Eroon Imovanesta?

Moikka,
Kirjoitin joskus aiemmin samasta aiheesta (ehkä pari vuotta sitten?) mutta enpä tuota topikkia haulla löytänyt, joten tässäpä uusi. Kuten otsikko kertoo, tarkoitus olisi päästä tuosta zopiklonista eroon kokonaan. Olen syönyt sitä nyt säännöllisesti n. 2 vuotta päivittäin muutamaa 2-4 viikon taukoa lukuunottamatta, ja vaikka olen noita breikkejä onnistunut pitämään, olen aina jossain vaiheessa hakenut uuden reseptin :astonished:

Söin sitä aluksi nukahtamisvaikeuksiin, mutta aika pian huomasin sen ahdistusta vähentävän vaikutuksen, ja aloin syömään aluksi 0,5 - 1 ylimääräisen ennen nukkumaanmenoa. Siitä vuosi eteenpäin, ja huomasin aloittavani päiväni yhdellä 7,5 mg:n pillerillä ja syöväni niitä päivässä yhteensä 2-4, yleensä 3. Tätä siis n. vuoden verran. Söin eilen viimeisen pillerin, en varsinaisesti vähentänyt annosta eli lopetin ns. seinään. Tiedän, että fyysiset viekkarit eivät (ainakaan aiemmin kestäneet) kuin n. viikon tai kaksi, mutta ne henkiset eli rebound unettomuus, ahdistuneisuus jne. paljon kauemmin… Pikaisella googlettamisella löysin tällaisen http://www.non-benzodiazepines.org.uk/zopiclone.html ,jonka mukaan vaihtamalla Imovanet Diapamiin asteittainen pudotus voisi toimia. Onko kukaan koittanut ja/tai päässyt tällatapaa eroon tästä, tai jostain muusta (lyhytvaikutteisesta) bentsosta tai bentsojohdannaisesta? Mitenköhän lääkärit mahtavat ylipäänsä suhtautua tällaisen ehdottamiseen?

Mite hitossa niitä voi syödä päivittäin? Eikö se metallin maku häiritse suo syödessä?

Ite oon huomannu kans niiden vähentävän bentsojen vaikutusta. Siis nollatolella ku syön joskus bentsoja ja olin sattunut noita ottamaa aikasemmi, ei se pentso sanonutkaa niin miten pitäis. Eli ei tullu sitä rentotumisoloa mitä niistä nollatolella ainaki tulee. Eli ei varmaan olis kovin kaukaa haettua että jollain bentsolla ne voi puottaa pois. Mut miks ihmeessä et selitä lääkärille tilannetta? Varmaan Zopinoxi riippuvuuden voi hoitaa myös Zopinoxilla hiljaa annosta pudottaen? Näin niinku loogisesti ajateltuna.

mulla ei ainakaan tuu raudan makua suuhun, ollu joulusta asti respalla. noiden kanssa tulee kyllä sekoiltua jos ottaa alkoholii päälle. muisti lähtee takuu varmasti ja arpapeliä mistä aamulla herää :unamused:

katos sivu 44. benzo.org.uk/amisc/finnishmanual.pdf
aika hitaal kavaal lopetellaan tos just diapamil mut eipä tarvi kärsii viekkareita

Pah, vaihdapa Dormicumiin tai Halcioniin niin eipä enää käy zopicloni mielessä :smiley:

:smiley: ehkä hän halua yleisesti bentsoista/johdannaisista eroon…
ei ole välttämättä hyvä idea jos aikoo lopettaa niin aloitta halcion kuuria ennen sitä… :stuck_out_tongue:

Kiitti vastauksista. Oon yrittänyt vieroittua vähentämällä annostusta pikkuhiljaa, ja yritän tälläkin kertaa - ongelmana on vain zopiklonin lyhyt puoliintumisaika, joka tekee viekkareista alkuun suht. voimakkaat. Toisaalta ne fyysiset oireet ei kyllä kestäkään niin kauan sen ansiosta…

Tossa pdf:ssä diapamin avulla vieroittautuminen näyttäis kestävän aika pirun kauan, jopa kuukausia :open_mouth: Mutta ehkä mä koitan sitä, jossei tää taaskaan onnistu ilman.

edit: Joo, en tod. halua korvata zopikloniriippuvuutta jollain muilla mömmöillä vaan kokonaan eroon kaikista turrutteista.

Kaikesta pentsosta pääsee parhaiten eroon (mun mielipide vaan) kertalopetuksella valvotusti. V 2003 tehdyn tutkimuksen mukaan 23% pikäkestoisista (3v) bentovieroituksista onnistui kettutien a-polilla joka on suomessa erikoistunein paikka nuissa hommeleissa. Eli kurviin, esim. ja kärsimystä viikko pari ja homma ohi. Ellet ala uudelleen. Näin se muuten on monen muunkin aineen suhteen.

vaiha zopinoksii ne on vissii halvempiaki jos toi imovane nimi kerran häiritsee. ja kyllä joku fenobarbitaali olis parempi vierotus lääke ku mikää bentso. mut joo ihan vakavissaa ymmärrän et kyllä noihinki jää kiinni et koittaa jollai pitkän puoliintumisajan omaavalla esim miedommilla rivatrillilleillä tai sitten just diatsepaamilla. sillä ehkä nopeampi vaikutus, klonatsepaamissa taas kenties tasaisempi. jostain lukenu et diapamin puoliintumis aika ois jotai sadan tunnin luokkaa ja pidempää syödessä kertyy elimistöön ja puoliintumis aikakin tavallaan tuplaantuu, eli pari päivää menee helpost ilman. mut voin sanoa että lääkekoukusta (bentso) ei kyllä pääse kahessa viikossa eroo saati sitte kertarysäyksellä. niitä ku useampia vuosia syö (ny 6ml riva pari 1ml sanoria ja muut tenoksit päälle), ni ne lääkkeet siinä ajan kuluessa pahentaa niitä henkisiä oireita eikä ne häviä mihinkää ellei niit oo alunperin ollukkaa. ja ei niist mitää fyysisiä vierotus oireita tuu, tai ainahan niitä tulee jos niin kerta on kuullu. ite en ainakaa lääkevajareis voi muuta ku nukkua ja tenoksit nakataa ekaks aamulla naamaa ni herää ku suht nopeesti vaikuttaa. parempi se oli kyl pari norppaa purasta ni sillon heräs paris minnutissa, ei taia meda enää tuoda. ja onko siitä ny haittaa vaik on “lääkekoukussa” voi sentää toimia tän yhteiskunnan vaatimalla tavalla. mä en ainakaa lopeta ikinä. ja jos on niit univaikeuksia ni kannattas miettiä jotai urheilu harrastusta. tai hankkia vaik koira, kuhan saat ittes ees vähän väsytettyä.

Imovanesta tulee viihdekäytössä pahin grabbis. :laughing:

Vähän päivitystä; nyt 3,5 viikkoa ilman ja olo alkaa olla aika hyvä. Nukkuminenkin on alkanut onnistumaan ilman melatoniinia (tosin näillä helteillä olen sitä ottanut kun muuten ei saa unta mitenkään), ja oikeastaan kaikki fyysiset vieroitusoireet on hävinneet :slight_smile: Olen samalla onnistunut sattumalta lopettamaan kahvinkin juonnin, vaikkei se ollut edes tarkoitus - ei ole vaan tehnyt mieli kofeiinia laisinkaan, tuntuu että se voimistaa noita lopettamisen aiheuttamia huonoiluja…

Ai? Kyllä mulle tulee dokaamisesta paljon kamalampi olo vähäksi aikaa… Tietty jos noita levytolkulla rouskii :unamused:

Avokki sai niitä 300 kpl reseptille viimevuonna, lapasestahan se lähti. Ei ole kauheasti muistikuvia siitä syksystä.
Olin silloin myös melkein ahdistuneempi kuin koskaan, henkiset krapulat on tappavat.

Olen syönyt kolmen vuoden ajan Imovanea iltaisin, ensin 7.5 mg x 1, välillä 15 mg x 1. Vuosi takaperin pyysin saada lääkäriltä 5 mg reseptin jota olen nyt syönyt viimeisen vuoden ajan 4 x viikossa yhden tabletin illassa (5 mg) ja3 x viikossa 2 tbl (10 mg). Nyt haluaisin lopettaa lääkityksen ja opetella nukkumaan ilman nukahtamislääkettä. Olen viikko takaperin vähentänyt puolikkaaseen tablettiin (2.5 mg), mutta tästä vähennyksestä mulle tulee jo ilmeisesti vieroitusoireita; levottomuutta, hikoilua, vapinaa, jännittyneisyyttä, ahdistuneisuutta, keskittymiskyvyttömyyttä. Nämä oireet ovat päiväsaikaan pahemmat. Yöllä en ole vielä hyvin saanut nukuttua, mutta olen lomalla ja päivällä voin korvata yöunta päikkäreillä. Kannattaisiko mun vielä jossain vaiheessa puolittaa tämä niin että otan vain 1/4 tablettia ennen täydellilstä lopetusta? Kauanko tällaisten vieroitusoireiden odotetaan kestävän? Olen huomannut, että illalla kun otan jopa vain tämän puolikkaan, tulee heti levollisempi ja rennompi olo. Mutta vaikka nämä vieroitusoireet ovat tosi pahat, tulevat aaltomaisesti mitään ennustamatta pitkin päivää, olen päättänyt etten nosta annostusta takaisin, kestän nämä vaikka kuinka pahaa tekisi. Onko kellään mitään vinkkejä antaa mulle?

:unamused: Tsopikloni(Imovane, Zopinox,)on yksi pahimmista henkisistä koukuttajista kun on kysymys lääkeriippuvuudesta. Sä’ tarvitset ihan älyttömästi tahdonvoimaa, en suosittelisi toista koukuttavaa bentsoa tilalle. Se on vain riippuvuuden siirtämistä toiseen aineeseen. Olen hoitanut itseni muutaman kerran tosi pahaan Imo-koukkuun ja silti selättänyt Imot loppujenlopuksi. Tämä on vain mun mielipide.
Tsopiklonesta ei oikesti tule lähes lainkaan fyysisiä vieroitusoireita…mutta sulla ne on selkeästi ja en voi kieltää ettei sulla ois refloja. Päästä irti Imoista henkisesti niin fyysisestkin kadonnee… :bulb:

on muute hanurista koko lääkeaine.koukuttaa eikä ees auta mihkää + suu kuivaa perkeleesti ja tulee hallusinaatioita,semmosia pelottavia oikee.voiku sais tehokkaampaa ainetta.vittusaatanaperkele kun ei lääkärisetä edes kuuntele ja ihmettelee miten mieliala nyt noin laskee… :angry: