Fincocon raitistuminen

Alkoholi on vaikea ja tunteita herättävä aihe. Ehkä nykyajan keskustelukulttuurikin on muuttunut, eikä niin hyvin osata olla eri kannoilla sopuisasti; hyväksyen että ajatellaan asiasta eri tavoin. Eriävä mielipide tai näkemys koetaan hyökkäykseksi omaa itseä kohtaan.

Hankalia aiheita on muitakin; lasten hankkiminen tai hankkimatta jättäminen, ruokavaliot, politiikka, uskonto jne.

Ihmisten polku raittiuteenkin voi olla erilainen. Toipumisessa ja alkoholiongelman oireilussa on kuitenkin samoja piirteitä ja siksi toisilta voi raittiina oltuun aikaan katsomatta saada ihan hyviä vinkkejä ja näkemyksiä.

Mukavaa ja raitista päivää!

3 tykkäystä

Heräsin klo 1 eikä uni enää tullut. Nyt on mennyt tällä viikolla nukkuminen penkin alle. Eipä siinä jos ei päivällä liiaksi väsytä.
Olen päättänyt hankkia asuntoomme viherkasveja ja kukkia. Eilen ostin upean orgidean ja entuudestaan on yksi kukkiva kukka. Tänään lähden käynään kaupassa ja ostan ainakin kaksi viherkasvia.
Kasveja ei ole juuri ollut kun ollaan niin usein muutettu. Ei ole ollut intoa hankkia kun ei ole tiennyt kuinka pitkään missäkin asutaan niin olen pitänyt minimalista linjaa tavaran määrässä.
Nyt kuitenkin kun äidillä on muistisairaus ja on aivan mahtava kämppä niin ei ole kummallakaan muuttohaluja. Siksi nyt uskallan hankkia kasveja. Vähän vihreää ja väriä asuntoon ja kasvien hoito on myös raittiutta tukeva harrastus.
Saa nähdä millainen viidakko tästä nyt sitten tulee

3 tykkäystä

Tuli ostettua useampi kuin kaksi kasvia. Neljä niitä lähti matkaan.
Olen ollut liikkessä aamu kasista lähtien. Ensin kävellen 2,5 km suuntaansa kauppaan ja sit kotiin ja olohuoneen hyllyjen paikkojen vaihto ja lähti jonkun verran tavaraa ihan roskiin. Mulla on semmonen periaate että tavara jota ei ole tullut käytettyä lähtee surutta roskiin viemästä tilaa. Jonkinlainen minimalisti olen. Mahdollisimman vähän kunnon tavaraa niin on tilaa hengittää ja helpottaa muuttoja kun ei tarvitse muuton yhteydessä ryhtyä karsimaan tavaraa. Jonkin vuoden päästä tämä talo menee peruskorjaukseen ja muutto on sit edessö mutta toivottavasti ei seuraavaan 5 vuoteen.

Kasvit löysi paikkansa ja asunto tuntuu heti paljon viihtyisämmältä. Ja uusi harrastus

2 tykkäystä

Kiitos ketjustasi @Fincoco, olen uusi täällä ja kesti muutama päivä ketjun loppuun saakka. Kerkesin säikähtää eräässä kohtaa kun sanoit lopettavasi kirjoittelun! Onneksi olet jatkanut ja pysynyt raittiina. Sulla on kiva tyyli kirjoittaa ja tehdä arkisista asioista merkityksellisiä, jatka saman mallin! Elämässä taitaa muutenkin olla kyse siitä että osaa arvostaa hetkeä ja niitä asioita jotka on hyvin. Yksi hienoimmista asioista selvin päin olemisessa on se kun näkee värejä ja hajuja eri tavalla. Kävelin tänään vesisateessa äänestämään ja kauppaan, ei ottanut yhtään aivoon ja epäilen että se johtui siitä että olen pystynyt olemaan raitis.

-Mojito

2 tykkäystä

Kiitos :green_heart:
Raitituttuani olen jotenkin oppinut elämään hetkessä. Todellakin pienet asiat kiinnittää huomion ja niistä saa iloa. On ryhtynyt tulemaan väriä elämään ja teen pieniä harkittuja muutoksia rauhalliseen tahtiin kun hyvältä ja oikealta tuntuu. Tänään heräsin jo yhdeltä. Ei edes harmittanut kun avasin takaoven ja kuuntelin lintujen laulua kun aloittelivat konserttia. Ilma tuoksui hyvälle. Kesäinen aamuyö on jotenkin mystinen. Näitä ei ole vain huomannut kun entisessä elämässäni tuppasin kävellä kännissä kotiin sammumispisteessä.
Tsemppiä sinulle raittiuden tielle

4 tykkäystä

Olen odottanut tätä päivää viime viikon puolivälistä lähtien. Pieni odotuksen jännitys. Ei mikään suuri asia mutta kuitenkin.
Tänään klo 18.00 lähetetään ylen uutiset uudesta studiosta, uusine tunnuksineen. Mitä olen nähnyt kuvia ja videoita studiosta niin hienolta näyttää.
Myös radiouutisten tunnarit käsittääkseni vaihtuu. Ne oli vielä vanhat aamu kuuden uutisissa.

Toinen odottamani asia on kuntamme uusi taideteos joka tulee keskustan kiertoliittymään. Sen pitäisi nousta paikoilleen kesäkuun loppuun mennessä.

Jos ei ole välillä mitään odotettavaa niin elämä käy tylsäksi.
Tämmösetkin pienet asiat tukee raittiutta kun voi katsoa eteenpäin jotain tähyten

3 tykkäystä

Tänään saa jälleen jotain uutta odotettavaa kun kunta ilmoitti että vielä tämän kesän aikana alkaa uuden ja suuremman k supermarketin rakennustyö. Nykyinen on pieni ja nuhjuinen ja kauppias ei osaa hommiaan. Käsitin aiemmin niin, että ilmeisesti kauppiaskin vaihtuu.
Juuri tällaiset asiat auttaa pitämään katseen edessäpäin eikä tule niin mietittyä mennyttä. Kun on jotain odotettavaa niin se tuntuu kivalle.

Torstaina tulee muistihoitaja tekemään äidille muistitestit ja juttelee minun kanssakin. Maanantaina on sit geriatrin aika niin tiedetään sit miten muistisairaus on edennyt reilun 7 kk aikana. Onhan se edennyt.

Raitis päivä

2 tykkäystä

Käytin koiraa uimassa ekaa kertaa tälle kesää. Muisti vielä mitä tarkoittaa pulipulipulikoimaan. Innostui valtavasti.
Uimakausi loppuu siihen kun uimarannoilta löytyy ekat sinilevät. Sit ei mennä enää meidän puolisalaiselle uimarannalle. Itsekin siinä pulahdan harvakseltaan kun on hiekkapohja. Tosin tänään en vielä uinut kun oli niin viileää vettä. Kahlasin reisiä myöten vedessä ja kannustin tuota vanhusta. Pieni kiva muisto siitäkin jäi. Ei tiedä onko tämä viimeinen kesä kun tehdään uimareissuja. On kuitenkin jo 12 vuotias.

Nyt pötköttelen sohvalla ja kuuntelen radiota. Aurinko paistaa ja kohta täytyy keittää päiväkahvit. Daniel nuolee itseään kuivaksi ja kissat on päiväunilla. Kiva päivä. Raitis päivä.
Vuoden etappi lähenee

5 tykkäystä

Meidän neidin aamutuijotus,kun hoksas että teen töihin lähtöä eikä hän pääse mukaan

7 tykkäystä

Söpö hauveli.
Minä olin yöllä jossain armeijan sairalassa hoitajana… siellä oli myös jokin henkirikos sattunut. Minua joku työkaveri narrasi ja suutuin siitä tosissani. Lopulta tuli joku isompi sotaherra kertomaan etten sovellu armeijaan. Olin hirveen tyytyväinen. Sain sitten häneltä lipun johonkin kurssikeskukseen hirveen nättiin paikkaan. Tarkoitus oli että viettäisin siellä lomaillen loppupalvelusajan.
Oli kuulema hirveen haluttu paikka mutta että minut hyväksytiin sinne kiireellisenä jonon ohi.
Sanoin sitten kavereille että minkähähänlaisia omakotitaloja siellä on vuokrattavana että pidän sit koirani danielin kanssa bileet. Sit pehmittelin että tietysti alkoholittomat etteivät käsitä väärin.
Sit tuli se ukkeli tuomaan jotain papereita ja minä hänelle kerroin lopettaneeni juomisen ja että ei ole ollut edes mielihaluja ja lisäsin että niitähän voi vielä tulla. Hän oli samaa mieltä ja sanoi että kannattaa olla varuillasn kun mielihaluja voi vielä tulla ja että hän on lopettanut tupskoinnin ja tietää varmaksi polttaneensa viimeisen tupakan.

Heräsin hymy kasvoilla ja olin hirveen iloinen. Uni oli todella hyvä.
Jännä keskustelu oli unessa alkoholista. En oo nähnyt unia alkoholiin liittyen mutta tämä oli nyt toinen lyhyen ajan sisällä ja molemmissa kerroin lopettaneeni juomisen. Viime yön unessa olin siitä ihan ylpeä.

Raitis päivä

3 tykkäystä

Olin eilen ihan perjantai fiiliksissä. Jännä kuinka perjantai edelleen tuntuu jotenkin erikoiselta päivältä vaikka en ole ollut työelämässä pian 10 vuoteen. Ihmiset on jotenkin paljon rennompia ja iloisempia perjantaisin. Se tarttuu minuunkin.
Muistihoitaja kävi eilen. Mmse testissä tuli äidille pisteen verran huonompi tulos kuin viime syksynä mutta tulos oli kuitenkin normaalin rajoissa.
Ärsyttää suunnattomasti sisarusten reaktiot. Isosisko laittoi nauruhymiön kun kerroin tuloksista ja veljet ei reagoinu mitenkään. Oudon välinpitämätöntä. Kaksoisveli kyllä yrittää työntää asian unohduksiin mutta en anna hänen unohtaa äidin sairautta. Pikkuveli ei ole käynyt yli puoleen vuoteen katsomassa äitiä. Kummasti vierailut loppui kun äidin muistisairaus diagnosoitiin. Kakdoisvelikään ei ole käynyt yli kuukauteen ja sitä ennen oli yli 2 kk tauko.

Noh. Kohta lähden kauppaan ja sit onkin päivän ohjelma täysin auki. Saatan pistäytyä kuopiossa jos intoudun lähtemään. Lihapullakastike on tänään vuorossa kun sattuu olemaan einespullia jääkaapissa.

1 tykkäys

Nuo reaktiot sairastumiseen on kyllä melko kirjavia. Sinä onneksi huolehdit äidistäsi.
Mukavaa perjantaita sinulle

1 tykkäys

Viikonloppu. Koulun pihassa oli vähän ennen aamu kuutta nuorisoa ja tölkit kolisi. Kävelin suosiolla muuta kautta enkä koulun ohi. Nykyään ei tiedä millaisia kännissä ovat niin parempi kiertää.
21.6 on äidin syntymäpäivä ja 24.6 tulee vuosi täyteen raittiutta. Tilasin näiden päivien kunniaksi täytekakun. Mokkakakku kotiinkuljetuksella. En olekaan sellaista syönyt ihan hetkeen eikä ollut edes kallis ja ilmainen kotiinkuljetus.

Nukuin hyvin ja levollisesti. Heräsin neljältä kun yksi kissoista tuli huutamaan korvan juureen. Torkuin sit tunnin ja nousin vähän yli viisi ylös. Äiti nukkui pommiin ja heräsi vasta kuuden jälkeen. Ei ole ihan hetkeen ” niin myöhään” nukkunut.

Raitis päivä

4 tykkäystä

Sunnuntai. Huomenna käynnistyy viimeinen kokonainen viikko ennen vuoden etappia. On ollut hieno matka tähän asti ja paranee vain kun pääsee tästä raittiuden vauvavuodesta ohi.
Tiedän, että eräällä tutulla on tänään kova krapula. Päivä menee hänellä nukkuessa ja huomenna pitäisi sen mennä töihin. Sain eilen klo 21.30 puhelun jossa kerrottiin että tämä tuttuni oli lähtenyt juomaan. En tiedä miksi minulle asia piti ilmoittaa kun en mahda asialle mitään. Ja aamulla kun viideltä heräsin oli puhelimessa viesti, että on tullut kotiin aamuyöstä.
Minulle oli laitettu myös whatsapissa video jossa tämä henkilö laulaa karaokea jonkun työkaverinsa kanssa. Sitä katsoessa tuli ihan omat ravintola illat mieleen. Heti melkein haistoin ravintolan hajun ja tunsin sen tunnelman, joka noissa paikoissa on.
Mutta sen sijaan että olisin halunnut mukaan tunsin iloa siitä ettei enää tarvitse juosta kapakoissa. Tunsin iloa ja vapautta omasta valinnastani pysyä raittiina.

Selvinpäin on niin paljon parempi olla. Ei ole krapuloita ja väsymystä alkoholin takia. Nukun yöni hyvin ja tunnen tyytyväisyyttä ja huomaan, että onnellisuuden läikähdykset on lisääntyneet. Tunnen itseni vapaaksi.

Heräsin tähän päivään auringonpaisteessa. On tunne, että tämä on hyvä päivä. Minulla ei ole krapulaa enkä ole tuhlannut rahojani alkoholiin.

5 tykkäystä

Viimeinen kokonainen viikko ennen vuoden etappia :rosette:
Tuolla eräällä keskustelupalstalla joku kirjoitti jotenkin niin siitä kun ihmiset utelee miksi joku ei käytä alkoholia. Yleensä kyseessä ollen nainen epäillään raskautta ja muuten ajatus on se että alkoholia on tullut juotua liikaa. Moni ei uskalla olla avoin ja myöntää että ” totta join liikaa” ” kyllä olen alkoholisti enkä voi juoda”
Tästä seuraa se että sorrutaan seurassa juomaan alkoholia koska kuka nyt alkoholisti haluaa olla. ”siispä juo alkoholia todistaaksesi ettet ole alkoholisti”
Kai se jotenkin noin menee ihmisillä joiden ei kannattaisi juoda mutta sodiaalinen paine tuntuu liian kovalta.

Avoimuus on ase kiusaajia vastaan. Alkoholismissa se on vielä tärkeämpää. Kun itse kertoo ongelmastaan niin yleensä meidän pahimmat pelot ei toteudu.
Itse olen hirvittävän avoin omasta tilanteestani. Kaikki tuttuni tietävät etten juo koska olen joskus juonut liikaa. Minua ei pelota kertoa ongelmastani myöskään omalla nimelläni. Olen kertonut omasta alkoholismistani julkisesti videollakin. Toisalta en ole työelämässä enkä osallistu politiikkaan niin mulle on ihan yksilysti mitä ihmiset minusta ajattelee. Se auttaa minua menemästä salailun tielle.

Tänään äidillä geriatrin aika. Vähän jännittää mitä lääkäri sanoo

2 tykkäystä

Onnea upeasta suorituksesta. Siellä viikko että vuosi tulee täyteen, täällä reilu viikko oltu selvistäpäin. Matkamme ovat aika eri vaiheissa. Luin kirjoituksiasi pitemmältä ajalta, siellä oli hyviä mietintöjä ja huomioita. Tuota avoimuutta suosittelet, ja sen kyllä ymmärränkin jotenkin mutta siinä on itselläni vielä ainakin haasteita. Kun on niin kovasti tehnyt töitä vuosia että on peitellyt omaa jamaa niin ei ole niin helppoa avata niitä verhoja ainakaan kertarysäyksellä. Lisäksi olen niin alussa että pelkään jos en onnistukaan raitistumisessa.

3 tykkäystä

Niin ei kannata kertarysäyksellä heittäytyä avoimeksi. Se on prosessi joka etenee pikkuhiljaa. Ja on olemassa ihmisiä joille ei kannata avautua.
Minulla on tietty tyyli että asetan riman korkealle ja saatan kirjoitaa hyvin mustavslkoisesti. Kun sitten hyppää niin ei ehkä yllä rimaan asti mutta huomaa kuitenkin tehneensä oman ennätyksensä😀
Tsemppiä raittiuteen

1 tykkäys

Moi Fincoco ja onnea jo etukäteen tulevasta vuosipäivästä! Hienoa että pystyt olemaan avoin, uskon että siinä vetää jonkun muunkin mukaan pohtimaan omaa suhdettaan alkoholiin ja joku päivä, kun hetki on kypsä, lähtee kokeilemaan raittiutta.

Mulle tämä on yksi triggeröitymismekanismi. Miina johon saattaa nopeassa tilanteessa astua jos ei ole kelannut kohtausta etukäteen. Hyvä että toit esille!

1 tykkäys

Äidin muistisairauden suhteen eilinen geriatrin käynti oli ihan turha. Olisi hoitunut puhelimella mutta äidillä on rahka nenässä. Lääkäri kiinnitti siihen huomiota ja käski koepalaa ottamaan. Perkele kun pelottelee puolikuoliaaksi syövällä. Se se tästä vielä puuttuisikin…

Tänään käydään maakuntakierros. Käydään riistavedellä, kaavilla ja nilsiässä hautausmailla istuttamassa haudoille kesäkukat. Virkistävää vaihtelua kun näkee muutakin kuin oman kodin kulmat. Daniel menee siksi aikaa varamammalle hoitoon. Toinen viihtyy siellä niin hyvin.

Raitis päivä

1 tykkäys

Siis nimenomaan. Olen ajatellut mikä se orastava tunne on, mikä on joskus sosiaalisessa tilanteessa tullut. Sehän on tuo. Tarve tai halu jotenkin saada esitettyä, että alkoholiongelmastahan tässä siis kuitenkaan ei ole kyse. Ihan hyvin voisin juoda jos niin päättäisin. Juomiseen se ei onneksi ole johtanut, mutta päätään tuo tunne joskus nosteli sen verran, että olisi voinut. Todella hyvä huomio!

Voinen jo samalla toivottaa onnittelut ensimmäisestä vuodesta. Vuositasolla mennään ihan samoissa lukemissa. :star_struck:

1 tykkäys