Hei, Sunny,
olen samassa tilanteessa, löydät nimimerkilläni ja toisella Bluweed- nimimerkillä pohdintojani. Tänään tuli viimeinen niitti. En jaksa enää. Tarviiko jaksaa? Elämä ei voi olla tällaista. Niin monta rikottua elämää, toivoa.
Alkoholisti ei pysty kohtuukäyttöön. Itse olen ollut suhteessa viisi vuotta ja pettynyt niin monta kertaa. Ja huomaa, tämä ei mene kuin huonommaksi. eli sairaus pahenee. Miehen hoidossa sanottiin, että paras lahja, jonka voin hänelle antaa, on jättää hänet. Ehkä hän silloin tajuaa hakea itselleen hoitoa. Itse olen sairastunut epätoivoon ja ainakin lievään masennukseen. Minut pitää tolpillani edes jotenkin lapseni ja ystävät, ja tietoisuus siitä, että en ole voinut enempää tehdä kun jo tein. Hommasin hoitoja ja tuin. Itse väsyin.
Nyt tekisin toisin, en jäisi rinnalle, vaan päästäisin hänet joko raitistumaan tai jatkamaan, on hänen valintansa. Minä en halunnut sellaista elämää, mutta tulin siihen vedetyksi. Miehelläsi on täysi mahdollisuus parantua, mutta seuraa sitä sivusta. Kun on ollut raittiina vuoden, voi jo jotain ajatella. Minun mieheni mielestä minun pitäisi olla jo täysin toipunut kaikesta kuudessa viikossa, joten malttia juuri ole. Ja vaikka ei joisi, muista, että aivojen toipuminen kestää, ja kaikilla ei edes palaudu. Nyt ukolla on joko kuivahuikka tai juo edelleen salaa. Minulle on myös sanottu, että käytös kertoo käytön. Ja siinä kohtaa voi miettiä, että millaista käytöstä itse ansaitsee.
Pärjääminen? En usko, että siinä ongelmaa. Voimavaroja vapautuu ihmeesti, kun ei tarvitse enää olla huolissaan ja epätoivossa toisen takia. Itse tiedät milloin kuppisi on täynnä. Sitä ennen voi kuitenkin miettiä lapsia. Muista, että miehesi saa kaiken avun jos haluaa. Nyt hän ei kuitenkaan ole valmis luopumaan suuresta rakkaudestaan, eli pullosta. Teillä on käynnissä tyypillinen neuvotteluvaihe, kovaan paikkaan ei miehesi vielä ole joutunut, kun neuvottelee tuota kohtuukäyttöä. Niin, tämänkin vaiheen me olemme läpikäyneet, ja eihän siitä mitään tullut, ylilyönnit vain lisääntyivät.
Voi, kun olisin itse ollut viisaampi enkä olisi antanut kaikkia näitä mahdollisuuksia. Lopputulos on kuitenkin sama, mutta vielä enemmän olen reissussa rähjääntynyt.
Toivon sinulle voimia. Lue Juha Kemppisen tekstit netistä. Ilman hoitoa tie vie johdonmukaisesti perille alkoholismin myöhäisvaiheisiin. Matkalla sinun ei tarvitse olla mukana, mutta jos miehesi valitsee toisen tien, voit olla tukena. Mutta vain silloin, kun ottaa vastuun omasta toipumisestaan.
Paljon voimia vaaditaan. Itse tässä alan pakata…