Ex-mies humalassa lapsen seurassa

Kaipaisin neuvoja tällaiseen tilanteeseen…
Pari vuotta sitten erosin miehestäni juurikin hänen viinan käytön takia, oli sellainen viikonloppujuoppo. Joka viikonloppu joi iltaisin itsensä kunnon humalaan, löytyi milloin mistäkin sammuneena. Meillä on 9- v tytär, joka käy hänen luonaan joka toinen viikonloppu.
En ole olettanut että olis vähentänyt juomista eron jälkeen, mutta ajatellut että tajuaa olla kunnossa kun lapsi on siellä käymässä ja oon sanonutkin siitä exälle… Mutta nyt sattui sitten tällainen…

olivat hiihtolomalla lapsen ja uuden naisystävänsä kanssa jossakin mökillä. Reissun jälkeen lapsi alkoikin kertoa minulle miten isi oli ollut ihan hassu, olivat olleet saunassa eikä isi ollut jaksanut nousta ylös lauteilta, kekkuloinut alasti ym. Ym. Lapsi oli jopa äänittänyt puhelimellaan pätkän tästä, kun isi oli ollut hassu, eikä meinannut pysyä pystyssä. Ja siitä äänityksestä kävi ilmi että oli TODELLA humalassa, sen verran hyvässä muistissa on vielä minullakin että tunnistan äänestä jo missä kunnossa on. Eikä varmaan ihan selvin päin ollut tämä naisystäväkään.
Lapselta en viitsinyt tentata asiasta kauheasti, vaihtoi puheenaihetta kun aloin kyselemään jotakin asiasta…

Mitä teen tällaisessa tilanteessa…?? Mistä voin tietää kuinka usein tällaista on ollut, kun lapsi on hänen luonaan käymässä? tuntuu äärettömän pahalta ja oksettavalta, että lapsi on joutunut tällaista seuraamaan vierestä eikä paikalla ole ollut ketään selväpäistä aikuista huolehtimassa. :frowning:

Voin jo arvata, että kun sanon asiasta exälle niin vähättelee vain asiaa…

^Hei Vihainen! Valitettavaa kuulla ikävästä tilanteestasi, mutta halusin kommentoida koska aihe on henkilökohtaisesti hyvin läheinen…

Olen itse ollut täysin vastaavassa tilanteessa n.9vuotiaana pikkupoikana. Minun näkökulmani (ja psykiatrian erikoislääkärien mukaan) tuollainen voi olla lapselle hyvinkin traumaattista. Riippuen aina yksilöllisesti lapsesta ja siitä mitä mahtaakaan sattua (ja erityisesti miltä tuo lapsesta mahtaa tuntua) kun aikuiset tuolla tavalla ovat rajusti huumaantuneina eivätkä kykene ottamaan vastuuta.

Minä jouduin lapsena isäni alkoholismin vuoksi vastaavanlaisilla viikonloppukäynneillä muutamia kertoja erittäin vakaviin henkeä uhkaaviin vaaratilanteisiin (ilman että isäni oli mitenkään paha, hän vain oli hyvin vakavasti sairas). Se aiheutti minulle vakavat traumat (josta myöhemmin seurasi harvinainen itsemurhamasennuksen muoto) jonka vuoksi joudun nyt imemään lääkekannabista aamusta iltaan, että kykenen olemaan täysipainoinen perheenisä, puoliso ja käymään töissä.

Äitini jolle en kertonut mitä sattui isällä käydessä (koska tiesin etten sitten saa enään käydä siellä) on nyt jälkeenpäin erittäin pahoillaan, että ylipäätään päästi minut kyläilemään jos ei voinut olla varma, että siellä ollaan selvinpäin lasten seurassa (isäni osasi manipuloida ja esittää hyvin selvää).
Joten minun ainoa neuvoni on, että jos jatkossa päästät lapsesi isälleen vierailulle, niin varmista tavalla tai toisella ettei siellä olla päihtyneinä. Vaikka sitten sossujen avulla jos tarve sitä vaatii…

Mielestäni lapselle (itselläni on myös 8v poika) tulisi kertoa tuossa tilanteessa isän vakavasta sairaudesta lapsen ikätasolle sopivalla tavalla ja yrittää varovasti udella onko tälläisiä isin “hassuja tempauksia” sattunut mahdollisesti useamminkin. Pahinta mitä tilanteessa voi tehdä on vähätellä tapahtumaa, puollustaa isiä tai jättää kertomatta se, että jotkut aikuiset nyt vain yksinkertaisesti voivat sairastua etanolista todella pahasti, aivan kuten narkomaanit voivat sairastua niistä toisenlaisista kemikaaleista…

Ps. Exäsi tulee ehdottoman varmasti vähättelemään tapahtumaa mutta se johtuu vain hänen sairaudestaan.

Pss. Olen itse myös toipunut hc-alkoholisti joten uskon asiasta kenties jotakin tietävän ja esim. poikani ikionnellinen ettei isi enään juo viinaa. Pelottavinta mitä hän tietää on kuulemma isi humalassa, eikä varmaan ole ainoa sitä mieltä oleva lapsi…

Lapsi huomaa nopeasti, jos hänen kertomansa saa vanhemman hätääntyneeksi, ahdistuneeksi, vihaiseksi jne joten yritä olla näyttämättä hänelle sellaisia reaktioita. Lapsi tarvitsee turvallisen aikuisen jolle voi kertoa asioista. Ole sinä se aikuinen. Kysy miltä lapsesta tuntuu, näytä että otat hänet vakavasti, uskot häntä ja lohdutat. Jos lapsi huomaa, että suutut hänen isälleen, hän ei enää kerro, vaan lopulta sulkeutuu, alkaa salailla asioita ja se varmasti vammauttaa hänet.

Muista ottaa se tallenne itsellesi talteen. Saatat tarvita sitä. Tsemiä!

Voi kuule,

Kuulostaa tosi rankalta tilanteelta!

Olen ihan samaa mieltä edellisten kanssa. Tilanne on tosi vakava. Ottaisin yhteyttä lastensuojeluun (lastensuojeluilmoitus isästä) ja lastenvalvojalle. Lasta ei saa hoitaa humalassa. Jos teet lastensuojeluilmoituksen, niin lastensuojeluviranomaisten on sitten selvitettävä isän kykyä hoitaa lastaan ja tarvittaessa muutettava elatussopimusta. Esimerkiksi meillä tästä syystä lapset eivät ole isällään kuin max yhden vuorokauden kerrallaan, koska muuten on liian suuri riski esim. viikonloppuisin, että isä rupeaisi juomaan lasten seurassa. Minusta kuulostaa pahalta, että isä ei kykene olemaan lastaan hoitaessaan selvin päin ja tosi pahalta kuulostaa myös se, että isä ei osaa itse arvioida sitä, milloin hän kykenee hoitamaan lastaan ja milloin ei. Olisihan hän voinut soittaa sinulle, jos tiesi, että ei pysty olemaan selvinpäin. Ja tosi pahalta kuulostaa, jos naisystävä on ollut humalassa myös. Jos hyväksyt tilanteen, niin lapsesi oppii isänsä käytöksen myös hyväksymään, mistä voi seurata esimerkiksi, että lapsesi päätyy aikuisena parisuhteeseen alkoholistin kanssa tai sitten lapsesi voi alkaa juoda itse.

Yhdeksänvuotias on jo sen verran iso, että hänen kanssaan keskustelisin asioista rehellisesti lapsen kielellä,mistä on kyse. Että isä on juonut liikaa alkoholia ja sen takia muuttunut kummalliseksi. Että isä teki tosi tyhmästi kun joi itsensä lapsen seurassa humalaan, eikä niin saa tehdä koskaan. Kertoisin, että tilanne on vakava ja että kukaan aikuinen ei saa hoitaa lapisa humalassa. Pyytäisin lasta soittamaan sinulle, jos luulee, että isä on humalassa. Minusta olisi tosi tärkeää puhua asioista asiallisesti mutta totuudenmukaisesti. Sen lisäksi ehkä voisin sanoa, että lapsen isä ei ole ainoa, joka käyttäytyy noin. Että on monia lapsia, joiden isät käyttäytyvät yhtä hölmösti ja että kukaan heistä ei saa hoitaa lapsiaan humalassa. Lapset helposti alkavat hävetä tilannetta ja kuvittelevat olevansa ainoita lapsia tällaisessa tilanteessa, vaikka todellisuudessahan tällaisia tapauksia on SUomessa pilvin pimein, valitettavasti. Ehkä sanoisin lapselle myös, että hänellä on oikeus olla vihainen isälleen siitä, että käyttäytyi niin hölmösti ja että sinäkin olet lapsen puolesta vihainen, että isä teki niin ikävästi ja tyhmästi lastasi kohtaan. Minusta on tärkeää, että lapsesi tajuaisi sen, että hänellä on oikeus selvään vanhempaan. Ja vielä: jos näyttää siltä,että exäsi ei kykene hoitamaan lastasi, niin kannattaa miettiä, mistä muualta saisit tukiverkkoja arkesi pyöritykseen. Olisi tärkeää, ettet laittaisi kertaakaan lastasi isälleen, jos sinulla on pienikin pelko tai epäilys siitä, että exäsi saattaa olla humalassa. Mieluummin sellaiseen hoitoon, jossa voit olla huolehtimatta tästä.

Kovasti voimia, ja lämpimiä ajatuksia sinulle!