Kirjoitin tänään tänne pitkät kirjoitukset itsestäni, mutta sitten teksti vain hävisi ?, enkä jaksanut kirjoittaa uudestaan. Lyhyesti : keski-ikäinen perheellinen nainen, jonka juominen riistäytynyt käsistä. Pahentunut hiljalleen noin 5 viimeisen vuoden aikana ja nyt viime ajat lähinnä oluen juonti mennyt aivan överiksi… Lähes päivittäin ja määrät huimia ( ei puhuta parista) . Lopetusyrityksiä ollut, mutta jääneet aikomisen asteelle. Nyt hiljalleen herännyt pelko -jo menetetystä?- terveydestä ja tullut ehdoton halu lopettaa kokonaan. Eilen vielä join, tänään ei mitään halua. Onko normaalia nämä hirveät ahdistukset ja ennen kaikkea valtava kuolemanpelko viime aikoina???
“oluen juonti mennyt aivan överiksi… Lähes päivittäin ja määrät huimia ( ei puhuta parista)”
Niin meni minullakin - keskiolut miedohkona riitti iltapäivästä aamuyöhön. Hyvin yleistä oli sänkyyn kuseminen.
“Onko normaalia nämä hirveät ahdistukset”
On, mutta alkavat helpottamaan yleensä sen kolmen-viiden raittiin päivän jälkeen. Avokatkaisu + perheen tuki. Pahemmastakin on selvitty siinä mielessä, että oluella et ole pystynyt hajoittamaan sisäelimistöäsi ja toisekseen on se perheen tuki.
On erittäin normaalia jos joku käyttää etanoli nimistä vahvaa huumausainetta useita annoksia lähes joka päivä. Olisi aivan sama jos kysyisi, että tuleeko amfetamiinin päivittäisestä viihdekäytöstä parissa viikossa kohtuullisen ikävä olo? Kyllä tulee… Tai tuleeko heroiinin käytöstä kuukauden-kahden jälkeen millainen olo? Sangen ikävä, olen kuullut…
Katkaisua suosittelisin ja yhteydenottoa paikalliseen A-klinikkaan.
Vielä lisään näin aloittajana. Oluen käyttö-joskus viinillä höystettynä- on tosiaan muuttunut päivittäiseksi jo ajat sitten, puhutaan vuosista. Pari vuotta sitten olen jo rekisteröitynyt tänne, silloin äitiryhmässä olin. Vauhti on siitä vain kiihtynyt. Mehän juomme yhdessä miehen kanssa, ja minä pysyn määrissä oikein hyvin perässä. Yhteinen joka iltainen harrastus…ihme kyllä töissä käydään (tuskin parhaassa terässä). Olemme yhdessä miljoona kertaa vannoneet lopettavamme, mutta aina jompikumpi hakee lopulta olutta. Ei riitä enää muutama 1/2 l tölkki, keissi se olla pitää ja vaikka pari pinttiä päälle . Mutta nyt näiden pelkojen yms. vuoksi haluan lopettaa, olen siihen -viimeinkin- valmis. Pelkään vain, että liian myöhäistä…tänään kuitenkin molemmilla päivä ilman alkoholia.
Niin meni muuten täälläkin. Pahimmillaan piti mäyris tai kaks kaataa ämpäriin/ämpäreihin ja sekoitella puulastalla hiilihapot pois, että pystyi maailmanlopun närästykseltään juomaan ja mahdollisesti saamaan pahimmat krapulatärinät aisoihin… Märistä lakanoista on myös ikävä herätä, muistan…
Koskaan ei ole liian myöhäistä lopettaa juomista ja itsensä myrkyttämistä!
Eniten kannattaisi pelätä sitä mahdollisuutta, että sinun oma tahdonvoimasi ei enään mahdollisesti riitä lopettamaan juomista (kun tämän oikeasti sisäistää niin se voi olla jopa lamauttava pelkotila). Ja jos näin on päässyt käymään, niin mielestäni silloin kannattaisi miettiä mahdollisesti ammattiavun hakemista ongelmaan sillä etanoli ihan aikuisten oikeasti syövyttää ihmisen sisäelimet liuottimen lailla huitsin hevon helvettiin, aiheuttaa mahdollisesti vakavia neurologisia ja psykiatrisia ongelmia eikä ole taloudellisestikkaan mikään järin järkevä ratkaisu.
Vaikea uskoa, että tuossa ajassa olisit hankkinut itsellesi pysyviä terveydellisiä haittoja. Onko tullut jotain fyysisiä oireita, kipuja tmv?
Kiihtyvä juomistahti on kuitenkin aina signaali, johon on syytä reagoida, kun siihen havahtuu. Nyt on varmasti oikea hetki laittaa korkki kiinni. Vieroitusoireet katoavat yleensä viimeistään viikossa ja sen jälkeen voit paremmin arvioida fyysistä kuntoasi ja terveydentilaa.
Lopettaminen on hyvä päätös nyt kun sitä oikeasti haluat. Tsemppiä ja voimia.
Itse viikko sitten lopettaneena voin suositella että alat juomaan päivittäin sen 2 litraa vettä. Tällä tavoin saat ainakin ne elimistöön kerääntyneet myrkyt liikkeelle. Itselläni puski naamasta läpi jo toisena päivänä ja ajatuskin siitä että elimistö puhdistuu oli helpottava.
Tosiaan en olisi huolissani siitä oletko jo aiheuttanut pysyvää vahinkoa fysiikallesi. Siihen saa juoda kymmeniä vuosia eikä välttämättä riitäkään. Nämä tuntemuksesi kuulostavat näin paniikkihäiriöisen korvaan ihan tutuilta. Alkoholi pahentaa oireita vaikkakin helpottaa sitä juodessa. Pahimmat aivokemioiden häiriöt (pelkotilat yms.) Häviävät 2 viikon kuluessa lopettamisesta, ja helpottavat päivä päivältä siitä eteenpäin, kunhan ei mene ottamaan sitä ensimmäistäkään. Pelossasi on siis kyse siitä että aivokemiasi ovat sekaisin pitkään jatkuneen juopottelun seurauksena, ja siitä tilasta paranet 3-6 kuukauden raittiuden aikana. Serotoniinitasot palautuvat normaaliksi ensimmäisen 2 viikon jälkeen jolloin pahimmat kauhut on lusittu.
Tsemppiä! Olen melkein samassa tahdissa kuin sinäkin.
Ei ole liian myöhäistä. Aivan hiljattain tapasin kaksi naista, jotka ovat raitistuneet viidenkympin ikäisinä.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Kiitos kommenteista! Nyt yritän nukkua, ilman alkoholia…
“Yhteinen joka iltainen harrastus…ihme kyllä töissä käydään (tuskin parhaassa terässä). Olemme yhdessä miljoona kertaa vannoneet lopettavamme, mutta aina jompikumpi hakee lopulta olutta. Ei riitä enää muutama 1/2 l tölkki, keissi se olla pitää ja vaikka pari pinttiä päälle.”
Hankalaa antaa neuvoa, mutta älä valita päihdeongelmia muualla kuin A-klinikalla ja kieltäydy A-klinikan tietojen toimittamisesta sieltä muualle vaan ahdistusta valitan terkkarilla-> kolahtaa bentsorepsat ja bentsot avittavat ahdistusta! Niitä on näitä paikallisia mengeleitä, joiden ykkösriemuja on a-ongelmaisten kyykyttäminen eli bentsot ja hymy huuleen! Bentsovetoisesti sitä monet hanskaavat työelämän ja pienen alkoholin liikakulutuksen yhdistämisen - elikäs bentsot kun kolahtaa nieluun niin helpotuksen saapi sieluun!
Sitä välitöntä hyötyä käytäntöön ei lopettamisesta aina ole; jos on kaksi työssäkäyvää niin jää noin 5-6.000 €/kk käteen ja olutkeissi per päivä vie sen 600 €/kk eli aika vähän luokkaa 10% niin vuodessa saa säästöön hikisesti uuden mönkijän tai teinibemarin verran eli rahasta ei ole motivaattoriksi siinä missä persaukisille olisi kun ei sillä raitistumisella ole mitään drastista merkitystä.
Jos työ ei ole bonaripohjaista vaan aina kolahtaa sama summa tilille niin eipä se työkään ole motivaattoriksi,
Noilla määrillä se kirroosi tulee - jos on tullakseen - around 20 vuoden aikajänteellä ja on harvinainen (luokkaa 800 Suomessa vuodessa) eikä pelkällä ölbergillä tahdo haima alkaa viheltämään. Eli hankala se on terveydestäkään motivaatiota hakea.
Lyhyellä tähtäimellä kun jättää tissuttelun pois voi seurata univaikeuksia. Jos itse on abstinenssissa niin se olut haisee selvän nokkaan toisella tavalla kuin itse tissutellen → kiihokkeet korkata itsekin.
Miten olisi vähentäminen + nelisen bentsoa päivässä ? Kun ikää tulee 50 + tai 60+ niin kestää alkoa huonommin. Puoli keissiä puoliksi joka ilta . yksi tuttava joi aina 6 olutta iltaisin (viikonloppuina viinaa) ja on hanskannut työkuviot aina hanskahäiriöttä.
Nyt on kyllä sellainen fiilis, että ei tee yhtään olutta mieli. Tosin alkuillastahan se fiilis alkaa aina tulla…ahdistus on kyllä kaverina, mutta pakko yrittää vaan.
“Nyt on kyllä sellainen fiilis, että ei tee yhtään olutta mieli.”
Tässä voisi olla sellainen sauma nyt kohentaa syömisen tasoa samalla terveelliseen suuntaan; Netti täynnä infoa, mutta siihen suuntaan että maito rasvattomaksi tai veteen vaihto, karkkien sijaan hedelmiä (paitsi lapsille), lihapullat teet itse 7% naudanlihaan/3% broiskun lihaan, ei kalapuikkoja vaan ostat paneroimatonta seitiä tms. → olo tulee jo viikossa virkeämmäksi ja on muuta ajateltavaa kuin ölbergit ja sitä 600 €:n säästöä kuussa et saa menemään ruokaan vaan säästätte jo puolessa vuodessa vaikkapa perhematkan autolla Ruotsiin tai aloitatte tavoitesäästämään lapsille omaa arvo-osuustiliä noin 300 €:n kuukausipanoksin - ei suuria tavoitteita, sillä vasta neljän vuoden täysraittiudella saa vasta sen vähän ajetun Corollan; (itse olen nyt muutaman viikon tarkkaillut syömistä kun on kertynyt Micheliniä; laihtuminen on kalliimpaa kuin lihominen).
Voi myös olla, että sitä fiilistä, mielitekoa ei tule! Itse laitoin korkin kiinni neljä kuukautta sitten ja mielitekoja ei ole ollut, jos nyt ei ihan lyhyitä välähdyksiä lasketa. Ei ole mitään mekanismia, jonka seurauksena viinan himot AINA seuraavat lopettamispäätöstä. Nyt on hyvä hetki lopettaa, ei ole mielitekoja mutta on halu ja motivatio.
Ahdistus kuuluu asiaan, ihmeellistä olisi, jos ei ahdistaisi. Yleensä lopettamispäätöksen käynnistää jokin riittävän ahdistava tapahtumasarja tai oivallus. Kyllä se ahdistus ohi menee ja jos tuntuu liian raskaalta, käy puhumassa lääkärille. Siis siitä ahdistuksesta, sinuna en puhuisi alkoholiongelmasta ainakaan vielä.
Kiitokset päivän tsempeistä! Hieman tässä illalla kävi mielessä, että nyt sitten normaalisti haettaisiin sitä olutta…ei kyllä minua olisi saanut kauppaan, mutta mies katsoi hetken “sillä silmällä”. Mutta yhdessä päätettiin pysyä päätöksessä ( ollaan kuitenkin vapailla !). Mutta tsempataan. Aamu kiittää.
“Mutta tsempataan. Aamu kiittää.”
Jos laittaisin vielä hieman lisää konkretiaa - tavoitteiden on hyvä olla matalaportaisia, konkreettisia ja llyhyellä aikavälillä saavutettavia (USA:ssa muuten säästäminen lapsia varten on yleistä, koska opinnot maksavat yleensä tai ovat ei niin arvostetuissa instituutioissa tai stependeinä). Yksi tuttu oli saanut mt-puolelta vaan tällaisen ympäripyöreän latteuden kuin “pidä oma tonttis” jonka voisi antaa kuka tahansa.
Jos välittömään hyötyyn kuten ruokailun parantaminen tms. satsaisi 150 €/kk, ölbergiin sen 150 €/kk kun se on kuitenkin vielä hallinnassa ja lapsille sitten säästöön arvo-osuustilille 300 €/kk niin tällöin jo vuoden päästä ostaisi osingoilla lisää osakkeita jolloin alle puolentoista vuoden säästöillä olisi lapsille säästössä noin 5.000 €:n pieni salkku, josta sitten irtoaa heille osinkoja noin 300 €/vuodessa ja osingothan pamahtavat tilille maaliskuussa tai huhtikuussa firmasta riippuen.
Tällöin rytmi lapsilla olisi tämä sitten tämä: maaliskuussa ja huhtikuussa käyttörahoja osingoista, toukokuu kitkutellaan, kesäkuu-elokuu kesätöissä. syys-marraskuu opiskelua ja vinkki; joulukorttilajitteluun pääsee aika hyvin jolloin joulukuussakin olisi sitten käyttövaroja eli 6 kk vuodessa olisi hyvin käyttövaroja opiskeluaikana.
Kompuroin heti alkumetreillä. Vain 2raitista vuorokautta ehti olla, kun taas eilen illalla juotiin normimäärät olutta “vapaiden kunniaksi” . Olo on ollut surkea koko päivän. Alkoholi ei vaan ole mun juttu enää, se on varmaa.
Uutta alkua vaan ja eteenpäin! voimia ja muista välillä pysähtyä “vain hengittelemään” rauhassa .
Älä jää murehtimaan tapahtunutta, näitä tulee, toisinaan sille ei vaan voi mitään. Jokainen alkoholiongelmasta kärsinyt tai kärsivä ymmärtää kyllä. Ennemmin voisit vaikka ajatella, että tulipa tehtyä heti alkumetreillä. Mikään ei ole muuttunut, hyvää oloa ei tullut. Ilman alkoa eteenpäin.
Uskallan kirjoittaa, että kompuroin toisen kerran. Toissailtana eli perjantaina meni taas olutta reilusti. Jotenkin annoin itselleni “luvan”. Näin alkanut mun “raittius” : 2 juomatonta päivää, 1 juotu ilta, 2 juomatonta, 1juotu. Nyt eilinen juomaton, tästä lähtee 2. Ahdistus on ollut aivan valtavaa, liekö tästä noustaan. Koko eilisen päivän luin plinkin tekstejä. Etsin luonnollisesti naisten kirjoituksia tästä kavalasta taudista, voiko tästä selvitä vielä normaaliin elämään. On vielä perhe jne., mutta tunnen saavuttaneeni oman pohjan, niin valtavaa on tämä ahdistus ja kuolemanpelko. Toivoisin selviäni tästä ilman lääkityksiä ym.