Jopa voi olla vaikeaa aloittaa tämä kirjoittaminen, vaikka teen sen täysin anonyymisti. Alan vain olla siinä pisteessä, etten tiedä mitä pitäisi tehdä tai että miten jaksan tämän kaiken kanssa.
Olen nelikymppinen nainen, parisuhdetta nykyisen mieheni kanssa takana muutama vuosi. Mies on melkein joka tavalla juuri sitä mitä olen aina mieheltä halunnut, unelmamies siis minulle, unelmavävy vanhemmilleni. Mutta. Niin, se mutta. Se on alkoholi ja sen runsas käyttö.
Mies käyttää alkoholia joka päivä, viikonloppuisin reilummin, arkena sitten vähän vähemmän. Mutta kuitenkin se neljä pinttiä (vähintään) pitää yleensä arkenakin saada. Tilanne oli jo alussa sellainen, että mielestäni mies käytti liikaa alkoholia, mutta rakastumisen huumassa uskoin niitä puheita, että se ei ollut tyypillistä tai normaalia. Miten tyhmä sitä ihminen voikaan olla?
Viimeisen reilun vuoden aikana tilanne on mennyt sikäli pahemmaksi, että mies on ollut työttömänä ja sadoista lupauksista huolimatta se tie käy kaljakauppaan aamusta, että saa tehtyä sitä tai tätä tai saa vitutusta vähemmäksi tai tai… Siis syitä juodahan löytyy toki pilvin pimein. Nyt mies on lähellä saada työpaikan, mutta se on vielä vaiheessa. Saa nähdä miten sitten käy. Luultavasti ne iltaoluet pitää saada silti, mutta kohtuullisemmin kuitenkin. Ehkä. Ainakin tilanne oli enne sellainen… mistä tietää millainen se tulee olemaan seuraavaksi.
Minä olen väsynyt. Olen väsynyt olemaan aina ratissa, myös miehen lasten kuskaamisissa (tosin tässä olen ottanut viime aikoina paljon tiukemman linjan ajamisen suhteen), olen väsynyt olemaan se, joka käy töissä, joka tienaa ja joka mahdollistaa sen, että mies on kotona kittaamassa kaljaa. Olen väsynyt pelkäämään sovittujen menojen kanssa, että onko mies missä kunnossa, pystyykö krapulaltaan lähtemään ja ellei pysty, “antanut” ottaa sen krapulakaljan tai pari, että pystyy.
Kaikista noista tilanteista huolimatta mies tekee kuitenkin kotitöitä, siivoaa, käy kaupassa (ostamassa jopa muutakin kuin sitä olutta), laittaa ruuat jne, koska minä olen töissä. Mutta alkoholi vie, alkoholi hallitsee. Se määrää.
Aina aika ajoin, useinkin nykyään, mies ottaa puheeksi sen miten aikoo vähentää juomista, miten “aikoo näyttää” minulle, miten ei aio jatkaa. En enää usko - en yhtään - niitä puheita. Ja mieskin tietää sen. Olenkin sanonut sille monta monituista kertaa, että älä puhu, vaan toimi.
Ero on pyörinyt mielessä paljon… ja silti kuitenkin aika ajoin pieni toivonkipinä elää sisälläni. Että entä jos sittenkin se pääsee siitä paskasta eroon. En ole tätä suhdetta ennen kuvitellutkaan miten hauskaa miehen kanssa voi olla tai miten paljon voi toista kohtaan tuntea. Valitettavasti jokainen avattu kaljatölkki vie sitä rakkautta vähemmäksi…
Arvaatte varmaan, että kenellekään en ole puhunut tästä asiasta. Arvaatte varmaan senkin miten monta kertaa olen ottanut sen syyn niskoilleni peruuntuneista menoista, ottanut itselleni sen häpeän. En kehtaa sanoa suoraan, että se, ettemme johonkin tulleet, johtuu siitä, että miehellä oli niin järkyttävä krapula. Tai että sen seurauksena tuli niin kamala riita, että näytin siltä kuin en olisi viikkoon nukkunut tai minä olisin se, joka on juonut, koska itkin silmät päästäni.
Olen väsynyt olemaan se vahva. Ei tämä ole minua, että itken milloin mistäkin syystä tai etten tunne enää iloa juuri mistään. Paitsi niistä pienistä selväpäisyyden hetkistä, ajoittain. Ja kuitenkin, vaikka eroa mietin ja pelkään, en halua sitä oikeasti. Haluaisin pitää kiinni tästä. Tuosta miehestä.
Mutta miten kauan voin jatkaa, miten kauan jaksan hukkaamatta täysin itseäni. Jätän ostamatta itselleni uusia vaatteita, koska ei ole rahaa. Mutta rahaa on siihen, että sitä kaljaa voi kantaa kaupasta päivittäin. Tai hakea miehen lapset tänne. Tai viedä ne äidilleen.
Usein olen helvetin vihainen itselleni… miksi olen päästänyt itseni tähän pisteeseen? Miksi mahdollistan omalta osaltani tämän? Syytän itseäni, vaikka en tietenkään sillä tavalla syytä… tiedän, etten minä ole se syy miehen juomiseen.
Kiitos, jos joku jaksoi lukea tänne saakka. Vielä enemmän kiitos, jos joku haluaa sanoa jotakin. Neuvojakin ehkä, mutta kai tämä on joku vertaistuen avunhuuto. En tiedä… mutta helpotti tämä, vaikka paljon on vielä asioita mielessäkin. Tämä oli ehkä nyt tällainen tietynsortin oksennus sisällä olevista asioista…