Ennen oli kaikki paremmin

^ Musta tuntuu, et vaikka netti ja sosiaalinen media ylipäänsä on kaikkien ulottuvilla, niin vähemmän noi nykynuoret ymmärtää niistä itse laitteista mitään. Kunhan käyttävät, sillä selvä. Kun mä taas muistan omasta teini-iästä, et osa oli kunnon tietsikkanörttejä, jotka oikeasti tiesi kaiken. Tosin tunnustan itsekin tietäväni liikaa ollakseni nainen. :sunglasses: Esim. miten poistetaan tietsikalta oikeasti kaikki jäljet, et mitä sillä on tehty. (Macilla ja Windowsilla, miinus se kymppi, olen käyttänyt Macia viimeiset 7v, niin en tiedä mitään nykyisestä Windowsista.) Noh, ei kait se sukupuolesta oikeasti ole kiinni. Pointti siis, että ei noilla nykynuorilla ole, ainakaan en ole kuullut, hajuakaan mistään. Sivuhistorian (selaimesta) ne varmaan osaa poistaa ja katsoa, ettei viruksia tule, mut harvemmin niitä tuntuu nykyään muu kiinnostavan. Tuntuu, että niiden asennekin on vähän hällä väliä anonymiteetistä, niin ei kait tarvikaan osata sen kummempia juttuja.

^ Jaahas, alkoiko täällä tyhmän nykynuorison haukkuminen? Eiköhän niistäkin löydy niitä nörttejä, jotka tietävät tietokoneista kaiken. Se, että ennen vanhaan “kaikki” tietokoneita vähänkin enemmän käyttävät tuntuivat olevan nörttejä, johtunee siitä, että silloin tietokoneet eivät olleet sellaisia kaikkien elämään automaattisesti kuuluvia yleiskoneita, joten toki niitä käyttivät innokkaimmin ne, joilla oli ehtaa kiinnostusta tietotekniikkaan. Enpä minäkään tiedä kahvinkeittimen syvemmästä sielunelämästä mitään, vaikka sellaista joka päivä ahkerasti käytänkin ja jo minun nuoruudessani oli keksitty esim. sellainen ihme, kuin auto :mrgreen: . Hyvin moni, vähän tumpelompikin tapaus, osasi ajaa sellaista ainakin välttävästi, mutta huomattavasti harvempi tehdä sille edes perushuoltoa, puhumattakaan, että jokainen joskus ratin takana istunut, olisi ollut intohimoinen autoasiantuntija. Ihan sama juttu se on nykyään tietokoneiden kanssa, kun ovat tosiaan kaikkien elämää helpottavia tai “helpottavia” :mrgreen: perusvehkeitä.

Tuo anonyymiteetistä piittaamattomuus on kyllä asia, joka mua jaksaa ihmetyttää ja tämä ei koske pelkästään nuorisoa. Kyllä tuolla netin ihmeellisessä maailmassa kaikenikäiset tuntuvat varsin avoimesti levittelevän kaikkia asioitaan omalla nimellään ja naamallaan miettimättä hommaa sen pidemmälle :open_mouth: . Totta kai nuoriso somea enemmän käyttää, kuin huomattavasti vanhempi ikäluokka, mutta se nyt johtuu tietenkin siitä, että ovat sen jo “äidinmaidosta imeneet”. En ymmärrä minäkään mitään Snapchatteja, mutta ei mun onneksi tarvitsekaan. Joka aikakaudella on ollut omat villityksensä, joista osasta tuli ihan yleispäteviä, nykyäänkin hyötykäytössä olevia juttuja ja osa oli vain silkkaa muotihumpuukia :confused: .

^ Kuka nyt sanoi, että kaikki, tai haukkui? :astonished: Onhan siellä vaikka kuinka monta fiksuakin tapausta, ei vaan meno tunnu kovin sosiaaliselta tänä päivänä. Ei kait tietokoneista tietäminen muutenkaan älystä kerro.
Tumpelompikin sen ehkä oppii joskus. Mä luulisin, että ennemmin se, ettei anonymiteetti kiinnosta, johtaa siihen, ettei nuoria kiinnosta peitelläkään tekemisiään. Mä ainakin olen sen verran vainoharhainenkin tapaus, että kyllä varmana poistan kaiken konelta, mitä teen. :laughing:

Mun mielestä on ollut hienoa elää elektronisen viihdykkeen kivikaudesta, alkaen parista mustavalkoisesta tv-kanavasta, vapautumiseen parin radiokanavan ikeestä C-kasettien voimalla, alkeellisista videopeleistä kotimikroon, pois pirisevän perhepuhelimen äärestä oman kännykän ääreen. Jatkuen sitten tietsikoiden, intternettien sun muiden meemejä puskevien hömppägeneraattoreiden ja sosiaalisen median sortovallan alle. Tulevaisuudessa kaikki on paremmin, koska mä oon vielä nuori! Henkisesti ainakin… :wink:

^Voidaan Arkkis vaikka 10-20 vuoden kuluttua pohtia tätä asiaa uudemman kerran sensuroitujen internettiemme ääressä. Siinä sitten muistellaan, ettei se lama-Suomi ollutkaan yhtään hullumpi paikka.

Tai sit siirrätte varjofoorumin(ne) silloiseen darkwebiin? Ai mut niin, sehän oli jotenkin epäcoolia tilailla esim humeksia sitä kautta :mrgreen:

Oi kyllä se oli hienoa aikaa kun yhden nettisivun latautumisessa meni 10 minuuttia ja jotain 100 megan rippiä piti yökaudet latailla bbs:n kautta modeemin rätinän säestyksellä. Nuoriso on pilalla.

Nimenomaan epäcoolia. Myös laiskaa, pehmeää ja akkamaista. Tosin akoille en suosittele huumeita lainkaan. Kevyt parin vuoden huumehörhöily sekoittaa keskiverto nuoren naisen pään siinä määrin, ettei useinkaan paluuta mihinkään normaaliin ole.

Mutta itse asiaan. Täysin turmeltuneita ovat, edelleen.

Nii, ja muutama sata vuotta sitten ei ollut yhtään hullumpi idea ajaa kaikki ählämit Euroopasta takaisin Lähi-Itään. Kyllä historiasta aina löytyy juttuja joiden mukaan ennen oli paremmin, mut en siltikään aikakoneella taaksepäin matkustaisi. Nykyaika se vasta on mielenkiintoista jos mikä! :wink:

Niin, aikoinaan Osmanit pysäytettiin Wienin porteille äärimmäistä sotilaallista voimaa käyttäen. Nyt vihollinen on keskuudessamme, ja näille miehitysjoukoille jopa maksetaan rahaa. Hyökkäys on sodankäynnin kallein vaihe, joten varsin nerokas taktiikka tuo on. Vaikka aikakoneella ei haluaisi palata takaisin, niin historiasta voisi ainakin oppia jotain.

Pienen pohdinnan jälkeen olen sitä mieltä että nykyään on lähes kaikki paremmin kuin ennen.
Moni asia on automatisoitu mikä helpottaa elämää.
Elämme futurista aikakautta joka on aika helvetin kiinnostavaa. Ennen oli vain tv ja vhs. Nyt on kaikenmaailman älylaitteet jotka kehittyvät hurjaa vauhtia.
On autot ja julkiset kulkupelit joilla voi matkustaa suht turvallisesti ja edullisesti.
Moottoripyörissäkin on jo ruiskut… mikä tekee ajamisesta hauskempaa.
Budi taitaa olla vahvempaa ja puhtaampaa kuin 80 luvulla.
Ilmaiset ruiskut narkkareille ja korvaushoito… Lääketiede kehittynyt hurjasti.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta näin jo tarpeeksi vaivaa ja nyt poltan 0,5g vahvaa kukkaa bongista ja jatkan
Elämästä nauttimisesta ja teen jotain fiksua himassa.

Voi olla muuten, että piakkoin tulee markkinoille älylaseja joissa käytetään samaa tekniikkaa kun siinä Pokemon go-pelissä. Eli kun sellaiset päässä tuolla mennä tallustelee niin ne jakaa käyttäjälle aktiivisesti tietoa siihen näkökenttään ja sisällön voi päättää itse. Kuka tietää vaikka ne ihmiset joilla ei ole näitä laseja alkavat olemaan jossain vaiheessa kömpelöitä uudessa maailmassa…

Googlehan on moisista laseista maininnut jo joku vuosi sitten.

Kyllähän nykyään asiat on paljon paremmin kuin ennen. On maailma silti jotenkin outo ja monimutkainen verrattuna entiseen. Jos tulee toimeen, menee varmasti hyvin.

Pokemon Go on kyllä vähintäänkin jännä ilmiö. Ja ilmainen Windows kymppi. Ja Facebook. Voiskohan persaukiset alkaa myymään näitä tietoja, niin että itse pääsisi hyötymään rahallisesti eikä jollain palvelulla? Itse kun en mitään yllämainituista käytä, vaikka en pahin foliohattu olekaan. Jos sais muutaman euron kuussa, niin voisin vaikka mitkä anturit asentaa itseeni!

yle.fi/uutiset/kyberprofessori_v … in/9083862

Kummallista tuo tässäkin ketjussa ilmenevä automatisaation palvominen. Juu, onhan se toki miellyttävää yksilön kannalta, ei sillä. Mitä se on tehnytkään yhteiskunnallisesti? Käytännössä tuhonnut perinteisen työväenluokan, ja kehitys tulee jatkumaan hamaan tulevaisuuteen. Lähes kaikki suorittavan tason ammatit voidaan ajan myötä automatisoida. Ihmisten syökseminen köyhyyteen ja merkityksettömyyteen ei ainakaan hyvinvointia lisää. Ei liene sattumaa, että jälkiteollisissa yhteiskunnissa masennus ja itsemurhat ovat huipussaan. Todellisuudessa ihminen ei tarvitse ollakseen onnellinen, kuin edes jollain tasolla mielekkään ammatin/työn ja hyväksyvän yhteisön. Perustarpeiden lisäksi tottakai

Liekö ongelma siinä, että helpot työt voidaan joko automatisoida tai ulkoistaa Kiinaan?

Tuskin se pääpulma siinä piilee, vaan siinä, että ennen Suomessa näitä töitä tehneet ovat nykyään työttömiä ja rahattomia?

Yrittäjähän siinä totta kai pitkällä matkalla tienaa, kun panostaa 10 miljoonaa laitteisiin, jotka tekevät 10 työntekijän työt. Maksaa vähän enemmän kerralla, mutta lainaa ja pitkällä tähtäimellä säästää palkoissa.

^Tottakai se on suuri ongelma, että tietty osa jokaisesta ikäluokasta syrjäytyy viimeistään armeijan jälkeen. Parikymppiset sällit ilman mitään tehtävää tai tarkoitusta, elämässä jossain lähiön betonikuutiossa, onko siinä oikeastaan paljon muita vaihtoehtoja kuin viina ja huumeet? 30 vuotta sitten tällaisillekin oli hommia, jos vaan kykeni selviytymään oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Aivan… :confused: !

Mietin automatisaatiota myös sen kannalta, että minä, joka käytän paljon paperia digitaalisen tiedonsiirron tm.hevonpeetä, sijaan -no en just nyt :slight_smile: - ja ennen net, jokka käytti muovia paljon, oli luontoa tuhoavia, tai “luonnonvaroja” tuhoavia pahiksia, ja nykysin me paperinkäyttäjät ollaa nii musta se o ihavvääri. Ja minkä helkkarin takia pitäis olla joku uus helvetin puhelin joka vuosi tai vähintään joka toinen vuosi, sekö sitä Luontoa sit suojelee, perhana. Sitäpaitsi mää tunnen monia mua vain vähän nuorempia eli aivan hel-ve-tin vanhoii, jotka osaavat kyl vähän nettiä, mut ku ei nettipankkia uskalla käyttää, ja joutuvat sit maksaan taitamattomuudestaan, pelostaan -pankille. Hei, jollei muita ole syytettäväksi nii ainaha o Nalle!! Siis tekniikan muutosvauhti o järjetön… :angry: !!! Mun isäl o itte ostama t o i m i v a fuckin´ putkiradio. En väitä, että putkiradio on onnen avain, mut jumal´avita -se toimii vieläkin!!

Ehkä ekojunas koht tulee jokin fööni perseenpyyhkimiseenki. Tosin minä olen puhtaasti ekonomista syistä siirtynyt öljymaita rikastuttavaan bussiajeluun…

Ja elämä o valiintoja no mitäsiitäsitte :confused:

Ennen vanhaan ei ollut kännyköitä. Siellä kotinurkissa se lankapuhelimen rotisko vain seisoi ja auta armias, jos siihen tuli tärkeä puhelu silloin, kun ei sattunut olemaan kotona :cry: :open_mouth: . Aikana ennen puhelivastaajiakin saattoi mennä sivusuun vaikka kuinka tärkeä asia. Kaikilla köyhillä ei ollut puhelinta lainkaan, eikä välttämättä aina edes tarvittavia kolikoita puhelinkioskiin. Kyllä silloin kaikilla olivat asiat tyystin sekaisin ja hoitamatta, eikä pienintäkään elämänhallintaa kenelläkään. Vielä kaukaisempina aikoina ei ollut puhelimia lainkaan, vaan kirjeitse joutui toimittamaan asiansa, jos matka oli niin pitkä, ettei sitä jaksanut/kannattanut jalan tai hevospelillä taittaa. Siihen aikaan kustikin polki pirun kauan, jopa vuodenkin päivät, jos se kirje piti laivata toiselle puolen maapalloa. Ja jos ei osannut kirjoittaa, piti vielä löytää joku sivistyneempi rustaamaan se kirje. Täytyy kyllä ihmetellä, miten ihmiskunta on selvinnyt tänne saakka hengissä ja vielä tällaisella liikakansoituksella :open_mouth: . Tai ei, ennen oli aikaa harrastaa niitä lisääntymispuuhia, kun ei tarvinnut roikkua puhelimessa kaiken aikaa :mrgreen: . Nykyäänhän länsimaissa syntyvyys on laskussa ja kuulemma seksin harrastaminenkin vähentynyt(Siitä voidaan keskustella erikseen, onko se kaiken kaikkiaan hyvä vai huono asia). Seksin määritelmä tosin on sen verran laaja, että voihan tuon hoitaa puhelimitsekin ja eivätköhän pian keksi senkin, miten lisääntyminen hoidetaan puhelimen välityksellä :confused: .

Ei vittu, joku spermaa ruikkiva puhelin :laughing: . Nauratti toi Pööpään perseföönikin, se kyllä kuulostaa aika tarpeettomalta kapistukselta, mutta ehkä siitä tulee aikanaan hitti nuorison keskuudessa :laughing: .

Eiks japanilaisilla oo jo sellanen laitos joka puhdistaa ja kuivaa perseen käytön jälkeen? Kohta tarvii paskalla käymiseen ajokortin ja nappulaa on enemmä ku lentokoneessa :laughing:

Ei vittu, pakko saada toi välittömästi meille :laughing: . Miltäköhän ko. systeemi näyttää?