Mulle on alkanut tulla täällä pistäytymisistä melko kurja olo ja kun palstalle ilmaantunut uusi kirjoittaja ihmetteli, eikö kukaan halua keskustella alkoholinkäytösta ja sen haitoista, vaan käynnissä on yhteiskunnallinen väittely, aloin miettiä samaa. Alkuperäinen tarkoitushan ilmeisesti on vertaistuki ja apu alkoholinkäytön lopettamista yrittäville ihmisille. Tämä todellakin on muuttunut poliittisen debatin harjoittelukentäksi. Hetken näyttikin, että ilmapiiri alkaa muuttua rakentavammaksi ja asiallisemmaksi, mutta sama meno taitaa taas jatkua.
Miten kukaan hengenhädässä apua etsivä lopulta edes viitsii avata ketjua, jos lukee näitä aktiivisimpia ketjuja? Minusta varsinkin ilkeäsävyistä ja syyllistävää poliittista ja yhteiskunnallista keskustelua voisi käydä kokonaan muualla; täällä voi olla kyse pahimmillaan ihmishengistä tai retkahduksista. Hyväntahtoinen ja toisten näkökantoja ja elämäntilannetta ymmärtävät keskustelut muistakin aiheista on mukavia. Keskustelut raitistuneiden elämästä ja puuhista avaa näkemään, että elämä voi raitistumisen myötä muuttua. Joskus aiemmin täällä oli myös useita aika aktiivisia uusien lopettajien ketjuja ja niissä keskinäistä kannustamista ja kokemusten vertailua.
Oma elämäntilanteeni on vähintäänkin tilpäisesti erittäin kiikkerä ja jaksaminen suht heikkoa. Suoraan sanottuna tuntuu todella pahalta saada joka ketjussa samaa jankutusta ja jopa haukkumista kuinka mahdollisuuksia on, jos vaan itse viitsii niitä käyttää. Kukin meistä on tämän päivän tilanteeseensa päätynyt pitkien mutkien kautta ja yhdistävien asioiden etsiminen varmaankin loisi parempaa ilmapiiriä. Vilkaisin saunan puoltakin ja ilmeisesti myös siellä on ollut jotain loanheittoa ja keskustelu hiljentynyt. Onko keskustelun täällä pakko olla omien mielipiteidensä junttaamista ja muiden kokemusten ja mielipiteiden polkemista? Oman erinomaisuutensa korostamista ja muiden valintojen nälvimistä? Eikö tänne millään mahdu hyvässä hengessä erilaiset ihmiset, erilaisista taustoista ja eri elämäntilanteissa? Kaipa jokainen on elämäänsä elänyt parhaan taitonsa ja ymmärryksensä mukaan. Kai tännekin voisi yrittää luoda suvaitsevaa ja kaikenlaisesta syrjinnästä vapaata vyöhykettä, jossa keskusteleminen enemmän tuo toivoa tulevaisuuden suhteen kuin potkii nilkkoihin.