etsin elämää -en ihmeparantajia

Usean illan seurasin keskusteluja täällä, kun sain vinkin tästä sivustosta.
Kaikesta en pidä mutta eivät kaikki pidä myös minusta. Tasoissa ollaan. Olen lopettanut päihteidenkäytön. Viimeinen välimerkki oli muuten piste, ja koskee niin lausetta kuin asiaakin. Molemmat loppu. Slut.

En halua ihmeteorioita, enkä päänupinrassajia, ammattilaisia ja vielä vähemmän harrastajia jotka todisteena pätevyydestään kertovat montako saavillista kirkasta on juotu.

Elämää tarvitsisin.
Onko muuten sopivaa tällä sivustolla asioista puhua muuten kuin päihteiden kautta ja päidekielellä ja päihdesanoilla tunnustuksellisena päihdeihmisenä?
Jos olen aivan väärässä paikassakin niin sanokaa ja pyydän varmuudeksi anteeksi.

Mutta jos sopisi niin uudesta elämästä haluaisin jutella ja kuulla mitä päihteisiin liittymätöntä voisi (rahaton ) tehdä?

Tervetuloa mukaan.

Tämä on lopettajien palsta, joten pikkuisen taidamme olla tosikkoja luonteeltamme - minulle 6tämä alkoholismijuttu on ainakin aivan täyttä totta. Olihan meillä sellainenkin vieras, kuin “mies metsänreunasta”. Vilkaisepa hieman hänenkin ajatuksiaan, jos tuntuisivat tutuilta. :smiley:

Elämän etsintä pullon ulkopuolelta on ihan hyvä ratkaisu, tervetuloa. :smiley:

En lainkaan tarkoittanut ettei alkoholismijuttu olisi minullekin täyttä totta. On se. Ja siksi sen pisteenkin niin painokkaasti sanomani perään painoin. Tosikkona minutkin varmasti tunnetaan. En osaa paljon leikkiä laskea asioista ja se on kyllä vahinko. Mielelläni olisin seurallinen ja huulenheittäjä mutta ei luista.

Enemmän kuin tosikkomaisuutta tarkoitin näköalan kaventamisen pelkoa ja sitä että haluaisin löytää uutta elämää .Pullon ulkopuolelta kuten Basika kauniisti sanoi. Smokki ja Sikari jos kirjoitukseni tuntui provoilulta niin sitä se ei ollut. Olen päihteidenkäytön lopettamisen suhteen tosi vakavissani, “täyres torees!”

Leikkisä yritin olla ja toivotella sinua tervetulleeksi. Tämä huumori on vähän paha laji - ainakin tämä minun sarkasmini. :smiley:

Tervetuloa aivojumppa! Jos on tarvis kirjoitella, niin siitä vaan.

Minun päihteeni oli pelkästään alkoholi. Se on jäänyt taakse jo muutama vuosi sitten.
Kirjoittelen enää harvemmin kuin ennen ja pikkuhiljaa lopetan kirjoittelun kokonaan. Miksi? Koska lopetin sairastamisen, sillä se ei enää ole aktuelli asia.

Elämässä on ja ainakin minulla pitääkin olla jotain muuta, arvokkaampaa kuin ikuinen sairastaminen, josta kärsin vuosikaudet, vaikken enää juonutkaan. Lopulta oivalsin sen, mitä eräässä kirjassakin sanotaan; mielenterveyden palautuminen. Tunnen olevani mieleltäni terve ja siksi en enää tarvitse tukikeppiä pelkoon, että joutuisin juomaan jos jokin epämiellyttävä asia tapahtuu, tai pelkoon, että ottaisin viinaa edes hyvään mieleen.
Viinan juonti on kohdallani loppunut vuosia sitten ja raittiuskin tuli saavutettua tässä matkan varrella…ajatusmaailman raittius.

Have a nice day!

I-

Morjesta. Minuakin hieman epäilyttää, miten tämäntyyppisillä palstoilla monet puhuvat niin hurmioituneesti aa-laisesta elämäntyylistä - miten heräävät aamulla silmät kirkkaina ja suorittavat aamumietiskelyn, onnesta säteilevä perhe istuu pöytään yhdessä kiittäen Luojaa perheenpään raittiista päivästä. Minä taas klikkasin “tykkää” Facebookissa iskulausetta “Heräsin aamulla, ja niin oli tämäkin päivä pilalla.” (Heko heko.) Ymmärrän kyllä että jos on selvinnyt viinahelvetistä, niin haluaa vähän ylisanoillakin mainostaa muillekin tätä. Mutta tosiaan, ei kaikkia erityisemmin kiinnosta pelkästään syvästi hengellinen elämäntapa ja jatkuva rukoillen siitä kiittäminen. Aa on siitä hyvä porukka, että täällä (siellä) voi laukoa melko omalaatuisiakin ajatuksia. Olen esimerkiksi ryhmässä joskus puolittain provosoivasti sanonut Korkeammasta Voimasta puhuttaessa “Ei muuta Johtajaa, ei Luojaa, kuin Kansa Kaikkivaltias.” Tai kun viime kokouksessa luettiin tekstiä, missä mainittiin siististä ja kodikkaasta ryhmähuoneustosta, niin totesin, että nehän ovat toistensa vastakohtia. “Siisti koti on osoitus hukkaan heitetystä elämästä (Facebookista lainattu)”. Eikä minua ole ainakaan vielä heitetty ulos. Toisaalta en pyri kieltämään, etteivätkö jotkut voisi viettää vaikka kaikkea vapaa-aikaansa rukoillen ja mietiskellen siistissä kodissaan, jos sellainen heitä kiinnostaa.
Minäkin kuvittelin aluksi aa-ssa, että minunkin pitäisi pyrkiä siihen yleisesti hyväksyttyyn elämäntapaan. Sitten totesin, että paskat, minähän voin aivan hyvin viettää raitista elämää “normaalien” ympyröiden ulkopuolella. Komennushommissa ympäri maailmaa, poikamiehenä (Antakaa minulle vapaus, tai antakaa minulle kuolema!), vannoutuneena saatananpalvojana (no, se oli vitsi, tai ainakin melkoisesti kärjistettyä).
Toisaalta, alkoholistina täytyy ottaa huomioon muutamia seikkoja - minulla ei ole varaa kokeilla “paria ryyppyä”. Ja niiltä “matkasaarnaajiltakin” saa aina joskus hyviä vinkkejä. Ja kun kuuntelee toisentyyppisiä kertomuksia, niin vaikka ei kääntyisikään heidän “uskoonsa”, niin joutuu miettimään oman elämäntapansa valintaa useammalta kantilta, ja usein vahvistuu usko, että juuri tämä on minulle sopiva. Ja palaverissa huomaa, että vaikka raitis elämäntapa on jäsenillä hyvinkin erilainen, niin “samassa veneessä ollaan”.
Kyllä minä mielestäni elän melko täyttä elämää - pari vuotta sitten 700 km pyhiinvaellus Espanjassa, Haltin reissu, “Maanalainen Pietari” ryhmämatka, ensi kesänä paikallisen eläkeläiskerhon kanssa retkelle “Rollaattorilla K kakkoselle” (no, se viimeinen taisi olla pientä liioittelua). Mutta niistä kertominen kuuluu sitten muille palstoille (useampia on esimerkiksi julkaistu paikallislehdessä). Ja kaikki ne jutut ovat nimenomaan raittiuden (ja minulla aa-n) ansiota. Kyllähän juoma-aikanakin oltiin kavereitten kanssa lähdössä suunnilleen maailmanympäri purjehdukselle. Mutta usein viimeinenkin urho sammui ennenkuin oltiin päästy edes laiturista irti.

Tuota vissiin tarkoitinkin kun aloitin ketjun. Sitä että kuuluvatko ne elämään liittyvät asiat jonnekin muualle.
Epäilin itsekin että sopimatonta voi olla täällä kysellä ja kertoilla miten elämän saa elämisen arvoiseksi kun päihdeasioiden käsittely on ohi.
Oli hieno kirjoitus muuten, vaikka ne saatananpalvonnatr vähän purauttivatkin (puolivitsinäkin)
Nuo harrastukset eivät kaikkein persaukisempien ulottuvilla ole mutta silti nekin kuuluu siihen sarjaan jota minä kaipasin. Uusia asioita ja harrastuksia ja uutta elämää. Mutta ehkä pitää etsiä niitä jostain muualta, täällä ei kai pidetä aivan sopivana mennä asioissa noin paljon eteenpäin (kun “meikämannekin” tuntui hiukan arastelevan kuten tuo lainaus osoittaa)

Päivää,
minun mielestäni täällä palstalla on keskustelijoita laidasta laitaan. Hurmokselliset puheenvuorot jäävät ehkä helpommin mieleen ja siksi ehkä tuntuu, että ne ovat yliedustettuna. Toinen kysymys on sitten se, että mikä on hurmoksellista kenenkin mielestä. Hurmos on katsojan silmässä ja kuulijan korvassa. Esim. Jumalattomuuden korostajat eivät ehkä tule ajatelleeksi, että heidän puheensa voivat myös kuulostaa hurmokselliselta toisesta näkökulmasta. Tai jatkuva itsenäisen pärjäämisen korostaminen voi kuulostaa oudolta sille, joka kokee apua tarvitsevansa. Kyllä minä pääasiassa näen rikkautena näkökulmien runsauden ja raittiuteen pyrkimisen keinojen monipuolisuuden. Itseänikin ärsyttää monesti, mutta useimmiten syyt löytyvät sisältäni, jos niitä sitten jaksan kaivella. Aika usein ei huvita ja sellaisia me ihmiset ollaan, inhimillisiä.
Konstit on monet sanoi mummo, kun kisalla pöytää pyyhki. :laughing:

Sehän tämän palstan tarkoitus olisikin, että jätetään kaikki päihteet ja aletaan tekemään tilaa elämälle.
Ensiksi se on vain hankalaa, kun se mennyt elämä ei oikein meinaa jättää seuraamatta, kun tulee mukana kavereiden, harrastusten ja kaikkien muidenkin taholta, joihin on ottanut osaa.

Miten sitä kukin kykeneekin pääsemään siihen elämään ja ajatuksiin sekä touhuihin joissa päihteet ei ole mukana, niin näemmä suurin merkitys on sillä, että on todellista halua muutokseen ja toimet sen mukaiset.

Itsellä on aika ja paikka missä puhun menneestä elämästä, jotta sekään ei unohtuisi, koska siten voin keskittyä ihan normijuttuihin, kuten perheeseen, harrastuksiin, töihin ja ihan mihin vaan, kun ei enää tarvitse juoda eikä kayttää mitään päihteitä.

Joillakin tuntuu se mennyt elämä kaivelevan vielä siihen malliin, että tarvitsee vielä lääkkeitä siihen, jotta unohtaisi itsensä ja elämänsä. Pitäisikö sitten se mennyt unohtaa tai yrittää olla puhumatta siitä, niin itse ajattelisin, että kannattaa etsiä paikka, kuten esim tämä plinkki jossa voi puhua siitä juomisen/päihteiden käytön aiheuttamista ongelmistakin. Taviksien kanssa asioihin tulee liikaa spekulointia, joten eiköhän siellä riitä muutakin puhumista.

Tämmöisiä ajatuksia tähän hätään.

Mitä voi tehdä raittiina? Ihan kaikkea, kunhan jokainen tehty valinta sisältää sen ‘kuningasajatuksen’ ettei siihen kuulu alkoholin nauttiminen. Ehkä kysyy vielä varmuuden vuoksi itseltään ‘palveleeko tämä valinta raittiutta’?

Mitä voi yleensäkään elämässään tehdä? Aika harva kysyy sitä itseltään ennenkuin sen ääreen on syystä tai toisesta pysähdyttävä. Ei raittiilla ole jotain määrättyä valikoimaa asioita, joita voi tehdä :slight_smile: Sehän riippuu täysin ihmisen omista tavoitteista ja mielihaluista. Raittiina on vain enemmän mahdollisuuksia, kun alkoholi ei ole invalidisoimassa :slight_smile:

Vaikea kysymys “aivojumpalla”. Persaukinen juoppo juo tietysti viinaa,mutta mitä tekee persaukinen raitis? Voisko se mennä töihin tai opiskella? Talvella voi hiihtää ja kesällä uida. Ja onhan niitä aikuisharrastepiirejä,joissa säkkikankaalle liimataan puolukanvarpuja jne.
Itsellä ei ajankäyttöongelmia ole raittiina.Mutta kun en ole persaukinen.En osaa oikein auttaa.
Itse käyn elokuvissa,teatterissa,vuorotyökin pitää hoitaa,seurustella juoppoystävien kanssa, kun raittiita ystäviä mulla ei ole.Nyt 2kk lojunut odottamassa maalit ja tapetit + muut vermeet,että tee jo meillekin jotain.Toukokuussa pietari,kesäkuussa Irlanti,syyskuussa Kreeta.
Löytyy mulla silti se vartti joka aamu kun mantraan,että tämä on normaali olotila ja kiitos kiitos että viisastuin ja saan raittiina olla.

Kirjasto on kiva ja ilmainen paikka. Lue. Hankkiudu vapaaehtoistyöhön. Jos sulla on kamera, valokuvaa.Ehkä voisit myös suorittaa pienen laskusuorituksen. Paljonko olet laittanut viikossa rahaa alkoholiin - noin suurinpiirtein. Halvat kännit maksoivat vähintään 20 euroa. Olitko kännissä useammin kuin kerran viikossa? Laitat tuon saman summan harrastuksiin.20 kympillä pääsee leffaan, teatteriin, ulos syömään, museoihin…

Kyllähän tekemiset ja harrastelut ovat ihan hyviä asioita ja myös tarpeen. Ihminen on monimutkainen paketti, joka voidakseen hyvin tarvitsee sopivasti monenlaisia asioita; tekemistä, läheisyyttä, ravintoa, haastetta, liikuntaa, lepoa, hengen ravintoa, estetiikkaa jne. Onnekseen ihminen on myös sopeutuvainen ja tulee toimeen aika vähällä sekä pystyy kompensoimaan puuttuvia juttuja toisilla. Tuohon listaan olisi hyvä lisätä tekemättömyys, koska on kaiken muun kannalta oleellista miltä tekemättömyys tuntuu. Löytyykö tekemättömyydestä riittävää merkityksellisyyttä vai kohiseeko tyhjyys korvissa.

Morjes Aivojumppa :slight_smile:

Etsit elämää ihmisenä ! Siispä minä hiukan aivojumppailen asian tiimoilta.

Iso harmi on leimata koko elämä päihdeihmislähtöiseksi, siinä tehdään iso virhe.
Nyt se ajaa autoa noin kun se on alkoholisti :frowning: tai siksi se suuttui kun se on alkoholisti.
Tai nyt sen pitää saada sitä ja tätä kun se on alkoholisti.
Tuota laulua laulaa muutama mielestään alkoholismista toipunut oman hoitonsa markkinoimiseksi.
Laulaa laulaa, vaikka ihmisen käyttäytymisestä on kysymys .
En tästä aiheesta enempiä väännä tälläkertaa .

Mihinkäkö ? vois vähillä rahoilla mennä.
Viinahan on melekeen joka paikas tarjolla mutta on paikkoja jossa siitä ei tehdä ongelmaa, ja jos raittiina viihdyt jossain paikassa ei kannata viinilitkun takia hylätä koko mestaa.
Tuetut lomat googlettamalla , voit löytää sopuhintaisen lomanpätkän jostain päin suomea. niillä on kattava verkosto jokei tuputa omia näkemyksiään häiritsevästi.
Meillä suomalaisilla etuoikeutena luonto , jonne pääsee kävelemällä . Sitä kannattaa hyödyntää.
Kevätauringon lämmittämä metsänreuna tuoksuineen on :sunglasses: .
Sitten on myös URSA joka tarjoaa tietoaan mailmankaikkeudesta lähes ilmaiseksi.
Entäs nuoriseurojen lavatanssi jutut, oletko niitä ajatellu. ( minä en )

Kaikesta tarjonnasta alkoholin juomiseen tähtäävä toiminta on vain pikku osa. Markkinamiehet osaamisellaan on saaneet juomakulttuurin näkymään joka paikas. Siks tuntuu ettei muuta ole vaik ON Takuulla :slight_smile:

t… Kanthoona