Ero tulossa viinan takia

Surkea juttu, mutta ero on tulossa. Mieheni on juonut aina paljon kausittain. Ennen lapsen saamista asia ei häirinnyt niin paljon ja huomauteltuani asiasta viinan juonti toden teolla väheni. Itsekään en sylkenyt lasiin ja pidimme ystävillemme monia hauskoja pirskeitä. Jo tuolloin minua hämmästytti, että mies juo yksin itsensä humalaan. Minulle alkoholin käyttö oli osa seuraelämää.

Kun lapsi syntyi, kaikki muuttui. En enää halunnut juoda, enkä haistella viinanhajua. Minusta se ei kuulu lapsiperheen elämään. Olisin sallinut miehelle baarireissut ystävien kanssa vaikka viikoittain, mutta hän halusi juoda kotona. Vähitellen alkoi kaapeista löytyä salapulloja ja mies makasi viikonloput sohvalla viinalta haisten ja räpläten kännykkää. Kun kysyin, hän valehteli päin naamaa juomisestaan. Vessan kaapeista, kirjahyllyn päältä, kirjojen takaa tai tyynyn alta saattoi kuitenkin putkahtaa piilotettu pullo. Viinietikkapullossa olikin viinaa ja mökkireissulla auton vararenkaaseen oli piilotettu pullo. Sinisilmäisenä minulla meni aikaa tämän tajuamiseen. Ihmettelin kyllä velttoa olemusta, turpeaa mahaa ja äkillisiä mielialan vaihdoksia.

Mies ei ollut koskaan väkivaltainen, hoiti työnsä ja oman osansa kotitöistä. Henkistä väkivaltaa, haukkumista ja nimittelyä kyllä oli ja humalassa mies suuttui todella helposti. Mielestäni lapsi kärsi siitä ja otti mallia huonosta käytöksestä ja huutamisesta, puhumattakaan viinankäytöstä tulleista riidoista. Muutaman kerran jouduin jäämään kotiin, kun minulla oli sovittu meno, sillä hän oli liian kännissä ollakseen lapsen kanssa. Joskus hän joi hoitaessaan lasta, vaikka lupasi muuta. Kerran hän sammui ja makasi aamulla lattialla virtsalammikossa. Jouduin miettimään, voinko päästää lapsen mökille miehen kanssa ilman varotoimia. Parhaimmillaan hän oli kuitenkin hyvä isä, joka vie lasta uimahalliin ja kalastaa ja nikkaroi tämän kanssa. Viina ei hallinnut aina yhdessä oloa.

Kolme viikkoa sitten tapahtui ikäva sattumus. Ehdotin miehelle, että hän menisi tapaamaan kaveriaan autolla. Hän raivostui ja huusi koko päivän puolesta päivästä alkaen, sanoi kamalia asioita minulle ja lapselle alkaen siitä, kuinka paljon saa pillua, mitkä ovat kummankin meidän viat jne. Lapsi kuuli kaiken. Välillä kävin lapsen kanssa ulkoilemassa ja kirjastossa ja illalla sama meno jatkui. Illalla aloin jo pelätä ja mietin että uskallanko jäädä kotiin yöksi. Tajusin että hän oli juonut salaa ja paljon. Sen jälkeen mies on ollut surkean katuvainen ja käyttäytynyt kuin ihannemies. Lyhytvihaisena olin alkanut jo sulaa, mutta toissapäivänä lapsi löysi 2 tyhjää viinapulloa sohvaan kätkettynä. Olin sanaton. Tällaisia lapsuusmuistoja ei pitäisi lapsella olla!

Tajusin että tilanne ei tästä parane. Vastaavia raivokohtauksia voi tulla lisää ja minun on ajateltava itseäni ja lasta. Meidän on muutettava pois. Olen jo kertonut asiasta miehelle, joka ei ehkä ymmärrä minun olevan tosissani. Olen valmistumassa opinnoistani ja minulla ei ole vielä työpaikkaa. Tämä vaikeuttaa asunnon saamista, mutta jatkan etsimistä. Talousasiat täyttävät minut huolella, mutta minulla on säästöjä ja uskon selviytyväni. Kunhan niitä töitä vain löytyisi!

Mietin että pitäisikö minun eron yhteydessä kertoa lapselle, mistä syystä ero tuli. Hän ei ole vielä tietoinen isän alkoholiongelmasta, toki sinä kamalana iltana sanoin, että nyt isä on juonut liikaa. Haluaisin kyllä suojella heidän suhdettaan. Onnistuuko se, jos jossakin vaiheessa kerron, että eron syy oli se, ettei äiti tykkää isän juomisesta? Yritin lukea erilaisia oppaita aiheesta, mutta en ole löytänyt niistä vastauksia.

Hei vaan Kurnau ja hyvä, kun aloitit purkamaan tilannettasi täällä!

Sen verran vakavalta ja pitkään jatkuneelta tuo perheesi tilanne vaikuttaa, että päätöksesi pelastaa itsesi ja lapsesi tuollaisen elämän jatkumiselta on varmasti oikea. On sitten ihan miehen oma asia, miten aikoo tulevaisuutensa elää ja kykeneekö osallistumaan poikansa (oletan noin) arkeen ns. vastuullisena ja luotettavana isänä.

Hienoa, että sinulla on säästöjä, joilla pääsette uuteen alkuun. Toivottavasti löydät teille pian uuden, viihtyisän asunnon, mutta vaikkei sellaista heti löytyisikään, niin aika järjestää tuon(kin) asian.

Kysyt tuossa viestissäsi, että pitäisikö sinun kertoa lapselle eron todellinen syy. Minun mielestä pitää, kunhan kerrot sen sillä tasolla, jolla lapsesi ikä ja käsityskyky huomioiden tiedon ymmärtäminen on mahdollista. Tuo, mitä itsekin totesit, että sanoisit, ettei äiti tykkää isän juomisesta, on yksi keino, koska siinä otat vastuun päätöksestä itsellesi. Eron syynä on siis se, että SINÄ et pidä isän juomisesta, ei se, ettetkö välittäisi isästä. Lapsi on aivan varmasti huomannut, miten isän persoona muuttuu ilkeäksi ja kenties jopa pelottavaksi aina aika-ajoin ja on kenties kyennyt laskemaan yhteen 1 + 1 eli juomisen ja psyyken muutoksen.

Meillä elettiin noin 10 vuotta sitten sellaista kriisiä, jossa lopulta mieleen tuli eroaminen. Tytöt olivat silloin 5- ja 8-vuotiaat ja kyllä minä heille kerroin, että olen väsynyt iskän juomiseen, minulla on kurja olla ja niin varmaan iskälläkin, kun se käyttäytyy, miten käyttäytyy. Kerroin, että me emme kuitenkaan voi iskän olotilalle yhtään mitään, vaan iskän on kyettävä itse tekemään itselleen ja pahalle ololleen jotakin. Sanoin siis tytöille, että olen miettinyt eroamista ja kysyin, miltä ajatus heistä tuntuisi (toki kannoin koko ajan aikuisen vastuuta tulevasta päätöksestä). No, silloisen kevään mittaan mies alkoi kuitenkin ottamaan vastuuta itsestään ja muutti elämäntapojaan, joten lopulta ainoa muutos elämässämme oli omaan taloon muuttaminen (mikä tuottikin moneksi vuodeksi mielihyvää…).

Oletan, Kurnau, että sinunkin lapsesi on jo useamman vuoden ikäinen eli voit keskustella hänen kanssaan perheenne tilanteesta. Jos kuitenkin kyse on esim. 3-vuotiaasta, niin silloin on tärkeintä, että lapsi kokee sinut turvalliseksi ja tasapainoiseksi aikuiseksi, jolloin elämänmuutoskin tuntuu mahdollisimman turvatulta. Tuon ikäinen ei vielä hirveästi asioita ymmärrä, mutta ihan kuten itse totesit, voit sanoa, että sinusta isän juominen on kurjaa ja haluat, että voitte elää ilman jatkuvaa pahaa mieltä siitä, että iskä juo ja on silloin ilkeä.

Tässä nyt ensimmäiset mieleeni tulevat ajatukset. Varmaan täällä saat vertaistukea niiltä, jotka ovat eroaikeensa myös toteuttaneet - mehän olemme vieläkin mieheni kanssa saman katon alla.

Hei,

olet varmasti tekemässä oikeaa ratkaisua jos lähdet lapsen kanssa pois. Eronhan ei välttämättä tarvitse olla lopullinen, jos toinen onnistuukin (joskus ihmeitä tapahtuu ihan oikeassakin elämässä)raitistumaan ja molemmilla on haluja palata yhteen. Homman nimi vain on se, että kenekään ei pitäisi joutua miettimään uskaltaako kotona olla / sinne tulla. Eikä ainakaan lasten pitäisi joutua sellaista kokemaan.

Meillä oli samanlainen tilanne, joka ajan kanssa paheni. Ensin oli noita sanallisia raivokohtauksia kännissä. Pikkuhiljaa alkoi huonekaluja rikkoutua ja nyrkkiä lävähtää seinään jne. Sitten niitä äkillisiä raivareita ja mielialan muutoksia alkoi tulla selvinkinpäin. Siinä vaiheessa meillä kotona jo “käveltiin munankuorilla”. Eli kaikki mahdolliset raivarin aiheuttajat yritettiin piilotella ja olla hiljaa lasten kanssa. Kauheaa elämää. Pelkäsin kokoajan, en saanut enää nukuttua, sain fyysisiä oireita mm. sydämen hakkaamista ja muljahteluja, käsien tärinää ja kylmä hiki- kohtauksia. Sairastuin uupumukseen ja masennukseen. Ja lopulta tuli ase ohimolle, ihan kirjaimellisesti… Onneksi päästiin lasten kanssa pakoon ehjinä.

Nykyään elän lasteni kanssa yksinhuoltajana, elämämme on hyvin tavallista, mutta mukavaa ja turvallista. Ei tarvitse enää pelätä ja kotona voi olla huoletta. Pitkän terapian ja hoidon avulla olen taistellut itseni taas terveeksi. Olen välillä aika tiukilla rahallisesti, mutta en vaihtaisi nykyistä elämääni enkä oloani mihinkään.

Yritän kai sanoa, että pelasta itsesi ja lapsesi vielä kun voit ilman suuria kolhuja. Eihän teidän elämänne välttämättä menisi yhtä kauheaksi kuin meillä meni, mutta siinä vaiheessa kun puolisoaan alkaa pelätä, täytyy asialle tehdä jotain. Ja valitettavan harvoin alkoholisteille menee puhe perille… Ja lasten ei tarvitse nähdä eikä kuulla tuollaista raivoamista… Kunpa olisin itsekin herännyt aiemmin :cry:

tsemppiä sulle, kyllä kaikki asiat järjestyy aina jotenkin!