En enää jaksa

Hei kaikille!

Ihan niin kuin olisin joskus jossain lukenut tai kuullut sanonnan, että “paraneminen voi alkaa vasta, kun myöntää sairautensa”. Ilmoittaudun nyt täysraittiutta hakevien joukkoon. Olen 33v nainen, jolla valehtelematta on riistäytynyt juominen ihan lapasesta. En koskaan uskonut, että joutuisin itselleni myöntämään, että alkoholi on minulle ongelma ja olen selvästi sairastunut alkoholismiin.

Mihinkään laitoshoitoon enkä ammattiauttajille ole vielä niin kypsä menemään, mutta koetan nyt ensin pysyä pehmeämmillä keinoilla selvänä. Ajattelin, että voisinkohan pitää ns. päiväkirjaa raitistumisyrityksestäni täällä teidän muiden keskuudessa, sillä heikkoina hetkinä voisi teidän tuestanne olla apua??

En ole ääneen sanonut ongelmastani kenellekään. Olen kaappijuoppo, joka jatkuvasti potee huonoa omatuntoa ja morkkista jo juodessa. Ihan varmastihan ei puolisolta ole jäänyt huomaamatta, että en ole ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa, mutta toistaiseksi hän ei ole vielä siihen puuttunut. Ajattelin, että jos hänen ei tarvitsisikaan ja pääsisin eroon juomisesta nyt ihan tällaisen blogimeiningillä.

Sitähän sanotaan, että ei kannata luvata/tavoitella loppuelämän raittiutta, mutta aloitetaan nyt tästä päivästä, huomisesta ja viikosta tästä päivästä eteenpäin. Pitemmittä puheitta. 1. selvä päivä…ja jätin lompakon kotiin ettei kotimatkalla vahingossakaan tulisi kiusausta kulkea kaupan kautta. :unamused:

Seuraan mielenkiinnolla blogiasi. Omaa tarinaani en nyt jaksa kirjoittaa, se löytyy Vähentäjien puolelta, kun en vielä tiedä kumpaa tavoittelen, vähentämistä vai ainakin tilapäistä lopettamista. Mutta tsemppiä sinulle!

Muutama päivä sitten minäkin kirjoitin vähentäjiin ekan meilini ja mielenkiinnolla seuraan myös tämän puolen tapahtumia.
Iloitse jokaisesta onnistumisestasi ja jos välillä epäonnistut niin älä jää siihen rypemään vaan uusia onnistumisia kohti.
Hurjasti onnistumisia matkan varrelle toivon minä.

Anna tulla ulos pahaa oloa, tai mitä vaan oloa, silloin kun siltä tuntuu. Itsellä jo pahimmat ajat takana, joten omia kokemuksia raitistumisestani on kertynyt. Mitään poppakonsteja ei omassa raitistumisessa ollut, varmaan sama kuin sinullakin: hävetti oma heikkous alkoholin edessä. Mutta kun päätökseni tein lopettamisesta se helpotti jo paljon.

Ystävällisin terveisin ja kannustaen

• skeba-

Luin juttujanne. Aika paljon samaa on itsellänikin. Minulla alkoholin käyttö oli ensin viikonloppuna…yhtäkkiä havahduin, että join jo 6- pahimmillaan 10 annosta maanantaina ja perjantaina…nyt viikkoon on mahtunut vain tähän mennessä kaksi selvää päivää tai lähinnä iltaa. Järjetöntä. Erityisen pahan tästä asiasta minun osallani tekee, että tiedostan asian, mutta olen vain jatkanut. Käyn töissä, mutta kotona sitten menee tissutellessa kotitöiden lomassa. Salassa puolisolta…vaikka todennäköisesti luulen vain juovani salassa.

Kiitos kovasti kannustuksesta. En tiedä mitä hemmettiä minä koetan turruttaa alkoholilla. Nykyään juon vaikka ei haluttaisikaan. Minulla toki ei ole tällä hetkellä harrastuksia, läskiä on kertynyt ja sen myötä itsetunto. Seksi ei maistu. Väsyttää vain. Rasittaa olla töitten jälkeen kotitalouskoneena. Tylsyyteenkö tinttaan…

Tänään kuitenkaan en juo. Ei ole onneksi rahaakaan mukana. Toivoisin pystyväni käymään tänään ulkoilemassa, mutta tilanne on päällä heti, kun olen ulos menossa…viinapiru kuiskii olkapäällä, että ota pankkikortti kännykän suojakoteloon…se tietää vain kierrosta kioskin kautta. Siinä on ensimmäinen koetinkivi tälle päivää. Halua on raitistua, mutta onko tarpeeksi tahdonvoimaa…

Tää ilta ainakin näyttäisi menevän ongelmitta. Huh huh.

Tuo salaa juominen on aika metka juttu. Minähän en siis asu yhdessä miesystäväni kanssa vaan vietän vain hänen luonaan useimmat viikonloput. Alan uskoa, että salaa juomisessani ei ole enää kyse vain juomisen tarpeesta vaan jostain muusta; jännityksen hakuisuudesta tai mitä liekin. Otan koko ajan suurempia riskejä kärähtämisen suhteen. Mielikuvituksellani ei tunnu olevan rajoja, kun mietin kuinka pystyn juomaan hänen tietämättään.

Olen omassa ketjussani pohtinut, olenko epävakaa persoonallisuus. Se, että aina kun suhteessamme jonkin aikaa menee seesteisesti niin löydän riidan aiheen jostain tai dramatiikkaa jostain muusta, tai kokeilen rajojani esimerkiksi tällä että kuinka paljon pystyn juomaan salaa (tai “salaa”) kertoo, että en minä ainakaan ihan täysillä kulje. :blush:

Tuo hemmentaalin juttu on niin tuttua. En asu miesystäväni kanssa, viikonloppuisin nähdään. Ja ne moninaiset konstit juoda salaa. Kyllä hänen on kai pakko huomata, kun salaa käyn nappaamassa pullostani, joka on tavaroissani piilossa. Eli otamme yhdessä ja kas kummaa, kun mulla menee päähän aivan häkänä. No hän ei tiedä, ehkä kyllä arvaa, että samaan aikaan olen kiskonut muun juoman lisäksi 3dl kirkasta. Ja ne salaamisen keinot, siitä voisi tehdä vaikka telkkariohjelman. Tosin se ohjelma voisi olla erittäin tylsää sitten hetken päästä…
Ja sitten siitä saa jotain tyydytystä, että sen tekee salaa. Ehkä se mulla on se, että hän ei ainakaan voi alkaa sanoa, että etköhän sä ole jo juonut tarpeeksi, kun näyttää siltä, että en kovin paljoa ole kiskonut. Ja sitten itse ajattelee: hähää.

Kiitos, tervapääsky, kokemuksestasi! Sitä tuntee itsensä niin pöljäksi, ihan kuin olisi joku teini, joka yrittää juoda vanhemmiltaan salaa, ja siksi helpottaa kuulla, ettei ole ainoa.

Mutta kuinkas me opeteltaisiin pois tuosta pahasta tavasta?

Hyvää huomenta Sitruuna83!
Kirjoitit alussa tärkeästä tosiasiasta, että vain sairaat tarvitsevat parannusta. Olet käännekohdassa, ja koska olet itse havainnut todellisen ongelmasi ytimen ja haluat lopettaa juomisesi, sinulla on parhaat mahdolliset eväät selviytyä.

Laitoshoito tai muu ammattiapu on usein paikallaan. Kaikki eivät sellaista käytä raitistuakseen. Itselleni ratkaisu on ollut AA. Se sopii kaikenikäisille naisille ja miehille, jotka haluavat lopettaa juomisensa. Jos ei jaksa enää omin voimin ja keinoin, sieltä saa lohtua, tukea, voimaa ja onnistumisen iloa.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Heippa ja tervetuloa tänne meidän muiden viinapirun kanssa kamppailevien joukkoon!

Mä koin, että ne ensimmäiset päivät oli pahimmat, mutta kun aikaa kertyy viimeisestä ryypystä kasvaa samaa tahtia myös kynnys sen ensimmäisen ottamiseen. Hetki kerrallaan nyt vaan. Juotatuksen hetkellä tule purkamaan ajatukset tänne, juo iso lasillinen vettä tai syö kunnolla, itsellä ne helpotti. Kiusauksen hetkellä muista että voit ihan vapaasti mennä ostamaan juotavaa tai olla menemättä, koska et halua.

Kirjoittele ihmeessä kaikki fiilikset ja pohdinnat tänne, se on hyvä itsekin lukea niitä myöhemmin miksi halusikaan raitistua jos epäilyttää.

Ajattelin käyttää tätä vähän niin kuin AA-ryhmänäni, kun kynnys lähteä ihmisiä katsomaan silmästä silmään tuntuu vielä kovin etäiselle. Todennäköisesti, jos en tällä onnistu, niin sitten on mentävä etsimään apua muualta. Yritän ajatella niitä asioita mikä elämässäni on tärkeää ja mikä on todennäköisesti hintana, jos jatkan samaan malliin.

Kiitos tukevista sanoistasi!

Kiitos! Sitä minäkin vähän pelkään, että tässä nyt nämä ensimmäiset päivät tulevat olemaan hankalimmat. Jotenkin on vain rämmittävä eteenpäin…selvinpäin :unamused: . Itsekin pohdin, että on täytettävä se tyhjiö, minkä alkoholinkäyttö on täyttänyt. Pitää koettaa päästää kaikki patoumat ulos, mitkä voisivat aiheuttaa tämän yrityksen epäonnistumisen.

1. päivä

Kirjoitin jo kertaalleen tuntemuksiani. Hävisi jonnekin. Simpurat.

Aamulla väsytti. Olisi voinut jäädä vain nukkumaan. Kello soi ja pakko oli nousta. Kehoni moottori raksutti tyhjää, joten pari kupillista vahvaa kahvia sai sen vasta potkaistua käyntiin. Ajaessani töihin mietin tätä päivää. Perjantai ja viikonloppu alkaa. Olisikohan minun pitänyt sittenkin aloittaa tämä raitistelu vasta maanantaina? Aloitinko liian aikaisin? Viheliäinen tuo ihmismieli. Pyrkii kehittämään kaikki maailman tekosyyt siihen, että saisi vain korkata tölkin. En onneksi ole pahemmin noihin kirkkaisiin sotkeutunut. 4,7 prosenttia enintään volttia. Jos väkevämpiä joisin, niin joisin varmaan itseni tajuttomaksi.

Huomaan, että nytkin kirjoittaessani mietin juomista. Se on kiva aloittaa, ensimmäinen situkka ja se nousuhumala viehättää. Voin sen hetken tuntua hyvälle, mutta samalla iskee henkinen pakokauhu ja morkkis. “Tulikin taas juotua. Minä olen humalassa…hmm…menee näin ja näin kauan, että olen selvä…huomaakohan minusta, että olen humalassa? Haistaako sen minusta? Eihän silmät punoita?” Haluttaisi juoda ja ei haluttaisi juoda.

Tänään pitäisi käydä kaupassa ostamassa ihan ruokaa, mutta miten ihmeessä sieltä selviää ottamatta ostoskoriinsa “muutamaa” iltajuomaa. Minusta ei varmaan ole sinne yksin tai sitten se on ensimmäinen kovempi koetinkivi siihen, että haluanko todella raitistua. Heti päässä vilisee ajatus, että jos minä vaikka vain vähentäisin nyt aluksi. Juon tänään ja aloitan vasta huomenna. Sietämätön henkinen sota.

Tuttavapiirissäni oleva henkilö puhui jostakin toisesta ihmisestä miten yksi juoppohan se on ja juopot on aina juoppoja. Niin…me juopot ollaan aina juoppoja, vaikka minkä tekisi. Ajattelin miltä hänen naamansa olisi näyttänyt, jos olisin sanonut, että minä olen sellainen juoppo. Se ei ilmeisesti vielä ole näkynyt minusta päälle päin, että menovesi on maistunut. Lihomisenkin varmaan joku on pistänyt sen piikkiin, että pidän hyvästä ruoasta ja en ole pahemmin viime aikoina harrastellut mitään.

Mietin sitäkin miksei puolisoni oli asiaan mitenkään puuttunut? Huomauttanut edes asiasta. Tunteekohan hän niin paljon jo puolestani häpeää ettei sitten viitsi ottaa asiaa päivänvaloon. Kummankin suvussa on paljon alkoholiongelmaisia ja joitakin on kuollut juomalla itsensä hengiltä. Toki joku tämänkin raapustuksen lukijoista voi ajatella, että sekin on jo suuri syy lopettamiseen. Omat vanhempani eivät ole koskaan olleet alkoholinkäyttäjiä, vaikka ammattihenkilö voikin ajatella, että geenirasite on merkittävä.

Nyt on aika tullut lähteä kotiin. Menipähän tämä säästelty lakisääteinen kahvitauko tässä ajatuksia kirjoitellessa. Koetus alkaa.

Heippa! Hyvä ajatus jayksinkertaisempaa toteuttaa, jos haet kirjastosa tai ostat Suomen AA:n verkkokaupasta kirjan Nimettömät alkoholistit. Myös Kaksitoista askelta ja kaksitoista perinnettä avaa AA:n sisältöä ja käytäntöä.

Sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin oma osuutesi, ruokien kohdalla ostat, alkoholipitoisten juomien kohdalla hellität ja jätät ostamatta.

Hyvää viikonloppua, et ole yksin!

Tein sen. Lähdin kaupasta vain yksi pullo mukanani. 0,5l vishy. Taputus olkapäälle ja retkahdus vältetty!

Hienoa! Siitä se lähtee!

Raittius! Tule!

Grape. Sitä minäkin toivon.

Jos se olisi helppoa, ei tätä palstaa olisi.Jokaisesta repsahduksen välttämisestä saa olla ylpeä.
Musta on hienoa lukea näitä onnistumisia ja myötäelää myös kun tulee takapakkia.
Mä niin kuulun tähän porukkaan.

Lähdin aluksi ulkoilemaan. Raitis ilma tuntui ihan hyvälle. Päässäni vaan alkoivat pilvet tummumaan pian lähtöni jälkeen. Minun oli pakko kävellä niin kauan, että sain sisäisen taistoni käytyä ja kauppareissuni suoritettua ilman luhistumista. Sijoitin kaljarahat muuhun. Ehkä nukun yönikin paremmin raikkaanpaan huomiseen.