En tiedä miksi piti tulla katsomaan tänne.
Ei yleensä kai ihmiset tule eron jälkeen tänne kertomaan elämästä ja miten kävi toiselle eli eksälle.
Tämä on siis minun tulkintani tarinasta ja siitä mitä itse tulkitsen miten toiselle kävi ja tosiaan, en tiedä mitä hänelle nyt kuuluu.
Meillähän on ollut aina sellainen on/off tilanne päällä yli kuuden vuoden ajan. Ensimmäisen kerran sain tietää hänen aineiden käytöstä jo puolen vuoden suhteen jälkeen. Ihmettelin silloin hänen maanisuutta ja hänellä oli silloin huono elämäntilanne - on ollut pitkään masennusjakso. Minun tavattuaani hänen elämäntilanne kohentui valtavasti. Meillä on ollut tosi kivaa yhdessä. Tiesin tavanneeni sielunkumppanini. Kun aloitin jonkun lauseen, hän jatkoi sen loppuun ja samoin toisinpäin. Kun tapasimme ensimmäisen kerran niin tuntui, että hän on ihan vanha tuttu ja olen tuntenut hänet aina. Huumorintaju natsasi ja näkemys elämästä natsasi hyvin yhteen. Ainoastaan luontorakkaus häneltä puuttui, mutta itse vein usein hänet koko päiväretkelle kävelemään.
Hän itse sai minut rakastumaan moottoripyöriin ja aloitin käymään mp-koulua. Kortin jätin hakematta - koska johdin yhtä onnettomuustilannetta- >se sai minut pelkämään mp-ajoa joissakin tilanteissa.
Kyydissä rakastin istua.
Miehen elämätilanne paheni kuitenkin vaikka on näitä elämän tasapainoilemassa upeita juttuja. Häntä painoi rahaongelma ja mielen sisäiset möröt ja lisäksi huumeriippuvuus. Kun suhdetta kesti vuoden niin hän katosi usein ja tuli sekavana kotiin. Itse en koskaan ole käyttänyt mitään - itselläni on kaikki hyvin. Paitsi oli kova huoli toisen hyvinvoinnista. Jossain vaiheessa häneltä paloi rahaa pelaamiseen. Otti lainaa eri firmoista ja alkoi pelata rahaa ja “tietokonenörttinä” ymmärtää koneen toiminnan. Hän pelasi omistusasunnon ja lisäksi kaikki lääkärin määrämät lääkkeet ja huumeet söivät miehen.
Meillä oli sitten ero välissä - hain itselleni apua. (oli väkivaltatilanne asunnossa ja olin lukittuna omaan asuntooni miehen psykoosikohtauksen ja erojärkytyksen takia) Ystäväni olivat kaikki huolissaan. Olin sekaisin - siinä mielessä että rakastin häntä liian paljon ja välitin. Tuntui, että en voi jättää häntä näin. Kauheata näin väittää- että hän oli ihanin mies, joka osasi keskustella ja sai minut nauraamaan ja oli yhteisiä juttuja.
Näitä juttuja toistui kerta toisensa jälkeen jo kolme kertaa. Kaksi ystävääni lopetti ystävyyden, kun ei jaksa enää katsoa tätä tilannetta. Opiskelin työn ohella ja tilanne oli sellainen, että jos mies oli jossain katoamistempauksessa niin silloin minulla on oma elämä eli opiskelin, työskentelin ja kävin lenkkeilemässä, harrastamassa ja tein koko ajan omia juttuja. Kun mies tuli toipumaan - niin olin vähän enemmän kotona. Ruokin ja psyykasin häntä ja etsin hänelle apua. (miehellä oli koko ajan oma paikka - kunnes joutui asunnottomaksi ja pääsi tukiasuntoon)
Aineita tuli koko ajan lisää eli aineriippuvuus ei ole enää vain yhtä vaan aineet kovenivat kovaa vauhtia - en enää tuntenut sitä miestä. Hänestä tuli varjo. Hän alkoi puhua outoja juttuja. Itsekin koin olevani aika lailla hullu. Työelämässä oli kovia muutoksia ja yhteiskunnan asenne koventui. Miehen tukiverkosto muuttui koko ajan ja hän ei pystynyt enää luottamaan kenenkään kuin vain minuun. Sosiaaliviraston virkailija sanoi minulle, että ei pysty auttamaan, kun hän ei noudata mitään aikatauluja taikka lähde mihinkään hoitoon. Hän sai häädön tukiasunnosta. Ongelmat alkoivat olla niin monisyisiä ja oli oikeasti vaikeaa seurata miten ihminen voi vajota niin alas. On ollut hyvä työpaikka ja kaikki. Hän alkoi olla minua kohtaan hyvin halveksiva ja omahyväinen. Kiristi usein rahaa - tiesin niiden menevän aineisiin tai velkoihin.
Sitten minulla kilahti, kun näin asunnossani neulan. Siinä meni se raja. Meillä oli yhteinen sääntö, että minun asunnossani ei käytetä mitään päihteitä ja se on nollatoleranssi. Kun hän sen rajan rikkoi niin paluuta ei ole. Siitä alkoi sellainen tapahtumaketju, että tarvittiin poliisia, oikeutta ja aikaa. Raskas prosessi se on. Meni varmaan nelisen kuukautta - mutten halunnut nähdä häntä ja oli kyllä lähestymiskieltohakemus päällä - mutta hän ei ole koskaan vastannut siihen haasteeseen - koska on asunnoton ja hän eli ties missä. Tuomari laittoi viestiä, että otetaanko hakemus pois jos tilanne on pois päältä. Vedin hakemukseni pois, koska mies ymmärsi pysyä poissa.
Koska hän rakastui toiseen. Muutti toiseen kaupunkiin. Kertoi minullekin, ettö miten oikea hän on. Ero siitä tuli vuosi kuluttua. Muutama kuukausi - niin on rakastunut johonkin toiseen. Nyt erostamme on yli kolme vuotta - hän on ollut sillä aikaa vankilassa ja erilaisten naisten kanssa. Nykyään en tiedä miten hänellä menee.
Se syyllisyydentunto oli minulla hirveän kova. Jätin miehen pulaan - kun on asunnoton, työtön ja vailla yhteiskunnan tukea. Jokainen mies joka nyhjötti portailla sai minut katsomaan onko hän se mies. Usein huokasin helpotuksesta, ettei ole. Joskus eromme jälkeen oli viesteilty - mitä kuului.
Jossain vaiheessa voin tosi huonosti - työelämässä oli liian kova tahti ja koko ajan muutoksia ja olin koko ajan allapäin. Yritin pysyä pinnalla. Tuntui ihan, että on vanne koko ajan rinnassani. Sitten päätin vain jättää työni. Jätin irtisanoutumisen ja ajattelin, että en pysty auttamaan muita (olin siis terveydenhuollon ammattilainen) jos voin huonosti.
Tein kaikkea, mitä sai minut hymyilemään ja harrastamaan kaikenlaista ja kävin kirjoituskurssilla ja avasin kaikkia asioita kirjoittamalla. Annoin itselleni armahduksen, annoin kaikille anteeksi, tapasin paljon uusia ihmisiä, luin ja olin. Lepäsin tosi paljon. Etsin töitä. Sitten sain vanhan työpaikan takaisin - suhde elämääni on muuttunut.
Tämä kokemus eli elämä narkomaanin läheisenä on kova. Siinä menee ihan välillä järkikin ja tunne pois. Olen oppinut oikeastaan jämäkkyyttä. On erittäin surullista nähdä oman rakkaan menevän vain alaspäin ja toivo toisen toipumisesta hävisi. Kun se neula oli asunnossani niin jotenkin ymmärsin, ettei hän enää kunnioita minua ja yhteistä sääntöä ja tässä menee myös minä.
Nykyään minulla menee ihan ok. On ystäviä, koira, asunto ja työ. Uutta rakkautta en kaipaa -koska olen onnellinen näin. Erosta toipuminen meni minulla ainakin kaksi vuotta. Kun pitää avata kaikki ihmeelliset ajatukset ja tunnelukot. En tiedä miten ne kuusi vuotta oikein sai minut olemaan hänen kanssa. Hän oli tosiaan tosi mahtava mies. Loppupeleissä ei. Ehkä se rakkaus ja miehen mahtavuus sai minut vain uskomaan ja toivomaan muutosta. Hänen valinta oli toinen. Sitä oli vaikeaa hyväksyä. Kun hyväksyy, että hän ei sittenkään halua/usko itseensä tai on niin aineissa ettei tiedä mitä haluaa tai uskoa vaan elää turtuneena, häpeässä tai toivottomuudessa, poissaolevana, lepäilemässä) Sitten on kai ne kaverit ja velkojat niskan päällä. Hän oli jo täysin toisessa maailmassa kuin minä. Hän hävisi sinne.
Oma toipuminen oli rankka - olen kertoillut melko avoimesti omista kokemuksista muille. Muu ovat aika hiljaa - kun ei tunne tätä aihepiiriä. Monet sanovat, että se on taaksejäänyttä elämää. Sanoin, että kyllä.
En tiedä miksi minun pitää tämä tarina kirjoittaa. Kyllä se elämää löytyy eron jälkeen. Eron käsittely vie vaan paljon aikaa. Ja sen, että vain harva ihminen ymmärtää mitä toinen on kokenut. Se ei ole mikään vertailevissa tavallisten parien ero. Tavalliset ero-oppaat ei oikein anna mahdolliuutta käsitellä asioita.
meillä on vain tämä yksi elämä- sen voi käyttää hyvin.
Tämä on ollut minun yksi luku elämässäni. Uusia lukuja tulee. Osa ihmissuhteet tulevat jäädäkseen ja osa tulee ja lähtee. Tämä luku narkomaanin kanssa kesti kuusi vuotta ja kaksi vuotta toipumiseen.
Olen miettinyt, etten enää varmaan rakastu. Se on varmaan se uusi elämäkoulu edessä - että pystyy luottamaan ja rakastamaan toista miestä. Olen torjunut kaikki treffiehdotukset taikka lähentelyt. En tiedä olenko siis vielä toipumassa taikka tämä on vain minun tapani elää. Pääasia on se, että voin hyvin. Luotan itseeni ja teen asioita mikä saa minut nauraamaan ja iloitsemaan. On huonoja ja hyviä päiviä - kuten kaikilla ihmisillä. Päihteetön elämä on parasta siis läheisenä. En ole koskaan käyttänyt mitään ja enkä tule edes kokeilemaan mitään. Viiniä ja siideriä juon vain yhden tai muutaman lasillisen ystävien kanssa. Ainoa pahe on suklaat ja herkut.
Tämä on siis minun tarinani. Monenlaisia tarinoita löytyy. minulle tuli vain se raja vastaan.