireita, tai ehkä niitä ei vain huomannut todella kipeänä kaiken sen kivun keskellä.

Viinahan on viisasten juomaa ja minä vihoviimeinen moralisoimaan ketään, eli mulle on ihan ok jos kohtuukäyttäjät nauttivat tänään tai huomenna vaikka pullollisen viiniä. Mutta yhteenvetona voisin todeta että melkeinpä join itseni hengiltä, ja jos jostain syystä olisin saanut päähäni lopettaa seinään omin voimin, niin varmaan viimeistään silloin olisi henki lähtenyt. Nyt olen vähentänyt aika reilulla kädellä 2-3 muun päihteen/lääkkeen käyttöä samanaikaisesti ja olo on ihan siedettävä, ja päivä päivältä parempi.

Ei nyt varmaan mitään uutta tai ihmeellistä tällä palstalla, mutta ajattelin kertoa omakohtaiset kokemukseni tähän mennessä :slight_smile:

Tää on mennyt tähän mennessä aika pitkälti niin miten toivoinkin ja osasin odottaakin. Lyricaa olen nyt syönyt tunnollisesti annostuksen mukaan eivätkä sen aiheuttamat mahdolliset viekkarit kestäneet kauhean kauaa, joskaan pudotuskaan ei ollut mikään hevosenannoksesta nollaan, mutta pudotus kuitenkin.

Pilvenpolttelu on tuon jyrkähkön pudotuksen / toleranssitauon jälkeen ehkä vähän lisääntynyt, mutta pienikin kunnon tauko teki kyllä hyvää ja sen huomaa edelleen että toleranssi on laskenut. Ja sen huomaa oikeastaan jo siten, että jos vaikka nukkumaan mennessä puoliltaöin poltan sätkän ja seuraavan kerran seuraavana iltana tyyliin klo 19, niin pelkästään jo tuon ansiosta pienempi määrä riittää menemään sopivasti päähän. Kun loppuvuodesta oli tapana välillä pössytellä pitkin päivääkin, vaikkakaan ei tietenkään mitään isoja annoksia päiväsaikaan, mutta kaipa aivot tottui siihenkin jatkuvaan tilaan kuten minkä tahansa päihteen kohdalla käy.

Tupakkaa olen poltellut kuten ennekin, mutta pyrkinyt olemaan sekoittamatta sitä kukkaan.

Rivoja olen syönyt vuosikausia päivittäin paniikkihäiriöön ja se sairaus pysyy hyvin kurissa kyseisen lääkkeen avulla. Mutta siinä missä aiemmin otin nuo bentsoni yleensä keskellä päivää ja monesti ruuan jälkeenkin, niin olen viime aikoina ottanut aamuysiltä 1,5-2mg tyhjään mahaan ja mielestäni oloni on ollut parempi pitkin päivää viime aikoina.

Todella vaikea sanoa tarkkaan mikä aiheutti mitäkin, mikä saattoi auttaa mihinkin, mutta periaatteessa nyt reilun kolmen viikon jälkeen oloni on käytännössä normaali. Ei puske hikeä, ei ahdista, nukun normaalisti jne. Tosiaan Lyrican pudotus oli se ~900mg → 450-600mg joka vakiintui tuohon 600mg kun aloin olla varma lääkkeiden riittävyydestä. Ja pilvenpolttelun suhteen se pudotus meni viikkotasolla noin 15-20 grammasta pariin-kolmeen grammaan, mutta nyttemmin olen linjannut että kympin pussin pitää riittää vähintään viikon verran. Joskus jää yli, joskus pitää käyttää säästeliäästi, mutta ihan eri tavalla siitäkin nauttii kun se ei ole liian “arkipäiväistä”, ettei polttele suunnilleen samaa tahtia kuin tupakkaa :slight_smile:

Pientä päivitystä. Tuo Lyrica on mennyt viime aikoina annoksella 600mg/vrk kuten kuuluukin, ja nykyinen lääkärini ei ole merkannut erikseen mitään toimituspäiviä, eli apteekin ja kelan sääntöjen puitteissa kolmen kuukauden setin saa kolme viikkoa etukäteen jne. Olen nykyään laskenut tarkkaan mihin asti lääkkeiden on riitettävä, huomioiden myös sen että joku sijainen voi taas tukkia tuon porsaanreiän, ja pistänyt ylimääräiset syrjään satunnaista kuosailua varten. Tänään kun oli vapaapäivä niin otin aamulla tyhjään mahaan kahvin kera 1200mg ja varmaan kohtapuolin nukkumaanmennessä otan yhden 150mg kapselin. Menihän toi aamulla päähän ja laiva keinui kuten odottaa saattoi ?

Polttelun alasajaminen on mennyt osapuilleen niin, että tosiaan tammikuun alussa päätin pudottaa reilulla kädellä viime loppuvuotisesta 15-20g viikkoannoksesta ja uskoisin että noi aloituspostauksessa kuvailemani oireet johtuivat juurikin kukasta, vaikka kovasti väitetään ettei se refloja aiheuttaisi. Talvella kovilla pakkasilla se hikoilu oli yksinkertaisesti niin ärsyttävää, että välttääkseni kipeäksi tulemista, poltin sittemmin taas hieman enemmän eli ehkä noin 7-10g viikossa painottuen iltoihin, jolloin olo oli ihan siedettävä myös päivisin. Kevään mittaan pudottelin vähitellen tuostakin annostuksesta, ja nyt kun on ollut lämmintä, niin on ollut lähinnä sellasia parin-kolmen, arviolta 0,1-0,2g spliffin päiviä, eli käytännössä vajaa femma viikkotasolla. Vähemmän nyt on tullut mitään oireita, johtuen todennäköisesti siitä että nyt ei pudotella enää mistään hevosen annoksista vaan tää on vähän tällaista hiustenhalkomista. Ja ne talviset mahdolliset Lyrica-reflat ei ainakaan enää ole tekemässä kiusaa. Eli se hikoilu on huomattavasti vähäisempää, tai ehkä sitä ei vain huomaa kun touhuaa tai urheilee ulkosalla pienessä tuulenvireessä t-paita päällä. Sen sijaan unenlaatuun ja -määrään tämä lähestulkoon selväpäisyyttä muistuttava olotila on hieman vaikuttanut, mutta joku 7h unta yössä on loppupeleissä kuitenkin varsin terve määrä, mutta omassa mielessä se tuntuu vähäiseltä ja ärsyttävältä kun aikoinaan kännissä ja sittemmin tukevasti pajoissa nukuin helpostikin yli 10 tuntia heräilemättä.

Toivottavasti ette pidä mua minään “drama queenina” näiden oireiden takia, sillä ihan lasten leikkiähän nämä on ns. oikeisiin refloihin verrattuna, eikä samalla tavalla vaarallista kuten esim. bentsojen ja viinan kohdalla. Paljon pahempia krapuloja olen kokenut, ja muutama vuosi sitten sain suht lyhytaikaisesta Temestan rouskimisesta voimakkaampia oireita. Sanoisin silti, että toi myytti siitä että polttelun lopettaminen/vähentäminen ei aiheuttaisi oireita, on b**lshittiä. Se on ilmeisesti hyvinkin yksilöllistä miten kroppa ja mieli siihen reagoi, ja itse kun olen melko hoikassa kunnossa, niin rasvaliukoiset polttelumolekyylit ilmeisesti poistuu kropastani aika nopeasti, jolloin reflatkin iskee kai nopeammin ja jyrkemmin, kuin jos olisi enemmän rasvakudosta mistä myrkyt vapautuisivat hitaampaan tahtiin. Nykyinen viikkotahti ei tule kauhean kalliiksi, ja kun toleranssi alkaa olla nyt sellaisella tasolla että tollaset pienetkin spliffit taas toimii, niin eipä se maailmanloppu ole jos tähän tahtiin jatkaa, vaikkakin päämääränä on ainakin osittain savuton kesä. Sellainen, että pääsääntöisesti olisi päivät, illat ja yöt selvänä, mutta muutaman kerran kuussa voisi aina kertaluonteisesti polttaa vähän isomman määrän (ehkä joku puolisen grammaa) kerralla että tuntee kunnolla vaikutuksen :mrgreen:

^ Eiköhän tuo ole nykyään ihan yleisesti tunnustettu tosiasia, että kannabis aiheuttaa säännöllisellä käytöllä fysiologisenkin riippuvuuden. Jotkut kannabis auttaa kaikkeen ja pelastaa maailman -hörhöt voivat väittää muuta, mutta eivät hekään enää hirveästi moista julista. Tokikaan kannabiksen vieroitusoireet eivät mitenkään hengenvaarallisia ole, mutta sen verran kiusallisia voivat olla, että torppaavat lopetuksen, jollei siihen kovin suurta motivaatiota ole tai jos elämäntilanne on sellainen, ettei jouda viekkareissa kärvistelemään.

Ei liity varsinaisesti tähän, mutta vähän huvittaa se, kun aikoinaan monikin toitotti kannabiksen vaarattomuutta sillä perusteella, että se aiheuttaa ainoastaan psyykkistä riippuvuutta. Heh, psyykkinen riippuvuushan se aina pahempi rasti on. Fyysisestä selviää aineen, kuin aineen kohdalla kärsimällä reflat, jotka eivät määräänsä kauempaa kestä, mutta psyykkinen puoli voi vaivata vaikka koko loppuelämän.

Ei mitään tarkoitusta demonisoida kannabista tässä. Ihan objektiivisesti ajatellen se on päihde sieltä haittattomimmasta päästä ja minun puolestani sen voi laillistaa ihan rauhassa. Haittansa silti silläkin ja jotkut ovat herkempiä näille haitoille, kuin toiset. Esim. allekirjoittaneelle se ei sovi lainkaan.

Jos aikuinen ihminen nukkuu jatkuvasti(Tietenkin on poikkeustilanteita, joissa uni syystä tai toisesta maittaa enemmän) yli 9 h/vrk., niin se kertoo siitä, että jotakin on pielessä. Joko unenlaatu on niin surkeaa, että sitä pitää paikata määrällä tai sitten on jotenkin sairas ja tarvitsee sen vuoksi normaalia enemmän unta. Alkoholi ihan tutkitusti huonontaa unenlaatua jo pieninäkin määrinä. En siis tuossa tilanteessa olisi kovin huolissani tai suruissa lyhentyneistä yöunista, vaan lähinnä päinvastoin, jos muutoin jaksaminen on kohdillaan.

Joo, kyllä vastaavia kokemuksia tuntuu netistä jonkin verran löytyvän, mutta enimmäkseen kyllä reflojen vähättelyä tai niiden kieltämistä ? Voi olla että läheskään kaikki eivät osaa yhdistää tiettyjä oireita juuri poltteluun, ja onhan toi vähän sellanen asia että kaikki eivät välttämättä edes kehtaa pahemmin toitottaa, kuten en itsekään. Tuntuu välillä että “vain” jotkut subu- tai bentsoreflat ovat sosiaalisesti hyväksyttyjä edes tässä skenessä, sikäli kun sellaiseen edes erityisemmin kuulun ?

Psyykkisestä riippuvuudesta on paha sanoa, mutta ei se ainakaan omalla kohdallani ole mitenkään verrattavissa esim. alkoholiin. Eli ongelma ei ole niinkään olla selvinpäin, mutta en ole halunnut myöskään millään täydellä cold turkey -tyylillä vähentää tai lopettaa, sillä arvostan yöunia sen verran, enkä tosiaan talvella halunnut tulla kipeäksi sen valtavan hikoilun takia. Ja jotenkin mä uskon parempiin tuloksiin pitkällä aikavälillä, kun asiasta ei tee mitään isoa pakkopullaa. Varsinainen virhehän tapahtui jo viime kesänä, kun tuli säännöllisemmin osteltua polttoa, mutta en saanut aikaiseksi ostaa fiktiä. Siihen ikään mennessä olin aina polttanut vain muiden hommaamia polttoja valmiiksi käärittyinä jointteina tai imaissut jonkun bongia toisinaan. Välillä kun hankin, niin tietty määrä on kuin valtava pesusieni, ja joskus sama määrä eri lajiketta voi mahtua tyyliin tulitikkuaskiin ja pitää väsätä poltettavaksi mattoveitsen ja morttelin avulla. Niin siinä tuli vahingossa käärittyä ihan liian tuhteja sätkiä, jotka kasvattivat toleranssia huomaamatta ja tipautti usein iltaysin jälkeen nojatuoliin kesken Top Gearin ? Aiemmissa viesteissäni pohdin, kuinka fiksua touhua on sekoittaa tupakkaa ja polttoa, ja että lisääkö nikotiini salakavalasti poltteluriippuvuutta, mutta mun mielestä se on ollut kyllä “hyvä” keino vähentämiseen. Saa käärittyä järkevän kokoisia ja kasassa pysyviä sätkiä siten että polton määrä on loppujen lopuksi varsin vähäinen, ja aina kun tulee mieliteko niin käyn ekana tupakalla ja mietin asiaa uudemman kerran :slight_smile:

Ja mitä tulee tuohon yöuneen, niin tosiaan jostain kesästä 2018 alkuvuoteen 2020 join päivittäin ja paljon, ja otin yötä vasten myös perus Lyrican, Ataraxit, melatoniinit sun muut niin kyllähän siinä uni maitti, joskin kusella piti ymmärrettävästi käydä (ja samalla juoda lisää) ?‍♂️ Tai jos on mennyt tosi pajoissa nukkumaan ja ottanut niin ikään nuo lääkkeet, niin hyvinhän siinä nukkuu. Mutta tarkemmin kun ajattelee, niin kyllä jotkut 10h yöunet pidemmän päälle voidaan laskea enemmänkin päihteen haittavaikutukseksi kuin toivotuksi vaikutukseksi. Nykyään nukun siis noin 7 tunnin yöunia Atarax-Lyrica-melatoniini combolla ja pienellä iltapoltolla, enkä koe päiväsaikaan väsymystä samalla tavalla kuin joskus aiemmin. Itse asiassa silloin kun join paljon, niin saatoin joskus nukkua myös parin tunnin päiväunia sen tuhdin yöunen lisäksi, joten aika horroksessa taisin olla.