Erikoisia tapoja raitistua?

Olen joskus kuullut mm että joku raitistui alkamalla hölkkäämään… “Nyt yksi hölkkää toiset äsken uskoontulivat…yks hukkui kun jäät sulivat…” -Irwin… Olen myös kuullut sanonnan…“urheilu on pilannut monta hyvää ryyppymiestä” ja olen kuullut tarinoita Erämiehistä jotka ovat raitistuneet metsästyksen ja kalastuksen avulla… Eräs korvasi kaljatölkkien kittaamisen alkamalla kitata sen sijaan cokistölkkejä ja kuulemma auttoi! On muukalaislegioonaan lähteneitä,Amishiyteisöön muutaneita… Tapoja on lukemattomia, anna siis mielikuvituksesi lentää ja löydä Uusi Elämäsi!

Jatkokysymyksenä heittäisin, että kumman tulisi olla ensin, lopettamisen (teko) vai halun lopettaa (motivaatio)? Eli pitääkö ihmisen ensin saada vain korkki kiinni millä keinolla hyvänsä vaikka himourheilun kautta, lopettamisajatus kypsyy sitten perässä kun selviä päiviä kertyy tarpeeksi? Vai toisinpäin, tarvitaanko ensin sisäsyntyinen riittävän voimakas halu, joka saa ihmisen toimimaan itsensä hyväksi aivan omaehtoisesti? Vai onko tämä edes “joko-tai” -juttu, eli onko jokaisen teon taustalla aina jokin motivaatio, olipa se sitten sisäinen tai ulkoinen?

Oma lopettamiseni tuntui joka tapauksessa vaativan sen voimakkaan halun, joka tuli suunnittelemattakin. Lopettamista edeltävänä iltana olin vielä vetänyt kohmelon päälle uuden kännin.

–kh

monet on konstit. Asiaa aloin miettimään, ja ensin tulin siihen tuloksen että se halu, eli päätös lopettaa tarvittais ensin, kyllä ne konstit sitten itsekukin löytää.

A-A:ssa käyneenä, heidän mielestää ei ole mitään muuta tapaa raitistua, kuin käymällä A-A kokouksissa ja noudattamalla ohjelmaa, eli 12 askelta. Itse olen nyt tullut siihen tulokseen, että hihhuleita ovat kaikki tyynni ja itse päätin jättää koko touhun, siis A-A:n. On siis monia tapoja lopettaa, ja jokainen löytää omansa, jos vaan jaksaa etsiä. Halu on tärkein, oma halu ja oman itsensä vuoksi, sen tunnustan ja siinä A-laiset ovat oikeassa. Siis haluan tähdentää, että 12 askelta on aivan loistava ohjelma, mutta sitä voi varmasti noudattaa itsenäisestikin. Hieman arveluttaa ryhmissä se tosiasia, että siellä sairaat ihmiset hoitaa toisia sairaita. Eikös se ole vähän kuin sokea taluttas rampaa? Voi olla, että on ryhmiä jotka toimivat, joissa syyllistäminen ja päteminen ei ole niin vahvasti esillä, mutta omalla paikkakunnallani ryhmät eivät yksinkertaisesti toimi! Mitä enemmän valittaa ja voivottelee surkeuttaan niin hyvä on, mutta auta armias jos erehdyt kehumaan että hyvin on mennyt. Tuntuu että jengi ajattelee heti, että valehtelee juoppo lämpimikseen, ja nyt on eksynyt pahasti polulta. Ja sitten joku sanoo, että tutkippas vielä sitä 4. askelta…

Dokarista Bodariksi ja Alkoholistista Adonikseksi on myös hyvä kuuri! Sen sijaan että istuu kaljakapakassa laulaa vaan Klamyjen tapaan…“Tule sinäkin ystäväni Kuntoklubille…sano hyvästi…tolle kaljamukille…” :mrgreen: :mrgreen:
Jos jollakulla alkoholismista kärsivällä (muulla) on motivaattorina lähtee sinne kapakoihin jutkun-iskeminen niin silloin kannattaa painaa lanttuunsa se että me holistit ollaan päissämme ihan törkeen hölmön näköisä hoippuvia sekapoltseja. Ei ihmekään että käsiajolle saamme himaan mennä! KOHTUU-juojat ne paarista naisen nappaa mutta ei holisti. Holistin on uskallettava napata nainen selevinpäi…

Toisaalta eihän se kuntoilu ja itsensä hyvässä kunnossa pitäminen dokaamista kokonaan ehkäise, jos dokailee vaan sillon tällöin harvakseltaan… Ja siinä välissä sitten taas elää terveellisesti. :confused:

Samaan aikaan ne kaks ei kyllä onnistu, ainakaan mun kokemuksen mukaan! Johan siinä sais sydänkohtauksen tai ties minkä aivoinfarktin jos krapulassa salille tai pururadalle pyrähtäis. Joku on kuulemma saanutkin, ei silti.

Debiili mainitsi mielenkiintosen vertauksen vertaistuesta, että sokea taluttaa rampaa. No niinhän se vertaistuki on, mutta vertaistuki on kuitenkin yksi hyvin varteenotettava ja tärkeä kuntoutumiskeino just nimenomaan päihdekuntoutujille ja samoin mielenterveyskuntoutujille. Esim. mielenterveysyhdistyksethän on syntyneet vertaistuesta.
Sitä ei pidä asettaa ristiriitaan ammattiavun kanssa, vaan sen rinnalle ja/tai vaihtoehdoksi. Jotkut pärjää toki ilman minkäänlaista järjestäytynyttä apua, itse asiassa monetkin. Sekin on tosi jees.

Mä lopetin aikoinaan tupakanpolton kävelemällä! Joo, mä vaan stumppasin ja sit läksin kävellä lampsimaan. : )) Kävelin ja kävelin… kävely vaihtu hölkäks. Sitten hölkkäsin uima-altaan kautta kuntosalille ja takas. Nyt oltu savuttomana onnellisesti neljättä vuotta, eikä oo kertaakaan tehnyt edes savukkeenmyrkkyä mieli. :smiley:

Pärinä-Perttu, Klamydia on ihan okei bändi, vaikka aika junttia menoa onkin tavallaan. Niille ei varmaan dokut huutele samanlaisia kannustuksia kuin meidän bändi joskus kuullut: “antakaa pillua, huorr…”
Mä sanoin kerran mikkiin että kuka siellä taas äitiään huutaa.

Mulla oli erikoisin tapa raitistua ruveta syömään raittiuden tueksi saamiani diapam lääkkeitä. Ei onnistunut.
Toinen erikoinen tapa oli ruveta syyllistämään muita juomisesta ja minun pahasta olosta.
Kolmas erikoinen tapa oli juomisen vähentäminen. Ei missään muodossa onnistunut, päinvastoin se vain lisääntyi.
Neljäs erikoinen tapa oli etsiä helppoja keinoja.
Viides ja ratkaiseva tapa oli salata itseltänikin päihteiden merkitys elämälleni. Se onnistui sinne pohjalle asti, jossa oli pakko alkaa muuttamaan koko elämääni ja löytämään ratkaisu jonka tiesin olevan aika lähellä, mutta yksin siihen en päässyt käsiksi, vaikka ratkaisu oli minussa/ minulla.

Erikoinen tapa lähestyä itseään oli käydä hakemassa voimia heikkoudesta joka löytyi siellä pohjamudissa.

Olen myös kuullut “mielen syvyyksiin” matkanneista “psykonauteista” jotka ovat hallusinogeenien avulla löytäneet ongelmakohtansa ja raitistuneet :open_mouth:

Poppamiehiäkö :unamused:

Tätä mäkin olen miettinyt! Että varsinkin kun ei ole vielä menättynyt kaikkea mahdollista ja ollut ihan pohjista pohjimmilla, niin jotenkin tuntuu omalla kohdalla että se korkki on pistettävä vaan kiinni ja vaikka välillä tuntuiskin että vois taas juoda ni pitäs vaan korkin kiinni. Ja sit ajan kanssa kirkastuis ajatus ja löytyis se koko kuva hommalle. Mitä meinaat toimiiko myös näin päin?

uskon että just noin se toimii. Ehkä joku tarvitsee erilaisia teorioita oman ajattelunsa tueksi mutta minusta tuonkin pitää riittää.

Mielestäni ei ole erikoisia tapoja raitistua. Kaikkihan alkaa siitä, että lopetetaan juominen. Eikä sen jälkeen oteta selvään päähän ryyppyäkään. Eikä lääkkeitä päihtymistarkoituksessa.
Keinot juomattomuuden ylläpitämiseksi ovat sitten jokaisen valittavissa, eikä niillä ole mielestäni väliä.
En itse tuomitse yhtäkään juomattomana pysymisen tukimuotoa, enkä sitä että joku sanoo tulevansa toimeen omin voimin. Se olisi turhaa saivartelua.
Tulkaa uskoon, lopettakaa omin voimin tai vertaistuen avulla. Miten vain. Jos onnistuu olemaan riittävän kauan juomatta, saattaa raitistua. Mitä se tarkoittaa? Sitä että viina tulee tarpeettomaksi. Se ei pyöritä mieltä, eikä sitä tule käyttäneeksi mistään syystä. Toisten juominen ei herätä tunteita, korkeintaan vilpitöntä sääliä. Myöskin intoilu ja muiden raitistaminen loppuu. Voi elää ihmisenä ihmisten joukossa tuomitsematta juovia, olivatpa he sitten taviksia tai ongelmaisia.
Omalla kohdallani tuo edellytti vuosien henkistä kasvua. Se pääsi alkuun vasta kun niin fyysiset kuin psyykkiset vieroitusoireet olivat ohi. Sekin kesti kauan, fyysinen osa kuukausia, psyykkinen jopa pari vuotta. En usko sitä, että joku alkoholisti kertoo raitistuneensa muutamassa viikossa tai kuukaudessa. Se on vasta alkua vapautumiselle riippuvuudesta ja henkistä kasvua.
Itse kasvan tai toivon kasvavani edelleen ihmisenä. Tällä erää olen siinä vaiheessa, että en enää sano kenenkään raitistuneen väärin, tai tulleen hihhuliksi sen enempää uskonnon kuin AA:n piirissä.
Elä ja anna elää… :smiley:

Raittius = Vapaus valita olla ottamatta kuppia
AA = pakko olla pelosta ottamatta kuppia

Mulla on yks teoria.

Se on se vastuun ottaminen.

Oli konsti mikä tahansa, niin luulis, että kuitenkin joutuu ottamaan sen verran vastuuta teoistansa, että ei enää koske viinaan. Alkoholistille tää tuntuu kyllä olevan lähes mahdoton tehtävä.

Niin… Kukaan ulkopuolinen ei osaa sanoa, mihin pisteeseen ihmisen pitäisi oma elämänsä juomalla sotkea että on riittävän pohjalla. Aina on sitäpaitsi mahdollista vajota vielä syvemmälle, mennä siitä viimeisimmästä pohjasta läpi, vaikka tuli silloin morkkiksessa luvattua että saa olla viimeinen kerta kun käy näin, niin tai noin. Siellä lähiökuppiloissakin koko homma tuntui perustuvan sille, että jollakin näytti menevän aina huonommin kuin itsellä - eihän oma juominen ollut siinä rinnalla vielä mitään (vaikka oli taas neljäs päivä menossa).

Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita. “Paarmakin” tuossa edellä jo totesi, että juomisen lopettaminen onnistuu parhaiten siten, että lopettaa juomisen. Se on se ensimmäinen teko, kännistä pitää pysyä erossa. Selviä ajatuksia voi tulla vain selvistä aivoista. Aika tekee tehtäväänsä ja ihmismielellä on ihmeellinen taipumus korjata itse itseään, kunhan sitä ei häiritse enää juomalla. Parissa viikossa voi jo huomata ensimmäisiä merkkejä mielialan piristymisestä, ja ensimmäisten kuukausien aikana muutos on muutenkin melko nopeaa. Pikkuhiljaa oppii tykkäämään siitä, kun ei ole koskaan kännissä tai krapulassa, sunnuntait ja maanantaitkin voivat saada elämässä uusia merkityksiä kun ei tarvitse enää vältellä ihmisiä, jne.

Toivottelen mielenkiintoisia raittiita päiviä!

–kh

Tuo on sinun mielipiteesi. Pidä se. :smiley:
Jostain kumman syystä minua ei pelota lainkaan asiat, jotka liittyvät kupin ottamiseen, koska minun ei tarvitse enää ottaa. :wink:
By the way, AA:ssa ei ole pakko käydä vaikka haluaakin raitistua. Eikä muuten ole pakko myöskään alkaa uskoa minkään uskonnon mukaan.
Tällä hetkellä uskon, että pitää lähteä vartin päästä töihin. :bulb:

Eräs mies raitistui Moottoripyöräilyn avulla! Hän vietti viikonloput ajaen…ajaen ja raitistui! Eikö ole olemassa (jos ei halua uskonporukkaan sekaantua) myös toinenkin päihteetön prätkäjengi Gospel Ridersin lisäksi? Oliko se nyt Freedom MC… :bulb: :question:

:smiley: “Hauska” ketju viime kesältä:
viewtopic.php?f=42&t=22377&p=562654&hilit=Freedom+MC#p562654

P-P, älä ihmeessä sekaannu uskonporukoihin jos niin koet. Mene vaikka mp- tai mopokerhoon tai jotain.
Mie kokeilin lopettaa juomisen mm. juoksemalla, kävin klinikalla ja lääkäreillä ja psykiatreillakin. Eräässä uskonlahkossakin asuin jonkin aikaa. Vaan eipä tuokaan auttanut.
Lopulta menin hoitoon ja sitä kautta AA:n pariin. Se auttoi, uskonporukka ei auttanut.
Ethän vain vedätä vanhaa, P-P? :mrgreen:

Ei se “uskonporukka” autakaan yhtään mitään! He vain osoittavat sinne suuntaan jossa Totinen auttaja on…Elävä Mestari,Messias…Jeesus! :mrgreen: :bulb: