Ymmärtääkseni GABA “kulutetaan” eritoten alkoholin/bentokäytöissä joten onko kukn saanut erityistä
GABA-lääkitystä? Aivoihin ei taida suoraan olla GABA lääkettä mutta onko muita “hoitoja” kun bentsot yms rauhoittavat"?
"GABA on ihmisaivojen tärkein inhibitorinen transmitteri (Barnard
ym. 1998). Sen vaikutukset aivoissa saavat aikaan tuskaisuuden,
ahdistuneisuuden ja masentuneisuuden lievittymistä. Lisäksi
GABA on antikonvulsiivinen eli se ehkäisee kouristuksia (Errington
ym. 2011). "
Itse taidan kuulua tähän tyypitysluokkaan?
“Tyypin 1 alkoholistit ovat luonteeltaan taipuvaisia
ahdistuneisuuteen ja huolestuneisuuteen sekä muiden
miellyttämiseen. He aloittavat juomisen yli 25-vuotiaana, ovat sukupuoleltaan
joko miehiä tai naisia, ja tavoittelevat alkoholin juomisella
helpotusta vaikeaan oloon”
Tuossahan se jo mainittiinkin, epäsuorasti tosin, mutta antikonvulsiivit, eli epilepsialääkkeet vaikuttavat GABA:an. Siis tehostaen sen toimintaa. Mut eipä niitä laajojen haittavaikutustensa takia nyt ihan muuten vaan määräillä kuin vaan bipoille mielialaa tasaamaan ja sitten ihan epileptikoille tietenkin. Lyricaa, eräänlainen epilepsialääke sekin, käytetään tosin suht yleisesti ahdistuneisuushäiriöön. Usein kuulee kans, että Deprakinea käytettäisiin katkoilla alkoholisteille, mutta ei mulla ole kokemusta, että kuinka usein sitä käytetään ja käytetäänkö sitä kenties vain ehkäisemään viinakramppeja.
Niitä taitaa olla 2-3 gb reseptoreja ja just mihin alko/bentso vaikuttaa taisi olla eri mitä gabapentiini eli mun silmän ei ole sattunut muita lääkkeitä jotka ikäänkuin kuin vastavaikuttaisi, vahvistaisi gabaa alkon tms kulutusvaikutuksille ?
Mulla määrättii 3+3 Gapapentin (300Mg) ihan hermokipuun, tosin syön 1+2 koska se riittää kipuun, sain uuden respan Diapamiin ja taas lukee kipuun kun oma lääkäri uusi vuodeksi respat. Apteekin kautta uusittaessa luki rauhoittava ja vielä se iterointi, nyt olisin saanut taas kolme lootaa (100 kpl loota) mutten ottanu ku oli puolitoista lootaa jäljellä.
Siis benzot nyt vaikuttavat GABA:an pitkälti samalla tavoin, kuin alkoholi, joten ne pitävät sillä tavoin vieroitusoireita kurissa/poissa ja onhan noita muitakin GABA:an vaikuttavia(hieman eri tavalla vaikuttavia) lääkkeitä olemassa, jotka auttavat vähän samaan tapaan, mutta sä nyt tunnut kuumeisesti etsivät sellaista lääkettä, joka poistaisi ne haitat, joita alkoholi aiheuttaa ja jonka avulla voisi dokailla tyystin huoletta. Ei sellaista ole käsittääkseni olemassakaan . Jos olisi, niin eiköhän sitä menisi jo kaupaksi aika hurjaa kyytiä :mrgreen: .