En juo tänä jouluna - haaste

Terve kanssatallaajat.

Haastan teidät olemaan juomatta joulun. Osallistu ja perustele se itsellesi tähän ketjuun.

Minä en juo tänä jouluna, koska olen juonut kaikkina jouluina alkaen 18 vuotiaasta. Nyt haluan itselleni ja perheelleni uudenlaisen joulun. Saa jatkaa.

T. Puuhapete

Tervehdys!

Otan haasteen vastaan ja vietän tipattomalla Joulun.

Suurin syy että haluan muistella raittiina vasta edesmennyttä isääni. Mukavaa Joulua kaikille, otit eli et.

t. Juhani

En lähde tähän haasteeseen mukaan, mutta toivotan teille muille haasteen vastaanottaville tosi paljon voimia ja onnistumisen iloa. Aivan mahtavan hyvä idea, etenkin niille joilla on lapsia perheessä. Ihan parasta heille on selvät vanhemmat. Nauttikaa täysillä raittiista joulusta!

Mukana ollaan. Tämän vuoden juomiskiintiö on ylittynyt aikapäiviä sitten ja haluan luodq tähän loppuvuoteen mukaviakin muistoja itselleni ja perheelleni.

Tähän haasteeseen helppo lähteä mukaan. Syynä se, että aikuisia lapsiani on tullut joulun viettoon kotiin ja he ovat katsoneet tissutteluani menneinä vuosina ja jouluina aivan riittävästi.

Kirjoitinkin jo että osallistun raittiiseen jouluun koska haluan muistella kuollutta isääni selvinpäin.
Toinen syy on että Tuleva tipaton tammikuu ei luultavasti onnistu. Isäni hautajaiset ovat tammikuussa Helsingissä jossa satojen kilometrien matkan takia olemme sukulaisilla yötä. Hautajaisissa ollaan tietysti selvinpäin, mutta sen jälkeen otetaan perinteisesti vähän konjakkia.

t. Juhani

Helppo osallistua, kun joulu on ollut jostakin syystä aina se juhla jolloin ei juoda.
Eli mukana.

Hyvää Tapaninpäivää. Aatonaaton jälkeen alkoholi on jäänyt väliin, niin kuin on ollut tarkoituskin.

Juomaton joulu sujui hyvin. Tarjolla oli sekä alkoholitonta, että alkoholillista. Saunottiin, syötiin ja seurusteltiin. Muut joivat viiniä ruuan kanssa, konjakkia kahvin kanssa ja saunaoluet. En haikaillut alkoholin juomista, enkä juonut. Kyläpaikassa nukkuminen oli kyllä katkonaista, onneksi sentään ilman alkoholia. Krapula ja infernaalinen väsytys olisi vielä puuttunutkin.

Lapsilla oli kivaa ja aikuiset käyttäytyivät fiksusti.

Hyvää juomatonta loppuvuotta. T. Puuhapete

Haaste suoritettu. Itsekin ajattelin kokeilla josko loppuvuoden juomattomuus helpottaisi kerrankin tipattoman tammikuun läpivientiä. Tsemppiä loppuvuoden houkutuksiin!

Täälläkin haaste suoritettu eikä ollut mitään houkuuksiakaan. Jospa Uusi Vuosikin menisi raittiina?

t. Juhani

En juonut minäkään, vaikka mieli teki. Olen asettanut itselleni tämän 4 kk juomatta -haasteen, joten… Vaikka kyllä se viini tai olut olisi joulunpyhiin hyvin sopinut. En kokenut saavani juomattomuudesta mitään etujakaan. En ajellut autolla enkä kovan pakkasen vuoksi käynyt juuri lenkilläkään - ainakaan juosten, jonka vuoksi olisi pitänyt olla krapulatta. Olisin ollut varmasti jouluna siedettävämpi ihminen, kun olisin ilostuttanut itseäni muutamalla lasillisella.

Nyt yrmyilin läpi joulun. Ei tämä alkoholitta olo ainakaan tässä vaiheessa ole mitään käänteentekevää hyvää oloa tuonut.

Edellisen kerran olin jouluna juomatta 11 vuotta sitten, kun olin raskaana.

En valitettavasti ollut vielä huomaamassa haastetta, joten juotua tuli. Viimeksi join lauantaina viimeisen jäljellä olleen lasillisen, mistä alkoi nyt toivottavasti muutaman viikon tauko. Olen aika nöyrä ja kuuliainen, joten toivon auttavan kun yhdessä täällä niin sovitaan. :slight_smile:

Hei… En ole käynyt “sivuillamme” aikoihin, joten tämä haaste meni sikäli ohi. Mutta EN juonut jouluna, joka on parasta mitä olen tehnyt vähään aikaan. Pistin korkin kiinni kolme viikkoa sitten kun olen törttöillyt enemmän kuin laki sallii… Nyt saimme hyvän joulun kun kaikki tiesivät ongelmani, ja näkivät että olen nyt tosissani vähentämässä.Hyvin joulu meni 0 juomilla. Ei häirinnyt toisten ruokaviinit, eikä saunaoluet. Huomaavainen perheeni otti edellisiä vuosia vähemmän alkoholia ja pitivät huolen että minulle löytyi muuta juotavaa… Ja nyt tipaton tammikuu alkaa… Tsemppiä meille kaikille jotka kipuilemme tämän asian kanssa… ?Toiveena että jatkossa hallitsen juomistani, eikä juominen minua…