Ettei totuus unohdu

Kirjoittelu on täällä välillä kuin päämäärätöntä harhailua. Selkeyttämiseksi haluan tänään ottaa esille tämän päivän tekstin. Se sisältää totuuden.
Päivän 18. 10. 2016 teksti

AVOIN MIELI
Todellinen nöyryys ja ennakkoluulottomuus voivat antaa meille uskon …
KAKSITOISTA ASKELTA JA KAKSITOISTA PERINNETTÄ, s. 37
Alkoholistinen ajatteluni sai minut uskomaan, että pystyisin hallitsemaan juomistani, mutta en pystynyt. Kun tulin AA:han, tajusin Jumalan puhuvan minulle ryhmäni kautta. Mieleni oli juuri riittävän avoin, jotta ymmärsin tarvitsevani Jumalan apua. Todellinen, rehellinen AA:n hyväksyminen vei enemmän aikaa, mutta sen myötä tuli nöyryys. Tiedän miten sairas olin, ja olen äärettömän kiitollinen, että mielenterveyteni on palautunut ja olen raitis alkoholisti. Uusi, raitis minä on paljon parempi henkilö kuin koskaan olen ollut ilman AA:ta.

Joka päivä kun tutkistelen itseäni ja vaikka olen jo paljon parempi ihminen löydän yhä pieniä vikoja jotka heti pyydän Jumalaa minussa korjaamaan ja niin on minusta tullut paljon parempi. Tämä todellinen nöyryys ja ennakkoluulottomuus joka avasi tien AA:n piiriin on tehnyt minuta tämän mikä nyt olen.
Ilman nöyryyttä olin huonoista huonoin.

Entisistä AA ystävistäni tuli useista niin mahottoman hyviä ihmisiä kun virhe toisensa perään oli löytynyt ja poistettu.
Kun näin ettei minusta niin täydellistä tule kun ei usko riittänyt niin oli parempi lähteä ulo9s vaan ja pärjätä tämmöseinä syntisäkkinä. Raitistumista ei haitannut vaikkei minusta tuohon leikkiin ollut.
Huomasin myös että yletön nöyryys kasvatti ihmiset päätänsä pitemmiksi muita. Oli se sakkia. Ilmankos sieltä yksi ja toinen vuorollaan sortui ja palasi taas häntä koipien välissä. Loputonta kirnuamista.

Siteeraan lääkäri Hannu Lauermaa.

Keskustelujen tulkintaa vaikeuttaa se, että osa viesteistä on huumoria ja osa taas esiintymistä vastapuolen nimissä tahallisen surkein argumentein ja liioitelluin väittein. Tämä kokomaisuus jättää vaikutuksille alttiimmiksi ne, joiden epäluuloisuus sekä heikko tietotaso ja tulkintakyky muutenkin muodostavat heille ongelman. Lisäksi juuri heille ovat satunnaiset ja usein epäluotettavat lähteet todennäköisimmin keskeinen mielipiteenmuodostuksen avain luotettavien lähteiden sijasta.

Lauerma 2014: “Anonyymi - kukas muukaan”, teoksessa Hyvän kääntöpuoli. WSOY. Sivu 25.

.

Tämän päivän miettimisen teema meille alkoholisteille

Päivän 19. 10. 2016 teksti

AA:N “PÄÄJUURI”
Koko kukoistava yhteisömme on saanut alkunsa siitä peruskäsityksestä, ettemme löydä kestävää voimaa ennen kuin olemme myöntäneet täydellisen tappiomme.
KAKSITOISTA ASKELTA JA KAKSITOISTA PERINNETTÄ, s. 24
Lyötynä ja sen tietäen tulin AA:n ovelle yksin ja tuntematonta peläten. Itseni ulkopuolinen voima oli nostanut minut vuoteestani, ohjannut minut puhelinluettelon ääreen, sitten bussipysäkille ja AA:n ovista sisään. Sisällä AA:ssa tunsin olevani rakastettu ja hyväksytty. Sellaista en ollut kokenut sitten lapsuuteni. Kunpa en koskaan kadottaisi sitä ihmeen tunnetta, jonka koin ensimmäisenä iltanani AA:ssa. Se oli koko elämäni suurenmoisin tapahtuma.

Muistakaa että turhaan toisiinne tarraudutte ja luulette että voitte toisenne parantaa.
Ihmisvoimat eivät riitä jos tuki ei ole Herrassa.

Jumalaan luottaminen ja elämän siivoaminen

Iso Kirja:

"Jokikisen alkoholistin tietoisuuteen on juurrutettava ajatus, että hän voi toipua riippumatta kenestäkään ihmisestä. Ainoa ehto on, että hän luottaa Jumalaan ja tekee perusteellisen suursiivouksen elämässään." s. 108

“Mutta Hän on tullut kaikkien niiden luo, jotka ovat etsineet Häntä rehellisesti.” s. 75

Oujee, siistiä! En tarvitse enää teitä. Luotan Jumalaani/jumaluuteeni ja olen tekemässä suursiivousta elämässäni.

Onpa yksinkertaista.

no joo…annanpa sittenkin olla vaan.
Taisi olla alkoholismini maallisempaa laatua kun lähti ihan eri konstilla.

Alkoholismi on hengellinen asia, ja sitä vastaan on toimittava hengellisin asein. AA pohjautuu hengellisyyteen ja se on osoittanut tehokkuutensa. Lukemattomat selviytymistarinat kertovat miten AAn kautta löydetty hengellisyys on pelastanut kuolemalta. Meidän hengellisyytemme pohja on Pyhässä Raamatussa. Sen pohjalta on AA:n 12 askelta muodostettu.

Haluis maalaisjärkeä, maallisuutta, maanläheisyyttä, jalat maassa, äitimaata ja vaikka syödä multaa, että tulis oivallus. Juominen ja huominen, jumala ja humala - oh well, ei jaksa vääntää näistä…

Metsämänin kurssille kyllä tulisin ja maksaisin. Voisin tehdä prosyyrit, tekstit ja kuvat. Peliäkin voisin alkaa koodaamaan aiheesta, kunnes muistaisin innostuksissani, että en vieläkään osaa…

Anonuumi.
Kerro tarinasi.

Päivän 24. 10. 2016 teksti

USKOLLA JA TEOILLA
KAKSITOISTA ASKELTA JA KAKSITOISTA PERINNETTÄ, s. 139 140
Jumala on antanut minulle oikeuden olla väärässä, jotta toveriseuramme säilyisi sellaisena kuin se tänään on. Jos asetan Jumalan tahdon ensi sijalle elämässäni, on hyvin todennäköistä, että AA sellaisena kuin minä sen tänään tunnen, tulee pysymään samana.

Ei aivan aukene minulle tämä viisaus.
Oikeus olla väärässä?
Mitä se mahtaa tarkoittaa?

Jokainen kai on joskus väärässä, voidaanko se oikeus jotenkin ottaa pois?
Ja miten sen oikeuden olemassaolo liittyy siihen ettei esimerkiksi AA muutu miksikään?

Jos tuolla asialla on jotain merkitystä ja sisältöä laajemmin kuin jonkun hengellisen järjestön sisäisessä jargonissa niin mielelläni lukisin jonkun asiaa tuntevan selkokielisen version, mitä tämä nyt yhtäkaikki taas tarkoittaa?

Ja tämän kysymyksen esitän aivan uteliaisuuttani, ilman pienintäkään pahanteon tai vastustusmielisyyden pilkahdusta. Miten voisin edes vastustaa lauseketta jota en alkuunkaan ymmärrä?

Plinkin AA-keskustelut ovat tehneet, em. järjestöstä kiinnostavamman kuin mitä se oli ennen tänne liittymistäni. En pystynyt kuvittelemaan itseäni sinne, isävainaani kaltaisten, uudestaan ja uudestaan retkahtavien vanhojen jäärien sekaan. Tai oikeastaan, en kenenkään vieraiden hemmojen sekaan/seuraan, puhumaan juomisen syistä ja seurauksista, juomisesta ja juomattomuudesta. Lisäksi ehkä epämääräisesti määritelty hengellisyys ja pakollisten askeleiden läpikäyminen ei ole kauheasti houkuttanut. Huomautus: en ole hengetön tai vailla hengellisyyttä, vaikka en enää kuulu mihinkään uskontokuntaan, ja pystyn mielestäni ottamaan monenlaisia kehitykseni kannalta tärkeitä askeleita.

Vasta täällä Plinkissä olen huomannut, että AA:ssa käy luultavasti aika hyviä tyyppejä. Sellaisia, joiden kanssa voisi oikeasti keskustella rennon maanläheisesti (tai vaikka taivaallisen korkealentoisesti) inhimillisestä elämästä ja löytää uusia oivalluksia ja pitää viksua kivaa selvinpäisessä seurassa. Osa tyypeistä täällä on jopa sellaisia, joiden kanssa viihtyisin AA:n lisäksi vaikka BB-talossa, HEH.

Anonuumin viestit ovat olleet tosi hyödyllisiä siinä mielessä, että ne ovat hyviä muistutuksia siitä, että AA todella on joillekin lähinnä Raamattu-piiri ja jopa hengellisen väkivallan vaara on olemassa. On tärkeää, että sellaisenkin aspektin olemassolon tiedostaa, jos valitsee AA-tien, niin on tarvittaessa mahdollisuus suojella toipuvaa itseään. Joissain AA-ryhmissä saattaa olla tyyppejä, jotka ovat kiinnostuneet enemmän oman uskonsa istuttamiseen minuun kuin minun raitustumisestani. Toisaalta, eivät he kamalan pelottavia ole, ehkä vähän sääliksi kävisi - ja kai aika tylsää seuraa ja tehotonta tukea olisivat itsekeskeisyydessään.

Mutta en tiedä, tulenko ikinä tarvitsemaan AA:ta. Ehkä ei ole viisasta posahtaa paikalle ihan vaan siksi, että haluaa tehdä aiheesta henkilökohtaista tutkimusta, että järjestö kiinnostaa uteliasta lähinnä ilmiönä, eikä niinkään oman raittiuden kannalta.

Antoisia tapaamisia toivottelen teille, jotka AA:han vertaistukea lähdette hakemaan. Pitäkää yllä keskustelevaa, suvaitsevaa ja avointa ilmapiiriä, sillä sen luotte te eikä mikään oppikirja.

Mielestäni jos AA:sta keskustellaan kunnolla niin myös nämä jokseenkin harvinaiset ilmiöt on hyvä ottaa huomioon varsinkin kun osa tulokkaista on heikoilla jäillä ja osalla väärin käyttäytyvistä ihmisistä todelliset luonteet paljastuu vasta kun sitä vähiten odottaa vaikka näennäistä tuntemista olisi pitkältäkin ajalta…

En tiedä onko tämä tahallinen provo vai ei mutta tätä linjaa näkee AA:ssa valitettavan usein. Jos on provo niin melko hyvä sellainen, jos ei niin tekisi mieli oksentaa.

Vuosien kokemuksella AA:sta en voi kuin hämmästellä miten mielipiteet ajan saatossa muuttuu. Kun vihdoin vuosia sitten raittiudesta sain kiinni, ja nimenomaan AA:n ansiosta ja pahin tuska oli helpottanut niin iski itselläkin paha raittiushumala päälle. Olin “tehnyt” kaikki 12 askelta ison kirjan mukaan, NA:n kirjan mukaan, lukemattomien askeltyöskentlyoppaiden mukaan. Ja ne olivat elämän ohjenuora. Olin raitis, parempi ihminen, henkisesti herännyt, luonteenheikkouteni oli poistettu.

Naurattaa näin muutaman vuoden jälkeen kun tuota aikaa katsoo. Tosiasiassa olin “raitis pyhimys”, joka kuvitteli olevansa jollain tavalla “valaistunut”. Tosiasiassa, mitä enemmän “elin ohjelmassa” sitä enemmän hylkäsin itseäni ja arvomaailmaani, ja tuomitsin muut ihmiset automaattisesti. Lisäksi tiesin kaikesta kaiken. Jos joku retkahti niin sanoin heti että “ei ole löytäny pohjaansa tai ei ohjelma kelpaa” tai muuta vastaavaa bullshittiä. Vaaleanpunaiselta pilveltä putosin loppujen lopuksi itsekkin alas ja onneksi aloin nähdä maailman taas hieman realistisemmin.

Jos joku kokee, että nimenomaan 12-askeleen ohjelma on se juttu niin hyvä niin. Väärällä tavalla ei voi raitistua. Itse olen taas nykyään aivan päinvastaisella linjalla. Minusta on suorastaan ironista, että AA:ssa toitotetaan jatkuvasti sitä, miten “alkoholismi on parantumaton sairaus”. Ihmiset on niiiiin sairaita ja kaikki on alkoholismia. Sairauskäsitteellä on tarkoitus tietysti poistaa moralisointi päihdeongelmista, niinkuin kuuluukin. Ironista on se, että samaan aikaan ratkaisuksi tarjotaan ohjelmaa, jonka pohjimmainen sanoma on nimenomaan moralistinen: " Tulemalla paremmaksi ihmiseksi, ratkaiset ongelmasi". Tämän sanoman imin itseeni syvästi. Seurauksena oli pyrkimys olemaan kuin varajeesus ihmisen sijaan. Ja lisää arvottomuutta ja syyllisyyttä. Kunnes silmät aukeni ja aloin uskaltaa nähdä todellisuuden. Oman elämäni todellisuuden, joka on seuraava: AA oli ratkaisevassa roolissa, jotta raitistuin. Ja tämän teki mahdolliseksi vertaistuki. Se että löytyi ihmisiä, joille pystyi vaikeutensa jakamaan ja joista tuli myös ystäviä. Asia on tänäpäivänä hyvin yksinkertainen siis. Sen sijaan, ohjelmakeskeiset ja aa-kirjallisuutta jatkuvasti siteeraavat ihmiset ovat kärjistettynä toiseksi vittumaisin ihmisryhmä johon olen törmännyt. Vittumaisimpia oli ne juoppokaverit sen jälkeen kun halusi elämäänsä muuttaa, valitettavasti hyvä läjä AA ja NA-porukkaa pääsee selkeästi kakkossijalle.

Oma lukunsa on 12-askeleelle omistautuneet Mylly- tai Minnesotahoidon työntekijät, joilla on keskimäärin hyvin naiivi käsitys siitä mikä ihmisiä auttaa. Perusideologiahan on, että “poistetaan kieltäminen” ja saadaan “päihderiippuvainen ymmärtämään sairautensa”, jonka seurauksena hän tajuaa, että täysraittius on ainoa vaihtoehto - mikä sinänsä pitää varmasti alkoholisoituneen ihmisen kohdalla pitkälti paikkaansa. Naiivia tässä on se, että kuvitellaan ihmisten todellisuudentajun olevan hukassa. Totta on, että päihderiippuvuuden alussa kieltäminen on vahvaa, eikä haluakaan lopettaa ole. Mutta on typerää väittää, että ihminen, joka on menettänyt terveytensä, perheensä ja työnsä juomisen takia ei käsittäisi sen olevan muka ongelma. Henk. Koht luulen, että termi “kieltäminen” ei niinkään liity siihen, ettei ihmiset tajua todellisuutta vaan kieltävät ongelmansa siksi, että “alkoholisti”-leimaan on liitetty tietynlaiset mielikuvat, jotka eivät ole järin positiivisia. “Alkoholismi on aivosairaus” - tätä toitotetaan joka mainoksessa, mutta jos asiakas ei hyödy hoidosta niin voidaan todeta perään, että “hän ei ollut valmis” tai “lopettamiseen vaaditaan oma halu”. Ja tällä perusteella ei kriittisesti tarvitse katsoa peiliin, koska ne, ketkä ovat hoidosta hyötyneet, toitottavat sitä isoon ääneen 12. Askeleen mukaisesti “saattamalla sanomaa”. Tämä luo illuusion huippumahtavasta ja 100% tehokkaasta hoidosta. Tämä siksi, että lehdissä ei koskaan ole kenenkään haastattelua, joka on yrittänyt kaikkensa. Käynyt 28 AA-ryhmää viikossa ja neljä eri Minnesota-mallin hoitoa eikä siltikkään ole pystynyt olemaan selvinpäin. Pahinta on, että todennäköisesti ko. Henkilö syyttää entistä enemmän itseään. Koska sairaus muuttuu moraaliongelmaksi tai tahdonvoimakysymykseksi heti kun, joku ei hyödy 12- askeleen hoidosta tai AA:sta.

Minnesota-hoito mainostaa 90% hoitotuloksia “jatkuvalla raittiudella mitattuna”. Jännäksi asian tekee se, että rapakon takana jenkkilässä, joka helvetin päihdekuntoutuslaitos perustuu AA-ideologiaan/Minnesotamalliin ja puolueettomien tutkimusten mukaan toipumisprosentti on n.5-10. Ei sillä, että nykyinen Suomen päihdehoito olisi mitenkään laadukasta mutta kaveriksi sille ei kaivata ihmisiä, jotka luovat illuusion täydellisestä päihdehoidosta kun se ei sitä todellakaan ole. Itseäni on lisäksi aina häirinnyt se, että USA:ssa kuukauden hoitojakson maksavat pahimmillaan 30-90 tuhatta dollaria. Suomessa taitaa olla Minnesota-hoidon kuukausi n.6500 euroa. Ja sisältö on mitä? No sitä samaa, minkä saa jokainen ilmaiseksi kerrostalon kellarissa tai kirkossa tai missä tahansa missä AA-ryhmä kokoontuu.

Vertaistuki on korvaamaton etu monelle. Siksi en ymmärrä miksi sen hyvä idea pitää pilata 1930-luvun kirjoituksilla, jonka vuoksi moni ryhmään tullut nostaa kytkintä. Uskon, että jos tämäkin lähestymistapa saataisiin suvaitsevammaksi ja nykyaikaisemmaksi niin monet sellaiset ihmiset, jotka eivät ole vielä kokeneet katastrofia päihdeongelmien takia, voisivat tarttua hommaan kiinni.

Arvostan AA:sta saamiani ystäviä, joista yksikään ei ole ohjelmafriikki tai päihdetyöntekijä ed. mainituissa puljuissa ja vertaistukea. 12-askeleen ohjelmalla ja AA-kirjallisuudella sen sijaan pyyhin tänä päivänä perseeni.

Katkeroitunut olet. Toivon että Sinäkin vielä löydät valon ja palaat ohjelmaan.

Tämä on totta, esim. jos työpaikalla tunnustaudut alkoholistiksi, on se sen jälkeen lähes aina kerrasta poikki. Tai vaikka ei olisikaan, kyllähän kirjallinen varoitus tai aiemmin käydyt keskustelut johtavat sellaiseen psyykkiseen jamaan retkahduksen jälkeen, että valehtelu on itsesuojelun vuoksi pakko. Mikä kyllä syö voimavaroja ja ihan oikeasti vaikeuttaa selviämistä alkoholismin kanssa, ts. raitistumista. Toinen juttu, mikä tähän liittyy on se, että jossain vaiheessa itsesyytökset pyörähtävät ympyrää ja aiheuttavat pakosta hällä väliä -ajattelun. Josta on sitten taas jälleen kerran helvetin paljon vaikeampi toipua jaloilleen raittiutta etsimään.

Tämä myös. Minulla se on mennyt siihen, että kaksi kertaa olen ollut lähellä kuolla retkahduksen aiheuttamaan morkkikseen, toisella kerralla ihan oikeasti eikä viimeisin kertakaan helppoa ole ollut. Ei tämä ole AA:n eikä minkään muunkaan tahon vika, minun tunteeni heittävät niin häränpyllyä tuollaisissa tilanteissa. Nyt olen todella alkuvaiheessa taapertamassa kohti raittiuden tietä. Se täytyy toki sanoa, että tämä ei ole oman vähäisen kokemukseni mukaan AA:ssa mikään ongelma uusille raitistujille, eikä heitä noilla heitoilla pyritä syyllistämään, itse en ole AA:ssa näitä kuullut, vaan enemmän virallisemmissa päihdehoitopaikoissa.

Miksi 30-luvun hyvä idea “pilataan” 30-luvun kirjoituksilla?
Onko kysymys edes mielekäs?

Pyörää ei kannata keksiä uudelleen!
Ja perustajamme tunnustivat aina että 12 askeleen perusta on paljon kauempana kuin 30-luvulla.

Se on pyhässä Raamatussa.
Lue enemmän-luulet vähemmän!

Tässähän toistuu tuttu kuvio. Koska anonyymi on löytänyt AA:sta raittiuden ja ilmeisesti myös jonkinlaisen hengellisen heräämisen niin totta kai silloin tämä on ainoa oikea lähestymistapa ja se auttaa kaikkia ihmisiä. Näin ei vaan tapahdu todellisuudessa. Ja ihmiset, jotka yrittävät vilpittömästi mutta eivät hyödy silti, saavat kannettavakseen lisää syyllisyyttä. Niinkuin totesin. AA:sta löytyy hyviä tyyppejä, jotka vilpittömästi tukevat ihmisiä ja sitten niitä jotka fundamentalistisilla näkemyksillään tuottavat monelle vain harmia.

Mitä lukemiseen tulee niin on tullut harrastettua moista kyllästymiseen asti. Anonuumi tuskin on juttujensa perusteella lukenut muuta kuin AA-kirjallisuutta (tai vaikka sitten sitä Raamattua).

Mikään lähestymistapa ei ole niin pyhä, etteikö sitä saisi tarkastella kriittisesti.