Hei.
Olen lueskellut Päihdelinkkiä aina silloin tällöin, kun on oma alkoholinkäyttö alkanut ahdistamaan. Olen koettanut saada täältä motivaatiota vähentämiseen tai kokonaan lopettamiseen. Nyt ajattelin kirjoittaa oman tarinani.
Olen kolmekymppinen nainen ja asun ulkomailla. Viimeisimmän mainitsin siitä syystä, että täällä saa ostaa alkoholia 24/7, ja esimerkiksi olut maksaa moninkertaisesti vähemmän kuin Suomessa. Juopon elämä on siis tehty helpoksi. Voit keskellä yötä hakea 3 puolen litran bissen alle kolmella eurolla korttelin toiselta puolelta sijaitsevasta kioskista.
Aloin käyttämään Jeppe Juomapäiväkirjaa tämän vuoden alusta ja olen merkinnyt suht tunnollisesti annokseni sinne. Tällä hetkellä viikkokulutus on noin 30-35 annoksen kieppeillä. Juon siis puolet enemmän kuin mitä riskiraja sanoo. Juon itseni 1-2 kertaa viikossa känniin, siihen päälle saattaa tulla tissuteltua vielä parit ns. välipäivinä. En yleensä kännää yksin kotona, juopotteluun liittyy aina seura ja juhliminen. Ja täällähän niitä juhlia riittää. Viihdekäytän myös muita päihteitä, mutta niitä olen onneksi saanut karsittua ihan minimiin. Vielä viime vuonna oli tapana vetää puoli viikonloppua samoilla silmillä ja voitte kuvitella, että alkoannokset oli myös sitä luokkaa että huh!
Viimeisen vuoden aikana olen alkanut kiinnittämään enemmän huomiota juomiseeni ja arvioimaan riippuvuuttani. Ajattelen jatkuvasti alkoholia ja poden syyllisyyttä juomisesta. Luonteeseeni tosin tuntuu kuuluvaan liiallinen huolehtiminen muistakin asioista. Siinä missä muut ottavat parit ja voivat jättää sen siihen, minä haluaisin juoda vain lisää ja usein olenkin se, joka juo aina enemmän tai on ainakin ehdottamassa sitä. Kun on kerran lähdetty ulos, niin tulee juotua itsensä humalaan. Aiheutan kännäämiselläni lähinnä itselleni harmia, en ole agressiivinen muita kohtaan tai mitään sellaista. Aamulla ihmettelen, että miksi jalat taas mustelmilla kaatuilusta ja muisti pätkii. Minulle sanotaan usein, että juon liikaa. Krapulaan otan joskus, vaikka tiedänkin sen olevan huono idea, siitähän on helppo taas lipsua ja vetää uudet kännit. Krapulakänneissä koen olevani todella ylitunteellinen ja joskus mielessä alkaa pyöriä ties mitä ajatuksia. Toisaalta olo on myös oudon euforinen kun mdma-päissään konsanaan.
Tavoitteena olisi saada käyttöä vähennettyä tuonne ns. turvarajan alapuolelle. Olisi myös hienoa, jos voisin joskus oppia juomaan ulkona käydessä esim. max 5 annosta, ja näin ollen selviytyä seuraavasta päivästä ilman krapulaa. Haluaisin myös eroon muistinmenetyksistä, ei ole kiva kuulla kavereilta omista sekoiluista (vaikka ne yleensä ihan hauskoja tempauksia ovat olleetkin).
Onko kellään kokemuksia Naltreksonista? Olisin tosi kiinnostunut kokeilemaan kyseistä lääkettä, ehkä sillä saisin määriä pienemmäksi.