Fincocon raitistuminen

Huomenta. Tulipa mieleen minunkin käynti baarissa jossa olin juonut viimeisinä aikoina ennen raitistumista. Kun olin ollut jonkin aikaa raitis menin toisen raittiin ihmisen kanssa katsomaan sitä paikkaa ja ihan mentiin sisälle asti, olihan se aikamoinen shokkihoito. Ei ollut mukava paikka, kyllä halutti raikkaaseen ulkoilmaan sieltä aika nopeaan.
Ihmettelin vain miksi sinne olin mennyt nauttimaan alkoholista? Itsetunto oli kait niin alhaalla etten muualle uskaltanut enää mennä tms.
En niitä ihmisiä moiti enkä moralisoi jotka siellä istui, tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu juoda pakonomaisesti, miksei voi vastustaa juomisen himoa. Tämähän on sairaus, mutta pysyn terveenä kun en ota alkoholia.

Mahtavaa. Arki alkoi ja eläke tipahti tilille. Laskut maksettu. Aloitan laskujen maksun aina ensin vuokrasta ja sähkölaskusta ja vesilaskusta jos se on tullut. Ensin asumisen menot ja sitten kaikki muut. Olen aina ihmetellyt joidenkin ajatusta että vuokra ja asumisen menot maksetaan sitten viimeiseksi jos rahaa jää. Kummallisesti jotkut jättää tärkeimmän viimeiseksi. Ja sitten ollaan asunnottomia.

Televisiossa on tutut tyypit ja bussit kulkee normaalisti. En ole koskaan pitänyt pitkistä pyhistä. Arki on paras vaikka minulla on kaikki päivät kuin päiväni murmelina elokuvasta. Vaikkei ole minnekään menoa niin arki tuo turvallisuuden tunnetta kun koululaiset möngertää kouluun, bussit kulkee ja ihmisiä näkee liikenteessä ja on sellainen hyörinä ympärillä. Pyhäpäivinä kadut tyhjenee ja on niin hiljaista ja välillä sitä tuntee kuin olisi ainoa ihminen maailmassa kun kävelee kaduilla eikä kuulu pihaustakaan.

Naapuri yritti eilen älyyttää minua kun oli aprillipäivä mutta ei kyllä mennyt läpi. Se oli kuva Kuopion torilta jonne oli keskikäytävälle asennettu nopeusvalvontakamera :slight_smile: ehkä sillä pitäisi sellainen olla kun välillä tuntuu, että ihmiset ryntäilee kauheeta vauhtia eteenpäin kun on olevinaan niin kiire.

Edessä selvä päivä, viikko ja kuukausi.

1 tykkäys

Surullinen tuo sattunut kouluampuminen. Mikä liene saanut noin nuoren tarttumaan aseeseen? Ja mistä ihmeestä on aseen saanut käsiinsä? Se on joko kotoa pöllitty tai sit on hankkinut pimeästi netistä. Se varmaan selviää piakkoin. Mutta tämä sattunut kauheus ei ole syy juoda!
200213815

Tosi surullinen juttu kyllä, pysäyttävä. Maailman pahuus ja huonosti voivat lapset ja nuoret on surettaneet tänään hirveästi. Eihän se tosiaan silti ole syy juoda.

Ärsyttävä tämä kun siirryttiin kesäaikaan. Ei minulla se vaikuta unirytmiin mutta ketuttaa kun just kerkes aamulla olla valoisaa kun käytin koiraa kävelyllä. Nyt on taas hämärää jonkin aikaa. Kyllä sitä valoa jo tähän aikaan vuodesta kaipaa. Näytti katuvalot sammuvsn klo 5.59 huomenna taas vähän aikaisemmin ja ensi viikolla on jälleen valoisaa kun kävelyllä käyn aamuisin.

Ensimmäinen temun tilaukseni tulee tänään tai huomenna. Olen tehnyt sieltä koetilauksia nähdäkseni vastaako tuotteet kuvia. Nyt on tulossa kaksi ikkunakoristetta ja seinäristi. Eipä nuo olleet kalliita jos tuleekin ihan sutta ja sekundaa.

Elviksen koottu 60- luku CD boxina olisi noudettavissa levykaupasta. Sinne suuntaan kympiksi kuhan olen käynyt ensin ruokaostoksilla. Kaupassa näkyy aamuisin aina samat naamat. Sitä jo ihmettelee jos ei kasvotuttuja näy aamulla samaan aikaan kaupassa. Kyllä se on paras aika käydä ostoksilla heti aamusta niin ei ole jonoja. Käytävät on rauhallisia ja kassoilla ei ole jonoa.

Edessä selvä päivä

Onpas ollut haipakka päivä. Lähdin 9 bussilla kaupunkiin ja suuntasin levykauppaan noutamaan tilausta. Siellä oli niin äijää niin äijää oleva mies kassalla ja viskasi minun tilauksen tiskille ja sanoi tympeällä äänellä että “siitä” ei kiitos tilauksesta tai ole hyvä. En tiiä mutta meni fiilis tilata sieltä mitään tulevaisuudessa mutta kun on melkein pakko. Pitäisi nyt joku roti olla siinä miten asiakas kohdataan.

Kotona olin 11 maissa ja sit lähdettiin vaille yksi kuopioon. vein muistisairaan äitini Kuopioon museoon katsomaan apinoita. Siellä on nyt monipuolinen näyttely erilaisista apinoista. Kestää syyskuuhun asti. Koira oli sen aikaa varakodissa hoidossa ja kun tulin kotiin se piti lähteä viemään kävelylle. Museo reissu oli täysin extempore. Jos olisin tiennyt että haluan käyttää äitiäni museossa olisin hakenut levyt samalla reissulla mutta olen hetkessä elävö enkä kovin suunnittele päivieni kulkua.

Museossa oli myös paljon muita eläimiä vakituisessa näyttelyssä. Siellä oli mm. Saimaannorppia. Äitini katsoi sitä iloisena ja totesi että " katso majavakin on" :slight_smile:

Kello on nyt 17.30 ja pääsin vajaa 10 min sitten sänkyyn pitkälleen. Taustalla soi Elvis ja on hyvä mieli

1 tykkäys

Huomenta. Kello on aika tarkalleen kuusi kun tätä naputtelen.
-11 astetta pakkasta. Raikas sää oli kävellä ja kivasti heräsi kun pakkanen kutitteli poskia. Kyllä aamukävelyt kaikessa rauhassa vähän reittiä vaihdellen käynnistää päivät mukavasti. Se varmasti jää päivän ohjelmaan senkin jälkeen kun tuo koiravanhus kuolee. Se on kyllä tavattoman aamu uninen tapaus. Ollut aina mutta nyt vanhaksi tultuaan on vain pahentunut. Viimeisenä kömpii ylös ja venytellen ja haukotellen lähtee aamulenkille. Se on niin hellyyttävää.

Tänään ei tarvitse käydä ostoksilla mutta paketti täytyy hakea. Käyn paketit yleensä samana päivänä kun ne saapuvat. En viitsi tarkoituksella seisottaa pakettia lokerossa niin siihen voidaan jakaa muidenkin lähetyksiä. Kuhan nyt tulee ilmoitus niin lähden heti matkaan.

Aamu kävelyllä tuli mieleen se aika kun join usein viikossa ja juoksin ravintoloissa. Kerran kun valomerkki oli jo tullut ja olin lähtenyt kävelemään kotiin, pysäytti minut joku jätkä. Pyysi minua käärimään itselleen sätkän. Kännissä kun olin niin suostuin ja ryhdyin hommaan. Yllättäen se tarttui minua rinnuksista ja veti takkinsa taskusta puukon. Piru että säikähdin. Yritti iskeä minua sillä puukolla mutta onnistuin väistämään ja voimalla riuhtaisin itseni irti hänen otteesta.
Jätkä lähti juoksemaan pakoon ja minä soitin hätäkeskukseen. Paikalle tuli poliiseja aivan älyttömästi mutta eivät löytäneet tekijää kun en humalassa yhtään muistanut miltä hän näytti.
Että onneksi nykyään ei tarvitse ravintoloissa käydä. Se voi olla hyvin vaarallista.

Raitis päivä edessä

Päivä on mennyt rattoisasti. On hyvä mieli. Paketti on noudettu ja naapurin kanssa kahviteltu. Sitä jo näin ilta kuudelta on väsynyt olo. Kasin jälkeen unten maille niin jaksaa huomenna pirteänä. Aamutkin alkaa valostua kovaa vauhtia. Tänään sammui aamulla katuvalot yli 10 min aikaisemmin kuin eilen. Valon määrä lisääntyy päivissä kovaa vauhtia vaikka en niin välitä valoisista illoista kun kaipaan enemmänkin aamuun valoa mutta pian sitä taas on.

Sitä kun on tällainen aamuvirkku niin voi hyvin sanoa että ilta ysi on uusi keskiyö. Ihan mahdoton ajatus että heiluisin hereillä ysiin asti iltaisin. Mutta olenhan jo varhaisessa keski-iässä niin saankin jo muuttua tylsäksi aikuiseksi jota kiinnostaa enemmän sängyn pehmeys kuin mikä bändi soittaa tahkolla puoleltaöin.

On hyvä olla selvinpäin. On vapaa olo. Vapaa olo tuo tyytyväisyyttä ja tyytyväisyys tuo onnellisuuden läikähdyksiä. Onnellisuuden läikähdykset tuo hyvän olon ja hyvä olo vapaan olon joka tuo…

1 tykkäys

Pirteää huomenta. Rapsakka pieni 12 asteen pakkanen. Oli mukava käydä kävelyllä heti herättyä. ( Join kyllä kahvin ensin)
Tänään päivä ohjelmassa on ruokaostoksilla käyminen kun kauppa seitsemäksi aukeaa. Kokeilen erästä uutta ruokaa. Tehdään makumatka Thaimaaseen. En olekaan thaimaalaista ruokaa koskaan syönyt mutta katson viikoittain matkailustriimejä joissa vietetään aikaa Thaimaassa. Olisi joskus kiva siellä käydä mutta lennot on turhan kalliita ja lemmikit hidastaa. Sit kun jään yksin lähden reissaamaan.

Muutapa ei tähän päivään ole suunniteltu jos ei nyt mukaan laske naapurin kanssa kahvittelua. Tiedossa rauhallinen ja seesteinen päivä ilman sen suurempaa draamaa. Tylsä eläkeläisen päivä mutta tylsä on hyvä. Silloin ei asiat ole myöskään huonosti.

Tajusin tässä, että siskoni, joka on alkoholisti, ei ole soitellut mulle kännipuheluita moneen viikkoon. Tietää minun raitistuneen niin ilmeisesti se on syynä ettei humalassa enää soittele kuin hyvin harvoin. Silloin kun itse vielä käytin alkoholia soitti hän vähintään kerran viikossa kunnon tuiskeessa. En kyllä kaipaa niitä puheluita.

Vietetään raitis perjantai. Mitä sitä turhaan läträämään alkoholin kanssa. Kyllä me jo tiedetään miten se vaikuttaa. Sen puute aiheuttaa ahdistusta ja kun sitä juo riittävästi se aiheuttaa ahdistusta.

1 tykkäys

Huomenta. Yöllä oli satanut ehkä vajaa senttimetri lunta. Odottelin isompiakin määriä mutta eipä tuota nyt paljon tullut. Keväällä lumisade aiheuttaa lähinnä ahdistusta itselläni. Sieltä se kevät kuitenkin kohta ryminällä saapuu ellei tässä käy kuin 2017 jolloin oli hirveän kylmä kevät. Silloin Pekka poutakin repesi sääennustuksessaan kun tilanne oli niin absurdi. Muistan hyvin miten se kevät ketutti.

Eilen kävin ostamassa itselleni älykellon. Mielenkiintoinen kapistus. Lähinnä unen seurantaan sen otin vaikkei sillä saa kuin suuntaa antavia tuloksia. Viime yö meni kuitenkin ihan hyvin kellonkin mukaan. Olen jonkinasteinen kellofriikki. Enhän minä älykelloja kelloina edes pidä mutta kivoja leluja.

Raitis päivä edessä. En tarvitse alkoholia muuhun kuin käsien desinfioimiseen.

Saunassa käyty. Nyt soi Elvis ja odottelen ulos lähtöä. Koira täytyy käyttää vielä kävelyllä.
Ollut kiva päivä tähän asti. Sijoitin muutamaan kännykkä peliin. Monopoli vaikuttaa kivalta. Tuli ihan lapsuus mieleen kun sitä pelasin aamupäivällä.
On hyvä olla. On mielekäs elämä. Mikäs tässä lauleskellessa.

istockphoto-1285656386-612x612
Huomenta. On kaunis aamu. Taivas on idässä pastellin värinen. ( Kuva havainnollistaa mutta ei ole itse ottama) Lännestä näyttää nousevan pilviä. Lumisade alkaa ennusteen mukaan aamupäivällä ja muuttuu neljän jälkeen vesisateeksi. Ei mikään paras kävelyilma mutta aina ei voi voittaa.

Aamulenkillä huomattiin koiran kanssa rusakko. Se huomasi meidät ja istui paikoillaan meitä tarkkaillen 20 metrin päässä. Sitä siinä sitten katseltiin pari minuuttia ja koirani oli ihan hiljaa. Sit jatkettiin matkaa ja hauvelikin lähti matkaan ihan kiltisti. Oli jotenkin kiva hetki vaikkakaan sillä rusakolla ei ollut hauskaa kun pelkäsi varmaan että lähdetään takaa-ajoon. Koiraa ei kiinnostanut nänis niin paljoa kun se ei ollut liikkeessä.

Yö meni mainiosti ja nukuin oikein hyvin. On levännyt olo. Ei ole kyllä yhtään ikävä niitä aamuja kun herää baari-illan jälkeen lyhyiden unien jälkeen vielä pienesti humalassa ja on huojuva olo. Päivä meni silloin sängyssä ja sitä odotti vain iltaa että pääsi nukkumaan. Hyi olkoon niitä päiviä. En todellakaan halua enää ikinä kokea sellaisia päiviä.

Mutta tänäänkään en juo. En ole niin masokisti että vapaaehtoisesti myrkyttäisin enää itseäni etanolilla

1 tykkäys

Voi että. Onpa ollut kiva päivä. Päivä on mennyt pitkälti monopolin pelaamisessa kännykällä. Kiva peli. Tekoälyä vastaan ja oikeita ihmisiä vastaan. Paras sijoitus ihmisiä vastaan pelatessa on tänä päivänä toinen sija. Oli pakko laittaa pelit kuudelta kiinni ja keskityn loppuillan äänikirjaan.

Vilkaisin äsken pottukoiran striimiä. Se on nyt Thaimaassa ja kaikki iltansa on viettänyt kännissä ravintoloissa. Jossain baarissa oli nytkin kun kävin katsomassa. Alkoi ahdistaa kun näki väenpaljouden, värivalot ja kovan musiikin. Tuli niin muistoja mieleen. Sellaisessa ympäristössä on itsekin tullut vietettyä aikaa vähän liikaakin näiden kuluneiden vuosien aikana.
Toinen mihin kiinnitin huomiota oli ihmisten käytös. Ihan kuin riivattuja ihmisiä. Todella häiritsevän näköistä käytöstä.
Onneksi ei tarvitse enää ravintoissa viettää aikaa.

Päivällä satoi lunta mutta iltapäivästä muuttui vesisateeksi. Ei mikään hemaiseva ulkoilu sää. Sain kuitenkin tähän mennessä tänään 8000 askelta. Aamulla oli niin kiva ilma. Oli niin kaunis taivas ja ihan hiljaista.

Raitis päivä kääntyi raittiiseen iltaan ja voi pian ruveta tyytyväisenä nukkumaan

1 tykkäys

Heipä hei!
On ollut kivaa lukea postauksiasi; elämä on yhtä aikaa ihanan arkista ja ihmeellistä. Itsekin pidän tavallisesta ja rauhallisesta elämästä. Olet päässyt hyvää alkuun uudessa elämässä, onnittelut! Minullakin raitistuttuani jotenkin aukesi entistä voimakkaammin kaikkien pienten asioiden kauneus; että nämäkin hetket saan elää ja kokea, ne on täysiä ja eikä mitään puutu, vaikkei juo.

Ajattelin katsoa areenasta mot-ohjelman verkkokauppa sheinin vaatteista löytyneistä myrkyistä, juoda iltateen, lukea vähän ja käydä sitten puhtaisiin lakanoihin nukkumaan.

Raittiita päiviä ja iloa tulevaan viikkoon!

3 tykkäystä

Näin on. Arki on parasta. Kiitos. :pray:

Huomenta. Pilvinen päivä ilmeisesti tiedossa. Kävelylle ei päässyt ilman kumisaappaita ja kaduilla on peilikirkasta jäätä jonka päällä on vettä. Sai kävellä kyllä varovaisesti ettei pyllähtänyt.
Yö meni vähän heikosti. Olen vuosia käyttänyt melatoniini suihketta iltaisin. Eilen se loppui ja siitä riitti yhteen kertaan. Siitäpä sitten uni hävisi. Ajattelin että jos yksi annos ei riitä niin ei ole toista ottaa ja sitten en osannut rentoutua. Mielessä pyöri vain että melatoniini on loppu. Eihän se uni tule sitten. Lopulta piti ottaa 2 truxalia että rupesi väsyttämään. Lopulta nukahdin. Truxalia en ole joutunut käyttämään pitkään aikaan unen tueksi.
Tiedän kyllä miksi uni ei tullut. Perimmäinen syy oli pitkä pelaaminen kännykällä ja iltapäivä kahvit klo 15. Sinistä valoa runsaasti ja ajatukset pyöri pelaamisessa ja liikaa kofeiinia.
Tänään en toista noita virheitä.

Keuhkoputkessa on tuntemuksia. Toivottavasti en ole tulossa kipeäksi. Täytyy laittaa naapurille viestiä että tänään ei kahvitella. Jos hyvinkin olen sairastumassa niin en tartuta häntä kun hällä on niin monia sairauksia ettei tee yhtään hyvää jos saa tartunnan.

Olo on vähän väsynyt. Johtuu truxalista. Aina on aamut vähän tahmeita jos on joutunut sen illalla ottamaan. Eikä mielikään ole tänä aamuna yhtä hyvä kuin yleensä on. Huonosti nukuttu yö ja ilmeisesti olen vielä sairastunut. Ihmekkään jos ei jaksa pirskahdella.

Tämä on kyllä muuttunut niin totaalisesti. Joskus ennen tunsi kateuden piston ja tuli fiilis, että vitsit mitä elämää. Olisipa noin rentoa menoa, jippii. Nyt katsoo, että hyi olkoon, saisipa maksaa aika paljon, että tuonne sekaan menisin.

Se ihmisten käytös siinä varmaan osin vetikin joskus puoleensa. Kun oli ja on edelleen epävarma omastaan, niin sekoilevassa seurassa mukanasekoilu oli se hetki, kun sai heittää vapaalle ja olla suorittamatta. Nyt on pitänyt opetella hyväksymään itseään uudella tavalla. Hyväksyä itsensä sellaisena kuin on ja suhtautua siihen kunnioituksella. Turha sekoittaa itseään päihteillä sopiakseen mihinkään porukkaan tai tunteakseen jotenkin elävänsä. Sehän on valheellista elämää jos mikä.

Aina ei tosiaan jaksa pirskahdella, minä en läheskään aina. Mutta juomaan en silti halua ryhtyä, toivottavasti enää koskaan. Pidetään saavutetuista eduista kiinni.

Pikaista paranemista, jos joku pöpö on iskenyt!

2 tykkäystä

Voi mikä päivä. Kauheen väsynyt olo. Alaselässä on tuntemuksia kuten yleensä kuumeen edellä. Oli aivan pakko käydä keskustassa asioimassa. Bussilla menin mutta seuraava bussi takaisinpäin olisi lähtenyt vasta 40 min kuluttua niin lähdin kävellen ja voi että olikin raskas kävely. Jalat tuntui hirveen raskailta. Tuli ihan mieleen ne kerrat kun puolinukuksissa kävelin aamuyöllä ravintolasta kotiin. Silloin ei meinannut millään jaksaa kävellä 2,5 kilometriä. Tiukassa se oli nytkin vaikka olin selvinpäin.

Mittailin tässä lämpöä ja oli 36.9 kiikun kaakun että ei mene 37 yli. Varmaan meneekin kun tässä päivä etenee. Mistä liene tämäkin köhä tullut…

Älykellon laitoin myyntiin. Huomasin, että seuraan sen tietoja liian paljon. En osaa olla tarkistamatta paljonko mikäkin tieto milloinkin on. Neuroosikelloiksi minä niitä olen kyllä kutsunutkin. Ei minun juttu sitten yhtään.

Vajaa kolme tuntia voi olla nyt pitkällään kunnes pitää lähteä viemään koira ulos. Teen kyllä poikkeustilalenkin kun ajatuskin puolen tunnin lenkistä on tällä hetkellä kauhea.

Illalla hyvissä ajoin nukkumaan. Voi olla että jo seitsemän jälkeen uni kutsuu. Tänään ei jaksa valvoa edes kasiin

1 tykkäys

Toivottavasti ei tule mitään “pahempaa tautia”.Nyt vaan lepoa ja rauhallista oleilua

1 tykkäys

Nyt on kuumetta. 38.5 näytti nyt kellon ollessa 16.03 parissa tunnissa kova nousu. Väsyttää. Pitää kuitenkin koira ulkoiluttaa. Ei siinä. Minua ei kuume haittaa kun pidän kuumeisesta olosta. Enemmän minua pelottaa tuo muistisairaan äitini tilanne. Jos hän saa tämän niin sit voi joutua päivystykseen… Toivottavasti välttyy tartunnalta

Ei sitä aikoinaan paljon kuumeet ja sairastelu hidastanut juomista. Join vaikka olisi ollut mikä tauti. Sama se oli tupakan kanssa. Sitä oli poltettava vaikka olisi ollut kuinka paha yskä. Nykyään poltelen kerran päivässä tupakin kun käyn naapurin luona. Sitäkään en tarvitse. Tosin siihen tulee nyt muutos kun joudun petipotilaaksi muutamaksi päiväksi. Saan hyvän alun sen vähäinenkin tupakoimisen lopetukseen.

Noh. Katsotaan aamulla miten yö meni

Paranemisia @Fincoco ! :slight_smile:

1 tykkäys