En tiedä mitä tehdä

Hei, sain juuri vasta ikään tietää, että äitini on alkanut käyttämään huumeita, ilmeisesti piriä. Olen siis 20-vuotias ja asun vielä kotona pikkusiskon kanssa, joka on minua puolitoista vuotta nuorempi. Olen pikkusiskon kanssa löytäneet ruiskuja jo pitkän aikaa sen huoneesta, mutta hän on aina kieltänyt asian, sanomalla että se on hänen ystävänsä ruisku jne. Pikkusisko on epäillyt huumeiden käyttöä jo kauan aikaa ja lopulta otti sen puheeksi äidin kanssa, joka myönsi asian. Minulle hän ei ole ’virallisesti’ puhunut tästä, mutta ilmeisesti hän luulee, että olen OK tämän kanssa. En ole, mutta en halua ottaa sitä puheeksi hänen kanssaan.

Viime viikkojen ajan kuitenkin äidin käytös on muuttunut todella paljon. Hänellä on koko ajan mielialan vaihteluita, mikä on ymmärrettävää, jos hänelle tulee vieroitusoireita. Hän valittaa koko ajan siitä, ettei ole ruokaa tai rahaa, ja kun vihdoin sanoin hänelle, että hän käyttää kaikki rahat huumeisiin, huuto alkoi. Hän alkoi sanoa sitä, että melkein kaikki rahat menevät laskuihin enkä minä tai sisko auteta ruokakuluissa tai talossa. Mikä on täysin väärin, koska sekä siskolla että minulla on omia laskuja maksettavana ja yleensä minä olen se, joka ostaa usein ruokaa kotiin kissoille ja perheelle vapaaehtoisesti. Huomioitavaa on kuitenkin se, että minä sekä sisko saadaan pelkästään kelalta tukea (minä opintotukea, sisko toimeentulotukea). Yritän auttaa mutta opintotuki ei ole hirveän suuri. Siivoan siskoni kanssa kotona, kun äiti taas sotkee kavereiden kanssa ja syyttää meitä. Äiti kuitenkin edelleen kommentoi, että emme auta missään ja en itse uskalla sanoa mitään vastaan.

Tänään äiti ja sisko ottivat taas kerran yhteen siitä, kuinka sisko puhui puhelimessa. Tuli kauhea tappelu, jonka lopuksi pikkusisko tuli yläkertaan ja alkoi itkeä, mitä hän ei yleensä tee. Hän lähti poikaystävän luokse ja sanoi minulle, että katso ettei äiti hajota mitään tavaroita. Äiti myös uhkasi heittää siskon ulos talosta, enkä itse uskalla sanoa tai tehdä mitään, koska pelkään mitä äiti aikoo sanoa tai tehdä.

Pitää ymmärtää, että äiti on ollut pitkään roolimallini ja tämä totaalisesti suisti minut raiteilta. Hän lupasi vuosia sitten, ettei ala käyttämään huumeita, ja nyt rikkoi tämän lupauksen. Sisko on ajatellut muuttavansa kesällä pois kotoa, mutta äidin mielialan heittelyn takia, uskon että olisi parempi alkaa muuttamaan aikaisemmin kotoa pois, mutta itsellä sekä siskolla ei ole varaa muuttaa pois. En usko, että äiti tulee lopettamaan käyttöä, vaikka yritämme saada häntä lopettamaan. Piri antaa hänelle energiaa mennä töihin ja jos hän ei mene töihin, saatamme menettää talon. Mikä on vielä pahempaa, on se, että hän työskentelee lasten ja nuorten päihdetyössä, mikä tekee hänestä niin tekopyhän omissa silmissä.

En tiedä mitä tehdä. Moraalisesti oikea asia olisi tehdä ilmoitus äidin työpaikalle tästä ja siten yrittää saada hänelle apua, mutta sitten tulisi raha- ja asumisongelmat. Pikkusisko on soittanut enolle tästä mutta en tiedä on hän puhunut mitään äidin kanssa. Pelkään myös mitä äiti tulee tekemään/sanomaan siitä, jos käräytän hänet. Meillä on ollut vaikeaa aikaa jo vuosia, kun isä kuoli ja mietin että onko tämä äidin viimeinen pisara.

EDIT: Äiti aikoo nyt todella heittää siskon ulos talosta. Tästä syystä kerroimme asiasta enolle joka ottaa asian puheeksi huomenna. Sekä minä ja sisko lähdetään pois kotoota huomiseksi. Saa nähdä päästäänkö kumpikaan sisälle taloon. Ajatellaan että hankitaan kimppakämppä kahdestaan.

Hei Jenni66!

Kerroit, että äitisi käyttää luultavasti amfetamiinia ja teillä on ollut hankaluuksia kyseiseen aiheeseen liittyen. On hyvin ymmärrettävää, että toivoo läheisensä lopettavan käytön ja kerroitkin, että olette yrittäneetkin saada häntä lopettamaan. Tärkeää on suunnata katse siihen, että sinä ja siskosi saisitte asioitanne eteenpäin ja pystyisitte keskittymään elämäänne ja hyvinvointiinne.
Vaikuttaa hyvältä, että enonne on ollut auttamassa teitä tässä tilanteessa.

Olette harkinneet siskonne kanssa pois muuttamista, mutta teitä mietityttää rahaan liittyvät asiat. Voisiko kuntanne sosiaalitoimi auttaa asunnon hankkimisessa? Käsittääkseni sieltä voi saada esimerkiksi listan eri paikoista, josta asuntoa voi hakea, asunnonhakemista mahdollisesti vauhdittavia lausuntoja (siskollasihan on oikeastaan muuttouhka), apua vuokranmaksuun ja apua myös vuokravakuuteen.
Kerroit myös, että saat opintotukea. Olisiko teidän mahdollista hakea opiskelija-asuntoa?
[Tuli mieleen ja haluaisin sivuhuomiona sanoa, että jos ehkä olet harkinnut raha-asioiden helpottamiseksi esimerkiksi opintolainan hankkimista ja jos opiskelet korkeakoulussa, niin on mahdollista saada osan lainasta ns. anteeksi. kela.fi/opintolainahyvitys ]

Apua ja neuvoja asumisasioihin ja kaikenlaiseen muuhunkin voi saada myös Ohjaamosta:
ohjaamot.fi/etusivu

Jaksamisia sinne teille!