ensimmäistä kertaa täällä

En tiedä, olenko oikeassa paikassa, mutta haluan todella hillitä juomistani. Mielellään myös mieheni juomista. Tukea tarvin, sillä omat voimat ei riitä, eikä miehestä juuri ole apua. Osaako siis täällä joku auttaa? En tiedä, olenko vain pikkunipottaja, kun en juo viikolla, mutta viikonloppua en kykene viettämään selvinpäin, juominen alkaa heti kun pääsen töistä kotiin. Eräälle ystävättärelleni joskus sanottiin lääkärissä, että ei tuo vielä ole alkoholismia, mutta mielestäni jonkinasteista juomariippuvuutta tämäkin, nytkin on mennyt koko pääsiäinen juodessa. Haluan eroon tästä touhusta. Jos joku tietää mitä tehdä, niin kaikesta avusta olen kiitollinen

Moikka, tervetuloa, hienoa että olet saapunut pohtimaan suhdettasi kuningas alkoholiin :smiley:
Sitten asiaan. Ei pakonomainen viikonloppukäyttö olekkaan välttämättä alkoholismia, koska alkoholismi tarkoittaa diagnosoitavissa olevaa, usein monen vuoden, joskus vuosikymmenen aikana kehittynyttä fyysistä ja psyykkistä riippuvuutta. Se etenee…Alkoholistiksi tullaan juomalla, ei ne alkoholistitkaan ole pim yhtenä aamuna heränneet alkkiksina.
Ensin kehittyy psyykkinen riippuvuuus. Olet vasta tuossa vaiheessa. Vaikka et tekisi alkoholinkäytöllesi mitään, voi olla että et koskaan edes etenisi varsinaiseen alkoholismiin, vaan olisit “vain” ongelmakäyttäjä tai suurkuluttaja loppuelämäsi. Nythän olet vähintään ongelmakäyttäjä, koska alkoholi aiheuttaa sinulle päänvaivaa, vai mitä ystäväni :slight_smile: ?
Olen ollut puoli vuotta raittiina nyt terapian ja tämän plinkin avulla.
Kannattaa aloittaa siitä tavoitteesta että on aluksi kolme kuukautta kokonaan juomatta. Jos tuo aika ei onnistu, tai tuottaa suuria vaikeuksia, jonka jälkeen paluu alkon pariin vanhalla kaavalla käy nopeasti, silloin kannattaa ottaa tavoitteeksi täysraittius. On huomattavasti helpompaa kuin vähentäminen, varsinkin jos juomiseen liittyy voimakas humaltumisen tarve.
Jos kolme kuukautta ilman alkoholia on helppoa kuin heinänteko, voinet halutessasi yrittää myös kohtuullistaa alkoholinkäyttöäsi tuon kolmen kuukauden jälkeen.

Muut kirjoittajat osaavat varmasti kertoa muistakin apukeinoista, minulla tosiaan apuna ollut vain plinkin ahkera lukeminen, vakaa HALU lopettaa viikonloppujuopottelu, sekä tietenkin terapia, mutta terapiani ei käsittele alkoholinkäyttöäni (ensisijaisesti), vaan olen päässyt sinne aivan muiden ongelmieni takia :slight_smile:

Hienoa että olet täällä jo tässä vaiheessa!

Die Feelle kiitos hyvin jäsennellystä kategorisoinnista koskien alkoholinkäyttäjiä ja muutenkin hyvästä kirjoituksesta. Jotenkin taas itselleni asiat avautuivat uudelleen ja erilailla kuin aiemmin. Kati72:lle itse olin aiemmin suurkuluttaja, nyt ongelmakäyttäjä. Pidin viime kesänä tai joskus tuolloin (en ole niin kamalan tarkka päivien ja viikkojen tai kuukausien suhteen, ei se niin merkityksellistä ole minulle) pidemmän raittiin kauden. Siitä palasin mielestäni aika onnistuneeksi kohtuukäyttäjäksi. Kuitenkin tuntuu, että en todellisuudessa ole mikään kohtuukäyttäjä, vaikka juomarajat pysyvätkin selkeästi alle suurkulutuksen. Olen ongelmakäyttäjä. Ajattelen liian paljon alkoholia, suunnittelen juomisiani. Eli on palattava taas siihen pidempään taukoon. Kun vain ajattelenkin kolmen kuukauden taukoa, niin ei huvita. Kesä ja kaikki ihanat terassit, lämpimät illat ja yöt. Mikäs ihanampaa kuin tissuttelu… Tauko on edessä. KOhtuukäyttö lipsuu, ongelmakäyttö näyttää väistämättömältä.

Kun olet paussisi pitänyt - toivottavasti lähdet siihen - kannattaa alkaa suunnitella elämään jotain muuta sisältöä kuin juominen. Jotain josta pidät ja nautit. Ja joka on mielellään lauantai- ja sunnuntai-aamuna ja vaatii autolla ajamista. Tai vaikka vain tehokasta mieltä ja toimivaa kroppaa heti aamusta, viikonloppuisin. Itse pidän liikunnasta, joka työn ja perhe-elämän takia rajoittuu viikonloppuisin. Jos juon, en voi liikkua, tässä iässä se ei vain onnistu.
Tsemppiä kohtuuden tielle!

Juu, siis kauhistuttaa tämä juominen, mutta pelottaa että en kykene olemaan kolmeakuukautta selvinpäin, varsinkaan kun siihen mahtuu parinviikon ulkomaanmatkakin, silti haluaisin. En haluaisi kaikkia lomia pilata alkoholilla.
Luin, että luokittelitte alkoholinkäyttäjät. Itse en tiedä muutakuin, että joka pe ja la ilta(=iltani alkaa melko ajoissa) kännipäälle + tietty vapailla vähän muinakin päivinä, miten pääsisin edes astetta alemmas?
Kokoajan, vuosien varrella, alkoholinkäyttöni on lisääntynyt.
monesti sanotaan, että ei saa liian rajuja tavoitteita laittaa, niin olisiko aluksi kuukausi hyvä? ja jos siinä onnistun, niin toinen kuukausi perään?
Voiko esim jotain lääkettä ottaa viikonloppuisin, joka auttaisi siihen viinantuskaan?

Moikka, tärkeä huomio kati72, kolme kuukautta tosiaan tuntuu hirveältä ajalta silloin kun ei ole edes yhtä viikonloppua selvinpäin takana. Ja minun mielestä voit oikein hyvin pilkkoa tuon ajan pienemmäksi.
Itse asiassa, kun itse aloitin raitistelun puoli vuotta sitten, minulla ei ollut päämääränä lopettaa "ikuisiksi ajoiksi, tai edes kolmeksi kuukaudeksi. Halusin vain koittaa olla ilman niin kauan kuin pystyn :smiley:
Sitten vain kävi niin, että aloin roikkua täällä plinkin sivuilla lukemassa, ja tavallaan kaikki viisaat kirjoittelijat saivat minut todella sisäistämään sen että en HALUA enää juoda…mutta edes se halu ei tee alusta kovin helppoa, joten neuvoja tarvitaan!

Aluksi pitää päästä pelosta eroon. Raittiuden yrittäminen edes väliaikaisesti voi pelottaa, jos on tottunut säätelemään tunteitaan ja vireystasoaan alkoholin avulla. Samoin mahdollinen epäonnistuminen voi pelottaa. Minut auttoi alkuun ajatus, että minulla ei ole mitään hävittävää, ainostaan voitettavaa.

Sitten se ajan pilkkominen. Sen opin täältä plinkistä. Alkuun pääsee todellakin olemalla VAIN SEN JUURI KÄSILLÄOLEVAN HETKEN raittiina. Älä ajattele loppuelämääsi, älä edes seuraavaa päivää, vaan tarvittaessa ole vaikka puoli tuntia kerrallaan raittiina. Takaan että kannattaa koittaa, koska ne mielihalut juoda vähenevät JOKAISEN VOITETUN HETKEN myötä.

Minäkään en juonut viikolla arjessa, ainostaan viikonloppuisin ja silloinkin usein vain toisena päivänä. Silti minulla oli suuria vaikeuksia ensimmäisenä kuukautena. Esimerkiksi toisena perjantaina, oli hirveä halu juoda, tai ainakin siirtää raitistuminen seuraavaan päivään tai viikonloppuun eli juoda niin sanotusti vielä kerran :unamused:

Keskityin ajattelemaan vain ja ainostaan sitä iltaa. Sitä perjantaita, ja päätin olla sen perjantain raittiina. Ja kas lauantaina heräsin ihanaan oloon ilman krapulaa! Lauantaina minun teki illalla mieli myös juoda, mutta nyt siirsinkin juomahalut jo seuraavaan viikonloppuun, eli päätin olla vain sen lauantain juomatta jne…

Ajan kuluessa, plinkin lukemisen ohella, huomasin että juomahalut vähenivät, ja kohta raittiista viikonlopuista olikin tullut jo rutiinia, joista en enää mitenkään halua luopua.

Lääkkeistä minulla ei ole kokemusta, kaikkea voi koettaa, mutta tärkein on halu lopettaa…et voi samalla kertaa syödä kakkua ja säästää sitä, niin sanoakseni. Niin kauan kun alkoholi on sinulle mielessäsi välttämätön “rentoutumiseen, hauskanpitoon tai ihan vain koska se kuuluu normaaliin elämään”, niin kauan tulet haaveilemaan sen käytöstä vääristä syistä…Sanon tämän siksi, että olen itse juonut aina nimenomaan psyykkisen riippuvuuteni takia, ja sinun kuviosi kuulostaa vähän samalta. Sitten kun olet päässyt irti oikeasti, voit juoda kaksi annosta tai olla juomatta, eikä aikasi kulu asian pohtimiseen.

Minä rupesin haluamaan täysraittiutta kesken prosessin ja nyt kirjoittelenkin tuolla lopettajissa, mutta sinä voit aivan hyvin alkuun päästyäsi päättää toisin, mutta oletpa tuleva vähentäjä tai lopettaja, ensin sinun on päästävä irti, ja se alkaa pienistä yksittäisistä hetkistä.

Tsemppiä!

Juu, näin täytyy yrittää. ensimmäinen tavoite on tämän viikon perjantai :slight_smile: jos siitä selviän kunnialla, niin voin ottaa uuden tavoitteen, esim sen lauantain, sitten onkin edessä muutaman päivän rento osuus, sillä viikolla kun en juo(siis joskus voi yksi päivä lipsahtaa), niin silloin ei tee edes mieli, ei siis ihan joka päivä ole täyttä taistelua.
Ihanaa kun täällä on ihmisiä, jotka ymmärtää ja joille kehtaa puhua. Tosin vielä jännittää se, että miten tuttavapiiri suhtautuu…

Hyvä, hienoa, siitä se lähtee!
Varaa jo etukäteen huomiseksi hyvää syötävää ja alkoholitonta juotavaa…sekä suunnittele etukäteen mitä teet perjantaina.
Pahinta on tylsyys ja tekemättömyys, päätä vaikka lähteä iltakävelylle tai liikkumaan muuten.
Eihän kotonasi vain ole mitään jämäjuomia jäljellä?! Jos on, hankkiudu niistä eroon jo äkkiä! Ja mieti myös etukäteen, miten selviät mahdollisesta perjantain kauppareissusta…ettet mene niinsanotusti automaattiohjauksella suoraan olut tai siiderihyllylle.

Tosiaan hyvä ottaa etappeja tiheämpään, vaikka tavoite onkin kauempana. Itselläni se on toiminut hyvin. En etes välillä halua ajatella tulevaisuuteen, vaan ajattelen tätä hetkeä ja siitä selviytymistä. Yksi mukava tapa ylittää viikonlopun juomishimo, on pyytää kylään lapsiperhe jossa vanhemmat tulee vain kahville/teelle. Siinä hulinassa unohtuu juominen ja taas on menty eteenpäin muutama tunti :smiley: . Voimia sinulle ja ajatuksin tuen sinua eteenpäin. Kyllä me porukalla taitetaan niska viinanhimolta, aina vaan uudelleen ja uudelleen! :mrgreen:

Perjantain kauppareissu takana, jee, tosin tos vieres kauppa auki yheksään. Onneksi olen niin laiska, etten jaksa lähtee sinne, siksi en voi lähteä lenkillekään. Jos menisin pitäis kävellä kaupan ohi, alan siis hyvällä omallatunnolla toljottaan telkkaria. Onneksi on niin paljo tallennettui ohjelmia, ettei heti lopu. Heh, voisin kyl kokkailla jotain, mut just otettiin uunista niin iso makaronilaatikko, et riittää varmaan huomiseski.

Selvitään siis yhdessä tästäkin päivästä :open_mouth:

Ilta on sujunut erittäin mukavasti, väsäsin äsken miehelleni (yritämme siis mieheni kanssa molemmat vähentää) ja itselleni todella mahtavat broilersalaatit, sain siinäkin hieman aikaa kulumaan. Nyt kello jo pian puoli kymmenen, uskon, että selviän tästä päivästä selvinpäin, HYVÄ MINÄ ja kiitos kaikille tuesta, huomenna sitten uusi koetinkivi… Kauniita unia kaikille

Mikä ihana aamu, ei krapulaa, eikä minkäänlaista masennusta :smiley:
Nyt vois siis vaikka tehdä jotain… ja viime etapista kun selvittiin, niin uusi etappi on tämä päivä, toivottavasti voimat riittää vielä

Hei, ihan mahtavaa :smiley: Kun sitkeästi yrität ja selätät juomishimon päivän toisensa jälkeen, totut lopulta raittiisiin viikonloppuihin niin että et enää haluakkaan herätä krapulassa!

Extraenergiaa on hyvä kuitenkin purkaa mielekkääseen tekemiseen. Muista, jos tänä iltana tekee mieli juoda, muistelet vain tätä aamua ja hyvää tuultasi niin pääset siitä yli!
Tai muistele pahinta krapulaasi…Lähtikö muuten miehesi mukaan raitisteluun vai yritätkö yksin?

hienosti tuntuu menevän tämäkin päivä :slight_smile:
Ja joo, mies tuntuu olevan mukana, tosin… pilsnerii pyysi, joi siis eilen yhden pilsun ja tänään toisen, mutta ei enempää edes sitä, suotakoot se hänelle, koko viikolla ei kuitenkaan ole ottanut sitäkään ja normaalisti juonut arki-iltaisinkin 2-3 olutta. Toivotaan, että tämä tästä, nyt leffaa katsomaan miehen kainaloon ja siitä on sitten hyvä aamulla herätä, kun ei olla kännipäissään tapeltu edellisenä iltana :smiley:

Lauantai selätetty, jee, hyvä minä :laughing:

O-N-N-E-A! :smiley:
Tänään muistat nauttia täysin siemauksin olosta mikä seuraa raitista viikonloppua. Hei, ja sitten on vielä huominen työpäivä, joka varmasti sujuu paremmin!

Ensi viikonloppuhan oli sitten se seuraava etappi. Siihen kannattaa varautua jo sillä asenteella että juomahalut VOI olla kovat. Kirjoitan “voi” olla siksi, että minulla oli kovemmat kuin ensimmäisenä viikonloppuna, mutta ei se sitä tarkoita että kaikilla olisi.

Joka tapauksessa toinen viikonloppu on tosi tärkeä etappi! Mutta ennen kuin alat miettiä sitä, ole reilusti ylpeä tästä saavutuksesta, ja paina oikein mieleesi hyvä olosi.

Juomismuisti on siitä pirullinen, että ne krapulaolotilat kaikkoavat mielestä paljon nopeammin, kun taas nousuhumalan viehtymys säilyy aivoissa kauan…tarkoitan siis että sinun kannattaa nyt yrittää “opettaa” aivosi ajattelemaan uudella tavalla, eli niin, että juomattomuudesta tulee hyvä olo, ja juomisesta taas ei…

Juu, ensi viikonloppu pelottaa… mennään siskon luo kylään perjantai-lauantai yöks ja siitä sitten tampereen kylpylään ihan vain miehen kanssa kahdestaan. Täytyy yrittää alkaa aivopeseen itseään jo sitä reissua varten. Siskolle jo ilmoitin, et tehään vaikka smoothieita, kun yritetään olla juomatta :laughing: kyl silti hieman pelottaa

Ai kun mahtava fiilis, olen kokkaillut herkkuruokaa, käynyt lenkillä ja saunassa, katsellut leffaa ja nauttinut olosta ilman päänsärkyä ja morkkista, suosittelen kaikille :smiley:

Jälleen olisi perjantai selätetty ja ei kun lauantain kimppuun :smiley:

Eilen hieno lauantai päivä vietettynä tampereella, kylpylässä, normaalisti olisimme tissutelleet heti aamusta, mutta eilen otimme vain yhdet drinkit, hyvä me, tuohon kun pystyisi aina, tavoitteenihan ei ole täys raittius, vaan vähentäminen. Nyt aamiainen syöty ja kuten odottaa saattaa, krapulasta ei tietoakaan, edelleen hyvä me ja nyt sitten odotteleen ensi viikonloppua ja uusia haasteita

Jes tipaton perjantai selätetty, nyt nukkumaan, kauniita unia :mrgreen: