Ensikertalaiselle apua

Hei, olen 43 vuotias nainen, jolla on nyt lähtenyt juominen ihan käsistä. Aina on tullu juotua enemmän ja vähemmän, viimeisin täysin selvä jakso oli keväällä 2009 loppiaisesta juhannukseen. Ennen sain aina “ajettua alas” juomisen vähentämällä pikkuhiljaa, mutta nyt oon dokannu jo 3 kuukautta eikä mitään toivoa vähentämisestä, päinvastoin. Multa meni jo duuni, kohta menee kaikki muukin, tarvitsen siis apua. Kysyisinkin teiltä mikä katkaisuhoitomuoto olisi kaikkein “kivuttomin”, kuulostaa hullulta, mutta mulla on lisäksi paniikkihäiriö ja ajatuskin jostain suljetusta osastosta ilman mitään lääkkeitä pelottaa. Olen muutenkin huono nukkumaan ja syömään, en uskalla mennä katkolle, vaikka tiedän että pitäisi tai mulle käy niin kuin mun entiselle duunikaverille, joka kuoli viime vuoden elokuussa. Olisin tosi kiitollinen kokemuksistanne katkaisuhoidoista ja mikä niistä olisi paras vaihtoehto tälläiselle pelkurille. Kiitos jo etukäteen! T. Mirkku

Etsi katkaisupaikka itse tai A-klinkan kautta (jos siis koet, että et pysty itse lopettamaan. Minä esimerkiksi en loppuaikoina saanut putkea KOSKAAN katki omin avuin)
Ja jos tota panikkihäiriötä on ja katkolle pelottaa mennä, niin valitse sellainen katkaisumuoto josta sitten kanssa saat niitä rauhottavia/unilääkkeitä. Mutta kannattaa muistaa, että useat alkoholistit jäävät myös noihin lääkkeisiin koukkuun, täten älä syö niitä kuin viiden päivän ajan. Tällöin, et niihin koukkuunnu.

Tilanteesi kuulostaa aika pahalta. Joku 1-2kk kuntoutus jossain päihdehuoltolassakaan ei kuulosta lainkaan hassummalta tilanteessasi.

Ymmärrän täysin tunteesi, pitkän putken katkaiseminen on aika karmivaa. Sitten kun ne vieroitusoireet alkaa tuleen hyökyaalloin päälle, niin voimia. Niitä nimittäin tarvitset. Ja mitä pitemmälle putken keston viet, niin ne viekkarit tulee kokoajan pahemmiksi (sitten kun lopetat, ja kyllähän sinä varmaan jossain vaiheessa saat putken jollaintavalla katki.) Vai meinasitko vetää elämänpituiset kännit, tuskinpa :slight_smile:

Nyt se pullon korkki kiinni ja apua hakemaan/soittamaan.

Ps. En suosittelisi itse avokatkoa, joltain A-klinikalta tässä nimenomaisessa tapauksessa. Ja ei niitä katkoja tarvi pelätä, peruskauraa. Maataan ja pyöritään huonetta/osastoa ympäri ja yritetään vaan kestää ne vieroitusoireet… Lääkkeiden kanssa tai ilman.

Moikka Mirkku
Minulla on kokemusta katkaisuhoidosta/selviämislaitoksesta kokonaista 18 tuntia ja lähdin lätkiin.
Mutta se voi olla sinun ensimmäinen askel, se kestää n. 5 päivää. Jos kerrot että kärsit paniikkihäiriöstä, he kyllä huomioivat sen lääkityksessä. Yöksi tulee kuulemma joku “kanuunapilleri”, en jäänyt odotteeleen mutta keskustelin siellä muiden kanssa. Harmittavasti kaikki ei olleet siellä ensimmäistä kertaa. Ruokaa siellä saa mutta voi syödä sen minkä jaksaa :slight_smile: . Niin ja mene mahdollisimman selvinpäin ettei ne laita sinua “kosteaan päähän” selviämään, sitä voisin kutsua putkaksi.
T.Tuppi

Miva moikka!

Mä oon ollut kaksi kertaa katkolla A-klinikalla neljä vuotta sitten. Ei tarvitse pelätä että joutusit ilman lääkkeitä vierottumaan, sillä alkoholin vierotusoireet voi olla pahimmillaan kaikkein vaarallisimpia mitä päihteillä voi olla. Siksi niihin ekoina päivinä katkolla annetaan yleensä joku lääkitys.

Etsi netistä tai puhelinluettelosta oman paikkakuntasi päihdehoidon yhteystiedot. Parasta jos löytyy A-klinikka, joka neuvoo varmasti eteenpäin.

Katkolla käytetään ekoina päivinä lääkityksenä bentsoja ja beetasalpaajia ehkäsemään kramppeja, deliriumia, paniikkeja ja vaarallisia sydän-oireita. Lisäksi vitamiineja.
Lääkkeitä ei tarvitse syödä montaa päivää ja jos sulla ei ole lääkkeiden väärinkäyttöä taustalla, et varmaankaan ehdi lyhyessä katkasuhoidossa kehittää bentsoriippuvuuttakaan.

Tsemppiä! Apua on kyllä saatavilla.

Moi Mirkku,

rohkeasti vaan apua etsimään jos tuntuu ettei katkea.

Paniikkihäiriöt ja viina on erittäin hankala yhdistelmä, kokemuksesta tiedän. Mutta tiedän myös että siitäkin yhdistelmästä voi toipua.

Ihmeekseni en ole itse ollut koskaan katkolla, “hermoja lepuuttamassa” kyllä. Olen ihan sikaoireiden kanssa katkonut itse, aikaisemmin alasajotyyliin ja viimeiseksi eräänlaisessa pakkokatkaisussa kotioloissa kun mikään ei pysynyt sisällä pariin päivään, edes vesi.

Älä päästä sisuksia siihen tilaan, se ei ole miellyttävä tapa katkaista. Ota työstä vapautesi mahdollisuutena hoitaa itseäsi, mä olen aina tehnyt just niin että vasta viime hädässä ottanut vastaan ylipäänsä mitään apua.

Tsemppiä, tämä pn elämäsi suunnan kannalta aivan ratkaiseva askel.

Plinkistä saat muten tukea 24 h, kirjoittelemalla ja ennen kaikkea lukemalla, lukemalla ja lukemalla ja ajattelemalla luettua.

Energiahaleja,

Pohjan Akka

Kiitos kaikille jo vastanneille, mielelläni kuulisin lisää kokemuksista eri katkaisuhoidoista, esim. Myllyhoito kuulostaa liian rajulta, ei lääkkeitä jne luulen, etten kestäisi sitä. Kiitos myös kannustuksesta!

Myllyhoito ei ole katkaisuhoito, vaan kuntouttava ja raitistava pitkäaikainen hoito. Sinne mennään vasta katkon jälkeen.

Katko on akuuttia osastohoitoa, kestoltaan alkoholisteilla 4 - 7 päivää. Siellä hoidetaan vain pahimmat vierotusoireet pois ja katkaistaan siis juominen, yleensä lääkehoitoa mukana käyttäen.
Katkasua saa A-klinikalta tai oman paikkakunnan kunnallisesta päihdehoidosta.
Jos kerrot missä paikkakunnalla asut, mää voin vaikka ettii sulle yhteystiedot jollekin katkolle, sil vous plait? :smiley:

Moi
Jep. Kannattaa selvittää noi systeemit ennenkuin sinne menee tai ajelee taksilla seuraavana päivänä pois,
Nyt Tv:n ääreen, aloitan töllön katsomisen klo 21.00 :smiley: ,
Ketoxsilta tulikin parempaa tietoa tässä välissä
T.Tuppi

Millaisilla annoksilla olet vetänyt tuon 3kk? vrk kohti? jos annokset huitelee jossain kori olutta tai kaks isoa pulloa viinaa akselilla on varmasti aika rajut vierotukset ja deliriuminvaara on todellinen. Oletko puhaltanut promillemittariin? Myös promilemäärää kannattaa tarkkailla. Saattaa tuntua selvältä mutta promillet saattaa huidella vaikka kolmessa. Silti tuntuu krapulaiselle.

No viime aikoina tyyliin kori kaljaa/pvä… Mikä on deliriumi? Nyt mua alko oikeesti pelottaa ;( Auttakaa!

No mä googletin ja nyt tiedän mikä se on, voi kamala, mihin jamaan mä oonkaan itteni saattanu… Ja toi on totta, että mä en ees tunne olevani kännissä, vaikka juon tosi paljon. Alkometriä mulla ei ole. Lääkkeistä sen verran, että mulle määrättiin Seromaxia masennukseen maaliskuussa, nyt olen yrittänyt päästä siitä eroon niin, että otan vain yhden pillerin joka toinen päivä ja se riittää, ei mulla ole mitään itsetuhoisia ajatuksia tms. Lisäksi mulla on Xanoria, mutta sitäkin otan vain puol tablettia/pvä 0.25 mg, jotta suoriudun kauppaan ilman paniikkikohtausta. Sitten vielä Tenoxia, sitä otan myös puolikkaan pillerin ennen nukkumaan menoa, jotta saan nukutta edes sen 6-8 tuntia. Miltä kuulostaa? Niin kun huomaatte, mä en tiedä näistä asioista mitään. Kiitos avustanne!

´

Moi
Tuli töllöstä aika tylsää ohjelmaa. Deliriumissa saatat nähdä näkyjä ja sinulla saattaa tulla harhoja, vaikeita lihaskramppeja jne… He katkolla kyllä kysyvät. Reseptilääkkeet on sallittuja. Muita noista lääkkeistä en tunne muita kun Xanorin, on aika koukuttava. Mutta älä ihan ensimmäisenä murehdi niitä vaan siitä että pääset ensin alkosta eroon. Noista napeista pääsee eroon huomattavasti paremmin. Eiku puhelin käteen :slight_smile: .
T.Tuppi

Delikkatila pamahtaa päälle vasta 3-4päivää siitä kun promillet on jo nolla. tajunnanräjäyttäviä näkyjä. todentuntuisia hallusinaatoita. Ikäänkuin kaksi todellisuutta päällekkäin. Ei enää tiedä mikä on totta ja mikä harhaa. :unamused: :unamused: Todellisuudentaju hämärtyy merkillisesti. Ei tietoa missä on,kuka on…jne…