Eriarvoisuus korvaushoidossa?

Monet ovat varmaan huomanneet saman ilmiön kuin minä.
Eli k-hoidossa on suurta eriarvoisuutta.

Esimerkiksi, multa katkaistaan korvaushoito kerralla, jos seuloissa sattuisi näkymään vaikkapa kannabis.
Tiedän tapauksen, jossa jo kertaalleen poispotkittu khoidokki otetaan uudestaan sisään, hän jää toisena päivänä kiinni nappien jemmaamisesta, mutta moista ei edes juuri noteerata.

Kyse on eri paikkakunnista, kuitenkin aika lähellä toisiaan ja sama lääkäri hoitaa kumpaakin, eli minua ja tätä toista tapausta. Voiko hoitohenkilökunta (a-klinikan hoitajat) vaikuttaa asiaan niin paljon, että asiat on niin kuin ne ovat.

Minua se ei sinällään haittaa, mutta kummastuttaa kyllä kovasti.
Monet käyttää loistavaa tilaisuutta aivan väärin, enkä minä ymmärrä mitä ideaa on jemmata niitä nappeja ja sitten iskeä hihaan kun kuitenkin on reseptorit täynnä siitä liuotuksesta. Esim. kun minä liotan aina kerralla 24mg, niin jos mä ottaisin yhden napin välistä pois ja tuuppaisin hihaan, niin eihän se vaikuttaisi mitään.

Toki nuo jotkut myyvät xonea ja ostaa tilalle sitten vaikka pilveä, viinaa ja lyricoita yms.

Hölmöä! :question:

Ottakaa kantaa…

Ai niin. entäs sitten moinen, kun jotkut, jotka on pari vuotta subua vetäneet, niin menevät sitten metadoni korvaushoitoon, tiedän näitäkin.

Ja ylipäätään ehdot pitäisi olla khoidossa erilaiset, joiltakin osin löysemmät ja joiltakin osin tiukemmat.

Mielestäni jos ei ole vuosien täysagonistien käyttöä takana ei pitäisi ainakaan metskuhoidolle päästää.
Ja eikös subun vetäjille voitaisi järjestää vaikkapa kodeiini korvaushoitoa tai jotain.

Muutenkin, jotkut vanhat jermut, jotka ikänsä vetäneet ei tahdo millään päästä. Toisaalta jotkut on jo kakskymppisenä korvaushoidossa!

Niin, tulipas purkaus. :mrgreen:

Ei oo kokemusta korvauksesta, mut vuoden kävin aikaan kerran viikossa kusemassa kuppiin ja hakemassa viikon bentsot. Spekuloin sen verran, et ohjeitus on varmaan saman tyyppinen jokapaikassa. Eri paikoissa on eri ihmiset ja varmaankin toimivat inhimillisesti. Tarkoitan siis et hoito on henkilökunnan näköistä, eli jokaisessa paikassa käytäntö on toisen lainen kun toisessa.

Ihan omana mielipiteenä sanoisin, et mielestäni pitäisi keskittyä eniten niihin joilla on nimen omaan omaa tahtoa. Jos pärjää hoidossa hyvin niin pidetään ja jatketaan hoitoa. Tämä ei todellakaan ole mikään lyhyt taistelu, ekä tästä paskaskasta kuivilla ole kukaan.

Jos toistuvasti viikosta toiseen ei läpäistä seuloja, tarkoittaa se mielestäni päihteiden hankkimista kadulta ja lisäksi korvauksesta. Samaan aikaan moni halukas on hoitoa vailla, mutta ei sitä valitettavasti saa. Sääntöihin pitää vaan sopeutua ja jos on tahtoa, ei se ole ylitsepääsemätöntä.

Näin yleis katsauksena, ajatuksena. Suomi pitää veteraaneja tulevaisuuden toivona ja päihde ongelmaisia häviävänä luonnon varana. Siis, yhteiskunta haluaa sotaveteraaneille lisää rahaa, vaikka vaikka väki vähenee ja kuolee sukupuuttoon. Päihde ongelmaisia tulee kuin sieniä sateella. Yhä nuorempia ja nuorempia elää kammottavaa elämää. Mutta näille joiden käsissä tulevaisuus todella on, ei määrärahoja, ei apua.

Vanha-Narkki

Ei Suomi enää voi pitää veteraaneja tulevaisuuden toivona, kun ainoa kuntoutuskeskus vaihtoi nimeä & vaihtaa asiakaskantaa, kun ei riitä veteraanit enää… Mutta pois on otettu th:sta rankalla kädellä ja Kreikkaan eget menneet… Kumma asia on että Irlanti on paljon Espanjaa pahemmassa tilanteessa ollut jo pitkään, mutta heille ei ole suurempia paketteja mennyt… Ilmainen raha kannattaa ottaa aina, maksumiehiksi joutuu hölmöt (ja hölmöläisiä äänestäneet; lisää valoa kämppään kun edellinen “elvytys” ei toiminut vaan nimenomaan ajoi muita maita samaan onglemaan)! Lääke on kätevä, leikataan julkiselta ja nostetaan verotusta! Harmi vain ettei ole toiminut ikinä tuo lääke! “Kätainen yrittää, mistään ei tiedä; se on varma et tarvittais taas haulikkoa siellä” -Rahalla Pilalla-

Meilläkin oli korvauksen lopettanut päässyt vihdoin takaisin (nopeammin kuin odotin); tosin metkulle!! Pistäisi useamman metkulle niin olisi vaikeampi rännätä!

Nyt en aio ottaa, ainakaan heti, kantaa, khoidon pääsyvaatimuksista.

Khoidon tarkoitushan on alustaa käyttäjän elämää huumeettomampaan suuntaan, varsinkin irti piikeistä, sekä siitä että käyttäjällä on voimia vaikkapa vaihtaa paikkakuntaa tms. Eli aloittaa alusta!

Minusta pitäisi heti sanktioida nappien jemmaaminen vähintään vuodella. Eli jos jemmaat nappeja, niin vuosi väliä ja uus yritys, seuraavalla kerralla 2 vuotta. Ja näin edespäin.

Sen sijaan, jos seuloissa näkyy esim. kannaibis, niin ensimmäisellä kerralla ei pitäisi sanktioida.
Toisella kyllä, esim ottamalla tuplia ja triploja ja klääkkeitä pois hetkeksi.

Mutta piikkikoukusta on oppareiden päästävä eroon, tällä perusteella pidän pilven polttelua “helpompana” vaihtoehtona, ku tökkiminen. Nimenomaan lääkkeitä varastamalla.

Pitäisi yrittää kehittää terapiamuotoja sun muita piikkikoukkuisille tai jotain.

Koska: Ne jotka on oikeasti opiaattikoukussa (siis ne jolle KH=oikea) ottavat morfinbasensa vaikkapa peräreikään. Sen sijaan sekakäyttäjille piikkikoukkuisille ei korvaushoito tee mitään muuta kuin antaa mahdollisuuksia viedä nappeja, joita voi piikittää.

En tiedä ymmärsittekö, jos ette voin antaa vinkkejä liian pitkällä ja harshilla kokemuksella. :blush:

Tosta äkkinäinen ymmärtäs, et värkit on pahempi ongelma ku narkkaaminen. (Hauskaa täällä kyllä riitti :slight_smile:))

Tässä avoimuudessa on se paska puoli että ihmiset yrittävät olla yksin pitkään (pisimmät jaksavat kk:den); sen jälkeen he menevät samaan seuraan (osa kh:ssa, osa ei) jossa rännätään, vedetään nappeja ja poltellaan yms. Pian jaetaan jo päiviä jolloin saadaan lääkkeet ja hoito on osa elämäntaparahoitusta… Kaikki päättävät että he eivät sitä tahdo, mutta sosiaalinen paine… Itse olin päättänyt että teen kaikkeni jotta pääsen eroon oppareista. Pääsin nopeistakin, lopulta… useampi vuosi ennenkuin jouduin myöntämään (eipä ollut enää koulua tai työtä niin loppuivat tekosyytkin), että en pääse irti yksinään… Yritin saada muita mukaan aiemmin raitistumaan yms. mutta kaikki tietävät oman motivaation merkityksen… n kk:den laitoksessa olon jälkeen tiesin mitä en tahdo ja petyin näihin ystäviin todella. Huomasin kyllä että heille on enemmän haittaa jos en rännää tms. mutta mikäli mä haluan eroon porukasta niin jätän kaikki käyttäjät, vaikka parhaasta ystävästä alkaen… Ts. jätät vanhat frendit (ei ole kontakteja jos niin et halua, uusia löytää 100% varmuudella jos baarissa tykkää käydä ellei käy parin tuopin periaatteella), numerot, asunnon yms. retkahdusten kautta tajuaa että tuota kautta ei ainakaan tule pääsemään kuiville ja en todellakaan halua pitää lääkepäivänä puhelinta kiinni, kun niin moni tuleva kh:ainen tarvitsee annoksen! Tuttua toimintaa… On hyvä olla tietyt rajat, luottamus on ansaittava, tasa-arvo on erittäin mukava asia… Itselläni on jopa valtaa, lääkäreistä hoitajiin kyselevät mitä tekisin toisin… :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: No kynnystä nostettava prkl!! Ei se määrä vaan se laatu!

PS. Kyllä se vituttaa että kun en ole minkään instituution piirissä oikeastaan niin mä voin tehdä aivan mitä mä haluan ja ketään asia ei edes kiinnosta. Mitään mikä oli sovittu ed. paikkaan, ei ole tarvinnut lupauksia lunastaa ja kaupunki on asian hyväksynyt; tosin käytäntö on laiton!! Täällä en sitä tarkemmin kerro, koska jälleen näitä ihmeellisiä järjestelyjä ja maailma on niin pieni loppujen lopuksi…

Ainakin täällä porissa on eriarvoisuutta korvaushoidossa, itse olen puhdas sekakäyttäjä eli vedän sitä mitä on tarjolla subusta piriin piristä pillereihin yritin korvaushoitoon, mutta sain tylyn tuomion koska en ole opiaatti koukussa niin korvaushoito ei ole minua varten, nyt kun viimeksi olin kuntoutuksessa, siellä oli hiukan minua vanhempi mies joka oli päässyt korvaushoitoon, vaikka olikin myös puhdas sekakäyttäjä. Osaisitteko neuvoa minua miten mahtaisin päästä korvaushoitoon, alkaa hieman tympiä tämä nykyinen elämä.

Korvaushoito on riippuvaisille ja sinä sanoit: “en ole opiaatti koukussa”, niin ei pidäkkään päästä.

Toki olis kiva hakee ilmainen Subutex särkylääkkeeks päihdeasemalta.

Tänään kysäsin hoitajalta tuosta eriarvoisuudesta.
Hän sanoi, että tietenkin hoitokäytännöt vaihtelee.
Hänenkään mielestä tuossa ei ole toimittu oikein, ja lääkäri on sama kuin mulla ja monella muulla.
Mutta yhden paikkakunnan käytännöt on niin lepsuja, että oikein sapettaa.
Siinä menee koko korvaushoidokkien maine kohta, perkele.

Miten voi hoitokäytännöt vaihdella, kun sama korvaushoitolääkäri on.
Kiertää näitä pikkukaupunkeja sadan kilometrin säteellä suurinpirtein tai jotain.

Mutta vain yhdellä paikkakunnalla lepsuillaan.

Mieleeni tuli se, että hoitajat ei taida kertoa tälle lääkärille ihan kaikkea. Mikä on ehdottoman väärin ja lisäksi hoitovirhe mielestäni. Ja myös omahoitajani mielestä systeemi vaihtelee liikaa vaikka pykälät on samat.

En tietenkään ala ketään vasikoimaan, vaikka tiedänkin että vievät nappeja.
Enkä halua myöskään sen tarkempia tarkastuksia kuin nykyään on.

Mutta hoitajat jotka “panttaavat” tärkeää tietoa lääkäriltä ei ole oikein.
En toki voi olla varma tästä, mut niin moni on miettinyt samaa, jo ennen kun heidän kanssaan olen asiasta puhunut.

Se tässä huolestuttaa, että nämä potilaat, joiden “virheitä” katsotaan jatkuvasti läpi sormien eivät tule toipumaan/ elämään normaalisti addiktioidensa kanssa.

Eli olisi potilaiden kannalta parempi, jos mentäisiin pykälien mukaan.
Nythän ne vetää vaan enemmän ja vetää vähän kaikkea. Myyvät nappeja, ostavat piriä.
Nielee liotuksessa kaikki napit, ettei ne vaikuta. Sitten voidaankin ottaa oxyä muutama päivä.
Kun contit on loppu, niin sit lopetetaan nappien nieleminen, vaan annetaan parin liotoa ja heitetään se yks jollekkin tutulle, joka tuo sit lyricoita levyn ja samalla hörsitään gammaa…

Tuommosta se on.

Korvaushoidon tarkoitushan on parantaa opioidiriippuvaisten elämänlaatua.
Ei rahoittaa entistä enempää sekoilua, eikä syventää suhteita “piireihin”.
Väärinkäytettynä siinä käy juuri noin.

Mutta sitten kun on vedetty vaikkapa herskaa ja nielty napit, niin kun rahat on loppu ni veronmaksjat maksavat hänen nitkunsa. Ja samalla tavallaa saa lääkkeensä.

Ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Ps. puhun tässä sitten yleisesti, enkä tarkoita tätä tekstiä kenellekkään.
Vaikka varmaan tyypit lukeekin tätä palstaa, mutta jospa se saisi heidätkin vähän heräämään. Koska heidän kanssa keskustellessa aina sanovat, että sillon joskus nuorena olisi pitänyt valita toisin.
Varmastikin on henkistä kipua, mutta korvaushoidon väärinkäyttö on aivan väärä tapa parantaa tilannetta.

Kai joka paikkakunnalla on tehty joidenkin ylilääkäreiden tai vastaavien kanssa suuntaviivat, miten sitä hoitoa siellä toteutetaan. Pakkohan lomista, karensseista, pois hoidosta potkimisesta ym. sellaisista jutuista on olla jotkin suuntaviivat, ja niitä sitten noudetaan?

Mutta eri paikoissa on kyllä korvaushoidot niin erilaisia, että hurjalta tuntuu… Esimerkiksi tuolla Savossa päin tuntuu tuo bentsojen määräily olevan aika lepsua jotenkin. Olen ihan jostain Hesarista tai jostain lukenutkin, että siellä niitä määrätään enemmän kuin muualla suomessa. Ja kas, minäkin sain ensimmäisen ja ainoan bentsorespani sieltä!

Sitä tässä olen miettinyt, onko vertaistukeen ja yhteisölliseen hoitoon perustuvaa korvaushoitoa järjestetty muuallakin kuin Helsingin Diakkarilla?

Aivan ensimmäisenä tahdon sanoa muutaman sanan siitä, että korvaushoitoon pitäisi ottaa takaisin
vanhat “pääsyvaatimukset” eli piti olla minimissään 3 vuotta päivittättäistä käyttöä ja 3 erillistä katkoyritystä
ja muilta hoitaneilta lekureilta puollot hoidon tarpeeseen! Nyt kun tuota hoitoonpääsyä on alennettu rajusti
niin polilla pyörii alle 30v. pääasiassa alle 25v. väkeä jotka ovat ehkä puolivuotta vetäneet sattumanvaraisesti jotain ja sitten ne makaa osastolla melkein paskat housussa kun saavat jonkun 12mg subua.
Ainoa hyvä puoli on, että uusille laittavat metadonia monelle josta liian moni ei tajua ettei sitä pidä ottaa ellei
todella tarvitse!

Täällä missä mä oon hoidossa lupia otetaan pois kaikilta sen takia, että ne samat kusipäät on jääneet kiinni taas myynnistä ja muusta säätämisestä ym. Tämä tapahtunut 2 kertaa tässä 2 vuoden aikana.
Lääkeeet jauhettiin kuppiin josta se piti lipoa suuhun kun koira ja mitä se esti?
Tosiaan kotiluvat niiltäkin jotka on vuosia olleet hoidossa otettiin pois, reiluako ei todellakaan.
Poliisista valittavat jatkuvasti miten paljon xonea valuu kadulle ja syy on aivan siinä, että sitä annetaan tyypeille
jotka ei olisi saaneet diapamia 90-luvun alussa. Onhan se selvää, että nuo pellet myy lääkkeensä kun niitä ilman pystyvät olemaan!

Eräs “fiksu” meni kertomaan kylillä miten suuri annos hänellä on ja miten sekaisin se niistä menee ja kappas polilla oli kuultu tuosta nyt muija on 1mg annoksella, tässä oikeus toteutui. :mrgreen:

Olen täysin samaa mieltä, että korvaushoidossa olevia voidaan käyttää miten tahdotaan ja vallan väärinkäyttöä
hoitajien keskuudessa. Alistavat, haukkuvat ja ylenkatsovat.
Eräskin hoitaja haukkui aivan nimellä erästä tyyppiä ja ei huomannut mua siinä nurkan takana kahvihuoneessa
oli siis kertoi tämän potilaan henk.koht. asiat sinne kaikille ja nauroi vaan päälle, että mikä reppana sekin on
ja todella alentaavan sävyyn! Mikäli tuossa olisi minusta ollut kyse olisin nostanut kanteen tuota “hoitajaksi” kutsuttua mulkkua vastaan ja sanoinkin sille et kannattaa miettiä missä suutaan avaa.
Meni aivan shokkiin ja punaiseksi ja koitti kysellä mitä kuulin. Sanoin vain, että kaiken tarvittavan. :slight_smile:

Olen onneksi saanut olla hyvän hoitajan luona pitkään ja toivon, että saan olla samalla koko loppuhoidon.
Tässä useamman kun 7 vuoden aikana on tullut noita hoitajia tavattua ja vain yksi tekee tuota työtä sydämellään ja luottaa siihen mitä minä sanon, kiitos!

:laughing: :laughing: :laughing:

Jospa se vanhempi mies olikin opparikoukussa siitä huolimatta, että vetelee kaikkea muutakin. Sekin on katsos ihan mahdollista.

Juu, päivän naurut sain taas.

Meillä kaikki sekakäyttäjtä korvaukseen. EI ole rikoksia niin paljon! Vituttaa eniten sekakäyttäjät jotka ottavat kerran viikossa bubrea ja käyvät seuloissa… Eli kerta viikkoon positiiviset oppari-seulat niin…

Ei saatana. :smiley: Sekakäyttäjä ei kuulu korvaukseen sillä sun ongelma ei ole opparit! Got it?
Ettekö te tajua, että korvaushoito on opioidiriippuvaisille eikä sekakäyttäjille.
Ikävä kyllä noita sekakäyttäjiä jotka ei ole koukussa kun huonoon omatuntoon eivät kuulu khoitoon. :unamused:

Teille sekakäyttäjille pitäisi antaa ensin alkoa, sitten bentsoja, barbeja ja sitten mitä kaapista vaan sattuu löytymään. Sanoithan, että vedät just sitä mitä sattuu olemaan eli vaikka muovipussi olisi hyvä seuraavaksi koittaa, päähän sekin menee.

Malibu: arvaas paljonko mulla vituttaa kun nämä “sankarit” joilla ei edes näkäyisi opparit kusessa ovat tuolla toreilla huutamassa, että myykää ees vähän et saan seulan positiiviseksi.
Sitten vielä piripäät jotka kun yhdenkin kotiluvan saa menettää sen joko sen takia, että jää kiinni kun vaihtaa piriin tai sitten kaveri vasikoi kun ei saanut piritööttejä. :smiley:
Eräskin viheltäjä joka kuoli jo (onneksi) koukutti metadoniin allle 15 kesäisiä.

^Ei pidä paikkaansa! Meillä noudatetaan käypä hoitoa:

[i]Opioidikorvaushoito

Opioidikorvaushoidossa estetään pistoksena käytetyn heroiinin, buprenorfiinin tai muun laittoman opioidin pääsy opioidireseptoreihin antamalla potilaalle suun kautta metadonia tai buprenorfiinia. Samalla estetään vieroitusoireita ja poistetaan opioidihimoa. Keskeinen tavoite on kiinnittää potilas hoitoon.
Hoidon tavoite on pysäyttää rikollisuus, syrjäytyminen ja muiden päihteiden käyttö sekä mahdollistaa psykososiaaliset hoidot, psyykkinen ja fyysinen kuntoutuminen, opiskelu ja työllistyminen. Samalla pyritään estämään HIV:n ja C-hepatiitin leviäminen 70.
Hoitoa säätelee Sosiaali- ja terveysministeriön asetus 289/2002 (lähde: Finlex-säädöstietopankki 6), joka määrittelee opioidiriippuvuuden sekä vieroitus-, korvaus- ja ylläpitohoidot buprenorfiinia tai metadonia sisältävillä lääkeaineilla. Hoidon tarve arvioidaan ja hoito aloitetaan ja annetaan keskussairaalassa, Järvenpään sosiaalisairaalassa tai terveyskeskuksessa, päihdehuollon yksikössä tai vankeinhoitolaitoksen terveydenhuollon yksikössä, joka täyttää asetuksen vaatimukset.
Hoito on mahdollisuuksien mukaan siirrettävä lähelle potilaan kotipaikkaa.

Korvaushoidon aiheet ovat opioidiriippuvuus (ICD-10 6) ja vieroitushoidon epäonnistuminen (hoito keskeytynyt tai laittoman opioidin käyttö jatkuu vieroitushoidosta huolimatta).
Sekakäyttö ei estä korvaushoitoa eikä ole aihe hoidon lopettamiseen.
Ylläpitohoidon aloittaminen edellyttää, että haittojen vähentäminen on erityisen tärkeää. Asetus painottaa tartuntatautien ehkäisemistä, elämänlaadun parantamista ja valmennusta kuntouttavaan korvaushoitoon.

1) Potilaalla on oltava hoitosuunnitelma, jossa lääkehoidon ohella määritetään muu hoito. Hoitopaikka luovuttaa valvotusti potilaalle enintään kahdeksan vuorokauden lääkemäärän. Lääkettä ei toimiteta lääkemääräyksellä.
Hoidon tukena voidaan käyttää hoitosopimusta 4, jonka tarkoitus on parantaa potilaan sitoutumista hoitoon ja täten myös hoitotulosta. Hoidon epääminen tai keskeyttäminen poikkeuksetta huonontaa hoitotulosta.
Asetusta ei sovelleta, jos aineita käytetään opioideista riippuvaisen potilaan somaattisen sairauden tukihoitona. Somaattisen sairauden hoidon mahdollistamiseksi (esimerkiksi vamma, infektio) buprenorfiinia voidaan antaa sairaalahoidon aikana kielen alle 4 – 8 mg/vrk. Annosta suurennetaan vieroitusoireiden ilmaantuessa määrään 16 – 32 mg/vrk.
Opioidiriippuvuuden korvaushoito on huomattavasti tehokkaampi kuin pitkä, kolmesta viikosta neljään kuukauteen kestävä psykososiaalisella hoidolla täydennetty vieroitushoito A.
Korvaushoito parantaa merkitsevästi hoidossa pysymistä. Se myös vähentää laittomien opioidien käyttöä ja omaisuusrikoksia, potilaiden kuolleisuutta sekä HIV-riskikäyttäytymistä A. Korvaushoito on ilmeisesti paljon halvempaa kuin hoidotta jättäminen B. Metadonikorvaushoito riittävän suurella annoksella on parempi kuin hoito pienellä annoksella A.
Metadonilla ja buprenorfiinilla saadaan vastaavilla annoksilla yhtä hyvä hoitotulos A.
Pelkkä buprenorfiinin antaminen on todennäköisesti parempi ratkaisu kuin pitäminen hoitojonossa B.
Buprenorfiini on suurina annoksina turvallisempi kuin metadoni, ja kattovaikutuksen takia sen turvallisuus säilyy myös suonensisäisessä käytössä A.
Buprenorfiinia voidaan ilmeisesti antaa joka toinen päivä tai kolmesti viikossa A.
Vuonna 2004 Suomessa tuli käyttöön buprenorfiinia ja naloksonia (suhteessa 4:1) sisältävä yhdistelmävalmiste (toistaiseksi rekisteröimätön). Sen tarkoitus on vähentää buprenorfiinin suonensisäistä käyttöä, koska se niin käytettynä saattaa aiheuttaa vieroitusoireita. Yhdistelmä soveltuu tämän vuoksi avohoitoon mahdollisesti paremmin kuin pelkkä buprenorfiini 71. Tutkimusnäyttö tästä kuitenkin puuttuu. Siirryttäessä buprenorfiinista yhdistelmään on annos tarkistettava 72. Myös tällä valmisteella on kattovaikutus: annoksen 8 + 2 mg/vrk psykomotoriset vaikutukset eivät eroa juuri lainkaan annoksesta 32 + 8 mg/vrk 73.
Heroiinikorvaushoidon tehosta ei ole vielä riittävää näyttöä, mutta se saattaa toimia maissa, joissa metadonikorvaushoitoa on helposti ja riittävästi saatavilla 74.
Opioidiantagonisti naltreksoni estää tehokkaasti heroiinin vaikutuksen. Se vähentää opioidihimoa ja voi aiheuttaa opioideista riippuvaisille voimakkaat vieroitusoireet. Hoidon hyväksyvät vain erittäin motivoituneet potilaat. Suonensisäisestä buprenorfiinista riippuvaisten hoidossa naltreksoni annoksin 50 mg/vrk on osoittautunut huonommaksi kuin 50 mg metadonia tai 5 mg buprenorfiinia 75.
Naltreksoni ei näytä eroavan opioidivieroituksessa teholtaan lumelääkkeestä. Vain harva potilas pysyy mukana hoito-ohjelmassa B.
Naltreksonihoito ei näyttäisi vähentävän heroiinin yliannosten aiheuttamia kuolemia C.
Naltreksonista on kehitetty myös ihon alle asetettava valmiste, joka saattaa parantaa lyhytaikaista (alle yksi vuosi) hoitotulosta erittäin valikoidussa potilasjoukossa D.

Psykososiaaliset hoidot

Intensiivinenkään lääkkeetön psykososiaalinen hoito ei paranna opioidien väärinkäytön eikä opioidiriippuvuuden hoitotulosta A.
Ilman korvaushoitoa opioideista riippuvaiset pysyvät hoidossa niin huonosti, että opioidiriippuvuuden psykososiaalisia hoitomuotoja on voitu tutkia etupäässä vain korvaushoitoa saavilla potilailla.
Oppimisteoriaan perustuvat ja eräät laajat psykoterapiat (muun muassa pari- ja perheterapia, motivoiva terapia) vähentävät ilmeisesti metadonikorvaushoidossa olevien heroiininkäyttöä. Tukea antavat terapiat (muun muassa käsikirjaan perustumaton keskustelu, akupunktuuri, rentoutusterapia) vaikuttavat tässä suhteessa tehottomilta B.
Laajat psykoterapeuttiset menetelmät parantavat ilmeisesti metadonikorvaushoidossa pysymistä. Tukea antavat, motivoivat ja ryhmäterapiat eivät näytä olevan parempia kuin hoitopaikan tavanomainen hoito B.
Päivittäinen intensiivinen psykososiaalinen hoito ei ilmeisesti ole tehokkaampaa kuin hoito kerran viikossa B.
Palkitsemiseen ja rajoituksiin (korvaushoidon annoksia säätelemällä) perustuvat ohjelmat vähentävät laittomien huumeiden käyttöä A.
Yhteisöhoitojen teorian mukaan tiukasti kontrolloitu lääkkeetön yhteisö tarjoaa ympäristön, jossa päihderiippuvuuden taustatekijöitä voidaan lähestyä. Ohjelmissa pyritään kehittämään uusia taitoja ja asenteita, jotka auttavat päihteettömään elämään. Arkielämän taitojen ja vastuun kantamisen oppiminen on yhteisöhoidon kiinteä osa.
Hoitomuodon tehokkuutta ei ole testattu satunnaistetuissa tutkimuksissa, joten menetelmän toimivuudesta on olemassa vain huomioita. Yhteisöhoitoihin hakeudutaan vasta opioideista vieroittumisen jälkeen. Koska lyhyet vieroitushoidot onnistuvat erittäin harvoin, julkaistut hoitotulokset perustuvat valikoituihin potilasaineistoihin.
Opioidiriippuvuuden yhteisöhoidon keskeytyminen vaikuttaa olevan yleistä C.[/i]

Käypä hoitoa edelleen, laitoin korvauksen pomolle jotta ymmärtää että taustat olisivat pitäneet tutkia! Mikäli olisin asian tietänyt; en olisi KOSKAAN lähtenyt tuohon paskaan!

[i]Huumeongelma ja mielenterveyden häiriöt

Huumeongelmiin kietoutuu usein mielenterveyden häiriöitä. Päihteenkäyttö saattaa seurata mielenterveyden ongelmia tai aiheuttaa niitä, tai molempien takana saattaa olla yhteisiä altistavia tekijöitä. Riippuvuuden hoitoon käytetyt lääkkeet saattavat myös aiheuttaa riippuvuutta. Näiden ongelmien hoidossa yhteistyö päihdehuollon ja psykiatrisen erikoissairaanhoidon kanssa on usein tarpeen.
Huumeongelmaisen potilaan psyykkiset oireet (unettomuus, ahdistuneisuus, masennus, psykoottisuus, persoonallisuushäiriöön liittyvät oireet) on diagnosoitava ja hoidettava huolellisesti ja samanaikaisesti huumeongelman kanssa. J-pää kieltäytyi…
Unilääkkeiden hyöty on osoitettu vain lyhytaikaisessa käytössä A.
Ahdistuneisuuden lääkehoito (serotoniinilääkkeet, mahdollisesti buspironi) voi vähentää ahdistuneisuuden oireita huumeongelmaisella potilaalla D.
Masennuksen lääkehoito todennäköisesti vähentää huumeongelmaisen masennusoireita B.
Ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen luotettava diagnosointi edellyttää yleensä neljän viikon raitista jaksoa ohimenevien oireiden pois sulkemiseksi tai oireiden alkamista ennen päihteidenkäyttöä taikka oireilua raittiiden jaksojen aikana tai oireiden pitkäkestoisuutta 78.
Potilaat, joilla on mielisairaus tai vakava mielenterveyden häiriö, hoidetaan psykiatrisen hoidon piirissä, ja heille tulisi tarjota samanaikaista päihdehoitoa. Psykoosin ja huumeongelman integroidusta hoidosta päihdepsykiatrisessa yksikössä saattaa olla hyötyä C.
2) Rajatilatyyppisestä persoonallisuushäiriöstä kärsivät huumeongelmaiset potilaat saattavat hyötyä huumeongelman ja persoonallisuushäiriön samanaikaisesta hoidosta C.
3) Epävakaan persoonallisuuden hoidoksi suositellaan psykoterapiaa, johon yhdistetään oireenmukainen lääkehoito 79.

Persoonallisuushäiriöihin liittyvää tunne-elämän ja mielialojen säätelyn vaikeutta, impulsiivisuutta ja aggressiivisuutta voidaan hoitaa serotoniinilääkkeillä ja ohimeneviä psykoottisia ilmiöitä psykoosilääkkeillä. Kun persoonallisuushäiriön ilmenemismuodot ovat vaikeita tai potilas on itsetuhoinen, hoito on parhaiten toteutettavissa erityistasolla päihdehoitoyksikössä tai psykiatrisessa erikoissairaanhoidossa. Tämä on seuraus siitä että asioita ei hoideta! En ole missään tapauksessa lähdössä mielisairaalaan säästöjen takia!
Tieto antisosiaalisuuden vaikutuksista päihdehoidon tuloksiin on vähäistä ja ristiriitaista 80, 81, 82. Hoidossa on suositeltavaa noudattaa selkeää ohjelmaa, josta tehdään hoidon alkaessa potilaan kanssa sopimus 83. Antisosiaalisen potilaan lääkehoidosta on vähän tietoa, mutta impulsiivisuuden ja aggressiivisuuden oireenmukaiseksi hoidoksi on suositeltu atyyppisiä psykoosilääkkeitä, epilepsialääkkeitä ja depressiolääkkeitä 84, 85.
Bentsodiatsepiinit saattavat aiheuttaa persoonallisuushäiriöpotilaille paradoksaalisesti itsetuhoista käyttäytymistä, impulsiivista aggressiivisuutta ja väkivaltaisuutta 86.
[/i]

Laitoin tuon infon pomolle. Sen jälkeen laitan sen tiedon hänen isolle pomolle. Mä en saanut minkäänlaista terapiaa lähes ½v:teen, Thank God on niin fiksu lääkäri että jeesasi mua… Oppi tuntemaan enemmän ja ymmärtämään mua… Mä olin alusta asti se, kenen uskottiin pääsevän eroon. Kyllä se on helppoa jos on tukiverkko, mutta tukiverkko jäi pois rahan takia! Siksi on mielestäni järjetöntä poistaa ne kenellä on motivaatio kunnossa! Parempi poistaa ne ketkä hakevat vain lääkkeitä tai jättää pois hoidosta, stna!

Meillä otetaan seulat 2-4krt/v koska ovat niin kalliit… Olen itse miettinyt että kerätään paikkakuntakohtaisia eroja ilman kaupunkien nimeä. Annetaan vain ja ainoastaan ilmansuunta… About asukasluku… Meillä esim on järjetöntä että kun pudottaa viimeisen millin, saa tramboja tai kodea. No kaikki frendit ovat korvauksessa joten erittäin yleistä on jäädä uudestaan koukkuun! Mutta olen todennut hoitajille erittäin monta kertaa että kohta on kohderyhmä ala-aste. Subua saa niin helvetin helposti… Lisäksi nykyiset hoitoon tulevat ovat juuri subunkäyttäjiä. Meillä vain ei viedä väkisin annosta tms. Ei ole mitään peloitetta kun poliisikaan ei soita koskaan että joku jää kiinni myymisestä! Itse ajattelin että ehkä 45min haluaa tehdä asiata ohjelman…

Mä lupasin viedä todisteen koo-puolelle että on vain yksi paikka, jonka korvaus on yhtä huono! Tai käyttäjälle hyvä… Jälkihoitoa ei ole… Ei mitään järkeä… Etenkin kun otettiin entinen heroiininkäyttäjä, nykyinen alkki (10v kuivilla), pariskunta jotta saa lapsen takaisin, sossun maksamana ja kaikki halusivat myös… Annetaan mukaan kumit ja kakkosen tela-purkit niin 2kk ja sama porukka vetää puistossa piriä ja essoja… Mutta se ei ole este korvaukselle kun on tarkoitus parantaa elämänlaatua. Uhkasin tänään että myyn korvauslaisille pesuainetta sekoitettuna johonkin tutkariin niin katsotaan montako tyyppiä lähtee sairaalaan… Osa hoitajista ei pidä että annetaan lääkkeitä, jotkut jopa pudottavat annosta joka nostetaan korkeammalle kuin aiemmin… :unamused:

Pomoksi valitaan ihminen joka tajuaa että nämä ihmiset katsotaan menetetyiksi. Heillä oletetaan olevan elinaikaa about 15 ja usein ihminen on n. 30v kun hän menee korvaukseen… Tuo on upea niille ketkä eroon tahtovat tuo matala kynnys… Ei ole käytössä sanaa “ylläpitohoito” vaan jokainen voi päättää pudottaako annostaan. Mä olin 1½v oikealla annoksella ja on useamman kerran vuodessa näitä masisjaksoja jotka päättyvät jotenkin, ikinä en ole karenssia saanu; olen rehellinen. Mä en ollut kuitenkaan halukas siirtymään… Väitettiin että sehän on unelma, on joo; ihmisille kuten VH… Saa vetää MITÄ vain! Itse viimeksi sanoin että mä voin tehdä aivan mitä vain, niin sanoivat että “me uskomme että et halua tehdä mitä vain”… Mä teen mitä vain jotta saan terapiaa… En jaksa tätä että mihinkään ei kuulu eikä voi luottaa… Tarvittaessa vedän oikeuteen kaupungin asiasta…

Tere!

Vilkasin korvaushoidon hintoja yhden paperin perusteella (hinnat ovat noin hintoja). Kilpailutukset ovat julkisia asiakirjoja ja samoin toimittajan valintaperusteet. Tarjoukset teki vain A-Klinikka ja Diakkari…

1. luokka 1000€ 1000€
  2. luokka 900€ 900€
  3. luokka 500€ 299€

Noi oli siis kuukausihintoja. Mut siirettään heinäkuussa 3. luokkaan ja apteekkijakeluun. Sitten maksan kunnalle vain 299€/kk ja lääkärin näen vain kerran vuodessa :frowning: !

Jokeri

PS. Se 4. luokka on niille todellisille luusereille, joista ei ole kuin haittaa yhteiskunnalle…

Malibu puhuu vahvaa asiaa. Psykiatrinen puoli khoidossa on kehnoin osa-alue.
Tuntuu ettei taida vaan olla ihmistä olemassa joka tahtoisi kuulla narkkien juttuja ja hoitaa niiden ongelmia
kovin montaa ne muutamat jotka ovat Kiitos teille!

Sekin on totta, että porukka tekee lapsia päästäkseen hoitoon ja tuota pitäisi saada kuriin jotenkin EI kukaan
nistikään voi saatana ajatella omaa persettään niin paljon et pitää lapsi tehdä oman edun nimissä! :imp:
Sitten “perhe-elämä” loistaa kun vanhemmat jotka olivat pirinistejä saavat nyt bubrea jokapäivä hillittömästi yli tarpeen ja nukkuvat 18h ajasta.

Kyllä mä alan nyt ymmärtämään miksi tämä hoito on mitä on kun jotkut tekevät tasan mitä tahtoo
vaikka pitäisi tsempata ja olla kunnolla. No aina kaikkea väärinkäytetään oli se sitten bensa tai hoito.

Aika paljon hinnat tippuu näköjään kun on ns. viikkojakelussa eikä tarvitse aivan kaikkea tehdä mitä alussa piti.

Hieman päivitystä tilanteeseen taas.

Päättivät tehdä peliliikkeen hoidon puolelta syystä johon ei olla puututtu
koko hoitoni aikana nykyään Estää lupien saannin kokonaan ja olen ollut vkoluvilla yli 3 vuotta.
Mulla nauratti kun lääkäri kertoi “uutiset” et kotiluvat on otettava pois kun sääntöjen on oltava
samat kaikille.
Huhuh, yli 5 vuotta annetaan olla, mutta asiat muuttuu eikä mielestäni ainakaan parempaan suuntaan.

Hoito on mennyt osaltani kokonaisuutena todella hyvin aikoinaan sanoivat, että kun edes 20%
potilaista käyttäisivät hoitoa samoin, kiitoksena tästä sain kotilupani pois.
Kiitos vain paljon ja täydestä sydämestä! :smiling_imp:

Kivaa se on nyt juosta joka helvetin aamu mennä jääpuikkona hakemaan lääkkeet ja kuormittaa hoitojärjestelmää
vain sen takia, että pientä poikkeusta ei tehdä enää.

Semmoisia “uutisia” täältä suunnalta ja mielelläni kuulisin muidenkin mielipiteitä, jos teitä on kohdeltu
kun eläintä tai muuten väärin korvauksessa sillä lääkäri sanoi, että kiirettä on vastailla potilasasiamiehelle tehtyihin valituksiin.

Malibun idea 45minuuttia ohjelmaan oli loistava!!!

^Itse olen saanut kehoituksia ottaa yhteyttä alueen pomoon sekä koon, aan ja vaihtuvien hoitajian taholta. En ala kirjoittamaan tänne, jo se; että jotkut STNAN SISÄSIITTOISEN KAUPUNGINHALLITUKSEN bossit sanovat mitä tulee tehdä… :astonished: :open_mouth: :question: :exclamation: :angry: :smiling_imp: :neutral_face: :neutral_face:

Kysyinkin pomoilta, että "ette tulleet kysyneeksi, onko näillä ihmisillä TERVEYDENHOITOALAN KOULUTUSTA, MIELELLÄÄN PÄIHDEPUOLELTA! Hyvä veli/sisko ei kelpaa, toki löytyy… Niin helvetin viisas ämmä, että ei kertakaikkiaan voinut ymmärtää että kertapoltto 5kk:den tauon jälkeen (muutamat henkoset 3.sta pesästä) näkyi VIIKON!

Itse katselen Oulun kaupungin suunnitelmaa kh:n toteuttamisesta… Sen jälkeen katson ikkunasta… 1. vkona KAIKKI tietävät uusista asukkaista, käyttävätkö kamaa! :laughing: :laughing: Ei se mitään, pirinarkeille Concertaa; KYLLÄ JÄLLEEN!! Jos ihminen haluaa päihtyä ja pitää tunteesta; on mahdotonta auttaa häntä…

Miksi pitää kutsua kh:ssa olevia potilaita, ketkä odottavat lähellä lääkepaikkaa aamuisin saadakseen SUBUA?? Samoilta ihmisiltä voi kuulla julkisissa näitä “hei, ostatko piriä?”, tuota en… Käytän vain omat lääkkeet ja savua… “Niin mä myös, omat lääkkeet ja savua”… Siis WTF?? Jos tahtoisin essoja, lappuja, piriä tms; kysyisin aina tietyiltä ihmisiltä… Korvauksesta, mistä muualtakaan?!? :laughing: Kohta tulee metadoni-aalto… Ei ole muuta mahdollisuutta… Ruotsi teki myös, me perässä… 3 maata, Viro, Saksa tai Ruotsi… :smiley: Olen ollut ½v terapiassa, jossa on kerrottu monta kertaa että minua ei pysty auttamaan tuolla paikassa… :laughing: :laughing: Lapsena sai valita joskus kahden vaihtoehdon väliltä, mä ODOTAN! Näin ei klinikka tarvitse edes kokemusasiantuntijoita, koska täältä kehoitetaan lukemaan tutkimustyötä!

Oon totaalisen yksin jolloin parasta olisi vain nostaa kytkintä… Kiitos!! Nyt tilastot tosin hiukan putoavat!