Entisen peliriippuvaisen ajatuksia

Uskomuksista

Meillä on tietoinen mieli, joka erottaa meidät eläimistä. Pystymme elämään tietoisesti ja tekemään asioita tietoisesti, joka on meidän lahjamme. Kuitenkin suurin osa meidän elämästämme on tiedostamattoman mielen ohjauksessa. Tämä mielen ”ohjelmisto” ohjaa meidän elämää ja se on samaan aikaan huono, että hyvä asia. Esim. Jos joutuisimme miettimään koko ajan, miten kävellään tai hengitetään niin elämä olisi kohtalaisen haastavaa. Huono asia se on siinä mielessä, että meillä on lukematon määrä uskomuksia, jotka ovat tulleet meidän ulkopuoleltamme, joita emme kyseenalaista. Emmekä välttämättä ole tietoisia siitä, että tällainen uskomusjärjestelmä on olemassa. Näiden ”uskomuksien linssin” läpi me teemme valintoja ja näin luomme (menneisyyteen perustuvaa) tulevaisuutta.

On tärkeää tehdä näistä tiedostamattomista uskomuksista tietoisia, muuten ne ohjaavat meidän elämää. On olemassa paljon erilaisia uskomuksia. On paljon asioita, joista jokaisella on uskomus (tai mielipide) tai sitten on henkilökohtaisia uskomuksia, jotka sitten rajoittavat elämäämme. Otetaan esimerkki: Minulla oli uskomus, että raha tuo onnea ja vapautta → tarvitsin rahaa tullaksesi onnelliseksi ja vapaaksi. Pelasin rahapelejä ja uskoin että iso voitto toisi vapautta (ja onnellisuutta). No itse en koskaan saanut sitä isoa voittoa vaan päinvastoin, hävisin paljon rahaa. Kokemuksen kautta kuitenkin huomasin, että en tarvitse rahaa ollakseni onnellinen ja vapaa.

Todellisuudessa koemme kaikki tunteet ja koko elämän tämän kehomielen kautta. Pystymme olemaan onnellisia, surullisia, vihaisia, rakastuneita, pelokkaita jne. ilman mitään ulkopuolista syytä. Kaikki tunteet tapahtuvat meidän kehomielessämme. Emmekä tarvitse niihin mitään ulkopuolista triggeriä.

Uskomukset voivat myös liittyä riippuvuuksiin tai ihan mihin tahansa. Riippuvaisilla ihmisillä on paljon sabotoivia uskomuksia: Minä en pääse ikinä eroon pelaamisesta, minä en pysty lopettamaan pelaamista, tarvitsen pelaamista johonkin, olen riittämätön ihminen, pystyn voittamalla kuittaamaan velkani, kyllä minä vielä joskus voitan, pelaan vain tämän kerran ja lopetan sitten, en voi olla onnellinen (ilman pelaamista), en halua olla onnellinen, ansaitsen kärsimyksen, olen huono ihminen (puoliso, äiti, isä…), kaikki muut ovat parempia kuin minä jne.

Uskomukset voidaan kääntää positiiviseksi kun halutaan lopettaa tai päästä eroon pelaamisesta. Positiivisia uskomuksia voivat olla esim. Minä pystyn lopettamaan pelaamisen, kaikki järjestyy (vielä hyvin) yms.

Uusia uskomuksia syntyy päivittäin ja suurin osa näistä uskomuksista on rajoittavia: Minä en pysty/uskalla/voi tehdä jotain. Ala siis tiedostaa (ja kyseenalaistaa) uskomuksia ja vapautumaan mielesi kahleista.

P.S: Tietysti omaan riippuvuuteeni liittyi muutakin kuin uskomus rahan tuomasta onnesta ja vapaudesta.