En ymmärrä

Nyt olen minäkin haavi auki.Mulla on ystävä, jolla on paha alko-ongelma.Pahenee koko ajan eikä hänellä ole ollut juurikaan voimia hakea apua.Kuluneella viikolla tilanne on mennyt nopeasti alaspäin(ei ole kyennyt töihin, valvonut lähes harhaisena) ja minäkin jo sanoin etten jaksa enää tukea.

Ystäväni sitten epätoivoisena sanoi lähtevänsä minne vain saadakseen apua,ettei hän enää mahda itselleen yhtään mitään ja voimaa ei löydy lopettamiseen.

Sai vähillä voimillaan tilattua taksin ja meni klinikalle.Laittoi sieltä tilannetiedotusta ja olin niin iloinen ja helpottunut.Itse hän vaikutti helpottuneelta päästessään vihdoin hoitoon.No…hän meni sinne torstaina päivällä.Illalla tuli viestiä n.21 että odottelee vielä lääkäriä.Myöhemmin sitten taksista viesti että oli annettu rauhoittavaa ja passitettu kotiin,seuraavana aamuna uusi aika klo 10.

En ollut uskoa lukemaani…ihminen joka on nääntymisen partaalla, hirveissä oloissa ja peloissa(mm.että tappaa aikuisen lapsensa)lähetettiin kotiin.Tsemppasin kertomaan kaikki seuraavana aamuna ja vaatimaan päästä osastolle.

Perjantaina tuli viestiä että hän on osastolla, kertoi olevansa täydessä horkassa,mutta ajattelevansa oloaan siellä voittona.Olin samaa mieltä.

Se oli selviämisosasto, hoitaja oli sanonut että varsinaisella osastolla on yksi naispaikka jos ystäväni haluaa.Halusi.Eilen illalla oli siirtynyt vars.osastolle ja saanut kyllästyksen, nukkunut lähes vuorokauden.Sitten passitus taas kotiin :open_mouth: jossa käynyt tänään joku mobiilitiimi mittaamassa rr ja pulssi :open_mouth:, tuomassa lääkettä ja b-vitamiinruiskeen.Huomenna sama ja siinä se.

Ystäväni käy kahdesti viikossa jonkun hoitajan luona juttelemassa, mutta kokee tarvitsevansa tiiviimpää ja vankempaa apua,jota nyt oli pyytänyt mutta hänelle oli sanottu hänellä olevan asiat paremmin kuin monella muulla kun on koti ja työ.Olen t-o-d-e-l-l-a järkyttynyt, ystäväni sanoi ettei tiedä mistä enää hakea apua,kun tuolla oli sanottu hänen psykoosinpelkoihin ja muihin hänen vaikuttavan järkevälle ja ettei ole oireita…

Ystäväni sanoi ettei hänen voimat ja rahkeet riitä enää edes yrittää ja totesi olevansa mennyttä sekä kokevansa hälläväliä oloa.

Tunnen itseni ihan voimattomaksi,en pysty täältä käsin mitään,en edes soittamaan klinikalle koska en osaa kieltä :frowning: Olen niin vihainen ja kauhuissani että osaisin kyllä valita sanani:/

Mikähän klinikka on kyseessä? Kotiin passittaminen ensiavun jälkeen viittaisi johonkin akuuttiin hätään tarkoitettuun päivystyspoliklinikkaan.

Onko kyseessä edes varsinainen päihdehuollon yksikkö tai palvelu :question:

Oikeassa katkaisuhoidossa ollaan yleensä 4 - 7 vrk. jos kyseessä pelkkä alkoholi. Ja jos muut aineet, niin kauemminkin.

Mutta ystäväsihän sai kuitenkin apua, ja hänen vointiaan seurataan?
Jos hän tarvitsee pidempää laitoskuntoutusta, sellainen varmaan jotenkin järjestyy. Jos hänellä on työpaikka, asia kannattaisi ottaa esille pikimmiten myös työterveydenhoidossa.

Jos psykoottisia oireita tai itsetuhoisuutta ilmenee, niin sitten oikea osoite on jokin psykiatrinen plk.

PS. Sanoit että ystävälläsi on perhe? Jos hänellä on alaikäisiä lapsia, asia kuuluu ehdottomasti myös lastensuojelulle. Lastensuojelun viimeistään pitäisi mahdolllistaa tai jopa velvoittaa kuntoutukseen pääsyyn.

capiomaria.se/ on se paikka.

Ystäväni kokee ettei häntä oteta tosissaan ja tiedän maantieteellisesti kaukaa mutta jatkuvassa tarkassa yhteydenpidossa olevana hänen kanssaan minkä teon hän teki lähtiessään avun hakuun.

Kertoi että tuo on hänen viimeinen oljenkortensa ja se hätä oli kova.Sanoi että mitä se mobiilitiimi auttaa kun mitataan vaan rr ja pulssi ja lääkitään.Ensin oli luvattu paikka varsinaisella osastolla mutta epäili pyhien vuoksi että haluavat säästää paikkoja kun siis sanottu olevan hyvin asiat kun on koti ja työ:/

Luulen tai melkein tiedän että hän on ollut sen verran järkevän oloinen ulospäin ettei ole tajuttu ottaa tosissaan:/

Täällä on joskus ollut puhetta kuinka päihderiippuvainen äärimmäisen hädän hetkellä saattaa olla valmis hoitoon vaikka muuten näyttäisi ettei tee mitään ongelmalleen ja siinä on aivan turha puhua järkeä ja maanitella.

Ystäväni tuntien tuo oli niin iso teko häneltä ja suuri rohkeuden osoitus(asiaa suunnilleen vuosia märehtineenä ja veivanneena) ja se helpotus mitä hän viesti klinikalta ylittäen ne kynnyksensä ja ollen täysin valmis mihin vain saadakseen apua- valuu kuin vesi hanhen selästä.

Hän itse koki tuon niin kovana kolauksena että turha puhua avun piiriin hakeutumisesta tämän jälkeen.

Ei ole alaikäisiä, yksi aikuinen.Työterveyttäkään ei ole ja kuten sanoin, turha tuon kokemuksen jälkeen puhua hälle että mene hakemaan apua,saat sitä…:/Ei hän sillätavoin avoimen psykoottinen ole mutta odottelen milloin napsahtaa.

Olen joskus soittanut suomen 112 kautta hälle sinne kotiin apua kun tilanne on ollut katastrofaalinen, mutta hänellä on tämä tyypillistä et hätä meneekin ohi kun apu ottaa yhteyttä…tiedostaa itsekkin sen ongelman ja siksi juuri kun hän oli valmis nyt hoitoon ja suoriutunut osastolle,oisin suonut asioiden edes kerran menevän eteenpäin.

Ajatelkaapa esihistoriallisia spurguja, kun ei ollut katkaisuhoitoasemia, ei ollut bentsoja…Krapulat piti kärsiä mahdollisesti teltoissa tai kivestä kyhätyssä sateensuojamaisessa asunnossa… :open_mouth:

En tiedä kivikautisista, tässä tapauksessa ei ollut ihan normikrapulasta kyse kuukausien/vuosien juomisen huipentumasta pikemmin.Viime viikko sitten täysi syöksy.

Mutta tänään se mobiiliryhmä oli käynyt ja niillä oli ollut aikaa jutellakkin.Nyt kuullostaa meininki hyvälle:olivat sanoneet laittaneensa klinikalta pois koska ystävä oli sanonut että töihin pitää maanantaiksi.Oli annettu viimeinen annos lääkettä(ei käytä muutoin mitään)sekä antabus ja heidän hoito sillä ohi.Ehdottaneet psyk.puolen hoitoa myös.

Ystävä jatkaa kuraattorilla/päihdeneuvojalla toisessa paikassa mutta se ei riitä, kuraattori on puhunut myös kognitiivisen terapian mahdollisuudesta ja lisäksi ystäväni oli soittanut naistenryhmään, menee huomenna kuraattorille ja sieltä heti naistenryhmään.

Säikähdin hitosti kun puheensa olivat nin epätoivoisia aikasemmin että ei välitä enää kun ei saa apua mutta nyt tosiaan näyttää hyvälle.

Homo Sapiens -lajiin kuuluvat fariseukset varmasti haluaisivat kieltää tai lopettaa koko katkaisuhoidon ja alkoholi ja huumehoidon maasta ja maailmasta.Olen nähnyt fariseuksia tässä maailmassa LIIKAA!!!

KohtuuSiemailija ja Spurgu menivät kirkkoon: KohtuuSiemailija rukoili…“Minä kiitän sinua siitä että olen KUNNON MIES, ajan Audi A6:lla,minulla on omakotitalo,akka,3mukulaa en tupakoi ja olen johtavassa asemassa liikeyrityksessä,ENKÄ varsinkaan ole kuin tuo SPURGU…”

Spurgu katsoi hiljaa maahan…“Ole minulle Spurgulle armollinen”