En sovellu päihdepiireihin..

En aktiivisesti päihteitä käyttävien (normaalisti, tai epänormaalisti) tai entisten (olivat sitten AA,NA tai kiltalaisia)
sellaiseen tulokseen olen tullut. .

Sen sijaan Absoluuttinen Totuus löytyy Alkuperäisestä Kristinuskosta, joka oli ennen uskonsuuntien ja lahkojen perustamista 0–>100JKr… Emme tarvitse ideologiseksi opettajaksemme sen enempää Lutheria,Bill W:tä Tri Bobia kuin ketään muutakaan suurta julistajaa tai valtiomiestä. Opetus saatiin valmiiksi kun viimeinen Apostolinen Kirje kirjoitettiin ja Raamattu sinetillä lukittiin…

Niin, riippuu varmasti siitä mitä on ko piireistä etsimässä. Mikäli on etsimässä uskonsiskoja tai -veljiä, on varmasti päihdepiirit huono valinta raittiina tai ei raittiina.

Kaikella kunnioituksella exalkoholisti… mutta pakko kysyä, kun näitä sun (melko mielenkiintosiakin…ja toki keskusteluakin herättäneitä…pakko myöntää…) keskustelunalotuksia ja juttuja lueskelee, eikä oikeen niinkun millään pääse perille sun perimmäisistä tarkotusperistäs… niin mikä sun fokus täällä päihdelinkin VERTAISTUKIfoorumilla loppupeleissä on?

… Oletko ylipäätään raitistuva tai raittiutta hakeva alkoholisti? …Vai oletko pahaa oloasi ja katkeruuttasi pahaa maailmaa ja sinulle sopimattomia järjestöjä kohtaan purkava suurta vallankumousta hakeva tuhma nettianarkisti?.. onko sulla tylsää ja tekemisen pulaa? Onko sinun vesijohtovedessä jotain vikaa tai outoa…tai onko sakokaivosi liian lähellä käyttövesikaivoasi ? Olitko tsernobylin räjähdyksen aikaan foliohattu päässä ja kurkunviipaleet silmissä pihalla ottamassa aurinkoa vesisateessa? Kuunteletko paljon Ari Koivusen, Anita Hirvosen, kake randelinin tai smurffien musiikkituotantoa? Oliko kätilösi valekätilö ja oikealta ammatiltaan peltiseppä,rekkakuski,eskimo vai vaan kömpelö käsistään? Onko sulla nälkä tai jano? Kakkahätä? Pissahätä? pierettääkö? Ummetusta?pahat pukamat? Vai onko sulla vaan yksinkertasesti henkisesti tosi paha olla?

… vai niinku mikä? Ei siinä sinänsä mitään… sananvapaushan on kaikilla ja ihan mielenkiintoisia juttujakin sulla on…ja sä et AA.sta tmv. kauheammin perusta se on varmaan aika monelle jo selvänä. Toki sitä samaa voi kyllä jankata vielä vaikka kuinka monella uudella ketjulla, eikä se siitä mihinkään muutu, eikä kyllä varmaan hyödytäkään ketään…

Selväksi jutuistasi on myös tullut ettei maailman järjestöillä, kerhoilla, uskonnoilla,uskonnollisilla yhteisöillä, urheiluseuroilla jne… ole muuta tekemistä kuin yrittää käännyttää sinua puolelleen…ihan kaikkien maailman ihmisten päätehtävä on tuo…eikä ne tule siinä onnistumaan…hyvä, niin sitä pitää…pidä pintasi…pysy tiukkana!

Ehdotus…;kokeile välillä vaikka jotain muuta lähestymistapaa tuon alkoholismin ja pahan olon purkamisessa, kuin osalle sopivien ja toimivien hoitomuotojen tai elämäntapojen sättimisen…sattais auttaakin paremmin ja helpottaa jopa oloasikin…

en kuulu itsekään mihinkään päihde kerhoon,porukkaan tmv…eli ihan itsekseni luomuna (antabusta lukuunottamatta) päätäni selvittelen ja se sopii mulle oikein hyvin, mutta jo ihan pikkupoikana isot pojat opetti, että elämässä on helpompaa kuin kunnioittaa myös muita ihmisiä ja muiden tapaa elää…eikä kaikkea voi muuttaa mieleisekseen.

ihmettelen toki juuri nyt myös omaa hölmöyttäni kun tätä tässä kirjoitan, mutta ei tule unikaan silmään ja koira Pieree tossa sängyn vieressä…niin sopii vähän niinkun teemaan ja tasoon tämä nyt…

Illanjatkoja!

Ehkä tuo paasaaminen on hassua, mutta itseäni täällä ärsyttää ihan v*tusti se, että kun tekee selväksi, ettei mitkään jessekerhot kiinnosta, niin se on täällä punainen vaate ja jessekerholaiset kuorossa huutaa vieressä, että olet väärässä, jessekerho on ainoa oikea väylä päästä eroon alkoholista.
Jos et usko jessekerhoon, tulet epäonnistumaan ja olet huonohuonohuono ihminen.
Jos jessekerholaiselle yrittää kertoa, että ei kiinnosta jessekerho niin sitten jessekerholainen tuputtaa sitä kahta kauheammin.

Mitä, vajaa viikon olen täällä kirjoitellut, kun en tuota taas muistanut, mut taitaa taas jäädä tauolle, kun ei kumartele jessekerholaisten suuntaan. Toivottavasti jatkossa muistan, etten enää tänne eksy.

Joskus mua ihmetyttää myös nämä jotka yli 30-vuotta viinaa maistamatakaan olleet reagoivat jokaiseen uutiseen tai alkoholia koskevaan päivitykseen Facebookissa jne. Paras oli tämä YLE:n kohtuujuontiin siirtyneistä kertova artikkeli johon 30vuotta raittiina olleet AA-fanaatikot reagoivat ja alkoivat kirkua AA-Totuutta vastineeksi…Olisko joskus aiheellista unohtaa koko viina? :open_mouth: lähteä vaikka pelaamaan jalkapalloa tai jääkiekkoa? :open_mouth: tai vaikka poimimaan marjoja tai ravustamaan? :open_mouth:

e

Joihinkin ryhmiin, yhteisöihin, yhteen liittymiin olen kuulunut ja joihinkin tietysti tunnen jotain yhteenkuuluvuutta edelleen.

Mutta, kun vaikka Täällä Keskustelen päihdejutut lopettaneen elämästä ja näkemyksistä niin en pidä tätä oikeana paikkana mainostaa mitään porukkaa tai osallistua jäsenhankintaan. Jutellaan mieluummin asioista ja asiayhteydestä,pohditaan juttuja eri kanteilta.

Toki,kaikkia sellaisiakin yhdistyksiä joissa olen mukana ollut sopii minun puolestani arvostella, ja hyväkin että niitä arvostellaan. Eivät ne ilman kriittistä keskustelua ja avointa tiedonvälitystä ikinä kehity, jäävät jonnekin muinaismuistojen joukkoon elleivät maailman mukana muutu ja opi uutta.

Kukahan noille kahdelle on täällä tätä AA:ta kaupitellut. Ei mun nähdäkseni kukaan. Taitaa olla kyse ikäänkuin huomion puutteesta ja siitä, että olis kiva riidellä jostain oikein innolla.

Kuten tuolla aikaisemmin olen todennut, tarjoaa tämä …-kerho raittiuden monelle muullekin, kun saavat nostetta omaan raittiuteensa sitä ja siellä kävijöitä haukkumalla. - Oikein hyvä kerho siinä mielessä.

Miten on Metsänreunan mies tuo on omalla kohdallasi tuo uuden tiedon omaksuminen?

Tossa on kyllä vinha perä!.. jää turhan helposti se itse elämä elämättä jos kaiken aikaa on vaan fanaattisesti puolesta tai vastaan jossain asiassa tai asioissa…syö aikalailla rajallisia voimavarojamme, niin henkiseltä kuin fyysiseltä puoleltakin…

:smiley:

Niinpä.
Tuota artikkelia muuten hiukan vilkaisin ja minusta on todella hienoa että edes joskus nostetaan esiin nuo hiljaiset oman elämänsä edes osittain korjanneet tavalliset taapertajat. Ylihehkutettuja sankaritarinoita kyllä lehdet pursuavat, ja parhaat sankarit ehtivät elämänsä aikana kokemaan valaistumista ja ihmepelastumisia milloin minkäkin askelkuvion tai Pyhän pelastumisjärjestön kautta vuoden,parin välein. Ja aina yhtä fanaattisuus ja ehdottoman mustavalkoisina puhtaina uskoina.

Vaikuttaa muuten siltä että niin minun kuin muidenkin luomumenetelmällä yksinkertaisesti raitistuneiden on helpompi, omasta täysraittiudestaan huolimatta, hyväksyä se tosiasia että maailma ei siinäkään asiassa ole mustavalkoinen vaan hyviäkin vaihtoehtoja on kaikissa sävyissä. Tilanteen ja resurssien ja ennenkaikkea ihmisen omien halujen ja sen mukaan tapahtuvan päämääränasettelun mukaan.

Ei minulle ole tullut mieleen kiukutella jos jonkun mielestä absoluuttinen täysraittius ei olekaan se paras tavoite. Kun ei se varmasti olekaan, jos ei sitä halua.

Juu…ja toinen tykkää äidistä ja toinen metrilakusta vai miten se sanonta nyt menikään…no jokatapauksessa kukin selvittää tai sekoittaa päänsä kuinka haluaa,kenen kanssa haluaa ja missä haluaa…ei kuulu mulle…

…mutta itse olen sitä itsepäistä sorttia, joka pitää oman päänsä joskus vähän turhankin pitkälle…välillä jopa asioissakin jossa tiedän olevani väärässä…kuten nyt vaikka tuon alkoholin kittaaminen vuositolkulla väkisin, vaikka olen tiennyt sen olevan pahaksi jo pitkän aikaa… silläpä helpompi selvitellä päätäni itsekseni ketään tai kenenkään mieltä pahoittamatta (mukaanlukien omaani)…tai olemalla/olematta samaa tai erimieltä tavoista suoriutua ko.tehtävästä…riittää kun koiran kanssa tulee välillä metsässä ja pihassa erimielisyyttä suunnasta ja siitä saako ilman lupaa mennä naapurin narttujen takapuolia nuuskimaan…

Taidan tästä taistella itseni painonnostohommiin…vaikkei taas yhtään huvittais…mutta kun on pakko…muka!

“ja parhaat sankarit ehtivät elämänsä aikana kokemaan valaistumista ja ihmepelastumisia milloin minkäkin askelkuvion tai Pyhän pelastumisjärjestön kautta vuoden,parin välein. Ja aina yhtä fanaattisuus ja ehdottoman mustavalkoisina puhtaina uskoina.”

Tässä muuten uusi mielenkiintoinen juttu! Onkohan paljonkin useaan kertaan eri järjestöjen kautta raittiutta etsineitä? ja jonkin aikaa sen säilyttäneitäkin…?

Kuvitteellinen henkilömme Esko Spurgu raitistui ensin AA:n avulla 1982, sitten mormonismin avulla 1986…jehovalaisuuden avulla 1994… vuonna 2000 hän liittyi helluntailaisiin… sitten vuonna 2004 hän tuumasi Vanhoillis-lestadiolaisuuden olevan se Yksi Ainut Totuus… kunnes tavattuaan lestadiolaisissa Sanna Synnytyskoneen ja tehtyään 7lasta muutamassa vuodessa Sanna Synnytyskone tuumasi Eskon olevan liian köyhä hänelle mieheksi… kun ero tuli tästä avioliitosta 2010…hän 2011 palasi takaisin AA:han…

Myös näistä “monitahoraittiuksista” on mukava kuulla juttua…avartaa näkemystä valtavasti…

Onhan näitä. Toistuvasti uudelleen syntyneitä, eri uskoihin vuorollaan riemurinnoin -avoimin mielin, kuten sanotaan- hypänneitä.

Ja vielä enemmän niitä jotka ovat saman seurakunnan ja astumisten kautta valmistuneet ja iankaikkisen raittiuden saavuttaneet useaan kertaan. Moninkertaisesti päihdeongelmattomia siis lopulta. Vaikka juominen joskus kaihertaakin niin että taas on uudestaan pelastamaan mentävä.

on

Niin sanottujen päihdepiirien, joidenkin sellaisten, yksi vastenmielinen piirre on siinä että jonkun hädässä olevan mukaansa saatuaan ryhdytäänkin toteuttamaan tulijaa siihen että meidän koulutettavanamme ja omalta osaltaan myös uusien jäsenten Hankkijan sitten oletkin loppuikäsi. Uhkauksensase että “meiltä saatu” raittius pperustetaan ellet pysy opimme ja yhteisölle uskollisena.

Ja jos et Täältä olisi parannusta saanutkaan, niin vika ei ole meissä vaan itsessäsi, äläpä kuulemaan että kannattaisi jotain muuta yrittää, tänne vaan yhä uudelleen ja uudelleen. Tuli sitten joku lopputulos tai ei.

Luulisi että tarkoituksen pitäisi olla päinvastainen, vahvistaa ihmistä niin että hänen ei enää tarvitsisi tuon ongelman kanssa tahia.

Ihan hyvänä esimerkkinä muistan yhden työttömien yhdistyksen, jonka esittelyssä minulle kerrottiin että yhdistyksen tarkoitus on tehdä itsensä tarpeettomaksi. Suunta oli mielestäni kohdallaan, vaikkei ehkä kokonaan koskaan toteutettavissa.

o

Ei siellä ehkä ihan sitä kerrota. Joissakin työttömien yhdistyksissä varmaan on myös elämänhallintaan liittyvää koulutusta ja vertaistukea, ja niistä asioista myös keskustellaan. Ja työttömien yhdistykset ovat kyllä mukana ainakin yhteistyössä myös päihdeongelmien ehkäisyä ja korjaamista edistävässä toiminnassa.

Pointtini oli kuitenkin se,että Just siinä eteeni tullessa tapauksessa päämäärä oli oikea.
Ongelmanratkaisuryhmän itsensä tekeminen tarpeettomaksi korjaamalla ja ehkäisemällä sitä yhteistä perusongelmaa eli työttömyyttä. Eikä siis se että kerättäisiin jäseniä joiden haluttaisiin olevan niin ongelmansa kuin sen ympärillä pyörivän järjestön kanssa naimisissa loppuikänsä.

Se oli se terve ja kannatettava asenne johon viittasin.

Mutta tietysti voidaan jutella myös työttömien yhdistysten toiminnasta ja ideologiasta. Kai minulla siihenkin jotain osanottavaa olisi, niin kehuja kuin mielestäni korjattavaakin.

p.s
Se tosiasia,että tavoite on epärealistinen, eli tuskin työttömyys kokonaan poistuu, ei tee tavoitteesta silti huonoa.
On hyvää kehitystä jos päästään edes lähellä tavoitetta, edetään oikeaan suuntaan.
Ehkä se kannattaa muistaa muissakin asioissa, niin yhteisissä kuin yksityisissäkin.

Mietitytti, mitä kaikkea ne päihdepiirit ovatkaan, mitä avauksessa tarkoitetaan. Ensin sanasta tulee mieleen, että se voisi olla päihteenkäyttäjäpiiri, päihdeporukka. Sitä ei kuitenkaan taideta tarkoittaa, vaan erilaisia tukipiirejä, toipujien piirejä.

Siihenhän taitaa mahtua aika paljon kaikenlaista. Piirit on pienet, sanotaan, mutta toisaalta jo erilaisten yhdistysten ja järjestöjen määrä aiheen ympärillä on valtava.
Koko valtava kolmas sektori, joka suurimmissa ilmentymissään lähestyykin jo yrityssektoria, eli edes ammattilaiset eivät aina ota selvää, kuuluuko jokin palveluntuottaja ensimmäiseen vai kolmanteen sektoriin. Niinkuin vaikka tämä tämä tämä… mikä tämä onkaan… A-klinikkasäätiö. :slight_smile: :bulb:

Sitten on A-kiltaa, EHYTtiä, Stoppia huumeille, Tukikohtaa, Suojatietä, Roikkuvaiset ry:tä ja kaikkea muuta. En tiedä miten moni näistä näkisi tähtäimekseen tehdä itsensä tarpeettomaksi, vaikka toki yhteiskunta jossa ei ole lainkaan päihdeongelmia eikä näin ollen päihdetoipujiakaan, kuulostaa utopialta.

Yhdistystoiminta voi tietysti tarjota hyödyllistä tekemistä esimerkiksi ihmiselle joka olisi muuten työtön. Ja onhan yhdistykset yhteistyökumppanina myös ammattilaisille ja oppilaitoksille.
Muistelenkin erästä muinaista työharjoitteluani eräässä mielenterveysyhdistyksessä, jossa lähinnä osallistuin pihatöihin ja ruuanlaitto-talkoisiin. Menihän se 5 viikkoa niinkin.

Joo, yhdistystoimintaa on tietysti monenlaista. Perinteisen yhdessä osallistumisen ja tekemisen, etujärjestö- ja vaikuttamistoiminnan ja harrastamisen lisäksi tietysti niitä fanaattisia velejskuntia jotka jotain sanomaa saattavat mutta sitten vielä niitä joiden yhteisöllisyyttä hiukan epäilen.

Joskus yhdistyksistä ja vapaaehtoisesta kansalaistoiminnasta on tehty virkamiesten “pikku apulaisia” joissa ei se yhdistyksen rivijäsen tosiaan pääse enää mitenkään vaikuttamaan siihen miten ja mihin suuntaan yhdistys toimii, vaan sääntely tulee jostain ylempää.

Päihde- ja elämäntapajuttuihinkin se ylettyy.
Esimerkiksi siten, että kun RAY ei sääntöjensä mukaan avusta kuntia tai kuntainliittoja tms vaan just yhdistyksiä ja yhteisöjä, niin onhan sen monikin kunta ja kaupunki huomannut; laitetaan joku yhdistys asialle rakentamaan asuntoloita jne, hyödynnetään siten ne saatavat avustukset ja tehdään ostopalvelusopimuksia.

Yhdistys saa komean kiinteistön, parille mukavalle (yleensä johtotason) jäsenelle pitkäaikaisen työpaikan kaikilla sosiaalieduilla -mutta yhdistyksen muu jäsenistö saa vain kauempaa ihailla ja osallistua taas toimintaan ns edustajiensa välityksellä.

Se on sitä yhdistystoiminnan toista ääripäätä, joka sekin on osaltaan saanut ihmisiä vieraantumaan yhdistystoiminnasta.