Esittäydynpä minäkin

Tervehdys.

Päätinpä minäkin rohkaistua kertomaan jonkinlaisen elämänkertayrityksen / historia. Niin kun nimimerkistä voi suhteellisen helposti laskea ikää on kertynyt pyöreät 40v, mies. Oma juominen alkoi varmaankin nykymittapuun mukaan melko myöhään:

Sain kotona maistaa äidin ja sen aikaisen isäpuolen iltajuomisista ollessani 14-15. Varsinainen eka oma pullo tuli koulukavereiden kanssa hommattua alkosta hakijan avulla muistaakseni 9. luokalla. Sen jälkeen viikonloppu pullot yhä useammin jostain ilmaantuivat ja olivat enemmän tai vähemmän säännöllisesti mukana kuvioissa.

Varsinainen baarikännääminen alkoi 18v kun kesätyöpaikan myötä oli varaa niissä alkaa käymään. Näin jälkikäteen olen muistellut että nuo baarijuomiset oli jo alusta asti täysin humalahakuisia. Jo silloin ekana kesänä keskiviikkodokaukset muiden duunikavereiden osalta jäi kohtuullisiin määriin mutta ite aina jatkoin tappiin asti. Tästä oli seurauksena jo tuolloin “saikkuilua töistä”.

Juominen koko 20-kymppisen iän oli yhä kiihtyvää. Kaikki “yliääräinen” raha meni aina juomiseen pe/la, joskus viikollakin. Varsinainen juomarin taivas repesi kun vähän yli 30-kymppisenä sain ensimmäisen vakituisen (it-alan) työn: yhtäkkiä rahaa olikin ryypätä vaikka joka päivä

Siitä asti juominen on vain pahentunut. Olen sen takia menettänyt varmasti jokaisen jonkinlaisen nais ihmissuhtteeni. Työpaikanmenetys on varmaankin ollut enemmän kuin lähellä ja sillä rintamalla juuri tällä hetkellä kuuluu erityisen huonoa. En siitä juuri nyt vielä oikein uskalla kirjoittaa.

Olen kuitenkin onnistunut hankkiutumaan isäksi. Tarkoitus on viettää pojan 8v synttäreitä nyt viikonloppuna vaikka varsinainen synttäripäivä onkin vasta ensi viikolla. Yleensä on niin ellei ole mitään menoja (harrastan erästä taistelulajia, joka sisältää viikonnloppuleirejä), poika on viikot äitinsä luona viikonloput minun luona.

Tähänkin on alkanut liittyä huolestuttavia piirteitä. Joskus juon silloinkin kun poika on minun luona. Mitään vakavaa ei toistaseksi ole sattunut mutta jälkeenpäin on saanut häpeissään miettiä mitä helvettiä sitä tuli taas ylipäätään viikonloppuna tehtyä.

Olen tähän alkoholismiini yrittänyt aluksi pojan äidin eroamisen jälkeen sen hetkisen asuinpaikkakuntamme a-klinikalta. Siellä suhde olikin hyvä, kävin klinikalla juttelemassa monta kertaa viikossa, alussa joka päivä ennen töihin menoa. Se oliki mielestäni hyvä suhde. Samalla sain sieltä kokeiltavaksi antabusta. Sen avulla ainakin oppi miltä tuntuu saada viina+antabusoireet jossei muuta. A-klinikka kuitenkin jäi paikkakunnan vaihdon vuoksi.

A-klinikan lisäksi viitisen vuotta sitten uskaltauduin käymään myös aa:ssa. Se on kuitenkin viime aikoin kokonaan jäänyt ja tämän vuoden puolella en ole käynyt kertaakaan siellä. Ehkäpä kuitenkin vielä käyn sielläkin.

Loppukesä on mennyt erityisen hunosti juomisten suhteen. Yleensä käy niin että 1-2vk sinnittelee selvinpäin ja sitten taas retkahtaa. Näihin vielä envämmässä määrin on alkanut liittyä että jos illalal aloittaa niin seuraavana päivänä pitää vielä jatkaa. Sanomattakin selvää tämä ei oikein sovi työelämän kanssa.

Näin kävi myös tällä viikolla manantai illalalla alkoi dokailut ja se jatkui tiistiankin. Pientä loivennusta piti sitten töiden jälkee ottaa keskiviikkona ja eilenkin. Eilsestä 0.5l tölkin satsista jäi yksi juomatta. Sen aion työmatkalla kiikuttaa roskikseen.

Tänään siis on 1. päivä selvpäin. Melko zombi olo kun ei oikein saanut viime yönä nukuttua. Tuskinpa saa ensi yönäkään. Odotan jo kauhulla sitä kieriskelyä ja kylmää hikeä ja villinä laukkaavia ajatuksia. Jostain kumman syystä ne aina ehtii unohtaa tuon 1-2vk aikana ja homma alkaa taas alustasa :confused:

Jotta sellaisa sekavia mietteitä, yritän jatkossa kirjoitella fiiliksiä säännöllisesti ja teidän avustuksella pysyä päivä kerrallaan juomatta.

Kiitos ja kumarrus.

Morjesta!

Kun kirjoitit lopettajien puolelle, oletan, että ainakin jonkinlainen ajatus lopettamisesta vähentämisen sijaan kytee päässä? Nyt siis vain arvailen, mutta jospa se on se uusi juttu, jonka avulla pääsee eteenpäin?

Suosittelisin kertomaan ja puhumaan asiasta jollekulle, vaikkapa A-klinikka nyt uudelleen taas? Tai sitten hyvä kaveri, johon luotat. Minulla siis auttoi kertominen ja lopettamisen hyväksyminen, ettei vain yksin salaa yritä saada asiaa kuntoon vähentelemällä.

Tsemppiä!

Moi!
Ja tsemppiä raitistumiseen. Selvä päivä kerrallaan sitä vaan eteenpäin mentävä, muukaan ei auta. Viinanhimon iskiessä täytyy vaan ajatella juomisesta syntyviä ongelmia ja koettaa tehdä jotain ihan muuta sen ajan että juomishalu hellittää. Mutta uskon, et kun ekan kuukaudenkin ilman dokailua saa menemään, niin varmasti jo vähän helpottaa. Mulla ei ole vielä kuukauttakaan tätä raittiutta takana, mut oon huomannut, että syyllisyyden tunteet on kyllä jo vähän loiventuneet. Kerroit kokeneesi erityistä syyllisyyttä siitä, että olet viime aikoina juopotellut silloinkin, kun poikasi on ollu luonasi. Tuo oli se asia, joka minut sai lopultakin yrittämään tätä raitistumista, vaikkakin ennätinkin lasteni edessä juomaan joka viikonloppu lähes kymmenen vuoden ajan. Huolehdin kyllä lasten perustarpeista päissänikin, mutta enpä sitten oikein muuta touhuillutkaan. Meni onneksi vuosia etten juonut arkisin, mutta viime vuosina aloitin sitten jo senkin. Töiden takia kuitenkin vähemmässä mittakaavassa kuin viikonloppujuomiseni. Krapulaisia työpäiviä on kuitenkin ollut liikaa niitäkin. Lapset on nyt 13 ja 8 (ja minä olen siis niiden äiti…). Tuo 8-vuotias ei tietenkään ole asiaa yhtä hyvin tajunnut kuin isosiskonsa, jolle pelkään aiheuttaneeni ties mitä traumoja juomisellani. Ainakin se on ollu sille todella noloa, kun kaverit on nähneet mut välillä ällöttävässä pöhnässä keskellä lauantaipäivää. Siis jos tää vuodatus sua yhtään helpottaa tai tsemppaa, niin yritin sitä sanoa, että yritä tiukasti lopettaa nyt kun sun lapsikin on vielä noin pieni. Se saa ainakin miljoona kertaa paremmat muistot raittiista isästä! Ja sun ei tarvii tulevaisuudessa sitten ainakaan siihen syyllisyyteen juoda :smiley:. Voimia sulle!!

Tervetuloa mukaan, hyvä että olet täällä meidän kanssamme! Miten on viikonloppu sujunut?

Itsekin olen aika tieni alussa, tänään kaksi viikkoa raittiina. Aiemmin on kyllä noin 5-6 vuoden ajan ollut enemmän ja vähemmän lopetusyrityksiä. Sen huomion olen tehnyt, että hampaat irvessä ei ole järkevää raitistella. Ylipäätään itseäni on helpottanut löytää se oikea halu olla juomatta. Siis sellainen halu, että en oikeasti halua enää juoda, en halua edes silloin kun krapula ja morkkis on mennyt ohi ja viikonloppu lähenee.

Etenen päivä kerrallaan, liian pitkälle miettiminenkin tuo liikaa haasteita. Huomaan edelleen pientä pelokkuutta, jos mietin ettenkö enää koskaan juo. Liian pitkälle miettiminen tuo helposti ajatuksen enkö SAA enää juoda, kun taas tässä päivässä kulkeminen pitää ajatukset siinä että tänään en HALUA juoda. Tottakai tiedostan että en voisi juoda enää koskaan, mutta kun alan sellaisia miettimään, pyrin kääntään ajatukseni pois liian pitkältä tulevaisuudesta. Mutta tästä päivä kerrallaan ajatuksesta kirjoitit itsekin jo, hienoa. Kaaleppinen sanoi minulle raittiuteni alussa, että kun elää päivä kerrallaan niin päivistä tulee viikkoja, viikoista kuukausia jne. Se on ollut hyvä oivallus. Olen ollut päivän kerrallaan ottamatta ja kas, kaksi viikkoa on täynnä. Iso saavutus minulle.

Tsekkaa uudelleen se AA niin kuin mietitkin? Jos se tuntui hyvältä niin ehdottomasti menet sinne uudelleen. Voimia matkallesi, olet tehnyt oikean valinnan. Itseäni helpottaa myös oivallus siitä, että tämä on nimenomaan valinta. Kukaan ei ole pakottanut minua tähän vaan olen itse valinnut tämän tien kun edellinen todettiin monen vuoden ajan huonoksi. Olen vapaa lähtemään kaljakauppaan vaikka heti, mutta olen valinnut tänäänkin että en lähde, koska en halua juoda ja tiedän mitä yksikin höräsy oluesta kohdallani tarkoittaa. Miksi pilaisin sillä tätä päivää?

1. päivä

Kiitos kommenteista. Jotain yleisiä mietteitä: vaikka poika onkin vasta 8v niin hän kyllä liiankin hyvin ymmärtää mistä on kyse. Ehkä tässä kuitenkin on mahdollisuus käydä paremmin kuin omassa lapsuudessani. Oma isä on myöskin alkoholisti ja sain siitä kärsiä koko lapsuuteni ajan. Nyt hän on tosin jo raitistunut ja välit on ihan ok.

Viikonloppu on mennyt leppoisasti vieraillulla äitini luona. Eilen käytiin pojan kanssa kesän/syksyn varmaankin viimeisellä ulkouinnilla, se tosin mainittakoon että lämmitetyssä maauimala altaassa :slight_smile:

Tänään paluu takaisin kotiin keski-suomeen. Mielessä pyörii ensiviikolla edessä olevat keskustelut pomon kanssa, liittyen näihin epämääräisiin poissaoloihin ilman ilmoitusta. Olen tässä pyöritellyt mielessä kaikenlaisia meriselityksiä. Sekin on käynyt mielessä että suoraan sanoisi mistä on kyse. Se vaan on suuri kysymysmerkki miten siihen reagoitasiin, tulisiko suoraan kenkää vai jotain muuta. Tässä vaan on sellainen tilanne että työstä olisi pidettävä kiinni viimisten meriselitysten turvin. Asunto on pankin omistama, jos lainoista ei selviydy on takaajat kusessa.

Noh, menneitä mokia ei voi muuttaa ja on siis keskityttävä tulevaisuuden parantamiseen. Jotai tämän suuntaista ajattelin pomollekkin sanoa. Tiistaina on edessä tämä koitos.

Mukavaa ja raitista sunnuntaita kaikille, aurinkokin näyttäisi paistavan ainakin täällä etelä-suomessa.

Jaaa-a. Mitähän sille pomolle kannattais sanoa. Vaikee sanoa, kun ei tunne tyyppiä. Minä ehkä tuollaisessa tilanteessa (itseäni suojellakseni) sanoisin jotain vähän epämääräisempää yleisestä elämän hallinnan puutteesta, mutta painottaisin sitä, että elämällä on nyt uudenlainen suunta. Toivon todella, että pomosi vielä tämän kerran ymmärtäisi ja suostuisi katselemaan tilannetta vielä vaikka pari kuukautta eteenpäin. Siinä ois sit sullekin yksi todella hyvä syy lisää jatkaa raittiuttasi.
Voimia sulle alkavaan viikkoon ja laitahan viestiä miten keskustelu meni.

1. päivä

Eilen olikin oikein tapahtumien päivä. Olen töissä it-firmassa joka mokia-uudistusten mukana joutunut viime vuonna useaan yt-kierrokseen. Tästä epävarmuudesta johtuen olen jo pitkään hakenut “vaihtamalla paranee” ratkaisua. Neuvottelut yhteen paikkaan on olleet käynnissä jo viime keväästä asti. No, eilen sitten ilmoittivat että pääsen sinne!

Taitaa olla mukana sitä kuuluisaa juopon tuuria: juuri kun on osaksi ryssinyt hommat nykyisessä kuin taivaalta tipahtaa tilaisuus vaihtoon. Tänään siltikin edessä pomokeskustelu. Pitää silti hoitaa homma kunnialla loppuun nyt kuitenkin suuri taakka poistunut ja voi tuohon mennä vapautunein mielin.

Tässä suunnitelmien mukaan huomenna/loppu viikosta uuden sopparin allekirjoitus. Sitten irtisanoutuminen nykyisestä ja 2vk päästä uusiin hommiin. Ja mikä parasta samalla tulee huomattavan iso palkankoroitus. Eilen soitto tuli ihan työpäivän lopussa. Kun astuin ulos töistä ette arvaakkaan mikä oli heti ekana mielessä: kalja kauppaan! Sain kuitenkin hillittyä himoni ja tyydyin kotona sihauttamaan soda streamerilla vishyt itselleni :slight_smile:

Tiedän kuitenkin erityisen hyvin mitä siitä taas olisi seurannut. Muutenkin silmälläpitäen vaihdosta olisi erityisen turmiollista kännimokailla siellä koeajalla. Joten tähdätään tänään siihen että 5. päivä selvinpäin.

Terveisin,
äkillisesti anti-masentunut kaksonen_72

ps. tänään on poikani 8v synttärit, sitä juhlitaan heseaterian parissa!

Onnea uuden työn johdosta! Hienoa, että asiat suttaantuivat näinkin kätevästi. Hyvä juttu myös, että ohitit sen kaljakaupan :slight_smile:

P.S. (aiemmasta postauksestasi) jos asuntovelkaa ei pystyisi hoitamaan, se asunto kyllä myydään ensin ennen kuin takaajia kiusataan…

1. päivä

Pomon kanssa keskustelu menikin sitten niin että heti ekana iskin hänelle käteen oman irtisanomisilmoitukseni johon hän totesi että asia vilpitön tässä ei sitten muuta keskusteltavaa taida ollakkaan…

Kuviot meneekin nyt niin että 2vk irtisanomisaika joista jälkimmäisen voin pitää vapaana talvilomien takia. Sen johdosta alkoikin heti levottomat ajatukset pyöriä etukäteen päässä: kokonainen viikko aikaa olla yksin kotona juomassa kaljaa!! Oi ihanuutta. Ja se vasta olisikin ihanaa mennä sellaisen putken jälkeen tuoreena uuteen työpäikkaan. Yritän kovasti jättää sen välistä ja nyt olla miettimättä vielä niin pitkälle.

Tämäkin päivä koitetaan olla raittiina, nyt alkaa jo selvästi tulla vieroitusoireita/himoa. On sen verran taas parantunut viimeisestä rupeamasta. Tuohon himon tulemiseen olen huomannut että vaikuttaa juuri tuo fyysinen palautuminen, on taas nukkunut normaalisti + käynyt treeneissä. Sekin vaiktutaa että tapahtuu muuten positiivisiä asoita joista tulee hyvä mieli → sehän on aina ennestään ollut selvä syy juhlistaa asioita dokaamalla.

Niin joo, aikaisemmista kirjoituksista tuli vielä mieleen: melkeenpä vuosi sitten sain aikaiseki raitistumistaisteluni alettua pitkimmän juomattomuusputken, viime syksynä sinnittelin 51 päivää juomatta ja sitten retkahdus…

Sellaisissa aamutunnelmissa tänään.

Raitista ja hauskaa pikkulauntaita itse kullekkin…

Onnea uudesta työstä kaksonen! Älähän mokaa tilaisuutta, ethän? Tuoreessa muistissa pitäisi olla tilanne nykyisellä työpaikalla.

Mietin tuossa, sinun pitää jotenkin saada käännettyä ajatusmaailmaasi. Se ei aina taida käydä ihan sormia napsauttamalla vaan vaatii asian oivaltamista ja ihan ensin oman ongelman sisäistämistä. Tämän hetkisten tietojeni perusteella kuitenkin uskon, että se toisi hieman kestävämpiä tuloksia.

Kerroit, että yrität kovasti jättää välistä sen juomisen lomallasi. Ei kannata kovasti nyt vaan yrittää, vaan yksinkertaisesti jätät juomatta. Toisekseen emme onneksi ole vielä siinä ajassa, joten älä suotta murehdi sitä kauheasti etukäteen. Huolehdit vaan siitä, että et juo tänään. Tänään on keskiviikko, tuo pikkulauantai nimityakin taitaa kummuta sieltä juomapuolelta :slight_smile: pikkulauantai nimityksenä nostaa varmaan helposti juomahaluja, kun tänäänhän kuuluisi ottaa hieman.

Nyt, kun olo on tasaantumaan päin, kannattaakin miettiä onko syytä pilata se juomalla? Kun pysyt juomatta, vieroitusoireetkin alkavat helpottamaan ja se tasainen hyvä olo pysyy normaalina olotilanasi. Välillä voi tulla alamäkiä ja huonompia päiviä, mutta sitähän elämä on. Sen olen itse oivaltanut, että nekään olot eivät juomisella parane, alkoholi on vähän kehno lääke. Huono päivä voi jäädä selvinpäin huonoksi päiväksi, mutta jos sitä alkoholilla rupeaa lääkitsemään, saa äkkiä tilalle monta uuttakin huonoa päivää perään. Ei kai sitä kannata haluta?

Suosittelen myös ottamaan raitistumisen tien matkana, tai oikeammin varmaan vähän niinkuin elämäntapana :slight_smile: eikä niinkään taisteluna. Hampaat irvessä nyrkit ojossa jos taistelee, käy äkkiä huonosti. Ikuisesti ei taida monikaan meistä jaksaa taistella. Itse on oivaltanut, että kun ei enää purekaan hammasta yhteen niin että leuat on kipeet, laskee ne nyrkit ja muut aseet pois ja luovuttaa, on asia jo heti paljon helpomman oloista. Taistellen ja kiristellen käy äkkiä juuri noin, että selviää ja nimenomaan, hyvin sanottu, SINNITTELEE juomatta tietyn aikaa, kunnes taisteluvoimat käyvät vähiin.

Tsemppejä sinne ja mukanaa raitista keskiviikkoa :slight_smile:

Uskomattoman hyvä tuuri sulla! Ei ois voinu uus työpaikka parempaan hetkeen tulla. Niinkuin tuossa muutkin on sanoneet, niin älä juo - edes tähän iloon. Stressaavaahan uuteen työpaikkaan meno on tietysti myös aina, mut nyt sulla on tosi hyvä hetki alottaa hommat puhtaalta pöydältä. Mä olen juomisen himon iskiessä istahtanut alas ja miettinyt ankarasti mitä siitä seuraa. Ja olen onnistunut lähes kuukauden päivät etenemään näin. Himo on tullut oikeastaan vain viikonloppuisin, arjet on alkaneet soljumaan omalla painollaan päivät töitä tehdessä ja illat opiskellessa, kolmatta vuotta jo. Ei mikään helpoin yhtälö tämäkään, mutta juominen ei oo tästä kokonaisuudesta ainakaan helpompaa tehnyt. Nyt sitten selvin päin kirjoitan opinnäytetyötäni sen minkä lapsilta ehdin ja vaikka kuinka välillä kaikki tekemättömät työt stressaisi, niin olen jo sisäistänyt ettei juominen siihen auta. Vaikka se onkin helppo tie päästä hetkellisesti pakoon kaikkea vastuuta. Isompi tytär on tosi tyytyväisen oloinen nyt, kun on huomannut etten dokaile enää. Olen siitä tosi onnellinen enkä siksi aio tyriä tätä enää. On ihanaa, kun voi millon tahansa hypätä auton rattiin ja hakea tai viedä lapsia silloin kun on tarvis :smiley:.

Pidä korkki kiinni ja palkitse itseäsi jollain muulla tavalla. Onnittelut ja tsemppiä!

1. päivä

Eilen hurahti eteenpäin työkuviot ja nyt on aloituspäivä sovittu alkamaan heti kun nykyinen työ virallisesti päättyy eli lokakuun ekalla viikolla. Odotankin jo innolla uusia haasteita on tämä nykyinen yt-pyörittelyjen lisäksi tympinyt muutenkin itse tehtävien suhteen.

Myös eilen tylsistyneenä kotona ollessa alkoi taas pyörimään juomakuviot ja oli suuri houkutus lähteä kauppaan tuhlaamaan siihen viimeiset rahat. Siitä mainitakseni ei liene yllätys että dokailujen takia rahakuviotkin on olleet ihan sekaisin: vuoden vaihteessa tulee 2v aikaa täyteen jona aikana on palkasta suoraan 1/3 mennyt voudille velkojen maksuun. Liittyen juuri juomiseen tuli aikaisemmin ensin vedettyä visa tappiin ja sen lisäksi sorruttua pikavippeihin, niihin onneksi vain pari kertaa. Nyt luulen jo oppineeni että omaan holistiseen luonteeseeni ei sovi sekään että osaisi oikein näitä luottojuttuja käyttää. Siksi tästä lähtien en aio käyttää muuta kun visa electronia ja unohtaa luottokortit kokonaan.

Juomahimoihin eilen: se kyllä auttoi kun muistelin teidän kirjoituksianne tässä ketjussa ja muutenkin. Mietin sitä mitä siitä taas seuraisi jos niin tekisi. Tyydyin siis taas sodastreamer sihijuomaan. Streameri onkin ollut selkeästi paljon parempi sijoitus kun kaikki kaljat ikinä :slight_smile:

Tämän päivän himot varmasti taas ovat edessä, olen jo etukäteen tehnyt niille kumoamissuunnitelma: viideltä pelaamaan tunniksi sählyä ja sitten myöhemmin illalla vielä oman lajin treenit, kestävät sopivast 20:30 - 22:00 niin siinä menee kätevästi ohi se kriittinen vaihe juuri ennen 21:00. Tuo on ollut monesti ratkaiseva hetki, joskus juuri ennen h-hetkeä (tai k-hetkeä) on pitänyt rynnätä kauppaan k-ostoksille.

Sellaisia tänään, keskitytään edelleen olemaan juuri tänään ottamatta sitä ensimmäistä huikkaa.

Torstai töräykset kaikille!

Hyvä, että sait juomahimon nitistettyä! Muakin on auttanut täällä piipahtelu ja näiden kirjoitusten lukeminen ja ihmisten etetemisen seuraaminen. Meitä on NIIN monia saman asian kanssa taistelevia. Itse en halua mennä mihinkään kerhoon näitä asioita puimaan, mut toisaalta tarviin jonkinlaista tukiryhmää kuitenkin, joten tää virtuaalinen malli sopii oikein hyvin ainakin vielä :smiley:

Mäkin olen vaihtanut työpaikkaa viime vuosien aikana kaksikin kertaa ja molemmilla kerroilla kun uuden paikan sain, piti heti siihen iloon kotona juopotella (ja jurrissa ihmetellä sitten omaa erinomaisuuttaan…huokaus). Palkankorotus ja lasten koulusta saamat stipendit teki saman. Ja sama tarina monien surullisten asioiden kohdalla. Jossain vaiheessa toivoinkin, ettei mitään kummempaa tapahtuisi, koska sekä hyvät että huonot uutiset sai mut juomaan.

Mutta tässä sitä nyt selvinpäin tänäkin torstai-iltana istuin ja olen tyytyväisempi itseeni kuin vuosiin. Näillä fiiliksillä on hyvä suunnata kohti viikonloppua. Hyvää, raitista viikonloppua siis!

1. päivä

Tänään ollut hyvät fiilikset. Eilen tuli liikunnan parissa huhkittua sen verran paljon että tuntuu mukavasti vieläkin. Ohjelmassa on pojan haku viikonlopun viettoon luokseni. Päästään tänään tiistaina synttärilahjaksi annettua uutta ps3 peliä. Tai ainakin poika pääsee, jospa sitä itsekkin innostuu vaikka nuo lego-sarjan pelit nyt
eivät olekkaan ihan eniten lähellä sydäntä.

Tänäpä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut yhtään juomahimo-oloja. Tiedän taas kokemuksesta että seuraava isompi sellainen majailee edessä sunnuntaina. Sillon kun on pojan palautksen aika, tai paremminkin sen jälkeen on tosi monesti singahdettu suoraan kaljalähteiden ääreen. Tiedän että se kutkutus on taas edessä heti sunnuntai aamusta lähtien. Niin monta kertaa on silloin jo aamusta asti laskenut minuutteja tuohon palautukseen ja sen myötä siihen koska pääsee ostoksille.

Mutta sitä odotellessa tänään en ota.

Huaskaa alkavaa viikonloppua kaikille. Ollaan tänään selvinpäin!

Toivottavasti viikonloppu pojan kanssa on sujahdellut mukavissa merkeissä. Mä olen tämän päivän taas kirjoittanut, enimmäkseen opinnäytetyötä ja tietysti vähän myös tänne plinkkiin. Nyt alkaa olla päivän kirjoitushommat tehty ja kohta pääsen saunaan. Sen jälkeen television tuijottelua, popcornia ja kokista. Jee. Huomenna sit kunnon lenkki koiran kanssa ja kirjoitushommien jatkamista. Hyvältä tuntuu kuitenkin, vaikka tuo opiskelu alkaa jo voimille käymäänkin. Alkoholia ei kuitenkaan vieläkään ole alkanut mieli tekemään, joten usko onnistumiseen vahvistuu päivä päivältä. Tuntuu suorastaan kristallinkirkkaalta se ajatus, etten koskaan enää tule ottamaan. Ja olen sitten varmaan sen oman annokseni ehtinyt jo juomaan, koska menettäväni en tunne yhtään mitään.

Mukavaa lauantaiehtoota sinne ja vahvaa tahtoa myös huomiseen päivään. Pystyt kyllä helposti olemaan korkkaamatta, kun vaan teet sen itsellesi selväksi. Tsemppiä.

1. päivä

Eilinen lauantai meni yhtä poikkeusta lukuunottamatta ihan kivasti. Pojalla oli tiistaina synttärit ja pidettiin nyt sen jatkoksi herkkuviikonloppu: pitsaa ja karkkia tuli syötyä aika paljon.

Sitten kävi sellainen episodi, olin lähdössä hakemaan henk.koht. tavaroida työpaikalta pois. Otin kaapista toisen reppuni, sitten tutkisin sen sivutaskua, sinne olikin unohtunut rahaa kokonaiset 25€. Tästäpä alkoholistinen mieleni alkoi heti mylläämään, jumanklauta tällähän saisi jo vaikka mitä juotavaa. Oli taas lähellä ettei asia siirtynyt toteuttamisasteelle. Onneksi ei. Sen sijaan käytiin kioskilta ostamassa juustonaksuja ja mutusteltiin niitä samalla kun katsottiin tv:stä talenttia. Mulla ainakin on viinan juonnin talentti, selviäisköhän sillä voittoon asti? Viimisessä jaksossa kulauttaisi viinapullon ja sammuisi lavalle :smiley:

Aikaisemmin kirjoitin odotettavissa olevista sunnuntaihimoista. Ei nyt ainakaan vielä ole yhtään sellainen olo. On tässä jo suunniteltuna korviketekemistä, kuudelta alkaa treenit ja voisi mennä sinne heilumaan. Sen lisäksi äitimuori kenties tulee piipahtamaan kahvilla, ovat matkalla pohjoisesta takaisin etelä-suomeen ja kenties piipahtavat täällä keski-suomessa jos ehtivät.

Keskityn taas siihen että tänään en ota!

Hauskaa sunnuntaita vaikkakin tuo ilma ei kovin hauska ainakaan täällä ole :frowning:)

Valitsit hienon sijoituskohteen - onnittelut siitä. Vaikka oishan sillä 25 eurolla mäyräkoirankin saanut. Hyvä valinta, Hyvä sinä!

Tuo viinan juonnin talentti :laughing: pisti kyllä ääneen nauramaan. Sehän on tosiaan aikojen saatossa ja satojen harjoituskertojen kautta hankittu taito (jolle lähipiiri ei oo kyllä yleensä ymmärtänyt taputtaa). Toleranssin lisäksi on sivutuotteena saatu salailun, peittelyn ja jopa valehtelun taito. Ja kaikki tämä opittu on hirmu kätevästi siirrettävissä myös seuraavalle sukupolvelle, kunhan vaan jatkaa harrastustaan heidän seuratessa vierestä. Aivan Mahtavaa.

Ai nii, se opinnäytetyö. Sitähän mä olinkin tekemässä (olen täällä siis lähestulkoon salaa itseltänikin). Mukavaa sunnuntaita sulle, vaikka vettä sateleekin. Ei korkata tänäänkään, vaikka meillä sitä taitoa onkin.

1. päivä

Niinkuin epäilinkin kyllä ne sunnuntai väännöt sieltä taas tulivat. Hommat meni niin että pojan eno tuli muille asioille meidän asunnon lähettyville ja poika pääsikin sitten lähtemään mummolaan hänen kyydillään. Tämä tapahtui hieman poiketen siitä mitä oli alunperin suunnitellut. Olin pohtinut että poika olisi luonani siihen asti että kun lähtee pääsen suoraan treeneihin, eli ei tulisi sellaista luppoaikaa jossa tylsistyisi → olisi suuri riski taas kiirehtiä k-kauppaan (=siwa).

Tästä sattuman aikataulumuutoksesta johtuen jouduin siis ennalta suunnittelemattomasti yksikseen kotiin moneksi tunniksi. Silloin iskivät nuo juoma himot ja kovasti iskivätkin. Taskussa polttelivat lauantaina yllätyksenä löydetyt “ylimääräiset” rahat. Ehtisin jo perua senkin että äitini tulisi kyläilemään paluumatkalla lapista. Sanoin että voi ollakkin että olen jo treeneissä, ne oikeasti alkaa vasta kuudelta ja visitoijat olivat tulossa piipahtamaan 15-16 välissä. Tällä jo valmiiksi petasin sitä että saan olla kotona rauhassa kännissä.

Tuon puhelun jälkeen aloin kuitenkin taas kelailemaan että ei helvetti sentään mihin suuntaan on taas homma kehittymässä. Tuli taas muisteltua näitä plinkki-juttuja. Pitäisi kyllä tehdä itellekkin sellainen lappu mistä Mr.Q. selosti. Sen voisi printata vaikka A1 ja tapetoida sillä asunnon että ei vitussakaan unohdu.

Sain kuitenkin viinahimon kuriin ja kävin herkkujen kimppuun mitä oli jäänyt lauantaisesta sessiosta, loppu päivä menikin niiden parissa. Aamulla kun miettisin eilistä olin kyllä supertyytyväinen että sai taas herätä ilman krapulaa pirteänä kun peipponen! :slight_smile:

Hyvä kaksonen! Hienosti selvitty. Tuo on magee olo aamulla, kun ymmärtää että itse sai valita ja teki hyvän valinnan, kyllä aamun krapulaton olo on poikaa :smiley:

Suosittelen ehdottomasti tekeen jonkun listan. Minullakin on muutamia listoja, kuten juomisen haittoja, mihin se aina vie, millainen kaava juomisessa yleensä on ollut (jos meinaan hairahtaa ajatteleen että yhden voisi ottaa :unamused: ) ja sitten se ehkä tärkein eli repsahduksenestosuunnitelma. Se sisältää merkkejä repsahdusvaarasta ja sitten on listattuna konkreettiset asiat mitä teen heti, jos meinaa olla riski. Tai teen ne aina, vaikka riski tuntuisi mitättömän pieneltäkin. Sisältää mm. ison lasin vettä, syömisen jos on yhtään nälkä, plinkkiin kiroittamisen ja niiden jälkeen mm. ulkoilua, kuntoilua, soitto kaverille jne. Viinahimossa aivot ovat niin jäissä, että vaikka listat tällain mieli selkeänä saattavat kuulostaa vähän pöllöiltä, ovat ne hyödyllisiä! Viinahimo kun iskee, ei yleensä tule mieleen juomisen haittoja. Saattaa myös olla, että kuvittelee hallitsevansa kohtuukäytön. Lisäksi yleensä luulee, että ei ole mitään muutakaan mitä voisi tehdä kuin juominen, joten siksi olen ihan kirjoittanut kuin idiootille, että mitä tekemistä sitä voisi olla. No idioottihan sitä onkin kun juomahalu oikein iskee :laughing:

Sinun repsahduksenestolistaasi voisit kirjata sellaisia asioita kuten tylsyys ja luppoaika. Että tunnistat ne. Luppoaikaakin voi ja pitääkin välillä olla, mutta laita ylös että osaat varautua sen aiheuttavan joskus myös viinahimoa. Sitten yllätyävät käänteet aikatauluissa, senkin voit laittaa. Menojen siirtämisen suunnittelu. Nämä tuosta eilisestä tilanteestasi tuli mieleen.

Jos jatkossa tulee tilanne, että aikataulut muuttuvat, lukee se sinulla jo ylhäällä ja osaat ehkä suhtautua siihen erilailla. Viimeistään kellojen pitäisi soida siinä vaiheessa kuin eilenkin, eli kun olet suunnittelemassa menojesi siirtämistä että saisit juoda. Eilen toimit hienosti! Laita vaikka sekin ylös, mitä teit eilen, miksi teit niin ja mitä ajatuksia sinulla oli, kun onnistuit selättään himon. Ne voi auttaa ensi kerralla. Sellainen “väännä rautalangasta” mallinen kuin pikkulapselle suunnattu suunnitelma toimii itselle. Kirjoitan kaikki itsestäänselvimmätkin asiat ylös. Koska kuten sanottua, viimahimoissa se pää on niin tyhjä ja aivot heittää kuperkeikkaa ajatteluissa, että pienen pieni lapsikin pystyisi parempaan pohdintaan ja seurauksien miettimiseen kuin itse silloin. Siksi omien ohjeiden tulee olla selkeitä ja sisältää konkreettisia toimia.

Näin minulla, keinoja ja listoja on varmasti monenlaisia. Jokaiselle löytyy omanlaisensa, mutta suosittelen tekeen! Itselläni on muuten hyvin tiivistetty lista aina mukanani, mutta kotona on myös pidemmät sepustukset aiheesta. Molemmille on käyttöä. Jos olen vastaanottavaisella ja pohtivalla tuulella himon iskiessä, tavaan sitä pidempää lappua. Jos on oikein paha himo, sitä varten on se tiivistetty malli. Tiedostan nimittäin että liian pitkä mukana kannettava suunnitelma tekisi pahimmassa himossa äkkiä sellaisen “no voi nyt perkele miten paljon tekstiä, eihän tätä jaksa kukaan lukee, turhanpäivästä lässytystä. Kaljaa tänne!” vaikutuksen.

Tunnistan tuon: “Suunnitelmat muuttuvat, yllättävää luppoaikaa → juomaan”- ajatusketjun. Tuli mieleen, kun tässä ollaan Lordan ja Andanten kanssa innostuttu tuosta meditointi-ajatuksesta, että sehän voisi toimia. Tai jokin ihana, puuduttava ja koukuttava tekeminen, kuten: virkkaus! :laughing: Ihan totta, voi miehetkin virkata. Tai jotain miehisempää… Olisi niinkun valmiina joku tekeminen tuollaiseen kohtaan, sitten voisi hätäpäissään sännätä lankalaatikolle/meditointityynyä noutamaan tms.

Ihana tapetointi-idea! Lapsikin on siinä iässä, että mukava lukuharjoitus siellä seinillä on varmaan eduksi! :mrgreen: