Fincocon toinen vuosi raittiina 💪🏻

Paljon onnea saavutuksestasi! 15 kk ilman alkoholin harmeja… Se on asia mistä olen vilpittömän iloinen puolestasi. Kiva kun jaksat kirjoitella kuulumisiasi, vaikka sinulla raittius varmasti etenee jo omalla painollaan.

2 tykkäystä

Samaa mieltä. Hienoa jotenkin kuulla miten menee elämä raittiina eteenpäin se antaa lisä motivaatiota kyllä omaankin projektiin :+1:

3 tykkäystä

Niin se vaan tämäkin viikko alkaa päättyä. Meni taas melkoista haipakkaa.
Eilen oli niin hyvä ilma, että pystyin lukemaan ulkona kirjaa. Saattoi olla viimeinen kerta tälle vuodelle mutta tiedä tuota. Kissatkin viihtyi ulkona.
Illalla yritin kuunnella äänikirjaa mutta aina minä torkahdan niitä kuunnellessa. Ihan toivotonta vakavissaan kuunnella kirjaa sängyssä kun uni voittaa.

Oli jotenkin haipakka viikko. Joka päivä olen jossakin ollut menossa. Ensi viikolla on vielä pari menoa mutta sit taas elo rauhoittuu.

Luin kirjan nimeltä elättikäärme. Siinä oli dementikko mummo joka etsi kotiaan, hänen alkoholisti tyttörensä jolla oli kovin tutun kuuloisia selityksiä ja valheita ja kolmantena kuviossa pyöri tytären tytär joka etsi juuriaan. Kiva kirja joka sai onnellisen lopun.

Tänään rentoilen

4 tykkäystä

Minä rakastuin tänään. :hugs: hupsista. Mutta onneksi en ole tunteineni yksin. Ihana tunne. :hugs:

5 tykkäystä

Rakastuminen on ihanaa, onnea☺️

1 tykkäys

Onneksi olkoon! Hienoja asioita tapahtuu sinun uudessa elämässä!

1 tykkäys

Onpas tämä viikonloppu kulunut nopsaan. En ole ollut ihan tässä maailmassa :joy:
Sunnuntai alkoi reippailulla kohti keskustaa. Daniel söi kaiken ruokansa ja oli pakko käydä ostoksilla. Aamulla oli kuuden maissa vain kaksi astetta lämmintä. Pipo piti laittaa ihan päähän.
Minun täytyy selvittää minkä verran tämä ihastukseni kohde käyttää alkoholia. En tiedä huomasiko hän merkintääni raittiudesta. Asia täytyy tehdä selväksi nyt heti alkuvaiheessa ettei käy niin, että hän työntää eteeni alkoholia tietämättä etten juo. Olisi nolo tilanne hänelle ja altistaisin itseni turhaan ujouttani sille, että rikon lupaukseni.

6 tykkäystä

Ei käytä alkoholia kuulema ollenkaan. :bouquet: olipa helpotus

4 tykkäystä

Kuulostaa hyvältä eli fiksulta vaikuttaa jos ei ole samat harrastukset meillä monella täällä. Ei muuta kuin isompaa vaihdetta silmään ja eteenpäin :+1:

No mut tuohan on loistavaa, ei tule houkutuksia ja noloja tilanteita sieltä toisen puolelta👍

Uusi viikko. Pipon sai laitaa aamulla päähän kun lähdin käyttämään danielia ulkona. Kyllä se syksy vain tuli tänäkin vuonna.
Siskon touhu alkaa mennä vähän kaikilla ihon alle. Hänen poikansa on tavannut tytön ja ollut tietysti iloinen asiasta. Sisko oli pelotellut että hänellä sattaa olla SKITSOFRENIA kun on niin iloinen tytön tapaamisen johdosta. On tainut kalja viedä viimeisenkin järjen riippeen. Alkoholista on tullut siskolle iso ongelma ja nyt ilmeisesti yrittää saada oman pahan olonsa siirrettyä muille. Aivan käsittämätöntä touhua. Veljeni on samassa paikassa töissä ( eri tehtävissä) kuin sisko ja hän kertoi että sisko on monena aamuna tullut töihin krapulaisen näköisenä. Hallinta alkaa hävitä ilmeisesti kun juo iltaisin nykyään niin paljon että se näkyy aamulla koko olemuksesta. Tuo tulee päättymään huonosti.
Kalja on muutanut hänen persoonallisuuttaan todella paljon. Isän kuolema 2023 ja samana vuonna löytynyt äidin muistisairaus aiheutti sen että alkoholin kulutus räjähti käsiin hänellä.
Hänellä on menossa syöksykierre ja se päättyy joko työsuhteen irtisanomiseen tai sairaalaan

Siskosi tilanne kuulostaa tosi surulliselta. Toivottavasti tilanne muuttuisi parempaan suuntaan, vaikka huonoltahan tuo kuulostaa.
Huonoina alkoina itsekin olin hyvinkin usein (melkein aina) krapulassa töissä. Se oli kyllä tosi raskasta ja ihme etten menettänyt työpaikkaani. Piti vain meikata vähän enemmän ja pistää purkkaa huuleen että peittäisi sitä krapulaa. Mutta ihan varmasti joku sen kyllä huomasi eikä vain kehdannut sitä minulta kysyä.

Kyllä sen huomaa varmasti ainakin ne joiden kanssa on työskennellyt kauan ystävät ja perhe huomaa kyllä 1000% niitä ei voi kyllä kusettaa.

Toivotaan siskollesi parasta, että tulee järkiinsä jossain vaiheessa.

Aivan mahtava kirja. Kannattaa lukea jos löytyy kirjastostasi. Ei käsittele varsinaisesti alkoholia mutta on vähän kuin ruotsin naispuolinen mielensäpahoittaja.

Semmoista ongelmaa ei olekaan mitä ruokasooda ei ratkaise.

Britt-Marie kävi täällä. Fredrik Backman

1 tykkäys

Perjantai. -2 näyttää lämpömittari. Onneksi se ulkona oleva :grinning:
Olen tässä miettinyt alkoholiriippuvuutta. Jossain vaiheessa minulla oli tapana miettiä miksi juon. Kerroin itselleni lukemattomia syitä siihen miksi kännit piti juoda joka toimen päivä. Vahingossakaan en vaan myöntänyt syytä numero 1 eli sitä että olin riippuvainen alkoholista. En myöntänyt että olin sairastunut ja että olin juonut niin usein että minusta oli tullut alkoholisti.
Kun sen perimmäisen syyn myönsin itselleni oli helppo lähteä kohti raittiutta. Lopetin asioiden pyörittelyn ja itseni psykologisoinnin.
Join koska olin alkoholista riippuvainen.
Osa syistä joita pidin syinä juomiseeni oli seurausta alkoholista ja pidin niitä tärkeimpinä syinäni vaikka ne johtui siitä, että join ihan liikaa.

Tänään vuorossa jälleen pöpipiikin aika.
@Nainen38 miten sulla menee?

3 tykkäystä

Hyvin kuvattu. Tein itse ihan samaa. Ja myönnän kyllä tekeväni monissa asoissa edelleen. Eniten huomaan sen koulutehtävissä, jotka uhkaavat joka kerta jäädä viime tippaan. Olen siis harmikseni todennut olevani pahimman sortin selittelijä.

Nykyään olenkin alkanut pysäyttää ajatukset nostamalla esiin sanan halu. Kun mieli alkaa keksiä syitä, miksi en juuri nytkään voi tehdä opiskeluun liittyvää tehtävää (liian väsynyt, liian nälkäinen, pitää ensin siivota, ulkoilla, kurkata plinkki tai sitä, tätä tai tuota, nyt on huono motivaatio tai ajatukset vähän tahmeina, toisena hetkenä osaan varmasti paremmin ja silloin homma sujuu tehokkaasti jnejne.) pysäytän ne ja totean itselleni, että et siis halua tehdä tehtävää. Ihan turha yrittää sitä nyt miksikään muuksi naamioida. Se on aina vähän sellainen touché-hetki.

Kun pakotan itseni selittämään itselleni ainaisen miksi en voi sijaan miksi en halua, hyppään suoraan ongelman ytimeen. Kun todellinen syy on vaikka että tehtävä tuntuu liian vaikealta, tylsältä tai epäkiinnostavalta, tai pelkään etten saa siitä riittävän hyvää, ei sen hoitamiseen silti tule tulemaan vastaan parempaa hetkeä. Toimeen vain ihan väkisin ja lopussa kiitos seisoo.

Kun vielä luin, että prokrastinaatio liittyy usein perfektionismiin, nyökyttelin, että niinpä. (Kuvaavaa sekin, että tästäkin luin kaiken mitä löysin.) Taas yksi syy lykätä, kun olen tällainen täydellisyyttä tavoitteleva. Teen vain niin hyvin kaiken minkä teen, että minkäs sille voi että joku osa falskaa. Pakostihan se niin on, ettei voi kaikkea jaksaa ja pystyä. Ei sekään “oivallus” kuitenkaan itse ongelmaan auttanut yhtään. Päinvastoin toimi taas yhtenä tekosyynä.

Vähän lipsui nyt riippuvuusteemasta, mutta tosiaan ainakin minulla liittyi juomiseeen ihan samaa loputonta selittelyä ja itselleen valehtelua. Olen siinä harmillisen taitava.

Leppoisaa perjantaita!

2 tykkäystä