Entisen käyttäjän tarina

Piriä ja pikavippejä

Olin kavereiden kanssa ryyppäämässä ja kaverit oli käyttänyt jonkin aikaa, mutta sitten päätin kokeilla itsekin. Uteliaisuus voitti. Tästä on aikaa n. 5 vuotta.

Ensimmäisen kerran kokeilin kannabista kavereiden kanssa yläaste aikoina ja siitä tuli rento ja hyvä olo. Amfetamiinia kohtaan taas olin ennestään utelias ja olin aika humalassa kun ekan kerran kokeilin. Olin silloin 18 vuotta. Pää selveni huomattavasti enkä oikein pysynyt aloillaan. Jälkeenpäin alkoi vähän särkemään päätä ja tuli huono olo.

Käyttö jatkui koska koska tunsin ettei sillä hetkellä ollut oikein sisältöä elämään ja amfetamiini korvasi sen “hyvänolon tunteen” joka oli poissa. Aineita oli aluksi vaikeampi saada, mutta yleensä saatavilla jos sitä kaupungissa oli. Lopuksi sekin oli helpompaa ja aina löytyi keskuudesta joku joka levitti sanaa et on kokeillut/käyttänyt huumeita.
Käytin ensin amfetamiinia nenän kautta, mutta ajan mittaan se meni suonensisäiseksi. Käytin huumeita 9 kuukautta. Käytön aikana halusin kokeilla kaikkea mitä käsiini sain, mutta onneksi ei tullut kovin montaa eri ainetta kokeiltua.

Pikavipit käytön aikana meinas ottaa elämän hallintaan. Otin neljänumeroisen rahasumman edestä pikavippejä, joita on vaikea maksaa takas kun ei ole vakituisia tuloja. Elämäntilanne huonontui myös siten että kaverit eivät kohdelleet samanarvoisena kuin ennen käyttöä.

Mikä sai lopettamaan?

Ystävät, perhe ja oma järki. Tuli vain semmonen olo, että nyt mentiin liian pitkälle ja lopetin.
Lopetin kerralla. Oksentelin pari päivää, oli kauheet skitsot päällä. Säikähdin kaikkea ja olin 3-4 viikkoa neljän seinän sisällä.

Kaikki tekee virheitä

Ihmisillä on tapana mustamaalata kaikki jotka käyttävät huumeita, mutta totuus on ettei se ihmisestä tee pahaa. Monet käyttäjät vain ovat joutuneet väärille poluille ja eksyvät sinne. Tiedän monia jotka eivät sitä tee ilolla, mutta on myös niitä jotka tekevät. Ihmisten pitäisi suvaita ja eritoten auttaa käyttäjiä jotka ovat eksynyt polultaan eikä heittää paskaa niskaan. Onko se oikeutettua että joku eksyy polulta ja sitten kuulee siitä loppuelämänsä? Käyttäjät voivat olla erittäin mukavia ja muutenkin normaaleja ihmisiä, vaikka he käyttäisivätkin jotain.

En kannata käyttöä, enkä tosiaankaan suosittele sitä kenellekkään, mutta en myös halua että heitä kaikkia syrjitään vain sen takia että eksyi polultaan. Käyttäjä voi parantua.

K.L

http://tuumastataiteeseen.blogspot.fi/p/blog-page_31.html