Voi hyvänen aika, kun tämä juomisen vähentäminen tai lopettaminen voi olla vaikeeta! Miten mä en tähän pysty?!! Juominen vaan lisääntyy viikosta toiseen. Aina päätän, että tämän viikonlopun jälkeen lopetan jne… mutta ei. Olen nainen, perheenäiti, hyvässä työssä oleva ja asun PIENELLÄ paikkakunnalla, niin siinähän on aika mahdoton yhtälö, jos haluaisi apua hakea. Mä en todellakaan halua ihmisten tietävän. Nyt ajattelinkin, että jospa täältä löytyisi kohtalotovereita ja saisi tsemppiä vähentämiseen.
Tervetuloa plinkkiin katrii.
Omasta kokemuksesta olen sitä mieltä, että vähentäminen on paljon vaikeampaa kuin lopettaminen. Yritin tuloksetta vähentää toistakymmentä vuotta. Nyt lopetettuani juopottelun, ajattelen niin, että olen lopettanut juomisen toistaiseksi, koska en saa siitä enää mitään positiivista. Ei enää ikinä on minulle vieras ajatus, siksi menenkin päivä kerrallaan, tänään en juo. Huomenna tulee 5 kk täyteen tällä menetelmällä. Ja se on minulle ollut jopa helppoa. Valinta juomisesta on minun, se vapauttaa, mutta muistuttaa myös kuka on vastuussa.
Yksin ei kuitenkaan tarvitse yrittää selviytyä. Turhaa tehdä vaikeasta asiasta vielä vaikeampaa, kun apua on tarjolla. Itsekin asun pienellä paikkakunnalla ja käyn A-klinikalla terapiassa kerran kuukaudessa isommalla paikkakunnalla. Todennäköisyys, että joku tunnistaisi minut on mitätön. A-klinikalla käydessäni (yleensä aikani on klo 15 tai 16) en ole nähnyt ainuttakaan muuta asiakasta, saati tuttuja. Ja jos näkisinkin, niin samalla asialla ovat. Ja veikkaan että valtaosalla tavallisista tallaajista ei ole aavistustakaan, missä A-klinikka on, joten miten kukaan sinut siltä ovelta bongaisi. Ai niin, nuo terapiat ovat minulle todella tärkeä tuki ja kanava avata juomiseen liittyneitä asioita. Odotan aina seuraavaa istuntoa. Ensimmäisellä käynnillä kynnys avata ovi oli todella korkea, nyt sinne menee kuin kotiinsa.
Pieni paikkakunta ei suinkaan siis tee yhtälöstäsi mielestäni mahdotonta, vaan mahdollisen, jos pääset toisen paikkakunnan A-klinikalle. Kuka sinut siellä tuntisi? Vai oletko jossain näkyvässä asemassa? Ja sitten tietysti on tämä plinkki, minulle tämä on tärkeä vertaistukipaikka ja aina avoinna
Tsemppiä kovasti! Jos lopettaminen olisi helppoa, niin ei tällaisia vertaistukipalstoja tarvittaisi. MUTTA JOS lopettaminen olisi mahdotonta, niin ei tarvittaisi sittenkään!
Tervehdys katrii. Tervetuloa joukkoon. Itse kirjoittelen tuolla Lopettajien puolella - siellä meitä kanssasisaria useampi. Saman asian kanssa taistelen. Olen kirjoitellut plinkkiin tällä erää parin kuukauden ajan. Olen saanut tänä aikana juomattomia päiviä, mutta hyvin kompastellen. Tällä erää 7. juomaton päivä menossa. Mulla, kun ei ole enää aikoihin riittäneet pelkät viikonloput juomiseen, vaan tullut arkisinkin otettua “muutama”. Mulle(kaan) tämä ei ole helppoa, mutta kovasti taas yritän. Itse olen kokenut plinkin hyväksi vertaistukipaikaksi, enemmän saisivat kyllä lopettamista parasta aikaa yrittävät kirjoitella. Paljon on jo pitkälle päässeitä raitistuneita mukana. Käypä lukaisemassa siellä puolella.
.