Elämää Lasolitta positiivisesti!

Lopetin lähes päivittäisen ryyppäämisen v.2006. Päätös syntyi Tampereella putkassa. Putkaan olin joutunut, kun olin mennyt vahingossa väärään junaan ja olin tolkuttomassa jurrissa. Olin menossa kotiini Helsinkiin, mutta Orivedeltä veivät putkaan. Olin tällöin opiskelijana Tampereen yliopistossa. Tutkinnon sain tehtyä kahdessa ja puolessa vuodessa kiitettävin arvosanoin v. 2008.

Kun join joka päivä (yleensä joko mäyräkoiria tai halvimpia kirkkaita 0,7 flindoja) niin oli pakko varastaa kaupoista lisää, koska eiväthän tuollaiset määrät alkoholistille riitä ja työelämän ulkopuolisena - toki itsetunnon kannnalta menisin töihin vaikka palkatta jos joku vain huolisi - kunnon päivittäisiin känneihin ei ollut varaa. Yhtään sidukkkaa en ostanut vaan kaikki juomani siiderit olivat ritsattuja (Sidukka on liian kallista työelämän ulkopuoliselle alkoholistille). Tuli useita sakkoja näpistyksistä samoin toistuvia putkareissuja koska päivittäin juodessani ryyppäsin myös julkisilla paikoilla. Viimeiset pari vuotta olivat vaikeimpia, koska viimeisen Lasol-pulloni nautin v.2004. Lasolit joko ritsasin huoltoasemilta tai ostin tavarataloista/marketeista.

V. 2006 muutin juomisrytmiäni. Aloin juoda siten, että kotona kunnon känni (yleensä lava kepardia + vähintään flinda teräviä + mahdollisesti Greenallsin lonkeroita [nam!]). Aloittelen kepardilla ja on mukavaa tuntea pöhnän hiipiminen hitaasti tissutellessa (n. 3-4 tuntia). Kepardivaiheen jälkeen kiskaisen nopeasti viinat ja mahdolliset Greenallsin lonkerot; tulee autuaallinen jysähdys takaraivoon ja vapauttava sammuminen. Juomispäivänä en syö mitään. Idea on peräisin Andy McCoylta - ostetaanks me dokua vai ostetaanks me safkaa? Seuraavana päivänä otan krapulaan muutamia kepardeja - käsien tärinän lakkaamisen tunne on niin ihana, että se vetää vertoja sammumiselle - ja sitten pidän pari päivää taukoa ja olen täysin raittiina. Alkoholi kolahtaa kaaliin paremmin, kun pitää välipäiviä. (Toleranssi kyllä kehittyy jos juo kännin useammin kuin kerran kahdessa viikossa).

Koska olen työelämän ulkopuolinen en tarvitse aivokapasiteettia ja maksa-arvot ovat aina olleet alle 200. En näe mitään syytä raittiuteen - se ei sovi minulle. Olen kahdesti ollut raittiina kuukausikaupalla → paino nousi molemmilla kerroilla n. 30 kg eli yli sadan kilon. Olen ne myös laihduttanut kahdesti pois; laihduttaminen on 50 kertaa helpompaa kuin raitistelu.

Työelämään nähden asenne on ambivalentti. Olin kevään ajan palkattomassa harjoittelussa ja otin kännin vain joka lauantai. Maanantaina työtehot olivat n. 1/5 normaalista vaikka promillet 0. Haluaisin olla niin kuin 98 % perusalkoholisteista - on suuri omakotitalo, suuripalkkainen huipputyöpaikka arvostetussa organisaatiossa, perhe ja kaikki työasiat ja velvollisuudet hanskataan 111% ilman hanskahäiriöitä. Vain pientä lipsumista liikaan sidukkaan tai hyvään viiniin/miehillä huippuviskiin satunnaisesti havaittavissa. Mutta kun en pysty; on pakko saada kunnon känni. On pakko myöntää että olen kateellinen sille alkoholistien enemmistölle, jotka ovat tissutelleet/tissuttelevat joka ilta ja silti hanskaavat suuripalkkaiset huipputyötehtävänsä ilman hanskahäiriöitä - eli kuten wanhassa Rannilan mainoksessa sanotaan: kyllä käyp katteeks! Ja niitä jotka tissuttelevat joka ilta ja silti hanskaavat työhommat on paljon mm. Larry Hagman (JR), Pekka Herlin -vainaa, Lemminkäisen Pentti, Jorma Reini. Haluaisin olla yksi heistä!

Ongelmanasi on siis vain rahan puute, eikä halu juoda vielä, jos olen oikein ymmärtänyt? Olisiko se vielä suurempi ongelma, jos sinulle syntyisi halu raitistua ja järjestää elämäsi uuteen uskoon.

Mulla seurataan maksa-arvoja ja ne on ollut alle 30, ei ole noussut antabuksen aikanakaan. Raittius sopii ainakin
minulle. Olen saanut painoa pudotettua ja pidettyä samassa, ihan hyvin tuloksin onnistunut siinä. Ja olin ansio-
sidonnaisella + sairaslomilla melkein 2 vuotta. Oli hienoa päästä töihin, sillä ei ne kassan/työmarkkinatuen rahat
lyö leiville. Kyllähähän se “raitistelu” vaatii itseltä paljon, mutta ainakin minulla tuonut paljon positiivisa asioita
ja voin hyvin.

Tiedän mitä rahanpuute on ja elämän laittaminen uuteen uskoon. Onhan se vienyt aikaa ja rahaa (raitistelun harjoittelu), mutta nyt jotenkin elämänhallinta kunnossa.

Tsemppiä!